Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

5 pytań, które powinien zadać sobie każdy przedsiębiorca w kryzysie

5 pytań, które powinien zadać sobie każdy przedsiębiorca w kryzysie

Agnieszka Król
Agnieszka Król

 

 

Wszyscy jesteśmy w trudnym momencie, zarówno pracownicy, jak i firmy bardzo duże i te całkiem małe. Pandemia zmieniła świat, nie pytając nikogo, czy jest na to gotowy. Sytuacja postawiła przed nami wyzwania, z którymi musimy sobie poradzić. Zarówno życiowo, jak i społecznie, ale przede wszystkim zawodowo, gospodarczo, finansowo.

W trudnym położeniu są przedsiębiorcy. Szczególnie małe, jednoosobowe lub rodzinne firmy, które stoją na krawędzi przetrwania. A często są odpowiedzialni nie tylko za siebie, ale również za byt pracowników i swoich bliskich. Każdy zapewne indywidualnie musi podjąć decyzję, czy walczy o swój biznes, czy rezygnuje z prowadzenia działalności. Można oczywiście liczyć na pomoc instytucji państwowych, czy środków unijnych, ale to może okazać się albo dla nas akurat niedostępne, albo nie wystarczające. Prowadząc biznes, działamy na co dzień w warunkach zmian. Przedsiębiorca musi być odporny na zmiany rynku i sytuacje nadzwyczajne. Może warto i tym razem zawalczyć o siebie? O wkład osobisty oraz finansowy, jaki włożyliśmy w budowanie firmy? O ludzi, którzy przez ten czas, dla nas i z nami pracowali?

Poniżej kilka spraw, godnych przemyślenia przez przedsiębiorcę:

Czy mogę cokolwiek, teraz w biznesie przewidzieć? Na jak długo warto robić plan?

Wprawdzie planowanie długofalowe wydaje się dziś mało realne, ale warto zastanowić się, jak może wyglądać rzeczywistość po „odmrożeniu” gospodarki, zakończeniu ogólnej izolacji, za ok za 6 miesięcy, rok, dwa? Warto zdawać sobie sprawę, że zakończenie kwarantanny, nie spowoduje automatycznie powrotu do dawnego schematu, który znamy. Trzeba właściwie brać pod uwagę, że świat gospodarczy i społeczny już nie będzie taki sam i już dziś podjąć działania, a nie biernie czekać.

Zwyciężą ci, którzy najszybciej zareagują na potrzeby bieżące ludzi, firm, społeczeństwa.

Każda firma, która potrafi zwinnie się dostosować, przeorganizować i docierać do tych, którzy na rynku pilnie poszukują, będzie odnosiła sukces. Nie od dziś wiadomo, że najlepiej zarabia się na kryzysie, wojnie, pandemii. Sprawdź, jaką potrzebę rynkową mógłbyś w tym momencie zrealizować? Co teraz jest najważniejsze? Jakie produkty czy usługi, są najbardziej poszukiwane na rynku?

Co mogę zrobić teraz, już?

Nie za bardzo wiesz, co ty i twoja firma mogłaby robić innego niż do tej pory? Zweryfikuj swoje (i swoich pracowników) talenty! Tak. Talenty. Każdy je ma, nie każdy jednak ma tego świadomość. Robimy zwykle to, co kiedyś się nauczyliśmy albo zdobyliśmy doświadczenie w branży, która stała się naszą działalnością. A tak naprawdę wszyscy mamy naturalne predyspozycje, których nie wykorzystujemy, albo nie doceniamy. Jak rozpoznać talent? Zastanów się, o co inni proszą ciebie, żebyś zrobił (poza główną pracą), bo robisz to najlepiej!? A może to twoja pasja i hobby stanie się teraz twoim źródłem dochodu? Teraz wiele zespołów pracowniczych, przekierowuje swoje działania na potrzeby rynku i w obecnych realiach okazuje się, że każde z tych osób mają mnóstwo predyspozycji do zadań, których wcześniej nikt im nie zlecał. Pracownikom też zależy, aby przetrwać. Razem łatwiej opracować nową strategię. A może okaże się ona lepsza niż dotychczasowa działalność. Spróbuj.

OBEJRZYJ WEBINAR SUKCES TO JA O POSZUKIWANIU SWOICH TALENTÓW

Jak obniżyć koszty stałe?

Zapewne już większość firm dokonała analizy kosztów i możliwości ich zmniejszenia do minimum. Może to pracownicy zgodzili się na rezygnację z pewnych benefitów wiedząc, że czasy są trudne dla wszystkich. Wolą utrzymać pracę i przetrwać, niż ją stracić. O nową pracę, w nowej rzeczywistości może być trudniej niż do tej pory. Może chcą pomóc sobie i szefowi? Warto to docenić i wspólnie podjąć nowe wyzwanie. Ale są też inne koszty, które być może przeoczyłeś. Ile masz różnego rodzaju umów, subskrypcji czy innych abonamentów, których niekoniecznie używasz? Kiedyś zakupiłeś jakąś opcję „w dobrym pakiecie”, a przypominasz sobie o takiej usłudze, w momencie, gdy przychodzi kolejna faktura do zapłaty? A może warto pomyśleć o podnajęciu własnej powierzchni, dla kogoś kto też chce przetrwać i zmniejszyć swoje koszty wynajmu. Zweryfikowałeś zamówienia stałe, „automatycznie” realizowane, np. artykuły biurowe, wyposażenie, wystrój, reprezentację firmy itd., można ograniczyć albo czasowo z nich zrezygnować? Warto dokonać przeglądu wszystkich płaconych faktur i podjąć decyzję, co na dzień dzisiejszy jest niezbędne, a bez czego funkcjonowanie firmy nadal będzie skuteczne.

Co zrobić, gdy tracisz płynność finansową?

Jesteś w sytuacji, gdy nie masz, za co zapłacić bieżących zobowiązań? Z wierzycielami warto rozmawiać. Inne firmy też są prawdopodobnie w trudnej sytuacji i jak najbardziej liczą na regularne płatności, ale jeśli ty nie zapłacisz komuś, to on będzie borykać się również z trudnościami w realizacji swoich zobowiązań i bieżącej produkcji czy świadczeniu usług. Świadomość obu stron o możliwości mediacji, wzajemnego porozumienia w kwestii wzajemnych świadczeń i zobowiązań, jest szansą na wygraną obu stron. Umowy długoterminowe renegocjuj. Drugiej stronie będzie bardziej opłacać się ustąpić z pewnych warunków niż stracić całkowicie klienta. Może swojego najlepszego, strategicznego kontrahenta. Banki obecnie udostępniają wiele form odroczenia płatności kredytów. Jeśli jednak twój bank nie zaproponował takiego rozwiązania, albo np. 3 miesięczna karencja odsetek jest w tym momencie również nierealna do spłaty, to ty zareaguj. Złóż indywidualny wniosek do banku, przedstaw swoją sytuację i zaproponuj formę ugody.

POTRZEBUJESZ INDYWIDUALNEJ KONSULTACJI BIZNESOWEJ – SPRAWDŹ TUTAJ

Z kim i jak teraz robić biznes?

I na koniec. Czy dzisiejszy biznes działa tak samo jak dawniej? Czy ważne są twarde układy i postawy biznesowe, czy może dobre relacje? Wzajemne zrozumienie i wspólne działanie, wspieranie się w życiu i biznesie, polecanie swoich usług oraz informacja: „kto może mi w tej sytuacji pomóc” może okazać się zbawienna dla dalszego funkcjonowania. A twoja gotowość do wsparcia innych, może być doceniana, długo po tym, jak większość wróci już do stabilności gospodarczej.

Jeśli zdecydowałeś się być nadal przedsiębiorcą. Wiesz zapewne, że zawsze można zacząć wszystko od nowa. Bo może już nie raz pokonałeś własny kryzys i dałeś sobie radę. Dlaczego tym razem miałoby być inaczej? Spróbuj jeszcze raz!

Zaakceptuj sytuację, jaka jest. Przeanalizuj swoje możliwości i zasoby. Zacznij działać. Z nową energią, nowymi pomysłami. Być może okaże się, że znalazłeś niszę, o której nawet nie wiedziałeś, zanim kryzys wywrócił świat do góry nogami.

***

O AUTORCE:

Agnieszka Król – Trener biznesu, mentor, facylitator, mediator, Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, Trener i Partner polskiej metody stylów myślenia i działania FRIS®, wykładowca akademicki, członek zarządu oddziału Polskiego Centrum Mediacji „DIALOG” w Krakowie. Praktyk biznesu, ekonomistka, bankowiec z 20-letnim doświadczeniem w zarządzaniu zespołami pracowniczymi i sprzedażowymi. Pomaga firmom w realizacji celu, a indywidualnym osobom w rozwoju zawodowym, społecznym i osobistym. Pomaga ruszyć tym, którzy stanęli w miejscu. Towarzyszy firmom w drodze do sukcesu, ale też nie pozostawiam ich samych, kiedy znajdą się w kryzysie. Jest specjalistą od trudnych rozmów i trudnych relacji. Zawsze stoi pośrodku kryzysu. Pracuje indywidualnie z klientem, kadrą managerską i zarządem oraz zespołami pracowniczymi.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close