Jak unikn膮膰 wypalenia zawodowego?

Dorota Stojek

Ka偶dego dnia stawiamy czo艂a nowym wyzwaniom, a w ka偶dej roli dajemy z siebie 120%. Co zrobi膰, gdy zamiast satysfakcji czujemy tylko zm臋czenie?

Rzeczywisto艣膰 funduje nam wiele wyzwa艅.

Szum informacyjny, konieczno艣膰 szybkiego reagowania, bycia kreatywnym, sprawdzania si臋 w r贸偶nych sytuacjach, szybkie tempo 偶ycia, presja czasowa. Do tego mamy wiele wyzwa艅 zawodowych, musimy by膰 efektywni, prezentowa膰 wysoki poziom kompetencji, sprosta膰 oczekiwaniom jakie stawiaj膮 przed nami inni, oraz jakie stawiamy sobie sami.

Postawi膰 granice

Jeste艣my nara偶eni na przeci膮偶enie, kiedy nie umiemy stawia膰 granic i bierzemy na siebie zbyt wiele. R贸wnie偶 wtedy, gdy o sobie my艣limy na ko艅cu 鈥 o naszym wypoczynku, 艂adowaniu akumulator贸w , zaplanowaniu chwili dla siebie po艣r贸d innych obowi膮zk贸w. Szczeg贸lnie dobre s膮 w tym kobiety. Cz臋sto chc膮 by膰 w ka偶dej roli na 120% – pracownika, mamy, 偶ony, gospodyni. Czasami na rol臋 鈥濲a鈥 nie starcza ju偶 miejsca ani czasu.

W ci膮g艂ym zabieganiu nie dbamy o w艂a艣ciwe od偶ywianie, ruch, r贸wnowag臋 mi臋dzy prac膮 a 偶yciem, 艣wiadome zaplanowanie sobie przyjemno艣ci. Jeste艣my tak偶e nara偶eni na wypalenie zawodowe, kiedy do powy偶szych czynnik贸w dochodz膮 inne, zwi膮zane z sytuacj膮 zawodow膮 鈥 niesprawiedliwe traktowanie przez prze艂o偶onego, zbyt du偶e wymagania wzgl臋dem mo偶liwo艣ci pracownika, niesprzyjaj膮ca wsp贸艂pracy kultura organizacyjna. Na wypalenie zawodowe s膮 w du偶ej mierze nara偶one osoby pracuj膮ce na stanowiskach, kt贸re wymagaj膮 ci膮g艂ego kontaktu z lud藕mi, w sytuacji, kiedy pojawiaj膮cy si臋 klienci (wewn臋trzni lub zewn臋trzni maj膮 wiele wymaga艅 i oczekiwa艅). Najbardziej nara偶one na wypalenie stanowiska pracy to na przyk艂ad osoby pracuj膮ce na recepcji, w urz臋dzie, w rejestracji, w call center (zw艂aszcza w dzia艂ach reklamacji).

PRZECZYTAJ TAK呕E: Wypalenie zawodowe? Poznaj 4 mity

Wypalenie zawodowe 鈥 i co dalej?

Kiedy dotyka nas wypalenie, w trudnej sytuacji jeste艣my nie tylko my, ale tak偶e nasi bliscy. Najcz臋stsze objawy wypalenia to: niech臋膰 do pracy, poczucie przem臋czenia, oboj臋tno艣膰 wobec innych ludzi, czasami przedmiotowe ich traktowanie, apatia, zmniejszenie efektywno艣ci w pracy, z艂e zarz膮dzanie czasem. Co robi膰? W niekt贸rych przypadkach da si臋 wyeliminowa膰 lub zmniejszy膰 si艂臋 dzia艂ania niekt贸rych czynnik贸w, poprzez szczer膮 rozmow臋 z prze艂o偶onym, zwr贸cenie uwagi, kt贸re procesy w organizacji szwankuj膮 i zaproponowanie swoich rozwi膮za艅, kt贸re mog艂yby zadzia艂a膰 lepiej 鈥 tak偶e z po偶ytkiem dla firmy. Niekiedy mo偶e by膰 tak, 偶e rzeczywisto艣膰 obiektywnie nie jest taka z艂a, tylko my odbieramy j膮 emocjonalnie i wyolbrzymiamy sytuacj臋, kt贸ra obiektywnie jest neutralna. Jednak w niekt贸rych sytuacjach pow贸d wypalenia rzeczywi艣cie jest powa偶ny. Wtedy warto sobie zada膰 pytanie, czy nie warto dokona膰 zmian? I co jest dla nas wa偶niejsze: praca w tym konkretnym miejscu, kt贸re negatywnie na nas wp艂ywa, czy te偶 nasze szcz臋艣liwe 偶ycie.

Jak radzi膰 sobie z przeci膮偶eniem?

Zazwyczaj pierwszym krokiem do wypalenia zawodowego jest przeci膮偶enie. Jak sobie z nim radzi膰? Najlepiej zawczasu ustali膰 swoje g艂贸wne warto艣ci i priorytety. Co jest dla mnie wa偶ne w 偶yciu? Kt贸re sfery? Nast臋pnie zastan贸wmy si臋, co warto zrobi膰 w ka偶dej sferze, aby jako艣膰 naszego 偶ycia si臋 poprawi艂a. Wypiszmy wszystkie mo偶liwe dzia艂ania. Nast臋pnie zacznijmy wdra偶a膰 to, od kt贸rego chcemy zacz膮膰. I wdra偶ajmy zmiany ma艂ymi etapami – krok po kroku.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Czy to zm臋czenie czy ju偶 zawodowe wypalenie? Oto 5 sygna艂贸w, kt贸rych nie wolno zlekcewa偶y膰!

Je艣li zdarzaj膮 si臋 nam okresy, gdzie du偶o si臋 dzieje i mamy du偶o wyt臋偶onej pracy, to zaraz po nich odpoczywajmy, 艂adujmy swoje akumulatory. 艁adujmy si臋 pozytywnymi emocjami, otaczajmy pozytywnymi lud藕mi. Zadbajmy tak偶e o jako艣膰 naszego jedzenia, o ruch. S膮 to oczywiste kwestie, dlatego naj艂atwiej o nich zapomina膰, a maj膮 przecie偶 ogromne znaczenie.

To, co nas wzmacnia

Zwracajmy uwag臋 na to jakie wiadomo艣ci do siebie dopuszczamy 鈥 czy czytamy, ogl膮damy du偶o informacji, w kt贸rych dominuje przemoc i agresja, kt贸re epatuj膮 strachem? Czy przeciwnie 鈥 wybieramy takie artyku艂y i obrazy, kt贸re nas buduj膮 i pozytywnie nastrajaj膮? I nie nawo艂uj臋 bynajmniej do tego, aby nie wiedzie膰, co si臋 dzieje w otaczaj膮cym 艣wiecie. Mo偶emy wiedzie膰, ale wybiera膰 w naszej codzienno艣ci to, co nas wzmacnia.

Zatem pierwszym krokiem jest nasze systematyczne dbanie o siebie, troska o nasze 偶yciowe sfery wa偶ne dla nas. Czasami wymaga to asertywno艣ci, aby nauczy膰 si臋 m贸wi膰 鈥瀗ie鈥 wszystkiemu, co nas nie wspiera. A tak偶e wszystkim, kt贸rzy chc膮 zagarn膮膰 nasz czas i energi臋 i jest nam z nimi nie po drodze. Czasami wymaga to analizy naszego otoczenia 鈥 czy osoby woko艂o nas wspieraj膮, czy 艣ci膮gaj膮 w d贸艂? Mo偶e warto ograniczy膰 z nimi kontakt? Ka偶dy sam musi odpowiedzie膰 sobie na to pytanie. 艢wiadomo艣膰, co nam s艂u偶y, a co nie, jest bardzo cenna. Za ni膮 powinno p贸j艣膰 konkretne dzia艂anie.

Aby dobrze o siebie zadba膰, o swoj膮 energi臋, wszystkie 偶yciowe warto艣ci, bardzo wa偶na jest konsekwencja i wiedza na temat tego, jak wdra偶amy nawyki i jak reagujemy na zmiany. I o tym napisz臋 w kolejnym artykule.

***
Dorota Stojek – Coach ICF, trener. Wspiera kobiety w budowaniu ich pewno艣ci siebie oraz dbaniu o r贸wnowag臋 praca – 偶ycie. Pomaga im w taki spos贸b budowa膰 swoje 偶ycie, aby mog艂y cieszy膰 si臋 harmoni膮 i obfito艣ci膮 w ka偶dej 偶yciowej sferze. Wspiera ich w realizacji cel贸w w oparciu o ich naturalne talenty i zdolno艣ci. Pomaga im w odzyskaniu energii, rado艣ci, wiary w siebie i motywacji do osi膮gania cel贸w. Wi臋cej na www.dorotastojek.pl

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close