DOROTA NATALIA HALLER, Dyrektorka ds Marketingu, Komunikacji i Digitalu polskiego oddziału Huawei

Bez zapewnienia pracownikom równych szans firmom trudno będzie podejmować wyzwania biznesowe

Dorota Natalia Haller

„Wielokrotnie proponowaliśmy awans kobietom, ale one nie chcą go przyjąć” – to zdanie słyszałyśmy w wielu rozmowach. Czy tak jest naprawdę? Raport, który przygotowałyśmy - "Szanse i bariery dla Polek w biznesie i na rynku pracy" pokazuje, że nie. Jesteśmy ambitne, głodne awansów i rozwoju. Natrafiamy jednak na szereg barier, które ten rozwój hamują. Ważną częścią raportu są głosy ekspertek i ekspertów, których poprosiłyśmy o podzielenie się refleksjami i dobrymi praktykami.

Dorota Natalia Haller, Dyrektorka ds Marketingu, Komunikacji i Digitalu polskiego oddziału Huawei

W Huawei głęboko wierzymy i żyjemy zgodnie z hasłem „Make it possible”. Dążymy do tego, żeby zmieniać rzeczy pozornie niemożliwe w możliwe, równocześnie inspirując siebie nawzajem do pokonywania ograniczeń, do doskonalenia się. Mamy ambicję zostać największym producentem smartfonów na świecie, liderem branży technologicznej. Jest to długofalowy cel, który chcemy osiągnać poprzez nieustanny rozwój produktów i innowacyjność, jak również wzrost efektywności działań organizacji. Wierzymy, że bez zapewnienia pracownikom równych szans w Huawei i możliwości pełnego rozwoju, nie możemy podejmować i skutecznie realizować kolejnych wyzwań biznesowych, w skali lokalnej i globalnej.

Polityka równych szans

Nasza polityka równych szans promuje równość w miejscu pracy. Kobiety i mężczyźni mają równe możliwości zatrudnienia w firmie, otrzymania równego wynagrodzenia za tę samą pracę, awansu czy dostępu do szkoleń. Na około 340 osób zatrudnionych w polskim oddziale Huawei już ponad 35% to kobiety. Zajmują one pełne spektrum stanowisk – od specjalistycznych, poprzez managerskie i dyrektorskie. W Huawei Consumer Business Group, czyli gałęzi biznesu zajmującej się sprzedażą smartfonów, tabletów, PC i akcesoriów, prawie połowa pracowników to kobiety. Silną kobiecą reprezentacją wyróżniają się szczególnie działy marketingu i finansów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy diversity & inclusion to tylko modne słowa?

W Huawei równość traktowania oznacza też różnorodność zatrudnienia. Płeć, wiek i kraj pochodzenia nie są brane pod uwagę przy zatrudnieniu, liczą się tylko kompetencje, zdolności interpersonalne i ambicje kandydata. Wszystkie osoby zaangażowane w pracę firmy na najwyższych stanowiskach decyzyjnych wierzą w celowość działań na rzecz równego traktowania kobiet i mężczyzn w miejscu pracy i różnorodności. Rozumiemy, że zatrudnianie oparte tylko wyłącznie o kompetencje i doświadczenie zarówno zawodowe, jak i osobiste zapewnia zdywersyfikowane podejście do pracy, większe spektrum opinii i spostrzeżeń na temat biznesu.

Siła stereotypów

Jesteśmy świadomi, że pomimo wysiłku wielu firm w skali globalnej, w branży technologicznej w dalszym ciągu występuje niedobór kobiet, zwłaszcza na stanowiskach specjalistycznych i zarządczych. Jest to spowodowane pośrednio samym wizerunkiem branży, od początku jej powstania utożsamianej z mężczyznami. Siła stereotypów wciąż odgrywa tu kluczową rolę, jednak sytuacja powoli się zmienia.

W ostatnich lat udział kobiet wśród studentów uczelni technicznych w Polsce wzrósł, co pośrednio wpływa na liczbę kobiet aplikujących do firm z sektora nowoczesnych technologii. Różnorodność kompetencji kobiet i doświadczeń staję się wartością dla firm, które potrzebują świeżego spojrzenia na rozwój produktów czy marketing. Mnie osobiście bardzo cieszy ten trend i jestem przekonana, że w ciągu paru lat, dzięki większej reprezentacji kobiet, branża zyska nowa impuls do rozwoju, stanie się bardziej demokratyczna, otwarta i jeszcze lepiej wsłuchująca się w potrzeby konsumentów.

***

Powyższy komentarz ekspertki jest częścią Raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką – “Szanse i bariery dla kobiet na rynku pracy oraz w biznesie. 

CAŁY RAPORT ZNAJDZIEJSZ TUTAJ.