jak by膰 asertywnym

Czym jest ASERTYWNO艢膯 3.0? Poznaj 5 zasad, kt贸re pomagaj膮 w budowaniu zdrowych relacji i w osi膮ganiu cel贸w.

Anna Podg贸rska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Asertywno艣膰 najcz臋艣ciej kojarzona bywa z m贸wieniem zdecydowanego 鈥瀗ie鈥. Cz臋艣膰 os贸b postrzega j膮 tak偶e jako potrzeb臋 obrony swojego zdania lub wyboru. Takie podej艣cie skupia uwag臋 na emocjach i zachowaniach. A to mo偶e utrudnia膰 relacje, blokowa膰 porozumienie i zmniejsza膰 skuteczno艣膰 w dzia艂aniu zespo艂owym 鈥 t艂umaczy Anna Podg贸rska, CEO Homo Creatore. I wyja艣nia, czym jest Asertywno艣膰 3.0.

Warto u艣wiadomi膰 sobie, 偶e asertywno艣膰 nie jest cech膮, lecz umiej臋tno艣ci膮, czyli nabyt膮 postaw膮 i zestawem zachowa艅. Polega na dawaniu sobie prawa do posiadania i wyra偶ania w艂asnego zdania, emocji, potrzeb, postaw i jednocze艣nie przyznania takich samych praw innym ludziom. Wymaga to szanowania granic innych os贸b oraz dbania o w艂asne bez stosowania zachowa艅 agresywnych czy te偶 manipulacji. Natomiast wsp贸艂cze艣nie, aby postawi膰 akcenty na pozytywnym wzmacnianiu relacji, budowaniu porozumienia i wspieraniu wsp贸艂pracy w zespole, ale nie rezygnowa膰 z klasycznej ochrony granic, proponuj臋 podej艣cie do asertywno艣ci opieraj膮ce si臋 na pi臋ciu kluczowych zasadach, kt贸re buduj膮 Asertywno艣膰 3.0.

CZYTAJ TAK呕E:聽12 ZASAD ASERTYWNO艢CI 鈥 ZOBACZ DLACZEGO WARTO WPROWADZI膯 JE W 呕YCIE!

ZASADA 1.: Buduj porozumienie

G艂贸wn膮 zasad膮 konstruktywnej rozmowy jest przyj臋cie za艂o偶enia, 偶e nie trzeba darzy膰 sympati膮 drugiej osoby, 偶eby m贸c skutecznie negocjowa膰 z ni膮 dowolne kwestie. Warto pomy艣le膰 o niej, jak o partnerze relacji i traktowa膰 z szacunkiem. W praktyce oznacza to, 偶e staramy si臋 w czasie rozm贸w budowa膰 mosty porozumienia, dzi臋ki dawaniu partnerowi przestrzeni na wyra偶enie potrzeb i emocji oraz unikamy tego, co mog艂oby obni偶y膰 jego status. Warto te偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na to, aby usun膮膰 ze swoich komunikat贸w z艂o艣liwo艣膰, ironi臋 i sarkazm, poniewa偶 dzia艂aj膮 one deprymuj膮co.

ZASADA 2.: Pracuj nad konsensusem, nie kompromisem

Konsensus oznacza wypracowanie porozumienia, gdy wszystkie strony czuj膮, 偶e znalezione wsp贸lnie rozwi膮zanie jest najlepsze i s膮 z niego zadowolone, nawet je艣li zrezygnowa艂y ze swoich pierwotnych stanowisk lub je ograniczy艂y. Konsensus prowadzi do budowania dobrych relacji. Natomiast kompromis to porozumienie zawierane w uk艂adzie bierno-agresywnym, gdzie przynajmniej jedna ze stron jest od pocz膮tku z niego niezadowolona, wi臋c w nadarzaj膮cej si臋 sytuacji b臋dzie stara艂a si臋 wyswobodzi膰 z tego porozumienia dowolnymi metodami. Nie stanowi on optymalnego rozwi膮zania konfliktu, poniewa偶 opiera si臋 na poczuciu straty. Proces wypracowania konsensusu trwa d艂u偶ej, lecz ten typ porozumienia jest za to trwa艂y i anga偶uje w realizacj臋 wszystkie strony.

ZASADA 3.: B膮d藕 stanowcza, gdy poczujesz, 偶e granice zosta艂y przekroczone

Warto zabiega膰 o swoje potrzeby oraz chroni膰 granice maksymalnie uprzejmie, jak tylko jest to mo偶liwe w danej sytuacji. Nale偶y jednak podchodzi膰 do partnera dyskusji 偶yczliwie, 艂agodnie, maj膮c na wzgl臋dzie uczucia i interesy tej osoby. Dopiero, kiedy taki spos贸b nie przynosi efekt贸w, mo偶emy stopniowo zwi臋ksza膰 dawk臋 stanowczo艣ci, zachowuj膮c jednak do ko艅ca bazowy poziom uprzejmo艣ci, wynikaj膮cy z szacunku do drugiej strony. Pozwoli to zbudowa膰 nam dobr膮 relacj臋 z rozm贸wc膮, ale jednocze艣nie nie utracimy naszej autonomii.

ZASADA 4.: Unikaj ocen i etykietek

Niezale偶nie od poziomu wra偶liwo艣ci ludzie nie lubi膮 by膰 oceniani i etykietowani. Stosuj膮c takie zabiegi, wywo艂ujemy w naszym rozm贸wcy op贸r wewn臋trzny. U偶ywanie zwrot贸w ad personam typu: 鈥濼y jeste艣鈥︹ mo偶e okaza膰 si臋 dla naszego rozm贸wcy druzgocz膮ce. Komunikaty z czasownikiem 鈥瀊y膰鈥 odnosz膮 si臋 do to偶samo艣ci osoby i potrafi膮 j膮 bardzo urazi膰 emocjonalnie, zdyskredytowa膰, obni偶y膰 jej status wzgl臋dem naszego, a wi臋c zburzy膰 mosty, kt贸re starali艣my si臋 zbudowa膰.

ZASADA 5.: Skup si臋 na faktach zamiast na os膮dach

Fakty to opisy naszych obserwacji na temat zaistnia艂ych zdarze艅, zachowa艅 lub stan贸w. Maj膮 charakter obiektywny i okre艣lony czasowo, czyli s膮 niezale偶ne od pogl膮d贸w obserwatora, bez nacechowania emocjonalnego. Opinie natomiast s膮 subiektywne, emocjonalne i mog膮 dowolnie zmienia膰 si臋 w czasie. Subiektywizmem charakteryzuj膮 si臋 r贸wnie偶 os膮dy, w ca艂o艣ci zale偶ne od odczu膰 i emocji osoby je wyra偶aj膮cej, ale komunikowane tak, jakby by艂y obiektywne 鈥 w formie 鈥瀙seudo-fakt贸w鈥. Przywo艂ywanie fakt贸w ma wyd藕wi臋k neutralny, opinie i os膮dy stwarzaj膮 natomiast pole do konflikt贸w. Ich wyra偶anie sprawia, 偶e porozumienie staje si臋 ma艂o prawdopodobne, poniewa偶 rozm贸wcy zaczynaj膮 walczy膰 mi臋dzy sob膮 o to, kto ma racj臋.

Stosowanie pi臋ciu powy偶szych zasad sprawi, 偶e nasze wypowiedzi nawet w sytuacjach trudnych stworz膮 przestrze艅 do wyra偶enia w艂asnych opinii i pomys艂贸w dla wszystkich oraz znacznie zwi臋ksz膮 prawdopodobie艅stwo wypracowania rozwi膮zania akceptowalnego dla zaanga偶owanych stron. Potrzebujemy do tego dobrej woli, zweryfikowania swojej postawy i dotychczasowych nawyk贸w oraz treningu w stosowaniu tego podej艣cia. Efekty warte s膮 jednak w艂o偶onego wysi艂ku.

***

O autorce:

Anna Podg贸rska 鈥 CEO Centrum Doradztwa i Szkole艅 HOMO CREATORE, doradca i trener biznesu. Ekspertka zajmuj膮ca si臋 rozwojem ludzi, zespo艂贸w i firm w ramach nowoczesnego podej艣cia do zarz膮dzania i psychologii organizacji. Specjalizuje si臋 w tematach zwi膮zanych zarz膮dzaniem zespo艂em 鈥 w szczeg贸lno艣ci z motywowaniem i komunikacj膮 mened偶ersk膮 鈥 skuteczno艣ci膮 osobist膮 w biznesie i pozytywn膮 komunikacj膮 wspieraj膮c膮 wsp贸艂prac臋 (autorka koncepcji Asertywno艣ci 3.0, wspieraj膮cej w zarz膮dzaniu zespo艂em Motywacj臋 3.0 wg Daniela Pinka).

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close