Feminatywy

19.11 艢wiatowy Dzie艅 Przedsi臋biorczo艣ci Kobiet

Dane o kobietach w polskim biznesie pokazuj膮, 偶e na chwil臋 obecn膮 maleje liczba kobiet w zarz膮dach sp贸艂ek na polskiej gie艂dzie. Nieca艂e 40 proc. jednoosobowych firm nale偶y do kobiet - podaje raport 鈥淜obiety w biznesie 2022 r.鈥. To zaskakuj膮ce, poniewa偶 od lat coraz wi臋cej m贸wi si臋 o potrzebie i sposobach rozwijania przedsi臋biorczo艣ci kobiet. W jaki spos贸b mo偶na to robi膰 efektywnie?
  • wed艂ug danych pochodz膮cych z CEIDG z 2022 r. w Polsce obecnie aktywnych jest ponad 2,5 mln jednoosobowych dzia艂alno艣ci gospodarczych, z czego nieca艂e 40 proc. z tych dzia艂alno艣ci prowadzonych jest przez kobiety.
  • wed艂ug danych z pocz膮tku 2022 roku, kobiety w zarz膮dach polskich sp贸艂ek stanowi膮 tylko 24,4 proc. wszystkich cz艂onk贸w. Funkcj臋 prezesa pe艂ni w polskich firmach 96,8 tys. kobiet 鈥 to ponad 3 razy mniej ni偶 m臋偶czyzn, kt贸rych na tym samym stanowisku jest ponad 345 tys.,
  • najwi臋cej kobiet w zarz膮dach znajduje si臋 w zwi膮zkach zawodowych (43,3 proc.) oraz fundacjach (42,3 proc.), a najmniej w polskich zwi膮zkach sportowych (12,3 proc.) oraz w izbie gospodarczej (18,6 proc.), wed艂ug raportu 鈥淜obiety w biznesie – raport 2022 r.鈥,
  • ponad dwie trzecie pracuj膮cych Polek uwa偶a, 偶e pandemia spowalnia rozw贸j ich karier zawodowych – wynika z raportu Deloitte z marca 2021 r.,
  • w latach 2020-2021 liczba kobiet w zarz膮dach notowanych na polskiej gie艂dzie sp贸艂ek spad艂a o 1 pkt proc. z 18 proc. do 17 proc., a liczba kobiet na stanowisku prezesa w tym samym czasie zmniejszy艂a si臋 o 1,5 pkt proc. z 7,5 proc. 鈥 wed艂ug raportu Forbes.

Tymczasem w艣r贸d innowator贸w spo艂ecznych z ca艂ego 艣wiata wyr贸偶nionych przez globaln膮 organizacj臋 Ashoka jest jedna z Polek 鈥 Paula Bruszewska, kt贸ra jest r贸wnie偶 finalistk膮 Konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku.聽Jako wsp贸艂za艂o偶ycielka polskiej akcji i platformy internetowej Zwolnieni z Teorii dosta艂a w艂a艣nie wyr贸偶nienie za rozbudzanie w nowym pokoleniu ch臋ci do zmiany 艣wiata. To w艂a艣nie ta iskra mo偶e by膰 pocz膮tkiem budzenia si臋 przedsi臋biorczo艣ci w m艂odych ludziach. Co roku w艂asne projekty w ramach akcji Zwolnieni z Teorii realizuje kilkana艣cie tysi臋cy m艂odych ludzi. Tylko w tym roku prawie 6 tys. m艂odych kobiet realizuje w艂asne projekty, co stanowi oko艂o 60 proc. wszystkich uczestnik贸w tegorocznej edycji. 鈥 Potrzeba nam tego nowego pokolenia przedsi臋biorczych m艂odych kobiet i m臋偶czyzn, kt贸re ma szans臋 wej艣膰 na rynek w Polsce i by膰 jego aktywn膮 cz臋艣ci膮 鈥 komentuje Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

Z bada艅 jasno wynika, 偶e kobiety na rynku w Polsce s膮 w mniejszo艣ci, a pandemia COVID-19 znacznie pogorszy艂a ich sytuacj臋 zawodow膮.

Jak wesprze膰 kobiety, aby rozbudzi膰 w nich przedsi臋biorczo艣膰?

Nie sprzyja temu metoda wyk艂adowa nauczania, kt贸ra dominuje w Polsce, bo nie daje mo偶liwo艣ci rozwoju kompetencji przedsi臋biorczych: wsp贸艂pracy, kreatywno艣ci ani poczucia sprawczo艣ci. Wsp贸艂czesny 艣wiat nie potrzebuje ju偶 milion贸w pracownik贸w, kt贸rzy potrafi膮 robi膰 rzeczy automatyczne 鈥 twierdz膮 od lat eksperci World Economic Forum. Tym zajmuj膮 si臋 coraz cz臋艣ciej maszyny. Za艂o偶yciel Ashoka, globalnej organizacji zrzeszaj膮cej przedsi臋biorc贸w spo艂ecznych Bill Drayton w rozmowie z New York Times zauwa偶y艂, 偶e niewiele dzieci decyduje si臋, by samodzielnie spr贸bowa膰 rozwi膮za膰 pierwszy problem spo艂eczny, kt贸ry zauwa偶膮. W ko艅cu jednak kie艂kuje u nich pomys艂 i s膮 ch臋tni do dzia艂ania. Jak dodaje Paula Bruszewska, najlepiej jest nabywa膰 umiej臋tno艣膰 przedsi臋biorczo艣ci w praktyce jak najszybciej, dlatego te偶 zach臋ca m艂odzie偶 do organizowania si臋 w zespo艂y jeszcze w szkole, rozwi膮zywania spraw, kt贸re je dotycz膮. Zadaniem doros艂ych: nauczycieli i rodzic贸w jest pozwoli膰 im samodzielnie szuka膰 rozwi膮za艅 i wspiera膰 je w tym. 鈥 Model mentoringu najlepiej si臋 sprawdza, kiedy chcemy sprawi膰, aby cz艂owiek bra艂 odpowiedzialno艣膰 za swoje czyny. Kiedy ma ju偶 pomys艂, zbiera dru偶yn臋 i chce powa偶nie zmieni膰 艣wiat. Takich os贸b bardzo potrzebujemy we wsp贸艂czesnym 艣wiecie, nie tylko w biznesie, ale te偶 w spo艂ecze艅stwie 鈥 dodaje Bruszewska.

Jak zach臋ci膰 do dzia艂ania?

Ponad 8 lat temu trzech przedsi臋biorc贸w spo艂ecznych: Paula Bruszewska, Marcin Bruszewski i Rafa艂 Flis postanowili zareagowa膰 na konieczno艣膰 dopasowania metod nauczania do nowoczesnego 艣wiata. Poprzez stworzenie platformy internetowej, opieraj膮cej si臋 na zasadach grywalizacji, zach臋cali do aktywnego i zespo艂owego dzia艂ania w swoim otoczeniu lub globalnie. Od tamtego czasu inspiruj膮 tysi膮ce m艂odych ludzi w ca艂ym kraju do realizowania w艂asnych projekt贸w spo艂ecznych w zespo艂ach z u偶yciem platformy internetowej, kt贸ra przeprowadza ich przez ten proces, daj膮c wskaz贸wki, jak prowadzi膰 projekt, jak go rozlicza膰 itd. Do tej pory w艂asne projekty w Zwolnionych z Teorii zrealizowa艂o ponad 70 tys. os贸b, docieraj膮c do ponad 30 mln ludzi w miastach, miasteczkach i wsiach. Dane z badania uczestnik贸w Zwolnionych z Teorii pokazuj膮, 偶e ponad 7 proc. z nich wraz z zako艅czeniem w艂asnego projektu odczuwa艂o wzrost poczucia autonomii, kt贸rego wcze艣niej nie mieli.

Eksperci potwierdzaj膮: polska inicjatywa jest jedyna na 艣wiecie

Spos贸b nauczania przedsi臋biorczo艣ci, kt贸ry proponuj膮 Zwolnieni z Teorii okaza艂 si臋 by膰 jedyny na 艣wiecie. Po rocznym procesie sprawdzania, czy na 艣wiecie istnieje podobne rozwi膮zanie, mi臋dzynarodowa komisja zdecydowa艂a, 偶e platforma internetowa oraz stoj膮ca za ni膮 fundacja jest jedyna i zas艂uguje na wyr贸偶nienie za wdro偶on膮 technologi臋, koncepcj臋 i strategi臋 dzia艂ania, premiuj膮cy system motywacyjny m艂odzie偶y i dokonywanie realnych zmian w systemie edukacji relatywnie niskim kosztem. Polska m艂odzie偶 ju偶 korzysta z tego systemu, a teraz mo偶e by膰 on aplikowany w innych krajach na ca艂ym 艣wiecie. 鈥 Okazuje si臋, 偶e polska platforma i olimpiada projekt贸w spo艂ecznych Zwolnieni z Teorii jest innowacj膮 w skali 艣wiatowej. To napawa mnie dum膮, 偶e polska m艂odzie偶 robi rzeczy niezwyk艂e w skali globalnej, jednocze艣nie szlifuj膮c swoje kompetencje mi臋kkie tj. krytyczne my艣lenie, bycie przedsi臋biorczym i komunikacj臋 mi臋dzyludzk膮 鈥 m贸wi Paula Bruszewska, kt贸ra tym samym do艂膮czy do grona przedsi臋biorc贸w spo艂ecznych, kt贸rzy s膮 promotorami zmian na 艣wiecie.

Zwolnieni z Teorii to og贸lnopolska olimpiada z projekt贸w spo艂ecznych. Powsta艂a w 2014 roku, by da膰 ka偶demu m艂odemu cz艂owiekowi mo偶liwo艣膰 tworzenia w艂asnych projekt贸w spo艂ecznych i nabywania kompetencji przysz艂o艣ci, takich jak: wsp贸艂praca, komunikacja czy przyw贸dztwo. Olimpiada polega na wsp贸艂pracy uczestnik贸w poprzez platform臋 internetow膮 www.zwolnienizteorii.pl, opart膮 o nowoczesn膮 metod臋 nauczania polegaj膮c膮 na tym, 偶e robi膮c prawdziwy projekt spo艂eczny, rozwija si臋 praktyczne kompetencje potrzebne w 偶yciu zawodowym.