Jak przenieść firmę do internetu

Jak przenieść firmę do Internetu w czasach kryzysu (i nie tylko)?

Sylwia Błach

Pandemia nauczyła nas jednej ważnej rzeczy o prowadzeniu firmy: każdy biznes, prędzej czy później, trafi do Internetu. Lockdown zaskoczył wiele z nas i sparaliżował działania na kilka tygodni. Na szczęście już minął, ale politycy wróżą, że czeka nas druga fala. Zamiast liczyć na to, że najgorsze minęło, warto wykorzystać spokojne lato i przenieść swoje działania do cyfrowego świata. Tylko jak to zrobić?

Czy każdy biznes da się przenieść do Internetu?

Powszechny mit mówi o tym, że nie każdą działalność da się prowadzić w Internecie. Owszem, najłatwiej mają osoby zajmujące się sprzedażą – wystarczy, że założą sklep internetowy i po sprawie. Pozornie… W Internecie konkurencja jest ogromna, dlatego równie ważne jest prowadzenie komunikacji z klientem. Z drugiej strony znajdują się dostawcy usług: kosmetyczki, fryzjerki, masażystki. Ich biznesów nie da się przenieść jeden do jednego do sieci – ale można wykorzystać posiadane umiejętności, by zarobić online. Maniciurzystka w czasach lockdownu może zacząć szkolić w sieci – tutoriale o samodzielnym robieniu paznokci nie tylko pomagają odbiorcom, ale też budują markę osobistą. Rehabilitantka może zaoferować kurs on-line: jak samodzielnie poradzić sobie z bólem, gdy nie wolno wychodzić z domu. Możliwości są – wystarczy tylko wykazać się kreatywnością. Pora działać!

Strona internetowa

Absolutną podstawą każdej działalności online jest własna strona internetowa. W zależności od pomysłu na swój biznes może to być sklep internetowy lub prosta strona wizytówka (na której znajdą się informacje o firmie i dane kontaktowe). Jako osoba wykonująca strony www polecam klientkom prowadzenie bloga. Blog pomaga budować markę osobistą, dotrzeć do nowych klientów. Warto też pomyśleć o newsletterze – umożliwia on nam regularną komunikację z odbiorcami oraz pomaga zbudować bazę kontaktów. W newsletterze możemy dzielić się wiedzą, zapraszać na zakupy, oferować zniżki. Ważne, by regularnie komunikować się z klientem, dostarczać mu ciekawe treści i sprawić, by przyszedł do nas na zakupy lub po usługi.

PRZECZYTAJ TAKŻE: TE NARZĘDZIA MUSISZ ZNAĆ, JEŻELI CHCESZ Z SUKCESEM PRZENIEŚĆ SWÓJ BIZNES DO INTERNETU

Pozycjonowanie

Niezależnie od formy strony internetowej, ważne jest odpowiednie pozycjonowanie. Pozycjonowanie wpływa na pozycję w wynikach Google’a – badania dowodzą, że większość Internautów nie zagląda na drugą stronę wyników.

Na początek wystarczą podstawowe słowa kluczowe, które charakteryzują naszą firmę i używanie ich w tekstach na stronie. Na przykład osoba sprzedająca biżuterię handmade może pozycjonować się na słowa “biżuteria ręcznie robiona”, “oryginalna autorska biżuteria”, “kolczyki handmade z Polski” i tak dalej. 

Podstawowym pozycjonowaniem, na ogół wystarczającym na początek, zajmują się twórcy stron internetowych (wedle potrzeb pomagam klientce przygotować odpowiednie teksty). Do pełnego wypozycjonowania strony z zapewnieniem konkretnych pozycji w wynikach wyszukiwania zatrudnia się firmy specjalistyczne zajmujące się tą tematyką.

PRZECZYTAJ TAKŻE: JAK PRZENIEŚ SWÓJ BIZNES DO ONLINE ZGODNIE Z PRAWEM? [PRAWNIK RADZI]

Social media – które wybrać?

Oprócz własnej strony internetowej, przenosząc firmę do Internetu należy pamiętać o posiadaniu kanałów na mediach społecznościowych. Które wybrać? Te, w których najlepiej się czujemy. To mit, że trzeba być wszędzie – ważniejsze jest nie to, czy jesteśmy na Facebook’u czy na Instagramie, a to, czy gromadzimy społeczność i o nią dbamy.

Profil w mediach społecznościowych może być prostą wizytówką z informacjami kontaktowymi, najlepiej jednak, żeby “żył”. Regularne dodawanie postów, odpisywanie na komentarze i rozmowa z klientami pomagają zbudować renomę. Na Facebook’u istnieje możliwość wystawiania recenzji – jeśli oferujemy usługi, to dobry moment, by poprosić klientów o wystawienie rekomendacji.

Dlaczego same media społecznościowe to za mało?

Niektórzy twierdzą, że wystarczy mieć konto na Facebook’u – prowadzenie tam komunikacji jest bardzo łatwe, a jego założenie nie wymaga dodatkowych środków finansowych. Owszem, ale strona internetowa nadal jest koniecznością.

Znane jest wiele przypadków kradzieży konta na Facebook’u czy Instagramie – utrata kontaktów zaboli każdy biznes. Ponadto strona internetowa jest naszą własnością i to my sami zbieramy na niej kontakty – choćby prowadząc newsletter. Mając bazę obserwatorów tylko na social mediach ryzykujemy, że w przypadku, gdy właściciel zdecyduje, że zamyka portal – nie będziemy mieć na to żadnego wpływu. To ponownie oznacza utratę bazy klientów.

Istotny jest też aspekt prestiżowy – ludzie bardziej ufają firmom, które posiadają swoją stronę, tak po prostu.

Tylko dwa proste kroki!

Tak naprawdę strona internetowa i profile w social mediach wystarczą, by przenieść naszą firmę do wirtualnego świata! To, jaką formę przyjmie nasza strona www i co będziemy na niej oferować – to już zależy od naszego biznesu. Jedno jest pewne: niewielki nakład finansowy i chęć, by poświęcić czas na rozwój zaprocentują na przyszłość – będąc w sieci kolejny kryzys nas już nie zaskoczy. Powodzenia!