Kobieta rozmawiaj膮ca przez telefon, przy komputerze

Co trzecia Polka po urlopie macierzy艅skim lub wychowawczym planuje zmieni膰 prac臋

Wed艂ug najnowszego raportu 鈥濨izneswoman Roku: Przedsi臋biorczo艣膰 Polek a 偶ycie rodzinne鈥 niemal co dwunasta badana po powrocie z urlopu macierzy艅skiego lub wychowawczego planuje rozpocz膮膰 w艂asn膮 dzia艂alno艣膰. Blisko 40 proc. wszystkich respondentek planuj膮cych rozpocz臋cie dzia艂alno艣ci na w艂asny rachunek przypuszcza, 偶e u艂atwia ona kobietom opiek臋 nad dzie膰mi i domem. W艣r贸d badanych przedsi臋biorczy艅 tego zdania jest niemal 45 proc. Jedynie 13,2 proc. badanych posiadaj膮cych firm臋 deklaruje, 偶e prowadzenie w艂asnego biznesu nie ma wp艂ywu na 偶ycie rodzinne, podczas gdy w ubieg艂ym roku tego zdania by艂a a偶 co pi膮ta ankietowana.

Blisko co trzecia przedsi臋biorczyni uwa偶a, 偶e prowadzenie w艂asnej firmy utrudnia 偶ycie rodzinne

Z najnowszego badania przeprowadzonego z okazji 14. edycji Bizneswoman Roku, najstarszego i najwi臋kszego w Polsce konkursu dla przedsi臋biorczych kobiet, wynika, 偶e 44,3 proc. polskich przedsi臋biorczy艅 prowadzenie w艂asnej firmy postrzega jako u艂atwienie 偶ycia rodzinnego, m.in. ze wzgl臋du na elastyczne godziny pracy. Jednocze艣nie jednak a偶 31,2 proc. badanych jest przeciwnego zdania i postrzega to jako utrudnienie, a 13,2 proc. ankietowanych posiadaj膮cych firm臋 deklaruje, 偶e w艂asna dzia艂alno艣膰 nie wp艂ywa na rodzinny aspekt ich 偶ycia. Co ciekawe, w zesz艂orocznej edycji badania takiej odpowiedzi udzieli艂 wi臋kszy odsetek badanych 鈥 20,5 proc. Co trzecia respondentka uwa偶a艂a, 偶e prowadzenie w艂asnej firmy u艂atwia 偶ycie rodzinne, a przeciwnego zdania by艂o a偶 39 proc. badanych. Wyniki tegorocznego badania pokazuj膮, 偶e polskie przedsi臋biorczynie coraz cz臋艣ciej s膮 zdania, 偶e prowadzenie swojego biznesu nie wp艂ywa negatywnie na relacje z bliskimi.

Spo艣r贸d kobiet, kt贸re nie prowadz膮 w艂asnej dzia艂alno艣ci, ale chcia艂yby to robi膰, tylko 8,5 proc. s膮dzi, 偶e zarz膮dzanie w艂asnym biznesem nie wp艂ywa na 偶ycie rodzinne. Zdaniem blisko 40 proc. jest to u艂atwienie, m.in. ze wzgl臋du na elastyczne godziny pracy. Przeciwnego zdania jest niemal co trzecia respondentka.聽

Co trzecia Polka po urlopie macierzy艅skim lub wychowawczym planuje zmieni膰 prac臋

Wyniki badania wskazuj膮, 偶e co trzecia z ankietowanych przebywaj膮cych obecnie na urlopie macierzy艅skim lub wychowawczym zamierza po jego zako艅czeniu wr贸ci膰 do aktywno艣ci zawodowej, jednak chce zmieni膰 pracodawc臋 lub bran偶臋, w kt贸rej dotychczas pracowa艂a. Ponad 鈪 respondentek planuje powr贸t do pracy w dotychczasowym wymiarze godzin, a 11,3 proc. 鈥 w ograniczonym. Gotowo艣膰 do wznowienia aktywno艣ci zawodowej, gdy dziecko b臋dzie starsze deklaruje 17 proc. badanych. W艂asn膮 dzia艂alno艣膰 zamierza rozpocz膮膰 8,5 proc. ankietowanych kobiet.聽

A偶 86 proc. badanych przyznaje, 偶e ich partner nie korzysta艂 i nie zamierza korzysta膰 z urlopu rodzicielskiego. Uczestniczki badania w 39 proc. nie widz膮 takiej potrzeby, taki sam odsetek deklaruje, 偶e nie istnieje taka mo偶liwo艣膰 ze wzgl臋du na form臋 zatrudnienia partnera. Co sz贸sta respondentka twierdzi, 偶e wynika to ze wzgl臋d贸w finansowych.

Po艂owa przedsi臋biorczy艅 uwa偶a, 偶e praca zdalna ma dobry wp艂yw na ocen臋 pracy kobiet

Z badania wynika, 偶e 44,8 proc. polskich przedsi臋biorczy艅 r贸wno dzieli obowi膮zki domowe oraz rodzinne ze swoim partnerem. Jednocze艣nie jednak ponad 录 przyznaje, 偶e w ich zwi膮zku taki r贸wny podzia艂 nie wyst臋puje.聽

Spo艣r贸d wszystkich badanych wi臋kszo艣膰 (60 proc.) uwa偶a, 偶e praca w trybie zdalnym lub hybrydowym u艂atwia kobietom prac臋, m.in. ze wzgl臋du na mo偶liwo艣膰 艂膮czenia jej z opiek膮 nad dzieckiem, jednak w艣r贸d ankietowanych z tej grupy, kt贸re prowadz膮 firm臋, tego zdania by艂a jedynie co druga badana. Blisko co pi膮ta respondentka (18,8 proc.) uwa偶a inaczej i deklaruje, 偶e praca zdalna ma negatywny wp艂yw na prac臋 kobiet. Tak samo odpowiada艂o 23,6 proc. przedsi臋biorczy艅. Blisko co dziewi膮ta badana uwa偶a, 偶e nie wyst臋puje inny wp艂yw pracy zdalnej na prac臋 kobiet i m臋偶czyzn.聽

O Konkursie Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku

Konkurs Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku od ponad dekady nagradza polskie przedsi臋biorczynie oraz liderki i lider贸w dzia艂aj膮cych na rzecz r贸wno艣ci, r贸偶norodno艣ci oraz w艂膮czania. Do konkursu mo偶na przyst膮pi膰 wype艂niaj膮c formularz online na stronie bizneswomanroku.pl w jednej z wybranych kategorii otwartych: Biznes Roku: przych贸d powy偶ej 10 mln z艂otych, Biznes Roku: przych贸d poni偶ej 10 mln z艂otych, Mikrobiznes, Start-up Roku, Liderka w Nowych Technologiach, Przeciwdzia艂anie Wykluczeniu Cyfrowemu, Organizacja Przyjazna Rodzicom, Pracodawca R贸wnych Szans.聽

Termin przyjmowania zg艂osze艅 konkursowych zosta艂 wyd艂u偶ony do 18 stycznia 2023 r.

Grafika promocyjna konkursu Bizneswoman Roku

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Fundacja Polska Bezgot贸wkowa, Google Cloud, home.pl, HUAWEI, IGT Poland, NatWest Group w Polsce, Orange
Partnerzy konkursu: Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: PAP, Polska Press Grupa, ITWiz, MamStartup, Magazyn Rekruter, ONA Strona Kobiet, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Tw贸j STYL.pl, ISBtech, G艂os Mordoru

Badanie zosta艂o przeprowadzone metod膮 CAWI na prze艂omie pa藕dziernika i listopada 2022 r. W badaniu wzi臋艂o udzia艂 1145 przedsi臋biorczy艅 i doros艂ych kobiet.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close