Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Lęk przed krytyką powstrzymuje cię od działania? Zobacz 6 sprawdzonych sposobów, które pomagają sobie z tym radzić.

Lęk przed krytyką powstrzymuje cię od działania? Zobacz 6 sprawdzonych sposobów, które pomagają sobie z tym radzić.

jak radzić sobie z krytyką
Business image created by Phduet - Freepik.com

 

Na początek poproszę cię o zrobienie małego eksperymentu. Wejdź na portal LubimyCzytać.pl i przeczytaj recenzje pod ostatnią książką Katarzyny Bondy, „Lampiony”. Znajdziesz tam ponad 3700 opinii. Część entuzjastyczna, część wręcz przeciwnie – ostra, krytyczna, by nie rzec miażdżąca.

Jaki był cel tego eksperymentu? Chciałam ci uświadomić, że robiąc coś nie masz żadnego wpływu na to, jak zostanie to odebrane. Jest duża szansa, że jednym się spodoba, inni będą zawiedzeni. Krytyka i niezadowolenie z tego, jak działamy jest wpisana w naturę samego działania. Katarzyna Bonda nie podkuliła ogona, nie schowała się, bo komuś nie spodobały się jej książki. Robi swoje. W końcu jest królową kryminału. I kobietą sukcesu. Bo tak właśnie działają liderzy – nie dają sobie podciąć skrzydeł.

WYDAJE CI SIĘ, ŻE WCIĄŻ NIE JESTEŚ DOŚĆ DOBRA, ŻEBY PODJĄĆ NOWE WYZWANIE? TAK MOŻESZ ODBUDOWAĆ PEWNOŚĆ SIEBIE W 3 PROSTYCH KROKACH!

Podobny eksperyment mogłabyś zrobić w przypadku dowolnego pisarza, reżysera, liderki biznesu – efekt byłby podobny. Co tylko dowodzi, że przed krytyką nie ma ucieczki. I choć boimy się, że nas zaboli, że udowodni naszą wyimaginowaną niekompetencję, ba, stanie się ostatecznym ciosem dla naszego poczucia wartości i chęci działania, zamiast chować się przed nią w kącie, lepiej zacząć sobie z nią radzić. Jak?

Oto 6 sposobów, które same stosujemy.

1. Jesteś pewna, że wszyscy muszą cię lubić?

Zrobiłaś coś, ktoś napisał, że jesteś beznadziejna. Zabolało? No jasne, to nic przyjemnego. Warto zadać sobie przy tej okazji, dlaczego właściwie zdanie tego człowieka ma dla ciebie aż takie znaczenie. Czy naprawdę wierzysz, że da się wszystkich zadowolić? A może uderzył w czuły punkt i wszedł z dialog z twoim wewnętrznym krytykiem, który co chwila podstawia ci nogę? Jeśli twój wewnętrzny krytyk zaciera ręce i podpowiada „A nie mówiłem”, możesz być pewna, że to on za tym stoi. A jego zdanie nie powinno się tak bardzo liczyć, kiedy działasz. Bo ten mały skubaniec na pewno nie chce twojego dobra. I nie, nie wszyscy muszą lubić cię za to, co robisz. Ważne, żebyś ty miała z tego satysfakcję i działała w zgodzie ze sobą. Reszta jakoś musi poradzić sobie z twoim sukcesem.

2. Skrytykowano ciebie, czy twoje działanie?

To ważne rozróżnienie. Jeśli ktoś powie ci – „Jesteś beznadziejna i się nie znasz”, możesz ewentualnie poprosić o merytoryczne argumenty. Jeśli jednak ktoś powie – „Robiąc X popełniłaś błąd Y i Z”, warto się temu przyjrzeć. To często ważna informacja zwrotna, dzięki której możemy w przyszłości zrobić coś lepiej i skuteczniej. Ignoruj osobiste zaczepki, analizuj merytoryczną krytykę i sprawdzaj, co z tego może przydać ci się na przyszłość.

3. Nie udawaj, że to się nie wydarzyło

Jest taka anegdota. W mieszkaniu była szafa, a w niej trup. Domownicy codziennie przechodzili obok, udając, że jest pusta. Po jakimś czasie postanowili ją otworzyć. I co się wydarzyło? Trup nadal w niej był. Ta opowiastka uczy, że unikanie czegoś nie sprawi, że to zniknie. Tak samo jest z krytyką. Możesz udawać, że jej nie ma, zamykać oczy, zasłaniać uszy, ale efekt będzie taki, że wzrośnie twój lęk. Lepiej zmierzyć się z uwagami krytycznymi, wysłuchać ich i odpowiedzieć. Tak robią wszystkie mądre marki. Kiedy pojawia się kryzys i krytyka, nie uciekają, podejmują rozmowę i szukają rozwiązania. Przykładem jest ostatni kryzys marki AVON.

4. Odsiewaj opinie

Opinie na twój temat będą się zawsze dzielić na te, które możesz pominąć i te o znaczeniu strategicznym. Pominąć możesz te, które uderzają w ciebie i są atakiem osobistym. Strategiczne to te, które są ważną informacją zwrotną. Możesz się z nich czegoś dowiedzieć lub nauczyć albo mogą być zarzewiem sytuacji kryzysowej. Dlatego ważne jest, żeby opinie na temat tego, co robimy lub naszej firmy analizować, a potem przesiewać i decydować, co zrobić z nimi dalej.

5. Nie szukaj w sobie błędu na siłę

Staraj się do każdej negatywnej opinii podchodzić w sposób możliwie obiektywny. Czy ten ktoś ma rację? Jakie argumenty za tym przemawiają? Czy jego zarzuty są zasadne, a może jednak przesadzone? Nie deprecjonuj głosów krytycznych po to, żeby zachować dobre samopoczucie. Ale nie szukaj w nich także potwierdzenia, że ciągle coś robisz nie tak. Wówczas sama dokładasz sobie i obniżasz poczucie własnej wartości.

6. Zobacz, jak radzą sobie twoi idole

Wróćmy na chwilę do eksperymentu, który robiłyśmy na początku. Prześledź, jak z opiniami krytycznymi radzą sobie twoje mentorki lub idolki. Jak odpowiadają krytykom? Jak radzą sobie z hejtem? Jaką mają strategię na kryzysy? Ucz się od najlepszych i zaprawionych w bojach!

 

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close