Piotr Bucki o tym, jak mądrze korzystać z czasu

Jak mądrze korzystać z czasu, który posiadamy?

Dominika Jajszczak

Odpowiedzi znajdziesz w nowym programie autorstwa Piotra Buckiego w bezpłatnej aplikacji MyOla. Przeczytaj teraz fragment!

Najważniejsze zmiany zawsze zachodzą w głowie.

Myślenie o czasie też warto zacząć właśnie od przyjrzenia się swojemu nastawieniu. Jeśli z czasem się zmagamy, walczymy, siłujemy i ciągle nam go za mało, to pora zmienić myślenie.  A z czasem zachowanie i nawyki. Bo czas jest – czy tego chcemy, czy nie. I beznamiętnie płynie ujęty w prawa fizyki. Możemy się z nim szarpać, możemy nim nawet zarządzać, ale znaczenie lepiej będzie, jeśli zaczniemy z niego korzystać. Zgodnie ze swoimi priorytetami. Nie musimy przecież mieć czasu na wszystko. Wystarczy, że będziemy go mieli na wszystko co ważne. Będziemy go mieli DLA SIEBIE.

Warto zacząć od priorytetów.

To co ważne, powinno mieć ślad w naszym kalendarzu. Ważny jest rozwój, każdy powinien mieć czas na rozwój. Ważne jest zdrowie – czas na zdrowie powinien być zaplanowany. Istotne są relacje – czas na ich pielęgnację powinien się znaleźć. Często jednak tak nie jest i priorytety przegrywają z bieżącą rzeczywistością. Brak asertywności sprawia, że czas poświęcamy nie na to, co dla nas ważne, ale na to co istotne dla innych.

A potem często mówimy, „Nie mam czasu”.

Ta najprostsza wymówka pada wtedy, gdy ktoś proponuje kawę, kino, teatr, wspólne wyjście na siłownie, czy pyta jaką czytasz ostatnio książkę. „Nie mam czasu” brzmi znajomo. Warto tę znajomość zrewidować. I zastąpić „Nie mam czasu” sformułowaniem „To nie jest dla mnie ważne”. Dobrze spędzony czas to taki, w którym wiemy, że to co robimy jest dla nas ważne. Że ma sens i jest celowe. Nie chodzi o egoizm. Chodzi o zdrowe decydowanie o sobie. Gdy zamiast „nie mam czasu”, powiesz „to nie jest dla mnie ważne” zatrzymasz się na chwilę. Bo trudniej jest powiedzieć, że „czytanie nie jest dla mnie ważne”, „zdrowie nie jest dla mnie ważne”, „rozmowa z przyjaciółką nie jest dla mnie ważna’ czy „nauka języka obcego nie jest dla mnie ważna”. Szczególnie jeśli deklarujesz, że ważny jest dla ciebie rozwój, poznawanie siebie, relacje czy zdrowie.

Przeczytaj także: Jak pracować, żeby się nie przepracować?

Chciałabym Ci dzisiaj zaproponować wykonanie pewnego zadania:

Na kartce wypisz wszystko to, co jest dla ciebie ważne w życiu. Pomyśl o sobie i zanotuj. Nie spiesz się. To czas, żeby przypomnieć sobie, co się dla ciebie liczy. I na co chcesz mieć czas.

Następnie skonfrontuj te priorytety ze stanem faktycznym. Czy świadomie przeznaczasz czas na to, co dla ciebie ważne? Jeśli tak, to wspaniale. Jeśli nie, to nie martw się. Jest potencjał do pracy nad sobą. Być może musisz być bardziej asertywna? Być może przestać spełniać oczekiwania innych? Bo może wcale nie jest ważny dla ciebie wypielęgnowany dom i idealnie ułożona fryzura. Może czas przeznaczany na te czynności jest wypadkową tego, co dla innych jest ważne.

***

Powyższy fragment pochodzi ze scenariusza do programu „Prokrastynacja i mądre korzystanie z czasu” autorstwa Piotra Buckiego z aplikacji MyOla.

***

O Autorze

Piotr Bucki

Architekt, który wybrał projektowanie zdań a nie budynków. Aktor, który scenę teatralną zamienił na sale szkoleniowe i spotkania z widownią na konferencjach. Psycholog, który lubi badać i ciągle zadaje sobie pytanie, „skąd wiem, to co wiem?”. Od 18 lat uczy ludzi projektować komunikację w różnych wymiarach. Zawsze bazuje przy tym na psychologii poznawczej i neuronaukach. Sprawdzał teorie w praktyce pracują z firmami w Australii, Austrii, Słowenii, Chile, Mołdawii, Włoszech i Polsce. Autor książek, „Porozmawiajmy o komunikacji”, „Złap równowagę” i „Viral”, „Prezentacje. Po prostu!” oraz anglojęzycznej „Life’s a pitch and then you die”. Przetłumaczył 12 książek z zakresu poradnictwa i psychoterapii. Współpracował z Malemanem, Charakterami, Dolce Vita i Mother Mag. Jego wystąpienie na TEDx SGH obejrzano w sieci ponad 110 tysięcy razy. Od ponad 9 lat związany z WSB, gdzie projektuje kierunki i wykłada, głównie w obszarze brandingu, marketingu i komunikacji. Wykłada też na USWPS, SGH i AGH. Szkoli m.in. w Allegro, Dynatrace, Santanderze, Nordea IT. Współpracuje z Europejską Agencją Kosmiczną i GNSSA, gdzie współtworzy programy szkoleniowe dla startupów i konsultantów. Więcej na: http://bucki.pro/