firmy przyjazne człowiekowi

5 sposobów na powrót do pracy po dłuższej przerwie

Natalia Bogdan

Niezależnie od tego, co jest przyczyną przerwy w pracy, im jest dłuższa, tym trudniej wrócić. Jak stworzyć plan powrotu do pracy radzi Natalia Bogdan z Jobhouse.

Przyczyny dłuższej przerwy w pracy mogą być różne – zdrowotne, związane z macierzyństwem lub opieką nad bliską osobą, zwolnieniem z pracy, zmianą miejsca zamieszkania lub nauką nowego zawodu. Niezależnie od tego, co jest przyczyną przerwy, pamiętaj, że im jest ona dłuższa, tym trudniej wrócić na dawne tory. Dlatego jak najszybciej stwórz plan powrotu do pracy i co najważniejsze, konsekwentnie go realizuj.

1. Oceń swój potencjał

Aby stworzyć dobry plan powrotu na rynek pracy, najpierw przeanalizuj siebie jako potencjalnego pracownika. Jakie są Twoje zainteresowania i zdolności, co umiesz i lubisz robić, a czego nie? Co jest dla Ciebie ważne w miejscu pracy? Co Cię motywuje do działania? Czy lubisz pracę z ludźmi, czy raczej samodzielną? Jakie jest Twoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe i wykształcenie? Jakie szkolenia odbyłaś? Jakie znasz języki? Jakie są Twoje największe sukcesy? W jakich obszarach Twoja wiedza wymaga aktualizacji? Takiej analizy możesz dokonać sama – na kartce papieru lub skorzystać z pomocy doradcy zawodowego.

2. Zrób dobre CV

W Internecie znajdziesz mnóstwo ciekawych porad na temat dobrych dokumentów aplikacyjnych oraz gotowe szablony CV lub firmy, które zrobią to za Ciebie. Skorzystaj z nich i stwórz profesjonalny życiorys. Koniecznie pomyśl jak opisać przerwę w pracy, aby nie odstraszała potencjalnych pracodawców. Jeżeli wynikała ona z urlopu wychowawczego lub zwolnienia lekarskiego, które wliczają się do okresu zatrudnienia, nie pisz o tym w CV. Jeżeli jednak od formalnego zakończenia ostatniej pracy minął więcej niż rok, napisz, co robiłaś w tym czasie – np. 10.2015-10.2016 opieka nad chorym członkiem rodziny. Warto także w liście motywacyjnym lub treści maila wyjaśnić z czego wynikała przerwa. Wbrew pozorom Twoja szczerość i to jak poradziłaś sobie w trudnej sytuacji życiowej może pozytywnie wpłynąć na postrzeganie Twojej osoby przez potencjalnego pracodawcę.

Skorzystaj z bezpłatnego kursu online „Jak znaleźć pracę krok po kroku?”

3. Zadbaj o wizerunek

Przerwa w pracy mogła sprawić, że nie przywiązywałaś dużej wagi do swojego wyglądu, co mogło się odbić także na Twojej pewności siebie. Zanim zaczniesz wysyłać swoje CV, musisz być psychicznie i fizycznie gotowa na spotkanie z pracodawcą. I nie mam tu na myśli jedynie spotkania bezpośredniego. Miej świadomość, że pracodawca wyrabia sobie zdanie na Twój temat już na podstawie zdjęcia w CV i tego jak sformułujesz maila z aplikacją. Pracodawcy szukają także informacji na Twój temat w Internecie. Zgoogluj swoje imię i nazwisko – czy to co wyskakuje na pierwszych stronach to to, co chcesz powiedzieć o sobie pracodawcy? Czy zdjęcia jakie się pojawiły podkreślają Twój profesjonalny wizerunek? Jeśli nie, zacznij od utworzenia konta na LinkedIn i Goldenline oraz zadbaj o ustawienia prywatności na Facebooku – to portale, które są najlepiej pozycjonowane. W drugiej kolejności przyjrzyj się sobie w lustrze – dopracuj fryzurę, potrenuj makijaż biznesowy, przejrzyj swoją szafę – czy są tam rzeczy, które są odpowiednie na rozmowę kwalifikacyjną, czy nadal pasują rozmiarem? Jeśli nie, zainwestuj w siebie! Na YouTube’ie znajdziesz mnóstwo filmów instruktażowych na temat makijażu biznesowego. Kup kilka obowiązkowych elementów biznesowej garderoby. Znajdziesz je nawet na Allegro lub w niedrogich sieciówkach. Koszt dopasowanej białej koszuli, czarnej spódnicy za kolano, cielistych rajstop i prostych czarnych czółenek nie musi przekroczyć 200 złotych. Pójdź też do fryzjera i koniecznie zrób dobre zdjęcie do CV oraz na wymienione portale dla profesjonalistów. Możesz je wykonać nawet samodzielnie. Tu znowu z pomocą przyjdzie Internet lub doradca zawodowy.

4. Stwórz listę potencjalnych pracodawców

Wiesz już, w czym jesteś dobra i czego szukasz zawodowo, teraz pomyśl, gdzie możesz to znaleźć. Stwórz listę firm i zawodów, w których potencjalnie chciałbyś pracować. Z poszukiwania pracy zrób swoją nową rutynę. Postanów, że w najbliższym miesiącu będziesz poświęcała przynajmniej 4 godziny dziennie na poszukiwanie pracy – przeglądanie portali ogłoszeniowych, wysyłanie aplikacji, przygotowanie do spotkań z pracodawcami i same rozmowy. Oprócz efektu w postaci zaproszenia na spotkanie, wyrobisz w sobie na nowo nawyk pracy i systematycznego wykonywania zadań – na razie na pół etatu, potem nie będziesz miała problemu z pracą w pełnym wymiarze. Wysyłaj zarówno CV w odpowiedzi na ogłoszenia, które Cię interesują, jak i składaj aplikacje spontaniczne – do firm, w których chciałabyś pracować. Wyślij CV zarówno drogą mailową lub poprzez rejestrację w bazie danych w zakładce kariera oraz odwiedź firmę osobiście – zostaw CV, porozmawiaj miło z recepcjonistką i powiedz, dlaczego marzysz o pracy w tej firmie. Jeśli zrobisz dobre wrażenie, Twoje CV na pewno zostanie przekazane do kogo trzeba. Zarejestruj się także we wszystkich agencjach zatrudnienia oraz w urzędzie pracy w Twoim mieście – obecnie jest wiele programów aktywizacyjnych, płatnych staży, szkoleń, a nawet można pozyskać pieniądze na otwarcie własnej działalności. Zamieść także informację o tym, że szukasz pracy na swoim profilu na Linkedin, Goldenline i na Facebooku. Dołącz do grup z ofertami pracy na Facebooku. Opowiedz również o swoich zawodowych planach znajomym. Społeczne zobowiązanie podziała na Ciebie motywująco, a poczta pantoflowa jest niezwykle skuteczną metodą na poszukiwanie pracy.

Przeczytaj także: Etykieta w biznesie – zbędny archaizm czy poszukiwana wiedza?

5. Przygotuj się na spotkanie

Jeżeli wykonałaś rzetelnie samoocenę, przygotowałaś CV, zadbałaś o swój wizerunek offline i online oraz poświęciłaś czas na poszukiwania pracy, powinnaś zostać zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną. Koniecznie przygotuj się na to spotkanie. Poczytaj o swoim przyszłym pracodawcy – o historii firmy, profilu działalności, na jakich rynkach działa, ilu ludzi zatrudnia. Przejrzyj aktualności na stronie oraz fanpage, aby lepiej poznać zespół i kulturę organizacyjną. Koniecznie zgoogluj także osobę, z którą będziesz rozmawiała – być może trafisz na informację o jej nietypowych zainteresowaniach lub dokonaniach zawodowych i pozyskasz temat na przełamanie lodów. Znajdź również w Internecie przykładowe pytania na rozmowę kwalifikacyjną i opracuj swoje odpowiedzi. Poćwicz przed lustrem przyjazne powitanie, skontroluj swoją mowę ciała, jeśli stanowisko wymaga znajomości języków obcych, potrenuj wypowiedzi w tym języku. Warto przećwiczyć przebieg rozmowy z bliską osobą lub doradcą zawodowym, który obiektywnie oceni, co robisz dobrze, a nad czym jeszcze warto popracować przed spotkaniem. Dzień przed rozmową dobierz i wyprasuj strój, wydrukuj CV i referencje, wyśpij się, rano zjedz energetyczne śniadanie i nastaw się na sukces. Powodzenia!

***

Natalia Bogdan

Natalia Bogdan – założycielka, właścicielka i Prezes Zarządu ogólnopolskiej agencji rekrutacyjnej JOBHOUSE. Studiowała Zarządzanie Zasobami Ludzkimi i Prawo Pracy na Uniwersytecie Gdańskim oraz Human Resources Management w prestiżowym Instituto Politecnico do Porto. Absolwentka Ican Institute Strategic Leadership Academy pod patronatem Harvard Business Review. Od kilkunastu lat związana z branżą HR. Swoje doświadczenie zdobywała w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Holandii i Portugalii. Wszystko co robi, robi po to, aby łączyć ludzi – najlepszych pracodawców z najlepszymi pracownikami, aby tak jak ona mogli realizować swoje cele. Służbowo i prywatnie ciągle w ruchu – bierze udział w maratonach i triathlonach, a jej najnowszą pasją są narciarstwo i nurkowanie.