Niniejszy raport pokazuje, że większość badanych chce awansu i rozwoju zawodowego, ale ma też wątpliwości czy poradzi sobie w nowej w sytuacji. W związku z obawami deklaruje potrzebę wsparcia, zarówno ze strony profesjonalistów (coach, psycholog czy mentor), jak i osób bliskich.
Kobiety nie boją się przyznać, że czegoś nie wiedzą oraz prosić o pomoc. Uważam, że tego typu wątpliwości, jeśli tylko nie blokują działania, a zachęcają do autorefleksji nad własnymi kompetencjami i zachęcają do rozwoju, mogą być bardzo cenne.
To naturalne, że w nowej sytuacji potrzebujemy wsparcia i chętnie korzystamy z doświadczenia innych. Podjęcie nowych wyzwań zwykle wiąże się z niewiadomą. Podejmując decyzję o zmianie często odczuwamy pewną ambiwalencję. Perspektywa zmiany kusi, ale „status quo” jest bezpieczny i znajomy. Bez względu na wagę podejmowanej decyzji, ten sposób myślenia może zatrzymać nas w drodze do celu. Aby ruszyć do przodu warto spojrzeć w szerszej perspektywie i zadać sobie pytanie o cele długoterminowe – np. jak ta decyzja wpłynie na moje życie za 10 lat? Pierwszym warunkiem zmiany jest więc stopień motywacji (czy chcesz?), zaś drugim wiedza – czy wiesz jak to zrobić?
Niniejszy raport pokazuje, że większość badanych chce zmiany (2/3 deklaruje, że przyjęłaby awans), ale potrzebuje pomocy, gdy już znajdą się w nowej sytuacji.
Wsparcie jest jedną z kluczowych potrzeb w takcie zmiany. W niniejszym raporcie potrzeba wsparcia wydaje się wiązać z obniżoną pewnością siebie badanych i ich obawą o to, czy sprostają nowym obowiązkom. W trakcie podejmowania nowych wyzwań potrzeba skorzystania z doświadczenia innych wydaje się być bardzo naturalną.
Warto wspomnieć, co o sięganiu po pomoc myślą kobiety, które odniosły sukces w biznesie. Denise Morrison, prezeska Campbell Soup’s przypomina ”networking is working”. Twierdzi, że kobiety, posiadające z natury słabszą pozycję w biznesie, powinny budować sieć kontaktów i korzystać z pomocy mentorów oraz promotorów.
Kirsten Green, założycielka Forerunner Ventures przyznaje, proszenie o pomoc było dla niej trudne, ale warto to robić. „W moim życiu zawodowym był etap, gdy naprawdę potrzebowałem porad i wsparcia. Bałam się o to prosić, ale jednak to robiłam. Potrzebujemy pomocy od siebie nawzajem”.
Sukces firmy nie zależy od jednej osoby
Przygotowując niniejszy komentarz sięgnęłam do projektu badawczego przeprowadzonego w 2017 przez firmę Korn Ferry a finansowanego przez Fundacje Rockefllera, w ramach inicjatywy 100×25 (aby w 2025r. kobiety były prezeskami 100 firm z listy Fortune 500). Celem projektu było przygotowanie systemu promocji kobiet na najwyższe stanowiska w firmach. W ramach badania przeprowadzono wywiady z 57 prezeskami – 41 z nich kieruje spółkami z listy Fortune 1000, aby poznać tajemnice ich sukcesu oraz pomóc organizacjom w lepszym rozwijaniu kariery kobiet. Jeden z wniosków z badania to fakt, że badane kobiety zdają sobie sprawę, że sukces firmy nie zależy od jednej osoby i w swoich organizacjach kładą duży nacisk na dzielenie się wiedzą, wykorzystanie wiedzy ekspertów oraz pracę zespołów.
Wyniki niniejszego raportu świetnie wpisują się w misję Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, którą jest kompleksowe wspieranie kobiet, dostarczanie im fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju osobistego i zawodowego oraz motywowanie ich do podejmowania odważnych działań i spełniania marzeń.
Warto mieć wokół siebie ludzi, na których pomoc można liczyć, gdyż trudno jest osiągnąć sukces w pojedynkę.
***
Poniższy komentarz ekspertki jest częścią Raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką – „Szanse i bariery dla kobiet na rynku pracy oraz w biznesie. CAŁY RAPORT ZNAJDZIEJSZ TUTAJ!
***
O Autorce:
Joanna Gieldarska – psycholożka, psychoterapeutka, coach zdrowia. Pracuje z klientami indywidualnymi i organizacjami. www.joannagieldarska.pl