zdrowie odchudzanie

Chcesz schudn膮膰? Przesta艅 si臋 g艂odzi膰!

Dagny Kurdwanowska

Idzie wiosna, chcemy by膰 pi臋kne, szczup艂e i nawet jeste艣my gotowe w tym celu na pewne wyrzeczenia. Lustro nie k艂amie, a rozmiar spodni dostarcza dodatkowych dowod贸w na potwierdzenie tego, 偶e nie jest dobrze. Wstajemy wi臋c z kanapy, zapisujemy si臋 na si艂owni臋, a wysi艂ek fizyczny postanawiamy wspom贸c diet膮-cud, kt贸ra najcz臋艣ciej polega na tym, 偶e zaczynamy je艣膰 bardzo ma艂o. Tygodnie p艂yn膮, a waga zamiast spada膰, ani drgnie, a czasem nawet i ro艣nie. My za艣 czujemy si臋 coraz bardziej zm臋czona i bez si艂. Oto trzy b艂臋dy, kt贸re pope艂niamy, gdy chcemy schudn膮膰.

1. Za szybkie, za w艣ciek艂e

Zrzucanie wagi to proces, kt贸ry powinien by艂 roz艂o偶ony w czasie. Dlatego za艂o偶enia i cele, kt贸re robimy powinny by膰 realne do osi膮gni臋cia i rozs膮dne, 偶eby nie ucierpia艂o nasze zdrowie. Je艣li nawet zdo艂amy zrzuci膰 w miesi膮c 10 kilogram贸w, d艂ugofalowe skutki dla zdrowia mog膮 by膰 op艂akane. Nie mo偶na te偶 ze stanu 鈥瀗ic ze sob膮 nie robi臋鈥 przej艣膰 od razu na pi膮ty bieg i 7 dni w tygodniu wyciska膰 poty na si艂owni. Organizm musi mie膰 czas, 偶eby si臋 regenerowa膰 po wysi艂ku i przyzwyczai膰 do nowego stylu 偶ycia. Od czego wi臋c zacz膮膰? Wybierz rodzaj aktywno艣ci, kt贸ra najbardziej ci pasuje 鈥 bieganie, rower, fitness, p艂ywanie, joga. Nast臋pnie znajd藕 trenera, z kt贸rym b臋dziesz mog艂a ustali膰 trening, bior膮c pod uwag臋 twoj膮 wag臋, ewentualne dolegliwo艣ci i choroby, cele i kondycj臋. Takie konsultacje prowadzi wi臋kszo艣膰 klub贸w fitness. S膮 ju偶 tak偶e dost臋pne platformy, np. i-sport.pl, na kt贸rych pod okiem trenera mo偶na zbudowa膰 sw贸j plan treningowy on-line.

2. Dieta bez cudu

Ograniczenie porcji nie musi prowadzi膰 do spadku wagi. Mo偶e by膰 za to przyczyn膮 powa偶nych problem贸w ze zdrowiem, np. rozregulowania metabolizmu. Je艣li w diecie samodzielnie ograniczamy pewne produkty, mo偶e si臋 okaza膰, 偶e nie dostarczamy sobie odpowiedniej ilo艣ci kalorii, witamin i sk艂adnik贸w od偶ywczych. To prosta droga cho膰by do anemii, os艂abienia odporno艣ci i chor贸b. Deficyt kalorii mo偶e przyczyni膰 si臋 do zmniejszenia wagi, ale mitem jest, 偶e im jest on wi臋kszy, tym szybciej uda si臋 osi膮gn膮膰 zamierzony cel. Wr臋cz przeciwnie 鈥 ludzki organizm szybko adaptuje si臋 do nowych warunk贸w i ju偶 po pierwszych dniach zrzucania wagi mo偶e okaza膰 si臋, 偶e jedz膮c 1200 kcal dziennie i 膰wicz膮c do upad艂ego, osi膮gnie si臋 deficyt bliski zeru.

鈥 Aby w spos贸b bezpieczny zredukowa膰 mas臋 cia艂a nale偶y spo偶ywa膰 tak膮 ilo艣膰 po偶ywienia, kt贸ra b臋dzie zapewnia膰 spalanie tkanki t艂uszczowej, ale nie b臋dzie zaburza膰 metabolizmu 鈥 m贸wi Ma艂gorzata Segiet, dietetyk Diet & More. 鈥 Co oznacza to w praktyce? Gdy jemy za ma艂o, hormony reguluj膮ce metabolizm zaczynaj膮 go zaburza膰. Prowadzi to nie tylko do spowolnienia spalania tkanki t艂uszczowej, lecz r贸wnie偶 do wi臋kszego wykorzystywania tkanki mi臋艣niowej w procesie pozyskiwania energii. St膮d ju偶 bardzo 艂atwo o znaczne spowolnienie metabolizmu, poniewa偶 mi臋艣nie to najbardziej aktywna metabolicznie tkanka w naszym ciele. Przyjmuje si臋, 偶e optymalny deficyt kaloryczny powinien wynosi膰 od oko艂o 10 do 20 proc. dziennego zapotrzebowania na kalorie u danej osoby 鈥 dodaje.

Je艣li nie wiemy, jak u艂o偶y膰 swoj膮 diet臋 i dostosowa膰 j膮 do wysi艂ku, skonsultujmy si臋 z dietetykiem, kt贸ry podobnie jak trener u艂o偶y nam plan uwzgl臋dniaj膮cy wag臋, cele i nasze dolegliwo艣ci.

3. Nie jedz 艣mieci

Nie tylko ilo艣膰 i r贸偶norodno艣膰 produkt贸w w naszej diecie ma znaczenie. Liczy si臋 tak偶e ich jako艣膰. Im wi臋cej jemy produkt贸w przetworzonych i ubogich w warto艣ciowe sk艂adniki, tym gorsze efekty dla zdrowia. Takie jedzenie bywa ta艅sze, ale warto pami臋ta膰, 偶e to, co zaoszcz臋dzimy w sklepie spo偶ywczym, za chwil臋 wydamy w aptece, kiedy oka偶e si臋, 偶e spad艂a nasza odporno艣膰, a przy zwi臋kszonym wysi艂ku pojawiaj膮 si臋 nawracaj膮ce infekcje, problemy z trawieniem i os艂abienie. Gotowy baton energetyczny mo偶e i daje kopa, a w codziennym zabieganiu 艂atwiej go przegry藕膰 ni偶 sa艂atk臋, kt贸r膮 przygotowa艂y艣my same w domu, ale ilo艣膰 sztucznych sk艂adnik贸w, kt贸re poch艂aniamy wraz z batonem raczej nam nie s艂u偶y.

Jak zauwa偶a 艁ukasz Sot, ekspert ds. zdrowego od偶ywiania, wsp贸艂za艂o偶yciel serwisu Cateromarket.pl, jako艣膰 jedzenia dost臋pnego w super- i hipermarketach spada w zastraszaj膮cym tempie. Nasz organizm nie potrzebuje pustych kalorii, lecz witamin, minera艂贸w, mikro- i makroelement贸w czy wreszcie kwas贸w t艂uszczowych i pierwiastk贸w 艣ladowych. A wybieraj膮c tanie, przetworzone produkty, kupujemy jedzenie pozbawione wi臋kszo艣ci cennych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Produkty takie, jak chocia偶by mleko UHT czy zupki chi艅skie to 偶ywno艣膰 biologicznie martwa, kt贸ra nie do艣膰, 偶e nie posiada w sobie nic cennego, to jeszcze mo偶e zaszkodzi膰. Liczba kalorii mo偶e wi臋c si臋 zgadza膰, ale jako艣膰 tego, co jemy storpeduje nasze wysi艂ki.

– Wydaje si臋, 偶e w ostatnich latach zapomnieli艣my, jaka jest prawdziwa rola jedzenia w naszym 偶yciu. Nie s艂u偶y ono bowiem temu, by zaspokoi膰 g艂贸d, lecz przede wszystkim temu, aby dostarczy膰 niezb臋dnych sk艂adnik贸w od偶ywczych warunkuj膮cych prawid艂owe funkcjonowanie i rozw贸j organizmu. Je艣li zatem chcemy by膰 zdrowi, w pierwszej kolejno艣ci musimy zmieni膰 nasze nastawienie. Powinni艣my przesta膰 je艣膰, a zacz膮膰鈥 si臋 od偶ywia膰 鈥 podsumowuje Sot.

Dlatego zawsze lepiej przygotowa膰 jedzenie (tak偶e batony) samodzielnie, korzystaj膮c z licznych przepis贸w w internecie, a je艣li nie mamy czasu, mamy za艣 艣rodki w domowym bud偶ecie, zdecydowa膰 si臋 na tzw. diet臋 pude艂kow膮, wybieraj膮c przy tym firm臋, kt贸ra daje gwarancj臋 jako艣ci przygotowanego jedzenia.