jak przedstawia─ç siebie i innych

Jak przedstawia─ç siebie i innych? ABC etykiety w biznesie

Joanna Jagielska

ÔÇ×Etykieta ma nam s┼éu┼╝y─ç i u┼éatwia─ç ┼╝ycie, a nie tworzy─ç sztuczne i niemi┼ée sytuacje.ÔÇŁ
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Reguła pierwszeństwa

Z poprzedniego artyku┼éu wiemy, ┼╝e regu┼éa pierwsze┼ästwa jest inna w sytuacjach zawodowych i sytuacjach towarzyskich (zach─Öcam do zapoznania si─Ö z poprzednim wpisem). Teraz skupi─Ö si─Ö na zasadach precedencji podczas przedstawiania siebie oraz os├│b trzecich. W relacjach biznesowych kluczow─ů rol─Ö odgrywa nawi─ůzywanie nowych kontakt├│w i profesjonalne zaprezentowanie w taki spos├│b, aby zosta─ç zapami─Ötanym oraz by od samego pocz─ůtku znajomo┼Ťci wywrze─ç jak najlepsze wra┼╝enie na kliencie, prze┼éo┼╝onym lub nowych wsp├│┼épracownikach. Regu┼éy dotycz─ůce precedencji podzieli─ç mo┼╝na na dwie grupy: zachowanie w miejscu pracy i zachowanie na przyj─Öciu s┼éu┼╝bowym. Dobrze jest umie─ç przedstawi─ç nie tylko siebie; czasem pe┼énimy r├│wnie┼╝ funkcj─Ö gospodarza, przyjmuj─ůcego wa┼╝nego klienta w naszej firmie lub na wspomnianym ju┼╝ przyj─Öciu i wtedy w┼éa┼Ťnie mamy przyjemno┼Ť─ç, a tak┼╝e obowi─ůzek przedstawi─ç sobie nawzajem uczestnik├│w spotkania.

Przedstawianie sobie wzajemnie os├│b trzecich to sztuka ÔÇô jak to powinno wygl─ůda─ç?

Zazwyczaj wiemy, kiedy mo┼╝emy spodziewa─ç si─Ö wizyty klienta w firmie, z wyprzedzeniem znamy dat─Ö planowanego spotkania formalnego. Pami─Ö─ç pod wp┼éywem dzia┼éania w stresie potrafi p┼éata─ç figle, wi─Öc znaj─ůc termin spotkania, dobrze jest wcze┼Ťniej upewni─ç si─Ö co do imion, nazwisk i stanowisk stron. Niestety nazwisko jest cz─Östo pomijane ÔÇô zupe┼énie niepotrzebnie, gdy┼╝ jego powtarzalno┼Ť─ç nie jest tak cz─Östa jak powtarzalno┼Ť─ç imienia. Przedstawianie danej osoby to jednak nie tylko imi─Ö, nazwisko i ranga. Podczas prezentacji w dobrym tonie jest powiedzie─ç o osobie przedstawianej kilka zda┼ä, dopasowanych do preferencji odbiorcy, co┼Ť co zach─Öci do dalszej konwersacji, a w efekcie – umo┼╝liwienie nawi─ůzania wsp├│┼épracy. Nie chc─ůc jednak zanudzi─ç naszych interlokutor├│w, ograniczmy si─Ö naprawd─Ö do kr├│tkiego przedstawienia stanowiska, g┼é├│wnych obowi─ůzk├│w; lepiej zostawi─ç niedosyt ni┼╝ wy┼éo┼╝y─ç wszystkie karty na st├│┼é. W przypadku przedstawiania siebie samych nie przechwalamy si─Ö, jedynie nakre┼Ťlamy nasz─ů osob─Ö w taki spos├│b, aby zach─Öci─ç do nawi─ůzania dalszej znajomo┼Ťci biznesowej.

Co z kontaktem wzrokowym i fizycznym?

Etykieta m├│wi, aby przedstawiaj─ůc sobie dwie osoby, skupi─ç wzrok g┼é├│wnie na osobie, o kt├│rej w┼éa┼Ťnie m├│wimy. W przypadku gdy do pracy w S─ůdzie przychodzi nowy pracownik sekretariatu, a ja w┼éa┼Ťnie id─Ö korytarzem z S─Ödzi─ů, najpierw przedstawi─Ö pracownika S─Ödziemu, b─Öd─ůc skierowana twarz─ů do tego┼╝ pracownika, a nast─Öpnie dokonam kr├│tkiej prezentacji S─Ödziego, tym razem kieruj─ůc wzrok na Nim.

Etykieta o kolejno┼Ťci przedstawiania ÔÇô kluczowe regu┼éy w miejscu pracy

Na podstawie powy┼╝szego przyk┼éadu z pracownikiem i S─Ödzi─ů mo┼╝na wywnioskowa─ç, ┼╝e pierwsz─ů zasad─ů etykiety w miejscu pracy jest to, ┼╝e najpierw osoba wy┼╝sza rang─ů powinna pozna─ç rozm├│wc─Ö, wi─Öc Koordynatora Zmiany najpierw przedstawimy Kierownikowi Dzia┼éu, Dyrektora ds. Sprzeda┼╝y przedstawiamy Prezesowi Firmy, Sekretarza s─ůdowego przedstawiamy S─Ödziemu. W przypadku dw├│ch os├│b na tym samym stanowisku mo┼╝emy pozwoli─ç sobie na pewn─ů dowolno┼Ť─ç ÔÇô mo┼╝emy przedstawi─ç najpierw osob─Ö, kt├│r─ů znamy du┼╝ej lub zastosowa─ç zasad─Ö savoir ÔÇô vivre towarzyskiego, czyli przedstawi─ç m─Ö┼╝czyzn─Ö kobiecie. Gdy do firmy zawita Klient, staje si─Ö on naszym go┼Ťciem, wi─Öc przedstawiamy go Dyrektorowi.

Etykieta o kolejno┼Ťci przedstawiania ÔÇô kluczowe regu┼éy na przyj─Öciu / spotkaniu biznesowym

Osob─Ö wchodz─ůc─ů do pomieszczenia przedstawiamy obecnym go┼Ťciom. Wyj─ůtkiem od tej regu┼éy jest go┼Ť─ç honorowy, kt├│ry przychodzi na przyj─Öcie jako ostatni i to jemu przedstawiani s─ů pozostali uczestnicy spotkania. Jako gospodarze spotkania, osob─Ö bez partnera/partnerki przedstawiamy parze os├│b, za┼Ť osob─Ö nieznan─ů publicznie ÔÇô osobie powszechnie znanej. Istnieje r├│wnie┼╝ stary zwyczaj, kt├│ry m├│wi, ┼╝e m─Ö┼╝czyzna przedstawia swoj─ů ma┼é┼╝onk─Ö zwierzchnikowi, jednak ta regu┼éa jest stosowana niezwykle rzadko, raczej w bardziej konserwatywnym ┼Ťrodowisku.

Pami─Ötajmy, ┼╝e nie chcemy narzuca─ç si─Ö nikomu, chcemy jedynie da─ç wst─Öpnie pozna─ç stanowisko i do┼Ťwiadczenie, kt├│re b─Ödzie fundamentem do budowania dalszych relacji biznesowych, dlatego polecam przygotowa─ç si─Ö, a podczas prezentacji upewni─ç si─Ö, ┼╝e obie strony s─ů ch─Ötne do komunikacji mi─Ödzy sob─ů.

Autork─ů tekstu jest Joanna Jagielska, z wykszta┼écenia logistyk z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem w korporacji. Aktualnie studiuje prawo i pracuje w s─ůdzie rejonowym. Posiada certyfikat z kursu w zakresie Etykiety w Biznesie, Savoir-Vivre oraz Protoko┼éu Dyplomatycznego z Europejskiej Akademii Dyplomacji. Wi─Öcej na Instagramie: https://www.instagram.com/joanna_jagielska_/

Cytat u┼╝yty w tek┼Ťcie pochodzi z: ÔÇ×Etykieta w biznesieÔÇŁ A. Jarczy┼äski, wyd. Helion, 2015, wydanie II.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close