Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Jak przenieść firmę do Internetu w czasach kryzysu (i nie tylko)?

Jak przenieść firmę do Internetu w czasach kryzysu (i nie tylko)?

 

Pandemia nauczyła nas jednej ważnej rzeczy o prowadzeniu firmy: każdy biznes, prędzej czy później, trafi do Internetu. Lockdown zaskoczył wiele z nas i sparaliżował działania na kilka tygodni. Na szczęście już minął, ale politycy wróżą, że czeka nas druga fala. Zamiast liczyć na to, że najgorsze minęło, warto wykorzystać spokojne lato i przenieść swoje działania do cyfrowego świata. Tylko jak to zrobić?

Powszechny mit mówi o tym, że nie każdą działalność da się prowadzić w Internecie. Owszem, najłatwiej mają osoby zajmujące się sprzedażą – wystarczy, że założą sklep internetowy i po sprawie. Pozornie… W Internecie konkurencja jest ogromna, dlatego równie ważne jest prowadzenie komunikacji z klientem. Z drugiej strony znajdują się dostawcy usług: kosmetyczki, fryzjerki, masażystki. Ich biznesów nie da się przenieść jeden do jednego do sieci – ale można wykorzystać posiadane umiejętności, by zarobić online. Maniciurzystka w czasach lockdownu może zacząć szkolić w sieci – tutoriale o samodzielnym robieniu paznokci nie tylko pomagają odbiorcom, ale też budują markę osobistą. Rehabilitantka może zaoferować kurs on-line: jak samodzielnie poradzić sobie z bólem, gdy nie wolno wychodzić z domu. Możliwości są – wystarczy tylko wykazać się kreatywnością. Pora działać!

Strona internetowa

Absolutną podstawą każdej działalności online jest własna strona internetowa. W zależności od pomysłu na swój biznes może to być sklep internetowy lub prosta strona wizytówka (na której znajdą się informacje o firmie i dane kontaktowe). Jako osoba wykonująca strony www polecam klientkom prowadzenie bloga. Blog pomaga budować markę osobistą, dotrzeć do nowych klientów. Warto też pomyśleć o newsletterze – umożliwia on nam regularną komunikację z odbiorcami oraz pomaga zbudować bazę kontaktów. W newsletterze możemy dzielić się wiedzą, zapraszać na zakupy, oferować zniżki. Ważne, by regularnie komunikować się z klientem, dostarczać mu ciekawe treści i sprawić, by przyszedł do nas na zakupy lub po usługi.

PRZECZYTAJ TAKŻE: TE NARZĘDZIA MUSISZ ZNAĆ, JEŻELI CHCESZ Z SUKCESEM PRZENIEŚĆ SWÓJ BIZNES DO INTERNETU

Pozycjonowanie

Niezależnie od formy strony internetowej, ważne jest odpowiednie pozycjonowanie. Pozycjonowanie wpływa na pozycję w wynikach Google’a – badania dowodzą, że większość Internautów nie zagląda na drugą stronę wyników.

Na początek wystarczą podstawowe słowa kluczowe, które charakteryzują naszą firmę i używanie ich w tekstach na stronie. Na przykład osoba sprzedająca biżuterię handmade może pozycjonować się na słowa “biżuteria ręcznie robiona”, “oryginalna autorska biżuteria”, “kolczyki handmade z Polski” i tak dalej. 

Podstawowym pozycjonowaniem, na ogół wystarczającym na początek, zajmują się twórcy stron internetowych (wedle potrzeb pomagam klientce przygotować odpowiednie teksty). Do pełnego wypozycjonowania strony z zapewnieniem konkretnych pozycji w wynikach wyszukiwania zatrudnia się firmy specjalistyczne zajmujące się tą tematyką.

PRZECZYTAJ TAKŻE: JAK PRZENIEŚ SWÓJ BIZNES DO ONLINE ZGODNIE Z PRAWEM? [PRAWNIK RADZI]

Social media – które wybrać?

Oprócz własnej strony internetowej, przenosząc firmę do Internetu należy pamiętać o posiadaniu kanałów na mediach społecznościowych. Które wybrać? Te, w których najlepiej się czujemy. To mit, że trzeba być wszędzie – ważniejsze jest nie to, czy jesteśmy na Facebook’u czy na Instagramie, a to, czy gromadzimy społeczność i o nią dbamy.

Profil w mediach społecznościowych może być prostą wizytówką z informacjami kontaktowymi, najlepiej jednak, żeby “żył”. Regularne dodawanie postów, odpisywanie na komentarze i rozmowa z klientami pomagają zbudować renomę. Na Facebook’u istnieje możliwość wystawiania recenzji – jeśli oferujemy usługi, to dobry moment, by poprosić klientów o wystawienie rekomendacji.

PRZECZYTAJ TAKŻE: INSTAGRAM DLA POCZĄTKUJĄCYCH [MINIPORADNIK]

Dlaczego same media społecznościowe to za mało?

Niektórzy twierdzą, że wystarczy mieć konto na Facebook’u – prowadzenie tam komunikacji jest bardzo łatwe, a jego założenie nie wymaga dodatkowych środków finansowych. Owszem, ale strona internetowa nadal jest koniecznością.

Znane jest wiele przypadków kradzieży konta na Facebook’u czy Instagramie – utrata kontaktów zaboli każdy biznes. Ponadto strona internetowa jest naszą własnością i to my sami zbieramy na niej kontakty – choćby prowadząc newsletter. Mając bazę obserwatorów tylko na social mediach ryzykujemy, że w przypadku, gdy właściciel zdecyduje, że zamyka portal – nie będziemy mieć na to żadnego wpływu. To ponownie oznacza utratę bazy klientów.

Istotny jest też aspekt prestiżowy – ludzie bardziej ufają firmom, które posiadają swoją stronę, tak po prostu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 7 RZECZY, O KTÓRYCH MUSISZ PAMIĘTAĆ TWORZĄC SILNĄ MARKĘ ONLINE!

Tylko dwa proste kroki!

Tak naprawdę strona internetowa i profile w social mediach wystarczą, by przenieść naszą firmę do wirtualnego świata! To, jaką formę przyjmie nasza strona www i co będziemy na niej oferować – to już zależy od naszego biznesu. Jedno jest pewne: niewielki nakład finansowy i chęć, by poświęcić czas na rozwój zaprocentują na przyszłość – będąc w sieci kolejny kryzys nas już nie zaskoczy. Powodzenia!

***

O AUTORCE

Sylwia Błach – pisarka, dziennikarka, felietonistka, blogerka. Zawodowo programistka – pracuje w technologii Unity3D, hobbystycznie tworzy strony w WordPressie. Udziela się w wydarzeniach technologicznych i pisze o technologii na swojej stronie. Prowadziła między innymi bootcampy programistyczne dla kobiet chcących się przebranżowić z firmą Future Collars czy szkolenie z podstaw HTML dla pracowników Orange Polska. W ramach Nocy Naukowców uczyła dzieci na temat wirtualnej rzeczywistości. Jej konikiem są nowinki i ciekawostki technologiczne. Aktywistka, która uwielbia występować i dzielić się swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami. Często mówi o życiu z niepełnosprawnością ruchową.

Więcej informacji: www.sylwiablach.pl

Sylwia Błach fot Bogusia Oźmińska
Sylwia Błach fot Bogusia Oźmińska

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close