Kobieta rozmawiaj─ůca przez telefon, przy komputerze

Co trzecia Polka po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym planuje zmienić pracę

Wed┼éug najnowszego raportu ÔÇ×Bizneswoman Roku: Przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç Polek a ┼╝ycie rodzinneÔÇŁ niemal co dwunasta badana po powrocie z urlopu macierzy┼äskiego lub wychowawczego planuje rozpocz─ů─ç w┼éasn─ů dzia┼éalno┼Ť─ç. Blisko 40 proc. wszystkich respondentek planuj─ůcych rozpocz─Öcie dzia┼éalno┼Ťci na w┼éasny rachunek przypuszcza, ┼╝e u┼éatwia ona kobietom opiek─Ö nad dzie─çmi i domem. W┼Ťr├│d badanych przedsi─Öbiorczy┼ä tego zdania jest niemal 45 proc. Jedynie 13,2 proc. badanych posiadaj─ůcych firm─Ö deklaruje, ┼╝e prowadzenie w┼éasnego biznesu nie ma wp┼éywu na ┼╝ycie rodzinne, podczas gdy w ubieg┼éym roku tego zdania by┼éa a┼╝ co pi─ůta ankietowana.

Blisko co trzecia przedsiębiorczyni uważa, że prowadzenie własnej firmy utrudnia życie rodzinne

Z najnowszego badania przeprowadzonego z okazji 14. edycji Bizneswoman Roku, najstarszego i najwi─Ökszego w Polsce konkursu dla przedsi─Öbiorczych kobiet, wynika, ┼╝e 44,3 proc. polskich przedsi─Öbiorczy┼ä prowadzenie w┼éasnej firmy postrzega jako u┼éatwienie ┼╝ycia rodzinnego, m.in. ze wzgl─Ödu na elastyczne godziny pracy. Jednocze┼Ťnie jednak a┼╝ 31,2 proc. badanych jest przeciwnego zdania i postrzega to jako utrudnienie, a 13,2 proc. ankietowanych posiadaj─ůcych firm─Ö deklaruje, ┼╝e w┼éasna dzia┼éalno┼Ť─ç nie wp┼éywa na rodzinny aspekt ich ┼╝ycia. Co ciekawe, w zesz┼éorocznej edycji badania takiej odpowiedzi udzieli┼é wi─Ökszy odsetek badanych ÔÇô 20,5 proc. Co trzecia respondentka uwa┼╝a┼éa, ┼╝e prowadzenie w┼éasnej firmy u┼éatwia ┼╝ycie rodzinne, a przeciwnego zdania by┼éo a┼╝ 39 proc. badanych. Wyniki tegorocznego badania pokazuj─ů, ┼╝e polskie przedsi─Öbiorczynie coraz cz─Ö┼Ťciej s─ů zdania, ┼╝e prowadzenie swojego biznesu nie wp┼éywa negatywnie na relacje z bliskimi.

Spo┼Ťr├│d kobiet, kt├│re nie prowadz─ů w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci, ale chcia┼éyby to robi─ç, tylko 8,5 proc. s─ůdzi, ┼╝e zarz─ůdzanie w┼éasnym biznesem nie wp┼éywa na ┼╝ycie rodzinne. Zdaniem blisko 40 proc. jest to u┼éatwienie, m.in. ze wzgl─Ödu na elastyczne godziny pracy. Przeciwnego zdania jest niemal co trzecia respondentka.┬á

Co trzecia Polka po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym planuje zmienić pracę

Wyniki badania wskazuj─ů, ┼╝e co trzecia z ankietowanych przebywaj─ůcych obecnie na urlopie macierzy┼äskim lub wychowawczym zamierza po jego zako┼äczeniu wr├│ci─ç do aktywno┼Ťci zawodowej, jednak chce zmieni─ç pracodawc─Ö lub bran┼╝─Ö, w kt├│rej dotychczas pracowa┼éa. Ponad ÔůĽ respondentek planuje powr├│t do pracy w dotychczasowym wymiarze godzin, a 11,3 proc. ÔÇô w ograniczonym. Gotowo┼Ť─ç do wznowienia aktywno┼Ťci zawodowej, gdy dziecko b─Ödzie starsze deklaruje 17 proc. badanych. W┼éasn─ů dzia┼éalno┼Ť─ç zamierza rozpocz─ů─ç 8,5 proc. ankietowanych kobiet.┬á

A┼╝ 86 proc. badanych przyznaje, ┼╝e ich partner nie korzysta┼é i nie zamierza korzysta─ç z urlopu rodzicielskiego. Uczestniczki badania w 39 proc. nie widz─ů takiej potrzeby, taki sam odsetek deklaruje, ┼╝e nie istnieje taka mo┼╝liwo┼Ť─ç ze wzgl─Ödu na form─Ö zatrudnienia partnera. Co sz├│sta respondentka twierdzi, ┼╝e wynika to ze wzgl─Öd├│w finansowych.

Połowa przedsiębiorczyń uważa, że praca zdalna ma dobry wpływ na ocenę pracy kobiet

Z badania wynika, ┼╝e 44,8 proc. polskich przedsi─Öbiorczy┼ä r├│wno dzieli obowi─ůzki domowe oraz rodzinne ze swoim partnerem. Jednocze┼Ťnie jednak ponad ┬╝ przyznaje, ┼╝e w ich zwi─ůzku taki r├│wny podzia┼é nie wyst─Öpuje.┬á

Spo┼Ťr├│d wszystkich badanych wi─Ökszo┼Ť─ç (60 proc.) uwa┼╝a, ┼╝e praca w trybie zdalnym lub hybrydowym u┼éatwia kobietom prac─Ö, m.in. ze wzgl─Ödu na mo┼╝liwo┼Ť─ç ┼é─ůczenia jej z opiek─ů nad dzieckiem, jednak w┼Ťr├│d ankietowanych z tej grupy, kt├│re prowadz─ů firm─Ö, tego zdania by┼éa jedynie co druga badana. Blisko co pi─ůta respondentka (18,8 proc.) uwa┼╝a inaczej i deklaruje, ┼╝e praca zdalna ma negatywny wp┼éyw na prac─Ö kobiet. Tak samo odpowiada┼éo 23,6 proc. przedsi─Öbiorczy┼ä. Blisko co dziewi─ůta badana uwa┼╝a, ┼╝e nie wyst─Öpuje inny wp┼éyw pracy zdalnej na prac─Ö kobiet i m─Ö┼╝czyzn.┬á

O Konkursie Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku

Konkurs Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku od ponad dekady nagradza polskie przedsi─Öbiorczynie oraz liderki i lider├│w dzia┼éaj─ůcych na rzecz r├│wno┼Ťci, r├│┼╝norodno┼Ťci oraz w┼é─ůczania. Do konkursu mo┼╝na przyst─ůpi─ç wype┼éniaj─ůc formularz online na stronie bizneswomanroku.pl w jednej z wybranych kategorii otwartych: Biznes Roku: przych├│d powy┼╝ej 10 mln z┼éotych, Biznes Roku: przych├│d poni┼╝ej 10 mln z┼éotych, Mikrobiznes, Start-up Roku, Liderka w Nowych Technologiach, Przeciwdzia┼éanie Wykluczeniu Cyfrowemu, Organizacja Przyjazna Rodzicom, Pracodawca R├│wnych Szans.┬á

Termin przyjmowania zgłoszeń konkursowych został wydłużony do 18 stycznia 2023 r.

Grafika promocyjna konkursu Bizneswoman Roku

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Fundacja Polska Bezgot├│wkowa, Google Cloud, home.pl, HUAWEI, IGT Poland, NatWest Group w Polsce, Orange
Partnerzy konkursu: Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: PAP, Polska Press Grupa, ITWiz, MamStartup, Magazyn Rekruter, ONA Strona Kobiet, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Twój STYL.pl, ISBtech, Głos Mordoru

Badanie zosta┼éo przeprowadzone metod─ů CAWI na prze┼éomie pa┼║dziernika i listopada 2022 r. W badaniu wzi─Ö┼éo udzia┼é 1145 przedsi─Öbiorczy┼ä i doros┼éych kobiet.