Jak skutecznie promować firmę

Jak skutecznie promować firmę? Oto 5 najbardziej efektywnych form reklamy

Katarzyna Gradek

W czasach wszechobecnej promocji - marek, produktów, usług do słuszności reklamy nie trzeba nikogo przekonywać. Niezależnie od branży czy specyfiki działalności, aktywność reklamowa stanowi stały punkt w prowadzeniu niemal każdego biznesu. Najskuteczniejsze formy reklamy pomógł nam określić Marek Jaszczur, prezes zarządu domu mediowego U2 Media.

Co wpływa na efektywność naszych działań reklamowych?

Planując aktywność reklamową należy wziąć pod uwagę 3 główne czynniki determinujące jej efektywność. Są to: wybór właściwej grupy odbiorców (grupa celowa), wybór odpowiedniego medium oraz określenie najbardziej adekwatnej dla naszego przekazu formy reklamy. Z obserwacji trendów rynku mediów ostatnich lat wynika, że w starszych wiekiem grupach celowych dominuje udział telewizji i prasy, a w grupach młodszego pokolenia prym wiedzie internet, zwłaszcza jego mobilna wersja. Nieodzowne więc wydaje się połączenie obu tych światów, kilku pokoleń, rzeczywistości on-line i off-line, co z punktu widzenia reklamodawców daje dodatkowe możliwości dla promocji ich usług i produktów.

Zobacz 5 skutecznych form reklamowych!

1/ Reklama mobilna

Dzień bez urządzeń mobilnych trudno już sobie wyobrazić. Ponad 3/4 Polaków codziennie korzysta ze smartfonów, a około 30-40 % posiada tablety. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że prawie połowa gospodarstw domowych dysponuje do tego co najmniej jednym laptopem liczby mobilnych możliwości reklamowych mogą przyprawić o zawrót głowy. Dynamika wzrostu odsłon mobilnych sięgnęła w bieżącym roku 20 %, przy czym jeszcze 5 lat temu było to zaledwie 3%. Najistotniejsze w przygotowaniu reklamy mobilnej jest jej właściwe opracowanie – optymalizacja treści, długość ładowania, dostosowanie do wyszukiwarek internetowych z pełną funkcjonalnością, dobór odpowiednich elementów graficznych zgodnych z zaleceniami Google czy YouTube itd. Oczywiście reklama mobilna to nie tylko Google i Youtube. Wśród innych wydawców istnieje również wiele specyfikacji, na które należy zwrócić uwagę.

2/ Google Adwords

Szacuje się, że z przeglądarki Google korzysta obecnie około 26 mln Polaków, a reklamy GoogleAdWords stanowią około 25% wszystkich reklam w internecie. Oprócz imponujących liczb potencjalnych odbiorców reklam w Google dużą zaletą wykorzystania tej wyszukiwarki w kampanii reklamowej jest stosunkowo łatwe jej uruchomienie. Właściwie każdą podstawową kampanię w Google można przygotować samodzielnie lub z niewielką pomocą informatyka. Ogromny plus „adwordsów” to celowość reklamy. Ponadto dzięki geolokalizacji można zawęzić kampanię do obszarów lokalnych, co w przypadku wielu branż może mieć istotne znaczenie. Marek Jaszczur zwraca również uwagę na rosnącą świadomość konsumencką, co przejawia się choćby poprzez wyszukiwanie pożądanych produktów na wiele sposobów. Klienci chcą wiedzieć coraz więcej, oczekują niezależnych i sprawdzonych informacji. Dlatego ważne jest aby w przypadku kampanii reklamowych Google nie zawężać się do linków sponsorowanych, ale również zadbać o właściwe miejsce i dobre opinie w tzw. porównywarkach cenowych.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak dbać o klienta, żeby chciał wracać?

3/ YouTube i Facebook

Media społecznościowe mają dzisiaj zdecydowaną przewagę na innymi. Dają przede wszystkim natychmiastową okazję segmentacji konsumentów oraz możliwość dotarcia do określonych grup potencjalnych klientów. Dzięki temu przedsiębiorca może dopasować komunikat reklamowy do wybranej grupy i właściwych potrzeb klientów. Oczywiste jest również, że social media pozwalają na interakcję z klientem, uzyskiwanie natychmiastowych opinii, a tym samym badanie opinii publicznej i pozyskiwanie cennych informacji na przyszłość. Reklama w social mediach musi być jednak wysoce przemyślana, a jakość produktów lub usług nie może budzić zarzutów. Inaczej reklamodawca naraża się na niepochlebne opinie, krytykę lub wręcz antyreklamę.

Jak można śmiało przewidzieć, ale również zgodnie z zapewnieniami Gemius aktualnym numerem jeden wśród liderów emitujących reklamy video (głównie ze względu na autoodtwarzanie!) jest Facebook. Tuż za nim plasuje się YouTube z największym zasięgiem reklamowym. Polscy reklamodawcy od dawna tworzą więc specjalne kreacje dla tych dwóch serwisów, między innymi „kwadratowe” wersje filmików na Facebook, wygodne do odtwarzania na urządzeniach mobilnych lub kilkusekundowe filmy na YouTube uniemożliwiające pominiecie reklamy przed określonym czasem 5 sekund.

4/ Kampanie radiowe

Radio to doskonałe źródło wsparcia kampanii sprzedażowych, które od wielu lat budzi największe zaufanie wśród odbiorców, co potwierdza także ostatni raport „Digital News Report 2017”, opracowany przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Wynika z niego, że Polska należy do czołówki krajów, w których obywatele ufają informacjom podawanym przez media.

Według specjalisty z U2 Media „dobra reklama radiowa to połączenie odpowiedniej muzyki i inteligentnej, intrygującej treści”. Muzyka powinna byś zapamiętywalna, jak np. „Fortuna się kołem nie toczy, Fortuna się toczy owocem…” w wykonaniu Kasi Kowalskiej lub „Taką wodą być, co otuli ciebie całą…” z repertuaru zespołu Happysad i reklamy wody mineralnej Jurajska. Można tu wspomnieć również o „imaginary transfer”, czyli wykorzystaniu linii melodycznej w korespondencji z reklamą TV, kiedy to słuchacz radia wyobraża sobie jednocześnie obrazy ze spotu telewizyjnego. Skuteczne kampanie radiowe nie muszą być emitowane jedynie w dużych radiach o zasięgu ogólnopolskim. W wielu przypadkach optymalne efekty mogą przynieść kampanie w radiach lokalnych, ważne by ich jakość nie pozostawiała wiele do życzenia

5/ Tablice reklamowe, siatki i inne

Tablice reklamowe są atrakcyjną formą reklamy dla wielu reklamodawców. Na możliwość reklamy w dobrych miejscach, zwłaszcza w dużych miastach, można czekać miesiącami, choć ceny tego rodzaju nośników są wysokie i sięgają od kilkuset złotych do kilku tysięcy za miesiąc. Bilbordy szczególnie upodobały sobie firmy telekomunikacyjne oraz przedstawiciele branży FMCG. Dla organizatorów różnego typu eventów, mniejszych producentów lub usługodawców najlepiej sprawdzają się banery, tymczasowe standy lub siatki reklamowe. Oprócz doboru odpowiedniego formatu najważniejsze jest sprawdzenie usług serwisowych.