Krok 1. Przygotuj profil kompetencyjny stanowiska.
Zastanów się kogo chcesz zatrudnić, między innymi:
- na jakich kompetencjach najbardziej Ci zależy?
- jakie kompetencje twarde, a jakie miękkie są niezbędne na tym stanowisku?
Kiedy już będziesz widzieć, kogo chcesz zatrudnić, spisz kompetencje, na których najbardziej Ci zależy. Pamiętaj, żeby nie było ich za dużo. Najlepiej skupić się na kluczowych 8-12 kompetencjach dla danego stanowiska. Kiedy już je spiszesz, postaraj się je zdefiniować, czyli określić, co oznacza dla Ciebie dana kompetencja – wtedy łatwiej będzie sprawdzić, czy kandydat rzeczywiście ją posiada.
Przykład:
- Delegowanie zadań – sprawnie deleguje zadania niezależnie od stopnia ich trudności.
- Motywowanie – budowanie zaangażowania pracowników poprzez odpowiednie docenianie oraz zachęcanie pracowników do realizacji zadań przy uwzględnieniu ich indywidualnych potrzeb.
Kiedy już wiesz, kogo szukasz czas na zamieszczenie ogłoszenia i zaproszenie kandydatów na rozmowę.
Krok 2. Zaproś kandydata na rozmowę.
Pamiętaj, aby po zaproszeniu kandydata na rozmowę potwierdzić ją jeszcze mailowo oraz sms-owo. Dobrym rozwiązaniem będzie również zamieszczenie mapki dojazdu lub – jeśli to rozmowa on-line – wskazówek technicznych dotyczących instalacji danego komunikatora.
Krok 3. Przygotuj się.
Sama rozmowa rekrutacyjna powinna trwać od 30 do 60 minut. Bardzo ważne jest Twoje wcześniejsze przygotowanie – określenie pytań, informacji o firmie, opisie stanowiska oraz obowiązkach, o których opowiesz kandydatowi.
Jeśli zaś chodzi o pytania, najlepiej zadawać pytania związane z przeszłością zawodową kandydata oraz kompetencjami potrzebnymi na danym stanowisku.
Przykład:
- Proszę opowiedzieć o ostatnim projekcie, który Pani realizowała będąc liderem grupy?
- Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której nie udało się wykonać do końca zadania zleconego przez przełożonego?
Co ważne, pamiętaj, że nie możesz pytać o kwestie dotyczące życia prywatnego, np.: stan cywilny, poglądy polityczne, stan zdrowia, wyznanie, orientację seksualną.
Krok 4. Słuchaj i notuj.
Najważniejsze jest aktywne słuchanie kandydatów i notowanie ich odpowiedzi już w trakcie rozmowy, ponieważ wiele kwestii może nam umknąć. Dodatkowo dzięki notatkom będziesz mógł porównać kandydatury między sobą i wybrać osobę najlepiej dopasowaną do wymagań stanowiska.
Krok 5. Przekaż feedback
Ostatni, ale niezwykle ważny krok to przekazanie informacji zwrotnej każdemu kandydatowi, z którym przeprowadzałeś rozmowę. Jest to kluczowy etap rekrutacji, ponieważ według raportu eRecruiter “CandidateExperiencew Polsce 2019”, aż 8/10 kandydatów oczekuje informacji zwrotnej od rekrutera. Dodatkowo 1/5 specjalistów, którzy wynieśli negatywne wrażenia z procesu rekrutacji, nie kupi produktu lub usługi naszej firmy! Również dzięki takim praktykom budujesz swoja markę pracodawcy, co na dzisiejszym rynku pracy jest niezwykle ważne.
Trzymam kciuki za przeprowadzanie rozmów!
O autorce
Agnieszka Ciećwierz
Współzałożycielka firmy Sigmund Polska, szkoleniowiec, ekspertka od testów kompetencyjnych oraz psychologicznych, wykorzystywanych w procesie rekrutacji, bilansów kompetencji, oceny pracowniczej, zarządzania i rozwijania talentów. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak również w opracowywaniu procesów HR-owych. Prelegentka i panelistka podczas wydarzeń branżowych, autorka licznych artykułów oraz książek „Daj się zrekrutować! Jak przygotować się do procesu rekrutacji” oraz „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”. Prowadzi również swojego bloga www.aciecwierz.pl, gdzie dzieli się wiedzą HR-ową.