Nie działaj w silnych emocjach!
Weź głęboki oddech. To, że nie zareagujesz od razu nie oznacza, że jesteś słaba. To normalne, że na początku możesz czuć się zdezorientowana. Nie musisz szukać od razu ironicznej odpowiedzi, ciętej riposty czy sposobu, aby obrócić całość w żart. Lepiej poczekać i przemyśleć niż powiedzieć coś, czego będziesz potem żałowała. Czasem warto wejść – niczym Małgorzata Rozenek – w tryb „Nie mów do mnie teraz” i nieco miłej uciąć rozmowę. Jak będziesz czuła potrzebę, możesz wrócić do tematu na osobności, gdy emocje już opadną.
Nie tłumacz tej osoby, ale postaraj się ją zrozumieć
Dlaczego? Bynajmniej nie chodzi o to abyś była Samarytaninem. Gdy przeanalizujesz zachowanie tej osoby i jej słowa, to najprawdopodobniej zrozumiesz, że to nie w Tobie leży problem. Słysząc zawstydzającą krytykę, nie bierz jej do siebie, a zobacz, co ona mówi o jej nadawcy.
Pamiętaj, że nie jesteś sama
Osoby, które zawstydzają i uprawiają niekonstruktywna krytykę, najczęściej zachowują się tak w stosunku do innych osób. Możesz z nimi porozmawiać. Może także borykają się z tymi samymi wyzwaniami co ty?
Zemsta nie jest słodka
Ja wiem, że czasem bardzo trudno się jej oprzeć. Ale zemsta to nie jest najlepszy pomysł, a w zasadzie to jeden z gorszych. Pamiętaj, że dodawać Ci skrzydeł będzie pozytywna energia, którą dajesz i którą odbierasz, a gdy zaczniesz dawać tę negatywną, to możesz domyślić się co wtedy się stanie.
Szybko zakończ temat
Jeżeli jesteś w sytuacji, gdy osoby trzecie podejmują rozmowę o Tobie i dotyczy ona tematów osobistych, o którym nie chcesz mówić, wyznacz jasno granice. Możesz powiedzieć na przykład: „Nie chcę, aby to było tematem naszej dyskusji”.