pomysły z rozmów rekrutacyjnych

Czy kobiety są przygotowane na nową rzeczywistość?

Jolanta Grabowska

Rewolucja technologiczna stała się faktem. W nowej rzeczywistości i nowej gospodarce o sukcesie ludzi, firm i całych państw zadecyduje umiejętność wdrożenia i efektywnego wykorzystania nowych technologii. #WomanUpdate to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna organizowana przez Future Collars i wspierana przez kilkadziesiąt firm i instytucji, dzięki której każda kobieta, bez względu na doświadczenie, wiek czy miejsce zamieszkania, ma szansę opuścić swoje dotychczasowe ramy i zdobyć kompetencje przyszłości. W czasach, kiedy jedyną pewną jest zmiana - największą siłą oraz gwarantem zawodowego spełnienia i bezpieczeństwa finansowego są gotowość do ciągłego rozwoju i zdobywanie nowych umiejętności.

Nowa post-covidowa rzeczywistość

Pandemia wywoła kryzys gospodarczy, którego skali i skutków nie jesteśmy w stanie ocenić. Jednak to, co widać już gołym okiem to gwałtowne przyspieszenie i intensyfikacja transformacji cyfrowej, która mocno zmieni rynek pracy i redefiniuje rolę człowieka w różnych  procesach. Nie bez znaczenia jest również fakt, że kryzys pandemiczny uderza mocno w sfeminizowane sektory gospodarki. W Polsce w branżach narażonych na konsekwencje kryzysu pracuje łącznie 3 mln kobiet. Z czego aż 1,2 mln znajduje zatrudnienie w usługach, handlu hurtowym i detalicznym. Kobiety stanowią również liczną reprezentację w sektorach zagrożonych automatyzacją, szczególnie w bankowości i finansach.[1] Mając na uwadze wymienione okoliczności i fakt, że poziom kompetencji cyfrowych wśród osób dorosłych plasuje Polskę w ogonie Europy – zajmujemy 22 miejsce wśród 28 krajów Unii Europejskiej[2] – kobiety powinny jak najszybciej zintensyfikować rozwój zawodowy skupiony na kluczowych kompetencjach. Tym bardziej, że według szacunków aż 160 milionów kobiet na świecie będzie musiało zmienić zawód lub stanowisko pracy[3].

Kryzys jest jednak nie tylko zagrożeniem, ale również i szansą na ciekawszą i bardziej satysfakcjonującą pracę. Kluczem do bezpiecznej przyszłości, stabilnego zawodu czy dobrych zarobków są kompetencje przyszłości, do których zaliczamy umiejętności cyfrowe i techniczne oraz zdolności poznawcze i społeczne[4]. Warto inwestować w ich nabywanie i stale je podnosić, aby nadążać za zmieniającym się światem. W budowaniu tej świadomości, jak również w przekładaniu wiedzy na praktykę ma pomóc kobietom kampania społeczna #WomanUpdate, organizowana przez Future Collars i finansowana w ramach programu NESsT Empowers.

#WOMANUPDATE – opuść ramy i rozpocznij proces aktualizacji

Celem kampanii #WomanUpdate jest dotarcie do kobiet, które chciałyby się przebranżowić, zdobyć kompetencje przyszłości, a tym samym – zmienić kurs swojego zawodowego życia. A także do tych, które dotychczas były wykluczone cyfrowo, ale pod wpływem przyspieszonej rewolucji technologicznej czy też kryzysu post-covidowego, nie mają już wyjścia i dla swojego własnego dobra powinny otworzyć się na świat nowych technologii. Zarówno w przypadku jednych, jak i drugich, kampania jest bazą praktycznej wiedzy i drogowskazem w kontekście możliwych ścieżek rozwoju i dalszej kariery. Na potrzeby akcji powstała dedykowana strona – http://womenupdate.org, gdzie znajdują się: bezpłatny poradnik dla kobiet, które chcą zdobyć kompetencje przyszłości, dostęp do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social mediów, digitalu, liczne materiały edukacyjne, wywiady z kobietami, które przebranżowienie mają już za sobą oraz liderkami w świecie IT. W ramach kampanii został również uruchomiony konkurs, w którym do wygrania są testy osobowościowe i konsultacje z doradcami kariery.

Kobiety mają wysoko rozwinięte kompetencje emocjonalne, które pozwalają im w fenomenalny sposób radzić sobie ze zmianami i niepewnością, ułatwiają pracę w grupie i przejmowanie odpowiedzialności. Do pełnego zestawu kompetencji przyszłości brakuje im zatem wyłącznie tych cyfrowych, do których zdobywania chcemy je zachęcić za sprawą naszej kampanii – mówi Joanna Pruszyńska-Witkowska, współzałożycielka i wiceprezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate i finalistka VII edycji Konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Zmiana jest siłą, siła jest kobietą

W procesie zwiększania obecności kobiet w branży IT i tym samym zwiększania różnorodności w firmach, kluczowe jest zapewnienie kobietom dostępu do wysokiej jakości edukacji, możliwości uczenia się przez całe życie oraz miejsc pracy, które pozwolą im aktywnie uczestniczyć w życiu społeczeństwa na każdym etapie. I wbrew temu, co zwykło się powtarzać, że „IT to nie jest branża dla kobiet” jest wprost przeciwnie. Choć liczby, niecałe 15% kobiet zatrudnionych w całym sektorze IT w Polsce, w Europie – 16,7% – wyraźnie wzmacniają ten stereotyp[5].

Jesteśmy przekonane, że kampania #WomanUpdate i wszystko co za nią idzie, są kobietom bardzo potrzebne. Mam na myśli zarówno solidną bazę praktycznej wiedzy, jak i rekomendacje co do systemowych rozwiązań przy współpracy rządu i biznesu na rzecz tworzenia otwartego systemu edukacyjnego, służącego rozwojowi kompetencji zawodowych kobiet. Ważne, żebyśmy wszyscy pamiętali, że przeciwieństwem sukcesu nie jest porażka, a brak działania – pointuje Beata Jarosz, współzałożycielka, prezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

W ramach kampanii już wkrótce zostanie opublikowany raport pt. „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w post-covidowej rzeczywistości” opracowany przez DELab – interdyscyplinarny instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka INGOS. Pojawią się w nim analizy i dane dotyczące kierunku zmian na rynku pracy wywołanych przez pandemiczny kryzys gospodarczy oraz przyspieszoną cyfryzację, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kobiet.

***

[1] Badania DELab UW, obliczenia na podstawie danych Eurostatu (LFS) i metodologii ILO 2020.

[2] https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/human-capital

[3] McKinsey, The future of women at work. Transitions in the age of automation, McKinsey Global Institute 2019, https://www.mckinsey.com/featured-insights/gender-equality/the-future-of-women-at-work-transitions-in-the-age-of-automation.

[4] Oprac. na podstawie: https://www.delab.uw.edu.pl/wpcontent/uploads/2019/09/Kompetencje_przyszlosci_Raport_DELabUW.pdf

[5] Country Reports | Women in Digital scoreboard (2018)