Bizneswoman Roku

Praca nad start-upem nauczy艂a mnie walczy膰 o swoje

Joanna Rubin

鈥濼rudn膮 spraw膮 jest spos贸b, w jaki przedstawiane s膮 start-upy. To taki 艂adny obrazek, 偶e pracujesz kiedy chcesz, nikt ci nie m贸wi, co masz robi膰, 偶e mo偶esz chodzi膰 w podartych jeansach i nie przejmowa膰 si臋 tym, jak ludzie na ciebie patrz膮. Wszyscy ci臋 doceniaj膮, chwal膮 i zarabiasz wielkie pieni膮dze. 呕e ten biznes jest prosty鈥 鈥 opowiada szczerze Natalia 艢wirska, wsp贸艂za艂o偶ycielka start-upu Ada. Przeczytaj rozmow臋 o ciemnych i jasnych stronach 艣wiata start-up贸w.

Joanna Rubin: Chcia艂a艣 by膰 wolontariuszem w Afryce, a nie zajmowa膰 si臋 biznesem.

Natalia 艢wirska: Od zawsze marzy艂am, aby wyjecha膰 do Afryki, pracowa膰 z dzie膰mi jako wolontariusz i ju偶 nawet ten pomys艂 wdra偶a艂am w 偶ycie. Powoli si臋 偶egna艂am, spotyka艂am si臋 ze znajomymi, by przekaza膰 informacj臋, 偶e na par臋 miesi臋cy wyje偶d偶am. Na jednym z takich spotka艅 by艂am te偶 z Kamilem Niciej膮. Opowiedzia艂 mi wtedy, 偶e ma super pomys艂, kt贸ry dedykowany jest rynkowi nieruchomo艣ci. Od strony produktowej Kamil jest bardzo dobry, ale poszukiwa艂 kogo艣, kto produkt sprzeda. Wtedy studiowa艂am na Uniwersytecie Ekonomicznym, a tam jest sporo ludzi, kt贸rzy mogliby podo艂a膰 potencjalnie na stanowisku sprzeda偶owym. I zapali艂a mi si臋 wtedy lampka, 偶e w艂a艣ciwie to ja mog臋 t臋 funkcj臋 pe艂ni膰. W poprzedniej pracy organizowa艂am spotkania networkingowe oraz sprzedawa艂am szkolenia. Pomy艣la艂am, 偶e to mo偶e by膰 taki 鈥瀘ne shot鈥, miejsce gdzie si臋 bardzo rozwin臋, naucz臋, sprawdz臋. Min臋艂y w艂a艣nie trzy lata. A do Afryki na wolontariat jeszcze nie dotar艂am.

Czym zajmuje si臋 Wasza Ada?

Ada (www.adaonline.pl) jest platform膮 do najmu zasilan膮 sztuczn膮 inteligencj膮. Dzi臋ki technologii mo偶e rozwi膮za膰 problemy najemc贸w, ale tak偶e w艂a艣cicieli czy agent贸w. Um贸wi ci臋 na spotkanie, podpowie, czy cena jest w艂a艣ciwa, znajdzie ofert臋 mieszkania w odpowiedniej dla ciebie lokalizacji, uwzgl臋dniaj膮c wszystkie twoje preferencje: blisko艣膰 i dobry dojazd do pracy, restauracje, komunikacj臋 miejsk膮 i wiele innych. Wszystko dzieje si臋 automatycznie i szybko, bo Ada, jak to robot, nigdy nie 艣pi.

Ma by膰 szybko, prosto i zawsze?

Tak, dzia艂a bardzo prosto. Wystarczy, 偶e napiszesz na Facebook Messengerze, jakiego mieszkania szukasz, Ada to zrozumie i pode艣le propozycje bazuj膮ce na preferencjach. Je偶eli chcesz, Ada um贸wi Ci臋 na ogl膮danie mieszkania. Wspiera tak偶e w艂a艣cicieli i agent贸w w dotarciu do najlepszych najemc贸w 鈥 umo偶liwia przeprowadzanie casting贸w na podstawie informacji udzielanych dobrowolnie przez poszukuj膮cych lokum.

Jaki by艂 prze艂omowy moment w Waszym biznesie?

Takich moment贸w by艂o sporo w zale偶no艣ci od tego, z czym w danym momencie si臋 mierzyli艣my. Szczeg贸lnie pami臋tam dwie sytuacje. Po pierwsze, gdy dwa lata temu do艂膮czy艂 do zespo艂u Adam, dzi臋ki kt贸remu mogli艣my zacz膮膰 robi膰 sztuczn膮 inteligencj臋 tak, jak wcze艣niej tylko marzyli艣my. Drugi moment jest ju偶 mniej odleg艂y. By艂o to pozyskanie inwestycji. Pozwoli艂o nam to na wkroczenie do kolejnego etapu prowadzenia biznesu: zatrudnienie nowych os贸b, kt贸re przy naszych wzrostach s膮 niezb臋dne oraz poniesienie pierwszych koszt贸w marketingowych 鈥 do tej pory nie wydawali艣my na marketing ani z艂ot贸wki.

A jak wspominasz Wasze pocz膮tki?

Na pocz膮tku by艂a fascynacja niewiadom膮. Nawet nie mog艂am przewidzie膰, co si臋 mo偶e wydarzy膰. Czyta艂am o startupach, ale na pewno nie by艂am przygotowana do tego, aby otworzy膰 firm臋. Nie mia艂am wiedzy, 艣wiadomo艣ci na temat tego, ile wyzwa艅 b臋d臋 musia艂a podejmowa膰 w przeci膮gu kolejnych lat. Nie wiedzia艂am, czego nie wiem. I mo偶e to dobrze, bo inaczej by艂oby trudniej zacz膮膰. Ciesz臋 si臋, 偶e wytrwali艣my jako team, doprowadzili艣my do tego, 偶e Ada dzia艂a i pomaga ludziom.

Co to znaczy, 偶e wytrwali艣cie? Z czym si臋 musieli艣cie zmierzy膰?

Zorientowa艂am si臋, 偶e dobry co-founder to m膮dry co-founder, dlatego zacz臋艂am czyta膰, chodzi膰 na warsztaty, uczy膰 si臋 od m膮drzejszych ode mnie. A by艂y do艂y i musieli艣my przez nie przej艣膰. Na pocz膮tku wszyscy ci m贸wi膮, 偶e 鈥瀟o nie wyjdzie鈥, 鈥炁糴 tego nie rozumiemy i 藕le to robimy鈥. Jest s艂ynna statystyka, kt贸ra pewnie ju偶 troch臋 si臋 zmienia, ale w dalszym ci膮gu dobrze obrazuje ten rynek. 90% startup贸w upada, 8% przekszta艂ca si臋 w prosperuj膮ce firmy, a 2% osi膮ga spektakularny sukces. Jak zaczniesz o tym d艂u偶ej my艣le膰, to perspektywa nie jest za weso艂a.

Dlaczego 90% start-up贸w upada?

Potrzeba czasu, aby zarobi膰 pieni膮dze na swoim produkcie. A bez pieni臋dzy nie prze偶yjesz. Nie chc臋 by膰 specjalistk膮 od rozwoju innych firm, bo to bardzo indywidualna sprawa. Pewnie sk艂ada si臋 na to wiele czynnik贸w, np. zesp贸艂, brak wyczucia momentu wej艣cia na rynek, brak pieni臋dzy i wreszcie rozczarowanie, jak w rzeczywisto艣ci wygl膮da rozwijanie w艂asnej firmy. M艂odzi przedsi臋biorcy, w tym my, nie wiedz膮 na jak膮 wojn臋 id膮.

Co masz na my艣li?

Nie by艂am nastawiona na to, 偶e na samym pocz膮tku, przez wiele miesi臋cy cz艂owiek nie ma pieni臋dzy, mimo 偶e pracuje 24h na dob臋 nad produktem, kt贸ry tworzy.

To jak 偶y膰?

Trzeba bra膰 inne zlecenia i realizowa膰 je po nocach. Dlatego jak rozwijasz firm臋 bardzo wa偶na jest motywacja, wewn臋trzne samozaparcie bez wzgl臋du na czynniki zewn臋trzne. Bo ca艂y 艣wiat daje ci tylko opinie, 偶e si臋 co艣 nie uda. Musia艂am w sobie rozwin膮膰 cechy charakteru, kt贸re uwa偶am, 偶e s膮 jednymi z wa偶niejszych przy prowadzeniu firmy.

Jakie to s膮 cechy?

Przede wszystkim warto jest by膰 m膮drze zawzi臋tym, zmotywowanym, w niekt贸rych sytuacjach pokornym i bardzo cierpliwym.

Kobiety ch臋tniej si臋 dziel膮 si臋 wiedz膮?

S膮 r贸偶ne zdania na ten temat, m贸wi si臋 o zawi艣ci mi臋dzy kobietami. W mojej karierze zawodowej nie do艣wiadczy艂am czego艣 takiego, wr臋cz przeciwnie. W Female Founders, organizacji, kt贸ra zrzesza kobiety-founderki, nie mamy problemu z tym, aby wymienia膰 si臋 spostrze偶eniami, lekcjami, kt贸rych si臋 uczymy. Jest te偶 mocna Sie膰 Przedsi臋biorczych Kobiet, kt贸ra bardzo pomaga. Aktywne kobiety nie maj膮 problem贸w z tym, 偶e s膮 w nowych technologiach.

A kto ma z tym problem?

Nie chc臋 generalizowa膰, ale w mojej dzia艂alno艣ci spotka艂am si臋 z tym, 偶e przede wszystkim m臋偶czy藕ni. Mia艂am tak膮 sytuacj臋, w kt贸rej us艂ysza艂am, 偶e 鈥瀙ani taka 艂adna jest i nie spodziewa艂em si臋, 偶e mo偶e pani robi膰 m膮dre rzeczy. Po rozmowie z pani膮 jednak oddaj臋 honor鈥. Gdy jestem na czyjej艣 prezentacji biznesowej, ostatni膮 rzecz膮 o kt贸rej my艣l臋 to to, 偶e kto艣 ma sexy garnitur, czy 艂adnie upi臋te w艂osy. Panuje kult oceniania. Co wi臋cej, zauwa偶am, 偶e ludzie nie maj膮 wi臋kszych problem贸w z tym, 偶eby takie oceny wypowiada膰 na g艂os. Nie zastanawiamy si臋 cz臋sto nad tym, co nasze s艂owa znacz膮 i czy na pewno chcemy podzieli膰 si臋 tym z innymi. To jest bardzo ciekawe, bo Kamil, jeden z co-fouder贸w Ady, pierwszy zwr贸ci艂 uwag臋 na spos贸b traktowania kobiet w biznesie, 偶e troch臋 jest co艣 tu nie tak.

Co zauwa偶y艂?

Chodzili艣my na wiele spotka艅 biznesowych, siedzieli艣my obok siebie. Gdy zadawa艂am pytanie do prelegenta, a ta osoba odpowiada艂a z ko艅c贸wkami m臋skimi patrz膮c na Kamila. Czu艂am si臋 okropnie zmieszana i na pocz膮tku w og贸le nie wiedzia艂am jak na to zareagowa膰. Na szcz臋艣cie ju偶 si臋 nauczy艂am. Mamy 3 cofouder贸w i na 偶adnym polu nie widz臋 uprzedze艅, bo oni s膮 m臋偶czyznami, a ja kobiet膮. Mamy obowi膮zki, kt贸re wynikaj膮 z naszych pozycji w tej firmie i robimy razem dobr膮 robot臋. Trzeba nastawi膰 si臋 na wsp贸艂prac臋. Ale kolejn膮 trudn膮 spraw膮 jest spos贸b, w jaki przedstawiane s膮 start-upy.

Czyli?

To taki 艂adny obrazek, 偶e pracujesz kiedy chcesz, nikt ci nie m贸wi co masz robi膰, 偶e mo偶esz chodzi膰 w podartych jeansach i nie przejmowa膰 si臋 tym, jak ludzie na ciebie patrz膮. Wszyscy ci臋 doceniaj膮, chwal膮 i zarabiasz wielkie pieni膮dze. 呕e ten biznes jest prosty.

A jaka jest prawda?

Zawsze s膮 dwie strony medalu. Dopiero od niedawna s艂yszymy g艂osy o ciemnych stronach, o problemach mentalnych za艂o偶ycieli firm. W USA coraz wi臋cej os贸b m贸wi o alkoholizmie, o bipolarno艣ci.

A co mamy po drugiej stronie?

Praca nad start-upem nauczy艂a mnie wytrwa艂o艣ci, walki o swoje i radzenia sobie z sinusoid膮 emocji. Musia艂am w sobie wypracowa膰 przekonanie, 偶e ja nie jestem tym startupem, 偶e daj臋 z siebie 200%, ale dopiero si臋 ucz臋, wi臋c rzeczy mog膮 mi nie wychodzi膰. Teraz umiem pracowa膰 w zmiennych warunkach. Wcze艣niej wola艂am mie膰 wszystko zaplanowane, dzia艂a膰 w 艣rodowisku, kt贸re znam. Pod wzgl臋dem kompetencji i umiej臋tno艣ci rozw贸j w startupie jest nie do opisania, cho膰by przez to, 偶e na pocz膮tku jest ma艂o os贸b w zespole, robisz rzeczy, kt贸re zahaczaj膮 o r贸偶ne dziedziny i musisz si臋 w nich odnale藕膰. Tworzysz produkt, kt贸ry rozwi膮zuje problemy ludzi na ca艂ym 艣wiecie, dzi臋ki temu wiesz, 偶e twoja ci臋偶ka praca ma jaki艣 wy偶szy cel.

****

NATALIA 艢WIRSKA
Za艂o偶ycielka i COO startupu Ada 鈥 personalnego asystenta do najmu zasilanego sztuczn膮 inteligencj膮. Sko艅czy艂a finanse po angielsku na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wroc艂awiu. Aktywna dzia艂aczka Female Founders Poland. Zdoby艂a tytu艂 Bizneswoman Roku 2016 w konkursie organizowanym przez Sukces Pisany Szmink膮. W pa藕dzierniku znalaz艂a si臋 na presti偶owej li艣cie Forbesa 鈥30 under 30鈥 鈥 pierwszym polskim wydaniu pokazuj膮cym przedsi臋biorc贸w poni偶ej 30 roku 偶ycia, kt贸rzy w biznesie podbijaj膮 艣wiat.

JOANNA RUBIN
Przyjaci贸艂ka Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮. Blogerka (www.nakawie.pl), autorka ksi膮偶ki 鈥濼warze polskiego biznesu. Rozmowy na kawie鈥, w kt贸rej zamie艣ci艂a 10 humanistycznych wywiad贸w z czo艂owymi tw贸rcami polskiego biznesu. Swoje wywiady publikuje r贸wnie偶 na portalu Onet.pl. Wsp贸艂organizatorka popularnonaukowej konferencji TEDxPozna艅. Fascynuj膮 j膮 艣wiadomi, m膮drzy liderzy, relacje ucze艅鈥搈istrz i procesy zmian. Podpisuje si臋 pod s艂owami Bren茅 Brown: 鈥濿ra偶liwo艣膰 nie jest oznak膮 s艂abo艣ci. To matka kreatywno艣ci, innowacji i zmian鈥. Zanim zacz臋艂a blogowa膰, blisko 10 lat pracowa艂a w departamentach sprzeda偶y w instytucjach finansowych.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close