Kobieta z roz艂o偶onymi r臋kami odwr贸cona w stron臋 s艂o艅ca

Jak wykorzysta膰 zasoby lata do poprawy energii mentalnej?

Joanna Rek-Faber

Rok szkolny wygodnie rozgo艣ci艂 si臋 w kalendarzu, wakacyjne woja偶e wspominamy z lekk膮 nostalgi膮, ranki witaj膮 nas ch艂odniejsz膮 aur膮, przypominaj膮c o zabraniu swetra. Ale p贸藕ne lato to nie tylko zmiana z trybu wakacyjnego na powakacyjny rytm, to tak偶e doskona艂y moment na to by na艂adowa膰 swoj膮 energi臋 przed nadchodz膮c膮 jesieni膮.

P贸藕ne lato i pocz膮tek jesieni to wyj膮tkowy okres, kt贸ry stanowi doskona艂膮 okazj臋 do zadbania o swoj膮 energi臋 mentaln膮. Sezon ten oferuje nam mnogo艣膰 wspania艂ych owoc贸w i warzyw, jeszcze ciep艂e dni, nadal d艂u偶sze godziny 艣wiat艂a s艂onecznego i wiele mo偶liwo艣ci do relaksu na 艣wie偶ym powietrzu.

Nie pozw贸lmy, by wrzesie艅 zamkn膮艂 nas w domu!

Warto wykorzysta膰 ten czas tak偶e by zadba膰 o swoje zdrowie psychiczne. Oto kilka pomys艂贸w na to jak wykorzysta膰 zasoby p贸藕nego lata do poprawy swojej energii mentalnej.

1. Wystaw twarz do s艂o艅ca

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley wykaza艂y, 偶e wystawienie si臋 na dzia艂anie naturalnego 艣wiat艂a s艂onecznego poprawia nastr贸j i zwi臋ksza poziom serotoniny, zwanej hormonem szcz臋艣cia.

P贸藕ne lato to doskona艂y moment, aby czerpa膰 korzy艣ci z tego naturalnego 藕r贸d艂a energii i poprawi膰 og贸lny stan psychiczny przed nadchodz膮c膮 jesieni膮. To tak偶e najlepsza opcja na dostarczenie w spos贸b naturalny witaminy D 鈥 tak niezb臋dnej do dobrego samopoczucia psychicznego.

2. Ruch i jeszcze raz ruch. Najlepiej na swie偶ym powietrzu!

Zanim sezon grzewczy zabierze nam dobr膮 jako艣膰 powietrza, korzystajmy z mo偶liwo艣ci ruchu na zewn膮trz.

Badania opublikowane w „Journal of Environmental Psychology” dowodz膮, 偶e aktywno艣膰 fizyczna na 艣wie偶ym powietrzu mo偶e znacz膮co obni偶y膰 poziom stresu i poprawi膰 koncentracj臋, wp艂yn膮膰 na poczucie lekko艣ci i zadowolenie.

Ta pora roku zach臋ca do spacer贸w, jazdy na rowerze, biegania czy jogi na 艣wie偶ym powietrzu, co korzystnie wp艂ywa na nasz膮 energi臋 mentaln膮 i nastr贸j.

Tam, gdzie jest ruch, tam jest energia! Zatem warto korzysta膰 z dobrej, wrze艣niowej aury, na kanapowy stretching przyjdzie jeszcze czas!

3. Warto艣ciowe relacje

W zasadzie o tym wiemy i dowod贸w szczeg贸lnych nie potrzeba. I moc膮 swojego autorytetu potwierdza to, co wiemy intuicyjnie sam Harvard Medical School: bliskie relacje interpersonalne i spo艂eczna aktywno艣膰 maj膮 pozytywny wp艂yw na zdrowie psychiczne. W zasadzie s膮 podstaw膮 naszego poczucia szcz臋艣cia. P贸藕ne lato to doskona艂y moment na organizowanie spotka艅 na 艣wie偶ym powietrzu z przyjaci贸艂mi i rodzin膮, kaw臋 z kole偶ank膮 w kawiarnianym ogr贸dku, a mo偶e spacer z kijkami z fajn膮, pozytywn膮 grup膮?

Oto lista moich pomys艂贸w na ko艅c贸wk臋 wrze艣nia, by wzmocni膰 swoj膮 energi臋 mentaln膮:

  • Codzienna dawka s艂o艅ca: Staraj si臋 codziennie sp臋dza膰 co najmniej 30 minut na s艂o艅cu,
  • Aktywno艣膰 fizyczna: Wprowad藕 regularne 膰wiczenia na 艣wie偶ym powietrzu do swojego harmonogramu. To mo偶e by膰 spacer, jazda na rowerze czy w臋dr贸wki w celu uchwycenia na fotkach pi臋knych kolor贸w wrze艣niowej aury,
  • Relacje: Organizuj spotkania towarzyskie z przyjaci贸艂mi i rodzin膮 na 艣wie偶ym powietrzu, korzystaj膮c z piknik贸w, grilli i spacer贸w, uprawiania slow joggingu, lub innej formy ruchu w grupie,
  • Medytacja i mindfulness: Wykorzystaj letni czas na nauk臋 technik relaksacyjnych, takich jak medytacja czy praktyka mindfulness, kt贸re pomagaj膮 obni偶y膰 poziom stresu i wzmocni膰 samopoczucie w jesienne dni, gdy aura nie b臋dzie nas ju偶 tak wspiera艂a.