Feminatywy

19.11 艢wiatowy Dzie艅 Przedsi臋biorczo艣ci Kobiet

Dane o kobietach w polskim biznesie pokazuj膮, 偶e na chwil臋 obecn膮 maleje liczba kobiet w zarz膮dach sp贸艂ek na polskiej gie艂dzie. Nieca艂e 40 proc. jednoosobowych firm nale偶y do kobiet - podaje raport 鈥淜obiety w biznesie 2022 r.鈥. To zaskakuj膮ce, poniewa偶 od lat coraz wi臋cej m贸wi si臋 o potrzebie i sposobach rozwijania przedsi臋biorczo艣ci kobiet. W jaki spos贸b mo偶na to robi膰 efektywnie?
  • wed艂ug danych pochodz膮cych z CEIDG z 2022 r. w Polsce obecnie aktywnych jest ponad 2,5 mln jednoosobowych dzia艂alno艣ci gospodarczych, z czego nieca艂e 40 proc. z tych dzia艂alno艣ci prowadzonych jest przez kobiety.
  • wed艂ug danych z pocz膮tku 2022 roku, kobiety w zarz膮dach polskich sp贸艂ek stanowi膮 tylko 24,4 proc. wszystkich cz艂onk贸w. Funkcj臋 prezesa pe艂ni w polskich firmach 96,8 tys. kobiet 鈥 to ponad 3 razy mniej ni偶 m臋偶czyzn, kt贸rych na tym samym stanowisku jest ponad 345 tys.,
  • najwi臋cej kobiet w zarz膮dach znajduje si臋 w zwi膮zkach zawodowych (43,3 proc.) oraz fundacjach (42,3 proc.), a najmniej w polskich zwi膮zkach sportowych (12,3 proc.) oraz w izbie gospodarczej (18,6 proc.), wed艂ug raportu 鈥淜obiety w biznesie – raport 2022 r.鈥,
  • ponad dwie trzecie pracuj膮cych Polek uwa偶a, 偶e pandemia spowalnia rozw贸j ich karier zawodowych – wynika z raportu Deloitte z marca 2021 r.,
  • w latach 2020-2021 liczba kobiet w zarz膮dach notowanych na polskiej gie艂dzie sp贸艂ek spad艂a o 1 pkt proc. z 18 proc. do 17 proc., a liczba kobiet na stanowisku prezesa w tym samym czasie zmniejszy艂a si臋 o 1,5 pkt proc. z 7,5 proc. 鈥 wed艂ug raportu Forbes.

Tymczasem w艣r贸d innowator贸w spo艂ecznych z ca艂ego 艣wiata wyr贸偶nionych przez globaln膮 organizacj臋 Ashoka jest jedna z Polek 鈥 Paula Bruszewska, kt贸ra jest r贸wnie偶 finalistk膮 Konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku.聽Jako wsp贸艂za艂o偶ycielka polskiej akcji i platformy internetowej Zwolnieni z Teorii dosta艂a w艂a艣nie wyr贸偶nienie za rozbudzanie w nowym pokoleniu ch臋ci do zmiany 艣wiata. To w艂a艣nie ta iskra mo偶e by膰 pocz膮tkiem budzenia si臋 przedsi臋biorczo艣ci w m艂odych ludziach. Co roku w艂asne projekty w ramach akcji Zwolnieni z Teorii realizuje kilkana艣cie tysi臋cy m艂odych ludzi. Tylko w tym roku prawie 6 tys. m艂odych kobiet realizuje w艂asne projekty, co stanowi oko艂o 60 proc. wszystkich uczestnik贸w tegorocznej edycji. 鈥 Potrzeba nam tego nowego pokolenia przedsi臋biorczych m艂odych kobiet i m臋偶czyzn, kt贸re ma szans臋 wej艣膰 na rynek w Polsce i by膰 jego aktywn膮 cz臋艣ci膮 鈥 komentuje Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

Z bada艅 jasno wynika, 偶e kobiety na rynku w Polsce s膮 w mniejszo艣ci, a pandemia COVID-19 znacznie pogorszy艂a ich sytuacj臋 zawodow膮.

Jak wesprze膰 kobiety, aby rozbudzi膰 w nich przedsi臋biorczo艣膰?

Nie sprzyja temu metoda wyk艂adowa nauczania, kt贸ra dominuje w Polsce, bo nie daje mo偶liwo艣ci rozwoju kompetencji przedsi臋biorczych: wsp贸艂pracy, kreatywno艣ci ani poczucia sprawczo艣ci. Wsp贸艂czesny 艣wiat nie potrzebuje ju偶 milion贸w pracownik贸w, kt贸rzy potrafi膮 robi膰 rzeczy automatyczne 鈥 twierdz膮 od lat eksperci World Economic Forum. Tym zajmuj膮 si臋 coraz cz臋艣ciej maszyny. Za艂o偶yciel Ashoka, globalnej organizacji zrzeszaj膮cej przedsi臋biorc贸w spo艂ecznych Bill Drayton w rozmowie z New York Times zauwa偶y艂, 偶e niewiele dzieci decyduje si臋, by samodzielnie spr贸bowa膰 rozwi膮za膰 pierwszy problem spo艂eczny, kt贸ry zauwa偶膮. W ko艅cu jednak kie艂kuje u nich pomys艂 i s膮 ch臋tni do dzia艂ania. Jak dodaje Paula Bruszewska, najlepiej jest nabywa膰 umiej臋tno艣膰 przedsi臋biorczo艣ci w praktyce jak najszybciej, dlatego te偶 zach臋ca m艂odzie偶 do organizowania si臋 w zespo艂y jeszcze w szkole, rozwi膮zywania spraw, kt贸re je dotycz膮. Zadaniem doros艂ych: nauczycieli i rodzic贸w jest pozwoli膰 im samodzielnie szuka膰 rozwi膮za艅 i wspiera膰 je w tym. 鈥 Model mentoringu najlepiej si臋 sprawdza, kiedy chcemy sprawi膰, aby cz艂owiek bra艂 odpowiedzialno艣膰 za swoje czyny. Kiedy ma ju偶 pomys艂, zbiera dru偶yn臋 i chce powa偶nie zmieni膰 艣wiat. Takich os贸b bardzo potrzebujemy we wsp贸艂czesnym 艣wiecie, nie tylko w biznesie, ale te偶 w spo艂ecze艅stwie 鈥 dodaje Bruszewska.

Jak zach臋ci膰 do dzia艂ania?

Ponad 8 lat temu trzech przedsi臋biorc贸w spo艂ecznych: Paula Bruszewska, Marcin Bruszewski i Rafa艂 Flis postanowili zareagowa膰 na konieczno艣膰 dopasowania metod nauczania do nowoczesnego 艣wiata. Poprzez stworzenie platformy internetowej, opieraj膮cej si臋 na zasadach grywalizacji, zach臋cali do aktywnego i zespo艂owego dzia艂ania w swoim otoczeniu lub globalnie. Od tamtego czasu inspiruj膮 tysi膮ce m艂odych ludzi w ca艂ym kraju do realizowania w艂asnych projekt贸w spo艂ecznych w zespo艂ach z u偶yciem platformy internetowej, kt贸ra przeprowadza ich przez ten proces, daj膮c wskaz贸wki, jak prowadzi膰 projekt, jak go rozlicza膰 itd. Do tej pory w艂asne projekty w Zwolnionych z Teorii zrealizowa艂o ponad 70 tys. os贸b, docieraj膮c do ponad 30 mln ludzi w miastach, miasteczkach i wsiach. Dane z badania uczestnik贸w Zwolnionych z Teorii pokazuj膮, 偶e ponad 7 proc. z nich wraz z zako艅czeniem w艂asnego projektu odczuwa艂o wzrost poczucia autonomii, kt贸rego wcze艣niej nie mieli.

Eksperci potwierdzaj膮: polska inicjatywa jest jedyna na 艣wiecie

Spos贸b nauczania przedsi臋biorczo艣ci, kt贸ry proponuj膮 Zwolnieni z Teorii okaza艂 si臋 by膰 jedyny na 艣wiecie. Po rocznym procesie sprawdzania, czy na 艣wiecie istnieje podobne rozwi膮zanie, mi臋dzynarodowa komisja zdecydowa艂a, 偶e platforma internetowa oraz stoj膮ca za ni膮 fundacja jest jedyna i zas艂uguje na wyr贸偶nienie za wdro偶on膮 technologi臋, koncepcj臋 i strategi臋 dzia艂ania, premiuj膮cy system motywacyjny m艂odzie偶y i dokonywanie realnych zmian w systemie edukacji relatywnie niskim kosztem. Polska m艂odzie偶 ju偶 korzysta z tego systemu, a teraz mo偶e by膰 on aplikowany w innych krajach na ca艂ym 艣wiecie. 鈥 Okazuje si臋, 偶e polska platforma i olimpiada projekt贸w spo艂ecznych Zwolnieni z Teorii jest innowacj膮 w skali 艣wiatowej. To napawa mnie dum膮, 偶e polska m艂odzie偶 robi rzeczy niezwyk艂e w skali globalnej, jednocze艣nie szlifuj膮c swoje kompetencje mi臋kkie tj. krytyczne my艣lenie, bycie przedsi臋biorczym i komunikacj臋 mi臋dzyludzk膮 鈥 m贸wi Paula Bruszewska, kt贸ra tym samym do艂膮czy do grona przedsi臋biorc贸w spo艂ecznych, kt贸rzy s膮 promotorami zmian na 艣wiecie.

Zwolnieni z Teorii to og贸lnopolska olimpiada z projekt贸w spo艂ecznych. Powsta艂a w 2014 roku, by da膰 ka偶demu m艂odemu cz艂owiekowi mo偶liwo艣膰 tworzenia w艂asnych projekt贸w spo艂ecznych i nabywania kompetencji przysz艂o艣ci, takich jak: wsp贸艂praca, komunikacja czy przyw贸dztwo. Olimpiada polega na wsp贸艂pracy uczestnik贸w poprzez platform臋 internetow膮 www.zwolnienizteorii.pl, opart膮 o nowoczesn膮 metod臋 nauczania polegaj膮c膮 na tym, 偶e robi膮c prawdziwy projekt spo艂eczny, rozwija si臋 praktyczne kompetencje potrzebne w 偶yciu zawodowym.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close