Kobieta u┼Ťmiechaj─ůca si─Ö na rozmowie kwalifikacyjnej

Jak przedstawia─ç siebie i innych? ABC etykiety w biznesie

Joanna Jagielska

ÔÇ×Etykieta ma nam s┼éu┼╝y─ç i u┼éatwia─ç ┼╝ycie, a nie tworzy─ç sztuczne i niemi┼ée sytuacje.ÔÇŁ

Reguła pierwszeństwa

Z poprzedniego artyku┼éu wiemy, ┼╝e regu┼éa pierwsze┼ästwa jest inna w sytuacjach zawodowych i sytuacjach towarzyskich (zach─Öcam do zapoznania si─Ö z poprzednim wpisem). Teraz skupi─Ö si─Ö na zasadach precedencji podczas przedstawiania siebie oraz os├│b trzecich. W relacjach biznesowych kluczow─ů rol─Ö odgrywa nawi─ůzywanie nowych kontakt├│w i profesjonalne zaprezentowanie w taki spos├│b, aby zosta─ç zapami─Ötanym oraz by od samego pocz─ůtku znajomo┼Ťci wywrze─ç jak najlepsze wra┼╝enie na kliencie, prze┼éo┼╝onym lub nowych wsp├│┼épracownikach. Regu┼éy dotycz─ůce precedencji podzieli─ç mo┼╝na na dwie grupy: zachowanie w miejscu pracy i zachowanie na przyj─Öciu s┼éu┼╝bowym. Dobrze jest umie─ç przedstawi─ç nie tylko siebie; czasem pe┼énimy r├│wnie┼╝ funkcj─Ö gospodarza, przyjmuj─ůcego wa┼╝nego klienta w naszej firmie lub na wspomnianym ju┼╝ przyj─Öciu i wtedy w┼éa┼Ťnie mamy przyjemno┼Ť─ç, a tak┼╝e obowi─ůzek przedstawi─ç sobie nawzajem uczestnik├│w spotkania.

Przedstawianie sobie wzajemnie os├│b trzecich to sztuka ÔÇô jak to powinno wygl─ůda─ç?

Zazwyczaj wiemy, kiedy mo┼╝emy spodziewa─ç si─Ö wizyty klienta w firmie, z wyprzedzeniem znamy dat─Ö planowanego spotkania formalnego. Pami─Ö─ç pod wp┼éywem dzia┼éania w stresie potrafi p┼éata─ç figle, wi─Öc znaj─ůc termin spotkania, dobrze jest wcze┼Ťniej upewni─ç si─Ö co do imion, nazwisk i stanowisk stron. Niestety nazwisko jest cz─Östo pomijane ÔÇô zupe┼énie niepotrzebnie, gdy┼╝ jego powtarzalno┼Ť─ç nie jest tak cz─Östa jak powtarzalno┼Ť─ç imienia. Przedstawianie danej osoby to jednak nie tylko imi─Ö, nazwisko i ranga. Podczas prezentacji w dobrym tonie jest powiedzie─ç o osobie przedstawianej kilka zda┼ä, dopasowanych do preferencji odbiorcy, co┼Ť co zach─Öci do dalszej konwersacji, a w efekcie – umo┼╝liwienie nawi─ůzania wsp├│┼épracy. Nie chc─ůc jednak zanudzi─ç naszych interlokutor├│w, ograniczmy si─Ö naprawd─Ö do kr├│tkiego przedstawienia stanowiska, g┼é├│wnych obowi─ůzk├│w; lepiej zostawi─ç niedosyt ni┼╝ wy┼éo┼╝y─ç wszystkie karty na st├│┼é. W przypadku przedstawiania siebie samych nie przechwalamy si─Ö, jedynie nakre┼Ťlamy nasz─ů osob─Ö w taki spos├│b, aby zach─Öci─ç do nawi─ůzania dalszej znajomo┼Ťci biznesowej.

Co z kontaktem wzrokowym i fizycznym?

Etykieta m├│wi, aby przedstawiaj─ůc sobie dwie osoby, skupi─ç wzrok g┼é├│wnie na osobie, o kt├│rej w┼éa┼Ťnie m├│wimy. W przypadku gdy do pracy w S─ůdzie przychodzi nowy pracownik sekretariatu, a ja w┼éa┼Ťnie id─Ö korytarzem z S─Ödzi─ů, najpierw przedstawi─Ö pracownika S─Ödziemu, b─Öd─ůc skierowana twarz─ů do tego┼╝ pracownika, a nast─Öpnie dokonam kr├│tkiej prezentacji S─Ödziego, tym razem kieruj─ůc wzrok na Nim.

Etykieta o kolejno┼Ťci przedstawiania ÔÇô kluczowe regu┼éy w miejscu pracy

Na podstawie powy┼╝szego przyk┼éadu z pracownikiem i S─Ödzi─ů mo┼╝na wywnioskowa─ç, ┼╝e pierwsz─ů zasad─ů etykiety w miejscu pracy jest to, ┼╝e najpierw osoba wy┼╝sza rang─ů powinna pozna─ç rozm├│wc─Ö, wi─Öc Koordynatora Zmiany najpierw przedstawimy Kierownikowi Dzia┼éu, Dyrektora ds. Sprzeda┼╝y przedstawiamy Prezesowi Firmy, Sekretarza s─ůdowego przedstawiamy S─Ödziemu. W przypadku dw├│ch os├│b na tym samym stanowisku mo┼╝emy pozwoli─ç sobie na pewn─ů dowolno┼Ť─ç ÔÇô mo┼╝emy przedstawi─ç najpierw osob─Ö, kt├│r─ů znamy du┼╝ej lub zastosowa─ç zasad─Ö savoir ÔÇô vivre towarzyskiego, czyli przedstawi─ç m─Ö┼╝czyzn─Ö kobiecie. Gdy do firmy zawita Klient, staje si─Ö on naszym go┼Ťciem, wi─Öc przedstawiamy go Dyrektorowi.

Etykieta o kolejno┼Ťci przedstawiania ÔÇô kluczowe regu┼éy na przyj─Öciu / spotkaniu biznesowym

Osob─Ö wchodz─ůc─ů do pomieszczenia przedstawiamy obecnym go┼Ťciom. Wyj─ůtkiem od tej regu┼éy jest go┼Ť─ç honorowy, kt├│ry przychodzi na przyj─Öcie jako ostatni i to jemu przedstawiani s─ů pozostali uczestnicy spotkania. Jako gospodarze spotkania, osob─Ö bez partnera/partnerki przedstawiamy parze os├│b, za┼Ť osob─Ö nieznan─ů publicznie ÔÇô osobie powszechnie znanej. Istnieje r├│wnie┼╝ stary zwyczaj, kt├│ry m├│wi, ┼╝e m─Ö┼╝czyzna przedstawia swoj─ů ma┼é┼╝onk─Ö zwierzchnikowi, jednak ta regu┼éa jest stosowana niezwykle rzadko, raczej w bardziej konserwatywnym ┼Ťrodowisku.

Pami─Ötajmy, ┼╝e nie chcemy narzuca─ç si─Ö nikomu, chcemy jedynie da─ç wst─Öpnie pozna─ç stanowisko i do┼Ťwiadczenie, kt├│re b─Ödzie fundamentem do budowania dalszych relacji biznesowych, dlatego polecam przygotowa─ç si─Ö, a podczas prezentacji upewni─ç si─Ö, ┼╝e obie strony s─ů ch─Ötne do komunikacji mi─Ödzy sob─ů.

Autork─ů tekstu jest Joanna Jagielska, z wykszta┼écenia logistyk z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem w korporacji. Aktualnie studiuje prawo i pracuje w s─ůdzie rejonowym. Posiada certyfikat z kursu w zakresie Etykiety w Biznesie, Savoir-Vivre oraz Protoko┼éu Dyplomatycznego z Europejskiej Akademii Dyplomacji. Wi─Öcej na Instagramie: https://www.instagram.com/joanna_jagielska_/

Cytat u┼╝yty w tek┼Ťcie pochodzi z: ÔÇ×Etykieta w biznesieÔÇŁ A. Jarczy┼äski, wyd. Helion, 2015, wydanie II.