Kobieta stojąca przed wielkimi strzałkami obrazującymi awans (Foto. Canva Pro)

Tego potrzebują kobiety, by częściej decydować się na awans

Joanna Gieldarska

Kobiety nie boją się przyznać, że czegoś nie wiedzą oraz prosić o pomoc. Uważam, że tego typu wątpliwości, jeśli tylko nie blokują działania, a zachęcają do autorefleksji nad własnymi kompetencjami i zachęcają do rozwoju, mogą być bardzo cenne.

Niniejszy raport pokazuje, że większość badanych chce awansu i rozwoju zawodowego, ale ma też wątpliwości czy poradzi sobie w nowej w sytuacji. W związku z obawami deklaruje potrzebę wsparcia, zarówno ze strony profesjonalistów (coach, psycholog czy mentor), jak i osób bliskich.

Kobiety nie boją się przyznać, że czegoś nie wiedzą oraz prosić o pomoc. Uważam, że tego typu wątpliwości, jeśli tylko nie blokują działania, a zachęcają do autorefleksji nad własnymi kompetencjami i zachęcają do rozwoju, mogą być bardzo cenne.

To naturalne, że w nowej sytuacji potrzebujemy wsparcia i chętnie korzystamy z doświadczenia innych. Podjęcie nowych wyzwań zwykle wiąże się z niewiadomą. Podejmując decyzję o zmianie często odczuwamy pewną ambiwalencję. Perspektywa zmiany kusi, ale „status quo” jest bezpieczny i znajomy. Bez względu na wagę podejmowanej decyzji, ten sposób myślenia może zatrzymać nas w drodze do celu. Aby ruszyć do przodu warto spojrzeć w szerszej perspektywie i zadać sobie pytanie o cele długoterminowe – np. jak ta decyzja wpłynie na moje życie za 10 lat? Pierwszym warunkiem zmiany jest więc stopień motywacji (czy chcesz?), zaś drugim wiedza – czy wiesz jak to zrobić?

Niniejszy raport pokazuje, że większość badanych chce zmiany (2/3 deklaruje, że przyjęłaby awans), ale potrzebuje pomocy, gdy już znajdą się w nowej sytuacji.

Wsparcie jest jedną z kluczowych potrzeb w takcie zmiany. W niniejszym raporcie potrzeba wsparcia wydaje się wiązać z obniżoną pewnością siebie badanych i ich obawą o to, czy sprostają nowym obowiązkom. W trakcie podejmowania nowych wyzwań potrzeba skorzystania z doświadczenia innych wydaje się być bardzo naturalną.

Warto wspomnieć, co o sięganiu po pomoc myślą kobiety, które odniosły sukces w biznesie. Denise Morrison, prezeska Campbell Soup’s przypomina ”networking is working”. Twierdzi, że kobiety, posiadające z natury słabszą pozycję w biznesie, powinny budować sieć kontaktów i korzystać z pomocy mentorów oraz promotorów.

Kirsten Green, założycielka Forerunner Ventures przyznaje, proszenie o pomoc było dla niej trudne, ale warto to robić. „W moim życiu zawodowym był etap, gdy naprawdę potrzebowałem porad i wsparcia. Bałam się o to prosić, ale jednak to robiłam. Potrzebujemy pomocy od siebie nawzajem”.

Sukces firmy nie zależy od jednej osoby

Przygotowując niniejszy komentarz sięgnęłam do projektu badawczego przeprowadzonego w 2017 przez firmę Korn Ferry a finansowanego przez Fundacje Rockefllera, w ramach inicjatywy 100×25 (aby w 2025r. kobiety były prezeskami 100 firm z listy Fortune 500). Celem projektu było przygotowanie systemu promocji kobiet na najwyższe stanowiska w firmach. W ramach badania przeprowadzono wywiady z 57 prezeskami – 41 z nich kieruje spółkami z listy Fortune 1000, aby poznać tajemnice ich sukcesu oraz pomóc organizacjom w lepszym rozwijaniu kariery kobiet. Jeden z wniosków z badania to fakt, że badane kobiety zdają sobie sprawę, że sukces firmy nie zależy od jednej osoby i w swoich organizacjach kładą duży nacisk na dzielenie się wiedzą, wykorzystanie wiedzy ekspertów oraz pracę zespołów.

Wyniki niniejszego raportu świetnie wpisują się w misję Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, którą jest kompleksowe wspieranie kobiet, dostarczanie im fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju osobistego i zawodowego oraz motywowanie ich do podejmowania odważnych działań i spełniania marzeń.

Warto mieć wokół siebie ludzi, na których pomoc można liczyć, gdyż trudno jest osiągnąć sukces w pojedynkę.

***

Poniższy komentarz ekspertki jest częścią Raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką – „Szanse i bariery dla kobiet na rynku pracy oraz w biznesie. CAŁY RAPORT ZNAJDZIEJSZ TUTAJ!

***

O Autorce:

Joanna Gieldarska – psycholożka, psychoterapeutka, coach zdrowia. Pracuje z klientami indywidualnymi i organizacjami. www.joannagieldarska.pl