zdrowie odchudzanie

Chcesz schudn膮膰? Przesta艅 si臋 g艂odzi膰!

Dagny Kurdwanowska

Idzie wiosna, chcemy by膰 pi臋kne, szczup艂e i nawet jeste艣my gotowe w tym celu na pewne wyrzeczenia. Lustro nie k艂amie, a rozmiar spodni dostarcza dodatkowych dowod贸w na potwierdzenie tego, 偶e nie jest dobrze. Wstajemy wi臋c z kanapy, zapisujemy si臋 na si艂owni臋, a wysi艂ek fizyczny postanawiamy wspom贸c diet膮-cud, kt贸ra najcz臋艣ciej polega na tym, 偶e zaczynamy je艣膰 bardzo ma艂o. Tygodnie p艂yn膮, a waga zamiast spada膰, ani drgnie, a czasem nawet i ro艣nie. My za艣 czujemy si臋 coraz bardziej zm臋czona i bez si艂. Oto trzy b艂臋dy, kt贸re pope艂niamy, gdy chcemy schudn膮膰.

1. Za szybkie, za w艣ciek艂e

Zrzucanie wagi to proces, kt贸ry powinien by艂 roz艂o偶ony w czasie. Dlatego za艂o偶enia i cele, kt贸re robimy powinny by膰 realne do osi膮gni臋cia i rozs膮dne, 偶eby nie ucierpia艂o nasze zdrowie. Je艣li nawet zdo艂amy zrzuci膰 w miesi膮c 10 kilogram贸w, d艂ugofalowe skutki dla zdrowia mog膮 by膰 op艂akane. Nie mo偶na te偶 ze stanu 鈥瀗ic ze sob膮 nie robi臋鈥 przej艣膰 od razu na pi膮ty bieg i 7 dni w tygodniu wyciska膰 poty na si艂owni. Organizm musi mie膰 czas, 偶eby si臋 regenerowa膰 po wysi艂ku i przyzwyczai膰 do nowego stylu 偶ycia. Od czego wi臋c zacz膮膰? Wybierz rodzaj aktywno艣ci, kt贸ra najbardziej ci pasuje 鈥 bieganie, rower, fitness, p艂ywanie, joga. Nast臋pnie znajd藕 trenera, z kt贸rym b臋dziesz mog艂a ustali膰 trening, bior膮c pod uwag臋 twoj膮 wag臋, ewentualne dolegliwo艣ci i choroby, cele i kondycj臋. Takie konsultacje prowadzi wi臋kszo艣膰 klub贸w fitness. S膮 ju偶 tak偶e dost臋pne platformy, np. i-sport.pl, na kt贸rych pod okiem trenera mo偶na zbudowa膰 sw贸j plan treningowy on-line.

2. Dieta bez cudu

Ograniczenie porcji nie musi prowadzi膰 do spadku wagi. Mo偶e by膰 za to przyczyn膮 powa偶nych problem贸w ze zdrowiem, np. rozregulowania metabolizmu. Je艣li w diecie samodzielnie ograniczamy pewne produkty, mo偶e si臋 okaza膰, 偶e nie dostarczamy sobie odpowiedniej ilo艣ci kalorii, witamin i sk艂adnik贸w od偶ywczych. To prosta droga cho膰by do anemii, os艂abienia odporno艣ci i chor贸b. Deficyt kalorii mo偶e przyczyni膰 si臋 do zmniejszenia wagi, ale mitem jest, 偶e im jest on wi臋kszy, tym szybciej uda si臋 osi膮gn膮膰 zamierzony cel. Wr臋cz przeciwnie 鈥 ludzki organizm szybko adaptuje si臋 do nowych warunk贸w i ju偶 po pierwszych dniach zrzucania wagi mo偶e okaza膰 si臋, 偶e jedz膮c 1200 kcal dziennie i 膰wicz膮c do upad艂ego, osi膮gnie si臋 deficyt bliski zeru.

鈥 Aby w spos贸b bezpieczny zredukowa膰 mas臋 cia艂a nale偶y spo偶ywa膰 tak膮 ilo艣膰 po偶ywienia, kt贸ra b臋dzie zapewnia膰 spalanie tkanki t艂uszczowej, ale nie b臋dzie zaburza膰 metabolizmu 鈥 m贸wi Ma艂gorzata Segiet, dietetyk Diet & More. 鈥 Co oznacza to w praktyce? Gdy jemy za ma艂o, hormony reguluj膮ce metabolizm zaczynaj膮 go zaburza膰. Prowadzi to nie tylko do spowolnienia spalania tkanki t艂uszczowej, lecz r贸wnie偶 do wi臋kszego wykorzystywania tkanki mi臋艣niowej w procesie pozyskiwania energii. St膮d ju偶 bardzo 艂atwo o znaczne spowolnienie metabolizmu, poniewa偶 mi臋艣nie to najbardziej aktywna metabolicznie tkanka w naszym ciele. Przyjmuje si臋, 偶e optymalny deficyt kaloryczny powinien wynosi膰 od oko艂o 10 do 20 proc. dziennego zapotrzebowania na kalorie u danej osoby 鈥 dodaje.

Je艣li nie wiemy, jak u艂o偶y膰 swoj膮 diet臋 i dostosowa膰 j膮 do wysi艂ku, skonsultujmy si臋 z dietetykiem, kt贸ry podobnie jak trener u艂o偶y nam plan uwzgl臋dniaj膮cy wag臋, cele i nasze dolegliwo艣ci.

3. Nie jedz 艣mieci

Nie tylko ilo艣膰 i r贸偶norodno艣膰 produkt贸w w naszej diecie ma znaczenie. Liczy si臋 tak偶e ich jako艣膰. Im wi臋cej jemy produkt贸w przetworzonych i ubogich w warto艣ciowe sk艂adniki, tym gorsze efekty dla zdrowia. Takie jedzenie bywa ta艅sze, ale warto pami臋ta膰, 偶e to, co zaoszcz臋dzimy w sklepie spo偶ywczym, za chwil臋 wydamy w aptece, kiedy oka偶e si臋, 偶e spad艂a nasza odporno艣膰, a przy zwi臋kszonym wysi艂ku pojawiaj膮 si臋 nawracaj膮ce infekcje, problemy z trawieniem i os艂abienie. Gotowy baton energetyczny mo偶e i daje kopa, a w codziennym zabieganiu 艂atwiej go przegry藕膰 ni偶 sa艂atk臋, kt贸r膮 przygotowa艂y艣my same w domu, ale ilo艣膰 sztucznych sk艂adnik贸w, kt贸re poch艂aniamy wraz z batonem raczej nam nie s艂u偶y.

Jak zauwa偶a 艁ukasz Sot, ekspert ds. zdrowego od偶ywiania, wsp贸艂za艂o偶yciel serwisu Cateromarket.pl, jako艣膰 jedzenia dost臋pnego w super- i hipermarketach spada w zastraszaj膮cym tempie. Nasz organizm nie potrzebuje pustych kalorii, lecz witamin, minera艂贸w, mikro- i makroelement贸w czy wreszcie kwas贸w t艂uszczowych i pierwiastk贸w 艣ladowych. A wybieraj膮c tanie, przetworzone produkty, kupujemy jedzenie pozbawione wi臋kszo艣ci cennych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Produkty takie, jak chocia偶by mleko UHT czy zupki chi艅skie to 偶ywno艣膰 biologicznie martwa, kt贸ra nie do艣膰, 偶e nie posiada w sobie nic cennego, to jeszcze mo偶e zaszkodzi膰. Liczba kalorii mo偶e wi臋c si臋 zgadza膰, ale jako艣膰 tego, co jemy storpeduje nasze wysi艂ki.

– Wydaje si臋, 偶e w ostatnich latach zapomnieli艣my, jaka jest prawdziwa rola jedzenia w naszym 偶yciu. Nie s艂u偶y ono bowiem temu, by zaspokoi膰 g艂贸d, lecz przede wszystkim temu, aby dostarczy膰 niezb臋dnych sk艂adnik贸w od偶ywczych warunkuj膮cych prawid艂owe funkcjonowanie i rozw贸j organizmu. Je艣li zatem chcemy by膰 zdrowi, w pierwszej kolejno艣ci musimy zmieni膰 nasze nastawienie. Powinni艣my przesta膰 je艣膰, a zacz膮膰鈥 si臋 od偶ywia膰 鈥 podsumowuje Sot.

Dlatego zawsze lepiej przygotowa膰 jedzenie (tak偶e batony) samodzielnie, korzystaj膮c z licznych przepis贸w w internecie, a je艣li nie mamy czasu, mamy za艣 艣rodki w domowym bud偶ecie, zdecydowa膰 si臋 na tzw. diet臋 pude艂kow膮, wybieraj膮c przy tym firm臋, kt贸ra daje gwarancj臋 jako艣ci przygotowanego jedzenia.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close