Kobieta z laptopem przy biurku

Po艂ow臋 Polek, kt贸re chcia艂yby rozpocz膮膰 w艂asny biznes, powstrzymuje brak pewno艣ci siebie, a 42,9 proc. – finanse

Z najnowszego raportu 鈥濨izneswoman Roku: Przedsi臋biorczo艣膰 Polek 鈥 stres i obawy鈥 wynika, 偶e po艂ow臋 kobiet, kt贸re chcia艂yby za艂o偶y膰 w艂asne firmy, powstrzymuje obecna sytuacja gospodarcza, a 65 proc. przedsi臋biorczy艅 stresuje si臋 prowadzeniem firmy bardziej ni偶 w poprzednich latach. Jednocze艣nie 戮 badanych przebywaj膮cych obecnie na urlopie macierzy艅skim lub wychowawczym, obawia si臋 powrotu do pracy.

A偶 42,9 proc. Polek odk艂ada decyzj臋 o za艂o偶eniu firmy z powod贸w finansowych

Dane z najnowszego badania 鈥Bizneswoman Roku: Przedsi臋biorczo艣膰 Polek 鈥 stres i obawy鈥 wskazuj膮, 偶e blisko po艂owa respondentek deklaruje, 偶e przed za艂o偶eniem w艂asnej firmy powstrzymuj膮 je trudno艣ci zwi膮zane z aktualn膮 sytuacj膮 gospodarcz膮 (49,7 proc.) oraz brak pewno艣ci siebie (49,1 proc.). Niewiele ni偶szy odsetek ankietowanych (42,9 proc.) wskazuje tak偶e, 偶e wstrzymuje si臋 z decyzj膮 o za艂o偶eniu dzia艂alno艣ci ze wzgl臋du na brak finans贸w. Blisko co trzecia badana deklaruje, 偶e powstrzymuje j膮 nadmiar zwi膮zanych z tym spraw organizacyjnych i biurokracji.

Kobiety maj膮 w sobie ogromny potencja艂, zas艂uguj膮 na wsparcie i narz臋dzia pomocne w rozwoju biznesu, dlatego ogromnie cieszy nas, 偶e do艂膮czyli艣my do grona partner贸w Konkursu Bizneswoman Roku, jako Partner kategorii Startup Roku. Buduj膮cy jest fakt, 偶e pod wzgl臋dem przedsi臋biorczo艣ci kobiet Polska zajmuje jedno z najwy偶szych miejsc w Uni Europejskiej. Polki s膮 wyj膮tkowo przedsi臋biorcze, dlatego trzeba im umo偶liwi膰 rozw贸j i spe艂nianie marze艅. W home.pl wierzymy, 偶e Internet jest miejscem dla ka偶dego, niezale偶nie od wieku, do艣wiadczenia i p艂ci. Wspieramy przedsi臋biorczo艣膰 Polek i Polak贸w, ju偶 od ponad 25 lat 鈥 m贸wi Magdalena Chudzikiewicz, cz艂onkini zarz膮du, Chief Commercial Officer (CCO) home.pl.

Trzy na cztery badane obawiaj膮 si臋 trudno艣ci z pogodzeniem pracy zawodowej i opieki nad dzieckiem

Trzy na cztery badane przebywaj膮ce obecnie na urlopie macierzy艅skim lub wychowawczym deklaruj膮, 偶e obawiaj膮 si臋 powrotu do pracy. Najcz臋艣ciej jako pow贸d wskazuj膮 mo偶liwe trudno艣ci z pogodzeniem pracy zawodowej i opieki nad dzieckiem (74,4 proc.) oraz problem z odnalezieniem si臋 z powrotem w obowi膮zkach zawodowych i pracy z zespo艂em (18,6 proc.). Jednocze艣nie 16,7 proc. ankietowanych uwa偶a, 偶e powr贸t do pracy po urlopie macierzy艅skim jest trudny i nieraz niemo偶liwy.

Z poprzedniej cz臋艣ci raportu 鈥Bizneswoman Roku: Przedsi臋biorczo艣膰 Polek a 偶ycie rodzinne鈥 wynika, 偶e ponad 60 proc. ankietowanych uwa偶a, 偶e tryb zdalny lub hybrydowy u艂atwia kobietom prac臋, bo pozwala 艂膮czy膰 j膮 m.in. z opiek膮 nad dzieckiem. Jednocze艣nie z najnowszego badania 鈥Bizneswoman Roku: Przedsi臋biorczo艣膰 Polek 鈥 stres i obawy鈥 wynika, 偶e wi臋kszo艣膰 kobiet przebywaj膮cych na urlopie macierzy艅skim lub wychowawczym boi si臋 powrotu do pracy. Umo偶liwienie kobietom pracy zdalnej po urlopie macierzy艅skim mog艂oby obni偶y膰 stres, jaki odczuwaj膮 w kontek艣cie powrotu do aktywno艣ci zawodowej po urodzeniu dziecka. Spore nadzieje na popraw臋 sytuacji matek na rynku pracy pok艂adam r贸wnie偶 w planowanych zmianach w Kodeksie pracy, wprowadzaj膮cych dwa miesi膮ce urlopu rodzicielskiego do wykorzystania tylko przez m臋偶czyznm贸wi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i pomys艂odawczyni konkursu Bizneswoman Roku.

Blisko dwie na trzy przedsi臋biorczynie stresuj膮 si臋 obecnie bardziej ni偶 w ubieg艂ych latach

A偶 65,1 proc. badanych przedsi臋biorczy艅 deklaruje, 偶e odczuwa obecnie wi臋kszy stres ni偶 w poprzednich latach. W艣r贸d powod贸w najcz臋艣ciej wskazuj膮 niestabiln膮 sytuacj臋 polityczno-gospodarcz膮 w kraju i na 艣wiecie, rosn膮ce koszta prowadzenia dzia艂alno艣ci, kryzys i zwi膮zan膮 z nim inflacj臋, zmniejszony popyt na us艂ugi oraz og贸ln膮 niepewno艣膰 co do przysz艂o艣ci. Jedynie 21,2 proc. ankietowanym prowadz膮cym w艂asn膮 firm臋 nie towarzyszy wi臋kszy stres.聽

O Konkursie Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku

Konkurs Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku niezmiennie od ponad dekady nagradza polskie przedsi臋biorczynie oraz liderki i lider贸w dzia艂aj膮cych na rzecz r贸wno艣ci, r贸偶norodno艣ci oraz w艂膮czania. Przed uczestnikami otwiera mo偶liwo艣ci rozwoju, pozyskania partner贸w biznesowych oraz inwestor贸w. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza tak偶e m臋偶czyzn wspieraj膮cych kobiety i polityk臋 r贸偶norodno艣ci oraz organizacje przyjazne rodzicom i dzia艂aj膮ce z wykluczeniami. Od powstania konkursu zosta艂o w nim rozdanych blisko 130 statuetek. Kandydatki i organizacje, kt贸re zakwalifikowa艂y si臋 do fina艂u tegorocznej edycji poznamy w kwietniu 2023.

Grafika promocyjna konkursu Bizneswoman Roku

Organizator konkursu:聽Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny:聽Mastercard
Partner merytoryczny:聽Accenture
Partnerzy kategorii:聽BNP Paribas, DPD Polska, Fundacja Polska Bezgot贸wkowa, Google Cloud, home.pl, HUAWEI, IGT Poland, NatWest Group w Polsce, Orange
Partnerzy konkursu:聽Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu:聽Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni:聽PAP, Polska Press Grupa, ITWiz, MamStartup, Magazyn Rekruter, ONA Strona Kobiet, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Tw贸j STYL.pl, ISBtech, G艂os Mordoru.

Badanie zosta艂o przeprowadzone metod膮 CAWI na prze艂omie pa藕dziernika i listopada 2022 r. W badaniu wzi臋艂o udzia艂 1145 przedsi臋biorczy艅 i doros艂ych kobiet.