Trzy osoby negocuj─ů przy stole (Fot. Canva Pro)

Podstawy negocjacji. Jak rozmawia─ç o pieni─ůdzach z szefem?

Pracujesz w swojej firmie ju┼╝ od dawna ÔÇô wystarczaj─ůco d┼éugo, by pozna─ç j─ů na wylot. Wykonujesz swoje zadania na medal. Wspierasz ca┼éy zesp├│┼é i przyczyniasz si─Ö do osi─ůgania sukces├│w. Czy wiesz, co powinna┼Ť teraz zrobi─ç? Przypomnie─ç sobie wszystkie swoje zawodowe osi─ůgni─Öcia i dowiedzie─ç si─Ö, ile s─ů warte ÔÇô oraz czy jeste┼Ť za nie odpowiednio wynagradzana. Przeczytaj fragment ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Osi─ůgnij to. Poznaj swoj─ů warto┼Ť─ç i zbuduj karier─Ö w wieku 20 lat i p├│┼║niej".

W 2018 roku kobiety wci─ů┼╝ zarabia┼éy mniej.

Otrzymywa┼éy ┼Ťrednio 80 cent├│w w por├│wnaniu z ka┼╝dym dolarem, kt├│ry zarabiali m─Ö┼╝czy┼║ni. Analizy przeprowadzone przez organi┬şzacj─Ö National Partnership for Women & Families wykaza┼éy, ┼╝e ┼é─ůcznie wszystkie kobiety zatrudnione na pe┼éen etat w Sta┬şnach Zjednoczonych trac─ů ┼Ťrednio a┼╝ 900 miliard├│w dolar├│w rocznie z powodu nier├│wno┼Ťci p┼éacowych kobiet i m─Ö┼╝czyzn.

Ponad jedna czwarta kobiet (29%) w wieku od 18 do 30 lat uwa┼╝a, ┼╝e ich zarobki s─ů niesprawiedliwie niskie w por├│wnaniu z wynagrodzeniami ich wsp├│┼épracownik├│w na podobnych stanowiskach (Harvard Kennedy School IOP, badanie przeprowadzone wiosn─ů 2018 r.).

Wed┼éug cytowanego badania sytuacja ta najgorzej przedstawia si─Ö w┼Ťr├│d cz┼éonk├│w mniejszo┼Ťci etnicznych. Biali m─Ö┼╝czy┼║ni i bia┼ée kobiety zdecydowanie cz─Ö┼Ťciej s─ůdz─ů, ┼╝e ich zarobki s─ů sprawiedliwe w por├│wnaniu z Latynosami oraz Azjatami.

Nadszed┼é czas, aby┼Ťmy zawalczy┼éy o swoje.

Musimy jednak wykaza─ç si─Ö sprytem i wymy┼Ťli─ç strategi─Ö, kt├│ra pozwoli nam zniwelowa─ç nier├│wno┼Ťci p┼éacowe. Cho─ç wi─Ökszo┼Ť─ç sektor├│w rynku pracy nadal nie rozdziela zarobk├│w sprawiedliwie ÔÇô a si┼éy, kt├│re maj─ů na to wp┼éyw, nawet w XXI wieku maj─ů si─Ö doskonale ÔÇô nie oznacza to, ┼╝e mamy tak po prostu si─Ö z tym pogodzi─ç! W tym rozdziale wska┼╝─Ö ci pewne taktyki, dzi─Öki kt├│rym zdo┼éasz przezwyci─Ö┼╝y─ç t─Ö niesprawiedliwo┼Ť─ç.

Krok pierwszy: My, kobiety, musimy przesta─ç wstydzi─ç si─Ö prosi─ç o sprawiedliw─ů zap┼éat─Ö.

Nasze badanie wykazało, że 75% kobiet z pokolenia milenialsów, między 20. a 29. rokiem życia, nie czuje się pewnie podczas negocjacji wypłaty.

Moja niewykorzystana okazja

Je┼Ťli ci─Ö┼╝ko pracowa┼éa┼Ť podczas swoich pierwszych lat w fir┬şmie, musisz by─ç gotowa, by przedstawi─ç wyniki tej pracy! De┬şcyduj─ůcy moment mo┼╝e nadej┼Ť─ç w ka┼╝dej chwili. Ja niestety go straci┼éam, podpisuj─ůc kontrakt na nagrania Morning Joe.

Podpisa┼éam go w├│wczas, bo by┼éam zachwycona samym faktem, ┼╝e mi go zaproponowano. A powinnam przecie┼╝ zatrzyma─ç si─Ö na chwil─Ö i wzi─ů─ç pod uwag─Ö fakt, ┼╝e pomaga┼éam stacji osi─ůga─ç coraz lepsze wyniki ogl─ůdalno┼Ťci. Mia┼éam w kieszeni kart─Ö prze┬ştargow─ů, kt├│rej bezmy┼Ťlnie nie wykorzysta┼éam.

Dopiero p├│┼║niej zobaczy┼éam m─Ö┼╝czyzn, kt├│rzy nie przy┬şchodzili do pracy tak d┼éugo, a┼╝ ich kontrakty nie wygl─ůda┼éy dok┼éadnie tak, jak sami tego chcieli. Zbijali na tym ogromne pieni─ůdze, podczas gdy ja straci┼éam szans─Ö na zawalczenie o go┬şdziw─ů wyp┼éat─Ö. Wiem jednak, ┼╝e nie ja pierwsza i nie ostatnia. Kobietom trudniej jest ubiega─ç si─Ö o to, co im si─Ö nale┼╝y.

Dla┬ştego prosz─Ö, ucz si─Ö na moich b┼é─Ödach: Je┼Ťli pracujesz w gronie profesjonalist├│w, kt├│rzy zarabiaj─ů wi─Öcej ni┼╝ ty lub maj─ů wy┼╝sze stanowiska, wykonuj─ůc te same obowi─ůzki, przygotuj si─Ö na walk─Ö!

Wykorzystaj twarde dane

Aby zarabia─ç tyle, ile nam si─Ö nale┼╝y, musimy si─Ö dowiedzie─ç, jaka jest ┼Ťrednia wysoko┼Ť─ç wyp┼éaty os├│b na stanowisku takim jak nasze. Zr├│b wi─Öc rozeznanie i zgromad┼║ twarde dane. Dysponuj─ůc nimi, ┼éatwiej b─Ödzie ci ubiega─ç si─Ö o podwy┼╝k─Ö. W ko┼äcu nie prosisz szefa o ┼éask─Ö czy przys┼éug─Ö, ale o to, co inni dostaj─ů ju┼╝ teraz.

Obecnie istnieje wiele technologicznych narz─Ödzi, dzi─Öki kt├│rym mo┼╝emy pozna─ç ┼Ťrednie zarobki os├│b pracuj─ůcych w naszym zawodzie.

Amerykanie maj─ů do dyspozycji na przy┬şk┼éad Occupational Outlook Handbook ÔÇô przewodnik publi┬şkowany przez Biuro Statystyk Departamentu Pracy, w kt├│rym opisane s─ů mi─Ödzy innymi zarobki, na kt├│re mo┼╝emy liczy─ç w r├│┼╝nych sektorach rynku. O*NET OnLine pozwala nato┬şmiast pozna─ç ┼Ťrednie wynagrodzenie pracownik├│w z podzia┬ş┼éem na poszczeg├│lne stany i miasta, w kt├│rych pracuj─ů.

Inne warte uwagi ┼║r├│d┼éa informacji to na przyk┼éad NACE Salary Calculator oraz Glassdoor Salary Database na stronie Glassdoor.com i strony takie, jak Vault.com, Payscale.com czy Salary.com. Obecnie istniej─ů nawet aplikacje na telefon, kt├│re pomog─ů ci ustali─ç, ile zarabiaj─ů ludzie w twojej okolicy, na przy┬şk┼éad Dice Careers z Dice.com i WageSpot, kt├│ra zdradzi ci ┼Ťred┬şnie pensje w miejscu twego zamieszkania, obliczy odpowiednie wynagrodzenie na podstawie twojej lokacji i umiej─Ötno┼Ťci oraz podpowie, w jaki spos├│b mo┼╝esz zwi─Ökszy─ç swoje zarobki.

DOPISEK OD REDAKCJI:

W Polsce dobrze skorzystać z raportów płacowych wydawanych corocznie przez firmy takie jak Hays lub kalkulatora wynagrodzeń i raportów od Pracuj.pl.

Co wi─Öcej, warto te┼╝ rozmawia─ç z lud┼║mi.

Popytaj osoby pracuj─ůce w bran┼╝y, jakie ich zdaniem s─ů wide┼éki p┼éac dla pra┬şcownik├│w na twoim stanowisku. We┼║ pod uwag─Ö zar├│wno od┬şpowiedzi kobiet, jak i m─Ö┼╝czyzn. Zarobki zarobkom nier├│wne, dlatego spr├│buj zebra─ç jak najbardziej zr├│┼╝nicowane opinie, by lepiej przygotowa─ç si─Ö do negocjacji.

Wynegocjowanie uczciwego wynagrodzenia jest istotne ju┼╝ od samego pocz─ůtku pracy w danej firmie. Podwy┼╝ki, kt├│re b─Ödziesz otrzymywa─ç z biegiem czasu, zwykle s─ů procentem obliczonym na podstawie twoich obecnych pobor├│w. Je┼Ťli s─ů one ni┼╝sze ni┼╝ rynkowa ┼Ťrednia, to ju┼╝ zawsze b─Öd─ů ci p┼éaci─ç mniej ni┼╝ innym ÔÇô chyba ┼╝e zawalczysz o swoje!

Trenerka personalna Liz Bentley radzi, aby┼Ť podczas przy┬şgotowa┼ä do negocjacji pierwszej wyp┼éaty poda┼éa sum─Ö wy┼╝sz─ů ni┼╝ ta, kt├│rej oczekujesz. Jest to istotne zw┼éaszcza dlatego, ┼╝e m┼éode kobiety zarabiaj─ů zwykle du┼╝o mniej, ni┼╝ powinny.

Musimy wyj┼Ť─ç poza swoj─ů stref─Ö komfortu i domaga─ç si─Ö pieni─Ödzy, kt├│re nam si─Ö nale┼╝─ů.

Znajd┼║ odpowiedni moment

Jako by┼éa menad┼╝erka Joanna Coles radzi: ÔÇ×Je┼Ťli dosta┼éa┼Ť pod┬şwy┼╝k─Ö zaledwie trzy miesi─ůce temu, wyst─Öpowanie o kolejn─ů nie b─Ödzie mile widziane. Dla wi─Ökszo┼Ťci firm to zdecydowanie za wcze┼Ťnie. Je┼╝eli natomiast pracujesz od oko┼éo roku i uwa┼╝asz, ┼╝e wy┼╝sza wyp┼éata ci si─Ö nale┼╝y, mo┼╝esz zaprezentowa─ç prze┬ş┼éo┼╝onym swoje osi─ůgni─Öcia. Najlepiej b─Ödzie, je┼Ťli dok┼éadnie si─Ö do tego przygotujesz i sporz─ůdzisz list─Ö wszystkich swoich dokona┼ä, kt├│r─ů przed┼éo┼╝ysz szefostwuÔÇŁ.

Kiedy zgromadzisz ju┼╝ wszystkie dane, zastan├│w si─Ö nad argumentacj─ů, DLACZEGO zas┼éugujesz na to, o co prosisz. Aby nie by─ç go┼éos┼éown─ů, przedstaw prze┼éo┼╝onym sw├│j progres, popieraj─ůc go przyk┼éadami. Poka┼╝ im, ┼╝e ┼Ťwietnie si─Ö do tego przygotowa┼éa┼Ť i potrafisz im udowodni─ç, dlaczego twoje wynagrodzenie powinno by─ç wy┼╝sze ni┼╝ obecnie.

Zapisz wi─Öc wszystko to, czego dokona┼éa┼Ť, i wynotuj, jak prze┬ş┼éo┼╝y┼éo si─Ö to na wyniki firmy. Czy wymy┼Ťli┼éa┼Ť spos├│b na obci─Öcie koszt├│w lub osi─ůgni─Öcie lepszych rezultat├│w przy mniejszym na┬şk┼éadzie pracy? Czy znalaz┼éa┼Ť nowych klient├│w lub nowe ┼║r├│d┼éo dochodu? Czy odgrywa┼éa┼Ť kluczow─ů rol─Ö w zespole, kt├│remu si─Ö to uda┼éo? Przypomnij sobie, czym przys┼éu┼╝y┼éa┼Ť si─Ö swojej korpo┬şracji, i przedstaw tak szczeg├│┼éowe przyk┼éady, jak tylko potrafisz.

Pozostanie ci w├│wczas znalezienie odpowiedniego momen┬ştu.

Taka rozmowa musi przecie┼╝ odby─ç si─Ö w chwili, gdy osi─ů┬şgasz pozytywne wyniki ÔÇô najlepiej nied┼éugo po kt├│rym┼Ť z two┬şich spektakularnych sukces├│w, a jeszcze lepiej, je┼╝eli b─Ödzie on pokrywa┼é si─Ö z momentem planowania bud┼╝etu na kolejny rok fiskalnyÔÇŽ Nie oszukujmy si─Ö jednak, idealne momenty zdarzaj─ů si─Ö rzadko. Za to negocjacje zarobk├│w zwykle nie ograniczaj─ů si─Ö do jednej rozmowy.

Patricia Langer, by┼éa kadrowa w NBC Universal, m├│wi: ÔÇ×Najwa┼╝niejsze, aby┼Ť zastanowi┼éa si─Ö przez chwil─Ö nad wszyst┬şkim, co osi─ůgn─Ö┼éa┼Ť dla swojej firmy. Nie traktuj pro┼Ťby o pod┬şwy┼╝k─Ö jako ┼╝─ůdania: Chc─Ö w tej chwili dosta─ç wi─Öcej pieni─Ödzy! Pomy┼Ťl raczej o tym jak o wci─ů┼╝ tocz─ůcej si─Ö dyskusji. Powiedz: Oto, co zrobi┼éam, a to chcia┼éabym zrobi─ç w przysz┼éo┼Ťci. Prosz─Ö to zapami─Öta─ç i przypomnie─ç sobie o tym, gdy przyjdzie moment przydzielania premii.

Je┼╝eli przedstawisz prze┼éo┼╝onym swoje zalety ÔÇô zw┼éaszcza gdy zrobisz to w spos├│b przemy┼Ťlany i racjo┬şnalny ÔÇô masz ogromn─ů szans─Ö uzyska─ç podwy┼╝k─Ö w momencie, kiedy b─Öd─ů one przyznawane. Nie mo┼╝esz jednak naskoczy─ç na swojego szefa i jak gdyby nigdy nic za┼╝─ůda─ç wi─Öcej pieni─Ödzy. Takie negocjacje to d┼éugotrwa┼éy proces.

Zwykle ┼Ťwietnym momentem na zaprezentowanie swoich zalet i osi─ůgni─Ö─ç jest czas okresowej oceny pracownik├│w. Nieste┬şty wiele firm przeprowadza j─ů dopiero wtedy, kiedy bud┼╝et na kolejny rok jest ju┼╝ ustalony. Dlatego warto, aby┼Ť przedstawia┼éa kierownictwu swoje dokonania przez ca┼éy czas, a nie tylko podczas jednego spotkania.

Patricia dodaje: ÔÇ×Milenialsi musz─ů r├│wnie┼╝ zwr├│ci─ç uwag─Ö na to, by ich ┼╝─ůdania by┼éy realistyczne. Nie mog─ů oczekiwa─ç wy┼╝szej pensji ni┼╝ taka, kt├│r─ů zwykle dostaje si─Ö na danym sta┬şnowisku. Nawet je┼Ťli uwa┼╝asz, ┼╝e jeste┼Ť absolutnie niezast─ůpio┬şna w swojej firmie, to ┼╝─ůdaj─ůc kwoty powy┼╝ej ┼Ťredniej rynkowej, raczej nie spodziewaj si─Ö spe┼énienia swoich ┼╝─ůda┼äÔÇŁ.

Je┼Ťli chodzi o odpowiedni moment na tak─ů rozmow─Ö, Pa┬ştricia zgadza si─Ö z Joann─ů Coles: ÔÇ×Proszenie o podwy┼╝k─Ö trzy czy sze┼Ť─ç miesi─Öcy po rozpocz─Öciu pracy nie ma sensu. W ko┼ä┬şcu potrzeba czasu, ┼╝eby┼Ť mog┼éa zebra─ç dowody na to, ┼╝e na ni─ů zas┼éugujeszÔÇŁ.

Przy stole negocjacyjnym

Wed┼éug Dii Simms z Combs Enterprises umiej─Ötno┼Ť─ç prowa┬şdzenia negocjacji jest tak wa┼╝na, ┼╝e powinno si─Ö naucza─ç jej w szkole. ÔÇ×W pierwszej klasie liceum ka┼╝dy ucze┼ä powinien obowi─ůzkowo ucz─Öszcza─ç na dodatkowy przedmiot ÔÇô Podsta┬şwy negocjacjiÔÇŁ.

Dia radzi kobietom, aby przed przyst─ůpieniem do tak powa┼╝┬şnej rozmowy znalaz┼éy troch─Ö czasu na przygotowania. ÔÇ×Zapisz na kartce optymalny rezultat negocjacji i taki, kt├│ry w najgorszym razie jeste┼Ť w stanie zaakceptowa─ç. Mo┼╝esz te┼╝ prze─çwiczy─ç ca┼é─ů konwersacj─Ö przed lustrem. Tw├│j j─Özyk cia┼éa jest niezwykle istot┬şny. Musi odpowiada─ç s┼éowom, kt├│re wypowiadaszÔÇŁ.

Rady, kt├│rych udzieli┼éam ci na temat wykorzystywania j─Ö┬şzyka cia┼éa podczas rozm├│w kwalifikacyjnych [przyp. red: znajdziesz je w pozosta┼éych rozdzia┼éach ksi─ů┼╝ki], maj─ů r├│wnie┼╝ zastosowanie w przypadku negocjacji.

Zwróć uwagę na to, czy stoisz prosto, czy się garbisz? Patrzysz rozmówcy w oczy, czy może unikasz kontaktu wzrokowego? Dzięki odpowiedniej postawie stworzysz wrażenie osoby silnej i pewnej siebie, której nie tak łatwo odmówić.

Kolejnym istotnym czynnikiem udanych negocjacji, zda┬şniem Simms, jest zrozumienie, na czym b─Ödzie polega┼éa wasza wymiana. Zastan├│w si─Ö, co mo┼╝esz zaoferowa─ç w zamian za to, co da ci ta druga osoba. Negocjacje nie mog─ů by─ç wy┼é─ůcz┬şnie jednostronne.

Przygotuj sobie wcze┼Ťniej kwot─Ö, kt├│rej wynegocjowanie b─Ö┬şdzie ci─Ö satysfakcjonowa┼éo. I pami─Ötaj, w tej rozmowie tylko ty mo┼╝esz zadba─ç o w┼éasne interesy. Zadanie osoby siedz─ůcej naprzeciwko polega na tym, aby da─ç ci jak najmniej. Jaka jest najni┼╝sza suma, na kt├│r─ů jeste┼Ť gotowa przysta─ç? Zawsze miej w zanadrzu przygotowany plan B.

Unikaj wszystkiego, co podwa┼╝y twoj─ů moc przekonywania ÔÇô na przyk┼éad m├│wienia za du┼╝o. Wyra┼║ jasno swoj─ů pro┼Ťb─Ö, a potem zamilknij. Milczeniem otwierasz przestrze┼ä dla wypowiedzi drugiej strony. Nie odzywaj si─Ö ani s┼éowem, nie pomagaj ÔÇ×przeciwnikowiÔÇŁ obala─ç twoich w┼éasnych ┼╝─ůda┼ä ÔÇô nie dzia┼éaj na swoj─ů niekorzy┼Ť─ç.

ÔÇô DIA SIMMS

Zaznacza te┼╝, ┼╝e nie wystarczy o┼Ťwiadczy─ç, ┼╝e zas┼éugujesz na podwy┼╝k─Ö. ÔÇ×Musisz bardzo dok┼éadnie uzasadni─ç t─Ö pro┼Ťb─Ö. Pokaza─ç, w jaki spos├│b przyczyniasz si─Ö do dobrych wynik├│w firmy. We┼║ pod uwag─Ö, co dzieje si─Ö obecnie w twojej bran┼╝y, a tak┼╝e to, jak w danej chwili wygl─ůda w niej stosunek popytu do poda┼╝yÔÇŁ.

Simms sugeruje, ┼╝eby┼Ť dobitnie dowiod┼éa, ┼╝e zainwesto┬şwanie w ciebie b─Ödzie korzystne dla twojej firmy. ÔÇ×[Mo┼╝esz powiedzie─ç]: Aby zwi─Ökszy─ç nasze zyski, zrobi─Ö to, to i to. Twoje argumenty powinny by─ç niepodwa┼╝alne. Niech opieraj─ů si─Ö na logice, brzmi─ů realistycznie i dadz─ů jasno do zrozumienia, co tw├│j szef mo┼╝e dzi─Öki tobie zyska─ç. Niestety, bardzo cz─Östo spotykam si─Ö z sytuacj─ů, w kt├│rej ludzie negocjuj─ů wy┼é─ůcznie z my┼Ťl─ů: to mi si─Ö nale┼╝y. Takie po┬şdej┼Ťcie niemal nigdy nie przynosi pozytywnych efekt├│wÔÇŁ. Podczas negocjacji istotny jest r├│wnie┼╝ ton, kt├│rym przed┬şstawiasz swoje ┼╝─ůdania.

A wiesz, co zawsze zagra na twoj─ů niekorzy┼Ť─ç?

Cindi Leive, by┼éa redaktor naczelna magazynu ÔÇ×GlamourÔÇŁ, twierdzi, ┼╝e ÔÇ×z┼éo┼Ť─ç podczas negocjacji raczej w niczym ci nie pomo┼╝e. Oczywi┼Ťcie je┼Ťli tw├│j rozm├│wca z jakiego┼Ť powodu zachowuje si─Ö skanda┬şlicznie, tw├│j gniew b─Ödzie w pe┼éni uzasadniony i jak najbar┬şdziej powinna┼Ť go wyrazi─ç. Jednak w normalnych warunkach, podczas negocjacji podwy┼╝ki lub awansu, spr├│buj wyra┼╝a─ç si─Ö tak beznami─Ötnie, jak to mo┼╝liwe. Najlepiej wi─Öc b─Ödzie, aby┼Ť odby┼éa tak─ů rozmow─Ö stosunkowo wcze┼Ťnie, zanim zaczniesz odczuwa─ç, ┼╝e nie wytrzymasz w tej pracy ani chwili d┼éu┼╝ej! Je┼╝eli czujesz co┼Ť podobnego, to sygna┼é, ┼╝e czeka┼éa┼Ť zdecydo┬şwanie zbyt d┼éugoÔÇŁ.

Zamiast frustrowa─ç si─Ö t─ů konwersacj─ů, spr├│buj wyrazi─ç sw├│j entuzjazm wobec wykonywanej pracy i jednocze┼Ťnie przekona┬şnie, ┼╝e nie potrafisz skutecznie zakomunikowa─ç prze┼éo┼╝onym, co dok┼éadnie robisz i w jaki spos├│b przyczyniasz si─Ö do sukcesu firmy. Niech zobacz─ů, ┼╝e chcia┼éaby┼Ť to zmieni─ç.

Postaraj si─Ö r├│wnie┼╝ nie wplata─ç do rozmowy swoich spraw osobistych.

Jane Park, za┼éo┼╝ycielka firmy Julep Beauty, m├│wi: ÔÇ×Niekt├│rzy pracownicy przychodzili do mnie i m├│wili wprost: Potrzebuj─Ö podwy┼╝ki, bo kupi┼éem sobie nowy domÔÇŁ. Taka strategia nigdy nie jest skuteczna. Jane my┼Ťla┼éa sobie w├│wczas: ÔÇ×Kupi┼ée┼Ť domÔÇŽ No i w czym problem? Moja firma nie kupi┼éa ┼╝adnego domu. A tw├│j domowy bud┼╝et nie ma z ni─ů nic wsp├│lnegoÔÇŁ.

Park proponuje, aby┼Ť podesz┼éa do tego tematu inaczej. Spr├│┬şbuj powiedzie─ç: ÔÇ×Nie chcia┼éabym zmienia─ç pracy, ale wiem, ┼╝e w innych mog┼éabym zarobi─ç tyle a tyle, poniewa┼╝ mam ta┬şkie a takie umiej─Ötno┼Ťci. Naprawd─Ö zale┼╝y mi na naszej firmie, chcia┼éabym nadal w niej pracowa─ç i wiem, ┼╝e mog─Ö tu wiele zdzia┼éa─ç. Dlatego w┼éa┼Ťnie postanowi┼éam zapyta─ç, jak mogliby pa┼ästwo mi pom├│c przychodzi─ç do pracy z u┼Ťmiechem i nie czu─ç si─Ö tutaj niedocenian─ů?ÔÇŁ.

My, kobiety, musimy r├│wnie┼╝ nauczy─ç si─Ö godzi─ç z ewentu┬şaln─ů odmow─ů. S┼éysz─ůc s┼éowo ÔÇ×nieÔÇŁ, nie mo┼╝emy si─Ö za┼éamywa─ç!

Nie znaczy to, ┼╝e mamy grzecznie spu┼Ťci─ç g┼éow─Ö ÔÇô zawsze mo┼╝e┬şmy poszuka─ç naszego tak w innej korporacji! Przede wszystkim nie powinny┼Ťmy jednak bra─ç takich sytuacji do siebie. Inaczej ju┼╝ po pierwszej pr├│bie mo┼╝emy zrazi─ç si─Ö do negocjacji i za┬şniecha─ç troski o w┼éasne interesy.

Joanna Coles przypomina: ÔÇ×Odmowa szefa nie oznacza, ┼╝e nie mo┼╝esz wr├│ci─ç do niego za trzy miesi─ůce i poprosi─ç o co┼Ť ponownie. W tym temacie m─Ö┼╝czy┼║ni radz─ů sobie lepiej ni┼╝ kobiety. Nie odbieraj─ů s┼éowa nie tak osobi┼Ťcie jak my i wiedz─ů, ┼╝e mog─ů pr├│bowa─ç dalej. Ty te┼╝ mo┼╝esz pyta─ç o podwy┼╝k─Ö tyle razy, ile tylko chcesz ÔÇô oczywi┼Ťcie, o ile robisz to z szacunkiem i w odpowiednich momentach. Nie spuszczaj nosa na kwint─Ö i nie poddawaj si─Ö, gdy kto┼Ť ci odm├│wi. Pomy┼Ťl sobie w├│wczas albo najlepiej zapisz w dzienniku: Zapytam o to jeszcze raz, za trzy miesi─ůce. I pami─Ötaj ÔÇô nie w takich przypadkach zawsze oznacza jeszcze nieÔÇŁ.

Ok┼éadka ksi─ů┼╝ki Osi─ůgnij to!

Powy┼╝szy fragment pochodzi z ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Osi─ůgnij to! Poznaj swoj─ů warto┼Ť─ç i zbuduj karier─Ö w wieku 20 lat i p├│┼║niejÔÇŁ autorstwa Miki Brzezi┼äski i Danieli Pierre-Bravo.