R贸b to co kochasz, a nigdy nie b臋dziesz musia艂a pracowa膰

R贸b to co kochasz, a nigdy nie b臋dziesz musia艂a pracowa膰 – prawda czy wielkie k艂amstwo?

Grzegorz Miecznikowski, Artur Krysiak

"Zarabianie na swojej pasji jest spe艂nieniem najskrytszych marze艅 i jest to droga, kt贸r膮 powinna艣 i艣膰" 鈥 twierdzi Artur Krysiak. "Jest to co najmniej wyj膮tek od regu艂y i jest ku temu wiele przeciwskaza艅" - odpowiada mu Grzegorz Miecznikowski.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Artur Krysiak: Warto zarabia膰 na swojej pasji

M贸wi si臋, 偶e aby nie pracowa膰 nigdy wi臋cej, nale偶y robi膰 to co si臋 kocha. Na pewno co艣 w tym jest. Wiele bada艅 pokaza艂o, 偶e ludzie kt贸rzy po艂膮czyli swoj膮 pasj臋 z biznesem lub karier膮 s膮 szcz臋艣liwsi, zarabiaj膮 wi臋cej i borykaj膮 si臋 z mniejszym stresem w miejscu pracy 鈥 tylko dlatego, 偶e kochaj膮 to co robi膮. Jestem wielkim zwolennikiem tego rozwi膮zania i podej艣cia do 偶ycia. Za艂o偶y艂em w tym roku sw贸j w艂asny salon i jest to spe艂nienie marze艅 i mojej pasji, a na dodatek mog臋 na tym zarabia膰! Dlatego chcia艂bym ci przedstawi膰 5 powod贸w, dla kt贸rych warto zwi膮za膰 swoje 偶ycie zawodowe z pasj膮.

B臋dziesz bardziej usatysfakcjonowana i produktywna

Coraz wi臋ksze znaczenie w naszym 偶yciu ma kochanie tego, co si臋 robi, bran偶y w kt贸rej si臋 pracuje. Granica mi臋dzy 偶yciem zawodowym, a prywatnym jest bardzo cienka i rozmazana. Nie udawajmy, 偶e nasz rozw贸j i satysfakcja uzale偶niona jest tylko i wy艂膮cznie od wynagrodzenia. Ludzie chc膮 zmienia膰 艣wiat, chc膮 zmienia膰 偶ycie innych, chc膮 zmienia膰 siebie i decydowa膰 o swoim 偶yciu i karierze. Pracownicy czy w艂a艣ciciele firm, kt贸rzy s膮 zaanga偶owani w prac臋, osi膮gaj膮 du偶o lepsze rezultaty, ni偶 ci, kt贸rzy tylko i wy艂膮cznie 鈥瀘dhaczaj膮鈥 zadania do zrobienia i czekaj膮 na koniec dnia. Dodatkowo wsp贸艂czesny 艣wiat jest coraz bardziej wymagaj膮cy 鈥 niezale偶nie czy pracujesz w du偶ej firmie, startupie czy prowadzisz w艂asny biznes 鈥 musisz by膰 przygotowana na podejmowanie r贸偶norakich wyzwa艅. B臋dzie ci 艂atwiej si臋 z nimi zmierzy膰, kiedy chocia偶 lubisz to co robisz.

B臋dziesz bardziej zmotywowana i b臋dziesz motywowa膰 innych

Robi膮c to co kochasz, masz wi臋cej motywacji, 偶eby osi膮ga膰 cele. A kiedy je ju偶 osi膮gniesz, satysfakcja z nich jest osza艂amiaj膮ca. Wiem co m贸wi臋! Zak艂adaj膮c salon fryzjerski, my艣la艂em 偶e porywam si臋 z motyk膮 na S艂o艅ce. Jednak uwierzcie, duma i rado艣膰 z ka偶dego jednego mebla, u艣miechu na twarzy Klientki cieszy du偶o bardziej, ni偶 kiedy pracowa艂em dla kogo艣. Daje to te偶 dodatkow膮 motywacj臋, 偶eby si臋 rozwija膰, by膰 lepszym i dowozi膰 coraz to fajniejsze efekty w ka偶dej dziedzinie tego biznesu. Kiedy robimy to co kochamy, kiedy nasza pasja to nasza praca, nie narzekamy. Dzia艂amy i pomagamy te偶 innym zrozumie膰 zagadnienia danej dziedziny, osi膮gamy sukcesy, du偶o mniejszym wysi艂kiem. Taki pracownik czy szef to skarb, dlatego 偶e pokazuje, 偶e mo偶na wiele, tylko kiedy si臋 chce.

Staniesz si臋 inspiracj膮 dla znajomych, wsp贸艂pracownik贸w i rodziny

Ostatni膮 rzecz膮, kt贸r膮 chcia艂bym zobaczy膰, kiedykolwiek na twarzy mojego dziecka (a mam nadziej臋, 偶e kiedy艣 si臋 potomstwa doczekam) to rozczarowania prac膮 i 偶yciem. I pewnie dla ciebie, o ile jeste艣 matk膮 albo planujesz ni膮 by膰, te偶 wa偶ne jest, aby by膰 przyk艂adem, kt贸ry mo偶na na艣ladowa膰. Kiedy pokazujesz dzieciom, 偶e praca sprawia ci przyjemno艣膰, 偶e jeste艣 z niej dumna, bardziej prawdopodobne, 偶e twoje dzieci p贸jd膮 twoim 艣ladem i wybior膮 艣cie偶k臋 kariery, kt贸ra nie tylko zapewni im byt, ale tak偶e jest zgodna z ich zainteresowaniami i pasjami.

B臋dziesz zdrowsza

呕ycie zawodowe okre艣la w 偶yciu nasz cel i to jak si臋 postrzegamy. Robienie tego co kochamy, sprawi 偶e b臋dziemy ocenia膰 si臋 lepiej, b臋dziemy bardziej zadowoleni, nie b臋dziemy si臋 a偶 tak stresowa膰, a co za tym idzie 鈥 b臋dziemy zdrowsi, zar贸wno psychicznie, jak i fizycznie.

Staniesz si臋 lepsza

Kiedy jeste艣 pasjonatem po prostu chcesz stawa膰 si臋 lepsza, poznawa膰 dan膮 dziedzin臋 lepiej i g艂臋biej. 呕eby zarz膮dza膰 biznesem czy pi膮膰 si臋 po szczeblach kariery, musisz si臋 uczy膰. Kiedy twoja praca to to twoja pasja, hobby nauka staje si臋 przyjemno艣ci膮, a nie obowi膮zkiem. Dodatkowo o wiele 艂atwiej przyjdzie ci podejmowanie nowych wyzwa艅 zawodowych, dlatego 偶e rozpoznasz w nich okazj臋 do zdobywania cennego do艣wiadczenia.

Grzegorz Miecznikowski: Nie musisz kocha膰 tego co robisz. Musisz zarabia膰

Je艣li idziesz za tym, co ci臋 uszcz臋艣liwia, to jakby艣 pod膮偶a艂 jakim艣 szlakiem, kt贸ry istnia艂 od zawsze, czeka艂 na ciebie, i 偶e 偶ycie, kt贸re w艂a艣nie prze偶ywasz, jest tym, kt贸re by艂o ci jako艣 pisane.
Joseph Campbell

R贸b to co kochasz robi膰. Znajd藕 swoj膮 pasj臋. Jedynym sposobem, aby osi膮gn膮膰 sukces jest kocha膰, to co robisz.
Steve Jobs

呕yjemy w czasach, kt贸re gloryfikuj膮, to co powiedzia艂 Steve Jobs, Joseph Cambell, a du偶o wcze艣niej Konfucjusz. Wm贸wiono, ci 偶e kiedy b臋dziesz robi艂a to co kochasz, b臋dziesz na tym zarabia膰. Wm贸wiono ci te偶, 偶e musisz znale藕膰 pasj臋. A jak j膮 ju偶 znajdziesz, niczym za dotkni臋ciem magicznej r贸偶d偶ki, wr臋cz z dnia na dzie艅, osi膮gniesz sukces. Wm贸wiono ci, 偶e je艣li nie zmieniasz 艣wiata, nie poprawiasz 偶ycia innych, jeste艣 po prostu zbyt przestraszona, 偶eby podj膮膰 przys艂owiow膮 鈥瀝臋kawice鈥. I najgorsze jest to, 偶e wmawia ci si臋 te偶, 偶e powinna艣 z tego powodu czu膰 si臋 winna.

Ale jest 5 powod贸w, dla kt贸rych nie powinna艣. Powod贸w, dla kt贸rych wcale nie musisz 鈥瀝obi膰 tego co kochasz鈥.

Nawet najbardziej utalentowani ludzie nie maj膮 jednej dominuj膮cej pasji w 偶yciu

Biznesu nie zaczyna si臋 od pytania 鈥濩o jest moj膮 pasj膮?鈥. Nie zaczyna si臋 te偶 tak 偶adnej rozmowy rekrutacyjnej. Przyt艂aczaj膮ca wi臋kszo艣膰 ludzi nie ma 偶adnej pasji albo ma ich kilka. Wiele os贸b uwa偶a, 偶e nie mo偶e realizowa膰 pasji z powod贸w ekonomicznych, 偶yciowych. A ci, kt贸rzy maj膮 dobr膮 sytuacj臋 finansow膮 rozwijaj膮 ich kilka 鈥 podr贸偶e, muzyka, ksi膮偶ki, lekcje ta艅ca, etc.

Jest te偶 zasadnicza r贸偶nica, i trzeba mie膰 tego 艣wiadomo艣膰, mi臋dzy znalezieniem zaj臋cia, kt贸re nas zaanga偶uje, a znalezieniem szcz臋艣cia, osi膮gni臋cia stanu b艂ogo艣ci w 偶yciu. Te rzeczy nie zawsze id膮 w parze. O wiele lepiej i zdrowiej wiedzie膰, 偶e nie ma si臋 pasji, ni偶 wierzy膰 w fa艂szyw膮 pasj臋 偶yciow膮 鈥 a to rodzi si臋 w momencie, kiedy bardzo staramy si臋 jak膮艣 stworzy膰, wymy艣li膰, tylko po to, aby poczu膰 si臋 lepiej i 偶eby nikt nam nie zarzuci艂, 偶e brak nam zainteresowa艅. Dzie艅, w kt贸rym odkryjemy, 偶e nasza pasja by艂a sztuczna, fa艂szywa, b臋dzie jednym z najci臋偶szych w naszym 偶yciu. 呕yciu, kt贸re zbudowali艣my w oparciu o ni膮.

Pieni膮dze niekoniecznie id膮 w parze z pasj膮

Jestem marketingowcem. Jestem biznesmenem. Jednak od marketingu i biznesu bardziej kocham seks. Za seks nikt mi nie p艂aci. Nie siedz臋 jednak po nocach, nie rozmy艣lam czy powinienem zajmowa膰 si臋 marketingiem czy prostytucj膮. Wybory zawodowe nie s膮 zwi膮zane z tym, co kochamy robi膰 najbardziej, a z tym jakie chcemy mie膰 偶ycie, gdzie widzimy si臋 za 5 lub 10 lat, jak膮 艣cie偶k膮 mamy pod膮偶a膰, aby to osi膮gn膮膰. Wiem, 偶e przyk艂ad wydaje si臋 do艣膰 obsceniczny, ale cel edukacyjny u艣wi臋caj膮 艣rodki.

Seth Godin, guru marketingu, opisa艂 kiedy艣 histori臋 swojego utalentowanego przyjaciela, kt贸ry przyj膮艂 propozycj臋 pracy w wytw贸rni muzycznej. Muzyka by艂a jego pasj膮. By艂 tam szeregowym pracownikiem ni偶szego szczebla, praca by艂a wyniszczaj膮ca i w konsekwencji pozbawi艂a go totalnie energii i pasji. Godin zastanawia艂 si臋 czy lepszym rozwi膮zaniem nie by艂oby, gdyby 贸w przyjaciel zatrudni艂 si臋 w szkole jako nauczyciel muzyki, a po pracy, goni艂 swoje marzenie o wielkiej karierze scenicznej. To, 偶e muzyka jest nasz膮 pasj膮, nie oznacza to 偶e musimy z ni膮 zwi膮za膰 nasz膮 karier臋. Tak samo jest z fryzjerstwem.

Najlepszy fryzjer nie musi otwiera膰 w艂asnego salonu, bo w gruncie rzeczy mo偶e go przyt艂oczy膰 jego prowadzenie. Dobry PR-owiec nie musi otwiera膰 w艂asnej agencji, a kontakty z dziennikarzami nie musz膮 by膰 jego pasj膮, bo mo偶e wole膰 gra膰 w szachy, kolekcjonowa膰 znaczki czy 艣piewa膰 na karaoke. To, 偶e uwielbia karaoke, nie oznacza jednak przecie偶, 偶e mo偶e takie powinien prowadzi膰 czy rzuci膰 wszystko i zainwestowa膰 wszystkie oszcz臋dno艣ci w wydanie p艂yty.

Szukanie pasji i powo艂ania nie pozwali ci si臋 skupi膰 na 鈥瀟u i teraz鈥

50 lat przed tym jak Steve Jobs powiedzia艂 studentom, 偶e tylko robi膮c to co kochaj膮, b臋d膮 mogli osi膮gn膮膰 sukces, Thomas Merton, czyli Ojciec Ludwik 鈥 ameryka艅ski pisarz i trapista, zauwa偶y艂: 鈥濶a 艣wiecie pe艂no jest nieudanych przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy skrycie wierz膮, 偶e powinni zosta膰 artystami, pisarzami albo aktorami鈥. Merton zach臋ca艂 innych i inspirowa艂, 偶eby jednak szukali sensu w nieidealnych chwilach i tera藕niejszo艣ci, zamiast skupia膰 si臋 na przysz艂o艣ci czy przesz艂o艣ci. Bo czy jest kto艣 kto by艂by zadowolony z pracy, kt贸ra pokazuje wszystkie jego ograniczenia? Czy mo偶na prowadzi膰 z sukcesem firm臋, z g贸ry zak艂adaj膮c, 偶e jeste艣my predysponowani zupe艂nie do czego艣 innego?

Wed艂ug Mertona, tak, dlatego 偶e taka praca pozwala zapewni膰 sobie 艣rodki do 偶ycia do momentu, kiedy odnajdziemy swoje prawdziwe powo艂anie i t臋 wa偶n膮 鈥瀙asj臋鈥. W ten spos贸b latach 50. ubieg艂ego wieku wyrazi艂 kilkoma zdaniami to co m贸wili wszyscy doradcy zawodowi i co mo偶na by艂o wyczyta膰 w najlepiej sprzedaj膮cych si臋 ksi膮偶kach o poszukiwaniu pracy.

Pasja mo偶e oznacza膰 pora偶k臋

鈥濿ybierz sobie zaw贸d, kt贸ry lubisz, a ca艂e 偶ycie nie b臋dziesz musia艂a pracowa膰鈥 – czyli maksyma, o kt贸rej dzisiaj m贸wimy, zosta艂a przypisana Konfucjuszowi. Problem w tym, 偶e Konfucjusz nie zarabia艂 na swoich naukach! Maj膮c 15 lat podj膮艂 nauk臋, kt贸r膮 sam op艂aca艂 wyt臋偶on膮 prac膮. Posiadaj膮c pocz膮tkowo jedynie umiej臋tno艣膰 strzelania z 艂uku, by艂 nadzorc膮 stad owiec i wo艂贸w. W wieku 19 lat o偶eni艂 si臋 i rozpocz膮艂 karier臋 urz臋dnicz膮. Konfucjusz domaga艂 si臋 powierzenia przyw贸dztwa 鈥瀕udziom szlachetnym i uczonym鈥, bez wzgl臋du na ich pochodzenie. I mimo 偶e doradza艂 w艂adc膮, jako polityk i reformator poni贸s艂 kl臋sk臋, chocia偶 to te dziedziny 偶ycia by艂y wed艂ug niego jego pasj膮 i powo艂aniem. Dopiero pod koniec 偶ycia zadowoli艂 si臋 pozycj膮 nauczyciela.

Przeczytaj tak偶e: Jak odej艣膰 z pracy z klas膮?

Wielu ludzi, kt贸rych znam, kocha pisa膰. I nawet Ci najbardziej utalentowani z moich znajomych, kt贸rzy zostali dziennikarzami, pisarzami, poetami, cz臋sto borykaj膮 si臋 nie tylko z deadline鈥檃mi, brzemieniem, kt贸re nios膮, ale tak偶e z problemami finansowymi! Powiedzmy sobie szczerze, nie s膮 to najlepiej op艂acane na 艣wiecie zawody. Nie wiem czy wiecie, ale John Grisham, ameryka艅ski pisarz, autor wielu prawniczych thriller贸w, wielokrotnie na li艣cie bestseller贸w, pisa艂 swoj膮 pierwsz膮 powie艣膰 przez 3 lata, po艣wi臋caj膮c na pisanie godzin臋 dziennie, kt贸r膮 akurat mia艂 woln膮 przed prac膮. I nie zrezygnowa艂 z niej, dop贸ki z pisania nie m贸g艂 si臋 ca艂kowicie utrzyma膰. To, 偶e co艣 jest nasz膮 pasj膮, nie oznacza automatycznie, 偶e b臋dziemy potrafili przeku膰 j膮 w biznes. Do tego potrzeba talentu i wielu cech, kt贸rych cz臋sto brakuje pasjonatom.

Steve Jobs nie przestrzega艂 w艂asnej rady

Jednym z krytyk贸w Jobsa by艂 Cal Newport, kt贸ry w swojej ksi膮偶ce zaznaczy艂, 偶e gdyby Steve Jobs przestrzega艂 w艂asnej rady, zosta艂 by nauczycielem filozofii zen. Jobs, posta膰 dzi艣 ju偶 niemal legendarna, nie osi膮gn膮艂 swojego sukcesu w pojedynk臋 – w du偶ej mierze zawdzi臋cza艂 go wsp贸艂pracy z projektantami, in偶ynierami i my艣licielami, ale tak偶e z Kobunem Chino Otogaw膮. Otogawa by艂 buddyjskim kap艂anem zen, kt贸ry na pocz膮tku lat 70. ubieg艂ego wieku wyemigrowa艂 z Japonii do Stan贸w Zjednoczonych. Zen by艂o pasj膮 Jobsa i wielkim hobby. Wola艂 jednak zwi膮za膰 karier臋 z technologi膮 i marketingiem. W swojej ksi膮偶ce 鈥濻o Good They Can鈥檛 Ignore You鈥, Newport twierdzi, 偶e pod膮偶anie za jedn膮 pasj膮 to 艣lepa uliczk膮. Lepiej jest okre艣li膰 swoje s艂abe i mocne strony oraz rozpozna膰 umiej臋tno艣ci i zainteresowania, kt贸re mog膮 by膰 unikalne w naszym 艣rodowisku pracy i w ten spos贸b podnie艣膰 swoje zadowolenie oraz budowa膰 kapita艂 biznesowy, kt贸ry mo偶na… spieni臋偶y膰.

Jest jeszcze jeden powod, dla kt贸rych uwa偶am, 偶e pod膮偶anie za pasj膮 jest najwi臋kszym mitem wsp贸艂czesnego 艣wiata i paplanin膮 smutnych trener贸w rozwoju osobistego 鈥 to smutna, szara rzeczywisto艣膰. Musisz zapewni膰 byt sobie, rodzinie, opiek臋 zdrowotn膮 i chocia偶 misk臋 ry偶u raz dzienne.

I tak, uwa偶am 偶e wa偶ne jest robi膰 to co si臋 lubi, ale wa偶niejsze jest nie stresowa膰 si臋, nie szamota膰 si臋 i nie poddawa膰 si臋 presji, 偶eby 鈥瀝obi膰 to co si臋 kocha i nie pracowa膰 nigdy wi臋cej鈥. Je艣li nie masz tej jednej pasji, kt贸ra pozwoli ci zbudowa膰 艣wietny biznes albo wybra膰 zaw贸d, z kt贸rym j膮 po艂膮czysz, je艣li nadal jej szukasz, mo偶esz sko艅czy膰 to robi膰, wypi膰 kieliszek wina lub zimno piwo i w ko艅cu si臋 zrelaksowa膰. To nic z艂ego i masz na to moje pe艂ne przyzwolenie.

O Autorach

Grzegorz Miecznikowski i Artur Krysiak

Para nie tylko w 偶yciu, ale tak偶e w biznesie. Grzegorz jest za艂o偶ycielem agencji marketingowej S Words, a Artur warszawskiego salonu fryzjerskiego Hair Circus. Dzi臋ki synergii i po艂膮czeniu kompetencji, sprawnie kreuj膮 wizerunek swoich klient贸w, zarz膮dzaj膮 nim i doradzaj膮 jak budowa膰 siln膮 mark臋 osobist膮.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close