Jowita Michalska i El偶bieta Wojciechowska

Ka偶dy zaw贸d kiedy艣 si臋 sko艅czy

Aleksandra Moskal

O pracy, kt贸ra jest jednocze艣nie misj膮, o systemie edukacji, kt贸ry b艂aga o zmiany, nowych technologiach i kompetencjach, kt贸re s膮 niezb臋dne, by nad膮偶a膰 za digitalizacj膮, rozmawiam z El偶biet膮 Wojciechowsk膮 i Jowit膮 Michalsk膮 z Digital University, laureatkami XIV edycji konkursu Sukces Pisany Szmink膮 Bizneswoman Roku w kategorii Przeciwdzia艂anie Wykluczeniu Cyfrowemu.

Coraz cz臋艣ciej si臋 s艂yszy, 偶e ludzie chc膮 wykonywa膰 prac臋, kt贸ra ma jakie艣 znaczenie, kt贸ra niesie za sob膮 jak膮艣 warto艣膰, wywo艂uje pozytywny impakt. Czy dla Was prowadzenie fundacji jest w艂a艣nie tak膮 misj膮?

Ela Wojciechowska: Dla mnie zdecydowanie tak. Praca, kt贸ra ma sens i przynosi co艣 dobrego jest ogromn膮 warto艣ci膮. Od zawsze szuka艂am w pracy czego艣 wi臋cej ni偶 tylko samorealizacji, chocia偶 ten aspekt te偶 jest dla mnie wa偶ny. Przez wiele lat pracowa艂am w korporacji, co pozwoli艂o mi si臋 rozwin膮膰, natomiast w pewnym momencie zacz臋艂o mi brakowa膰 robienia czego艣 dobrego dla innych, czego艣, co ma pozytywny wp艂yw na ludzkie 偶ycie. I w贸wczas zobaczy艂am, 偶e Jowita zak艂ada fundacj臋. Odezwa艂am si臋 do za艂o偶ycielek, do艂膮czy艂am do Fundacji i z ogromn膮 przyjemno艣ci膮 od 9 lat jestem jej cz臋艣ci膮.

Jowita Michalska: 10 lat temu zrezygnowa艂am z dobrze p艂atnej pracy w korporacji, poniewa偶 chcia艂am robi膰 co艣 dla innych. Po 20 latach w biznesie zada艂am sobie pytanie, czy gdy moja c贸rka b臋dzie doros艂a, to b臋d臋 w stanie powiedzie膰 jej, 偶e robi艂am co艣, co ma sens, znaczenie i czego chcia艂abym j膮 te偶 nauczy膰. Zrozumia艂am, 偶e moja praca jest nie tylko dla mnie i chcia艂am m贸c wykorzystywa膰 swoj膮 wiedz臋 i kompetencje do robienia dobrych rzeczy.

Jeden z pierwszych naszych program贸w – Uniwersytet Sukcesu – powsta艂 w艂a艣nie dlatego, aby to do艣wiadczenie zdobyte w biznesie przekazywa膰 dalej. Zale偶a艂o nam na tym, aby w programie mentoringowym, pom贸c osobom, kt贸re maj膮 trudniejszy start w doros艂o艣膰, bo np. nie wychowa艂y si臋 w rodzinach dbaj膮cych o ich rozw贸j albo dorasta艂y w domach dziecka. Standardowo dzia艂aj膮ce mentoringi, w kt贸re anga偶owa艂am si臋 przed za艂o偶eniem fundacji dociera艂y do tych os贸b, kt贸re i tak bardzo dobrze sobie radzi艂y. Razem z El膮 chcia艂y艣my jednak, aby nasze dzia艂anie mia艂o wi臋kszy impakt. I w taki oto spos贸b powsta艂 Uniwersytet Sukcesu, kt贸ry jest dedykowany kobietom ze 艣rodowisk nieuprzywilejowanych – cz臋sto podchodz膮cych z ma艂ych miejscowo艣ci, z rodzin z bardzo trudn膮 sytuacj膮 finansow膮. Zale偶y mi, aby dawa膰 dobry przyk艂ad c贸rce, aby by艂a ze mnie dumna. Od zawsze wiadomo, 偶e dzieci nie robi膮 tego co im m贸wimy, a to co im pokazujemy i tak膮 postaw臋 wobec 艣wiata w艂a艣nie chc臋 jej pokazywa膰.

Z kt贸rego projektu jeste艣cie najbardziej dumne?

Ela: Chyba nie ma takiego projektu, z kt贸rego jestem najbardziej dumna, bo ka偶dy jest wyj膮tkowy, ka偶dy ma swoje wyzwania i jest wa偶ny. Chcemy skupia膰 si臋 na tym, co powoduje du偶膮 zmian臋 w danym obszarze, dlatego prowadzimy programy dla nauczycieli. Ale te偶 chcemy wprowadza膰 zmian臋 jako艣ciow膮 w 偶yciu ludzi, st膮d program Uniwersytet Sukcesu. Oba podej艣cia s膮 zupe艂nie r贸偶ne, ale r贸wnie potrzebne.

Jowita: Ka偶dy z projekt贸w lubi臋 za co艣 innego 馃槉

Uniwersytet Sukcesu jest bliski mojemu sercu dlatego, 偶e do艣wiadczamy spotka艅 z uczestniczkami i osobi艣cie si臋 anga偶ujemy. Cz臋sto znamy historie uczestniczek i obserwujemy zmiany na lepsze. Widzimy jak przyt艂oczona do艣wiadczeniami 偶yciowymi dziewczyna wykorzystuje mo偶liwo艣ci programu 鈥 jak si臋 rozwija i zdobywa fajn膮 prac臋, jak zaczyna wierzy膰 w siebie i rozkwita.

Bardzo lubi臋 te偶 programy skalowalne, bo zale偶y mi, 偶eby pom贸c wielu ludziom. W polskich organizacjach cz臋sto dzia艂ania s膮 prowadzone z serca i bez biznesowej orientacji na cel i op艂acalno艣膰.

A tymczasem prowadzenie NGO niewiele r贸偶ni si臋 od zarz膮dzania firm膮. Musimy kierowa膰 projektami, bud偶etami i zespo艂em. Dzi臋ki takiemu do艣wiadczeniu jeste艣my w stanie organizowa膰 programy szeroko zasi臋gowe, takie jak Be.Eco i Be.Net.

To, 偶e nasz system edukacji nie przystaje do wsp贸艂czesnego 艣wiata, to wszyscy doskonale wiemy. Niestety nie zanosi si臋 te偶 na jakiekolwiek systemowe zmiany. Co w takim razie mog膮 zrobi膰 jednostki - rodzice, nauczyciele, pedagodzy 鈥 by uzbroi膰 dzieci w niezb臋dn膮 wiedz臋 i umiej臋tno艣ci?

Ela: Oczywi艣cie, korzysta膰 z naszych program贸w 馃槉 Ale te偶 szuka膰 dzia艂a艅, kt贸re wychodz膮 poza ramy szkolne i anga偶owa膰 si臋 w nie. Podejmujmy si臋 tego, co jest niestandardowe. W dzia艂aniach naszej Fundacji stale podkre艣lamy, 偶e umiej臋tno艣ci cyfrowe s膮 przysz艂o艣ci膮, ale niezwykle wa偶ne s膮 te偶 dzia艂ania ekologiczne. W naszych programach 鈥 Be.Eco i Be.Net zaanga偶owane szko艂y mog膮 uczestniczy膰 w r贸偶ny spos贸b. Wiele zale偶y od ich w艂asnej inicjatywy. My dajemy narz臋dzia: platform臋 edukacyjn膮, konkursy, turnieje oraz filmy edukacyjne, kt贸re pozwalaj膮 prowadzi膰 lekcje w spos贸b ciekawy, anga偶uj膮cy uczni贸w i wykorzystuj膮cy narz臋dzia cyfrowe. To szczeg贸lnie istotne, poniewa偶 m艂odzi ludzie urodzili si臋 w 艣wiecie, gdzie te technologie ju偶 by艂y i pojawia si臋 ich coraz wi臋cej w ka偶dej dziedzinie 偶ycia. Wa偶ne jest, aby nauczy膰 dzieci i m艂odzie偶 korzysta膰 z nich w odpowiedzialny spos贸b.

Ogromnie wa偶n膮 kompetencj膮 jest te偶 uczenie si臋 przez ca艂e 偶ycie. Zar贸wno nauczyciele, powinni udoskonala膰 sw贸j warsztat, ale te偶 ka偶dy z nas uniezale偶nienie od wieku i zawodu jaki wykonuje, trzeba obserwowa膰 trendy i eksperymentowa膰.

Jowita: Musimy te偶 pami臋ta膰 o tym, aby samemu si臋 nauczy膰. W samolocie mamy obrazek, kt贸ry w razie niebezpiecze艅stwa zaleca za艂o偶y膰 mask臋 najpierw sobie, a potem dziecku. Najwa偶niejsza jest w艂asna edukacja, bo najgorsze, co mo偶na zrobi膰 to przekaza膰 niew艂a艣ciw膮 wiedz臋. Zaanga偶owani nauczyciele ch臋tnie przekazuj膮 tak膮 wiedz臋, kt贸ra jest ciekawa i potrzebna dzieciom, a dzieci s膮 wdzi臋czne za lekcje, kt贸re odr贸偶niaj膮 si臋 od standardu. Bardzo wiele nowych zawod贸w i stanowisk powstanie w obszarze technologii i ekologii. Je艣li nauczyciel, mimo 偶e nie ma tego w podstawie, stara si臋 zainteresowa膰 dzieci tymi obszarami, m艂odzie偶 mo偶e z艂apa膰 tzw. bakcyla.聽

Przy tym poziomie prze艂adowania programu edukacyjnego i niepewno艣ci rynku, m艂odzi cz臋sto s膮 rozczarowani szko艂膮. Obawiaj膮 si臋, 偶e ona nie przygotowuje ich do 偶ycia i do pracy.聽 Rozmawiajmy z m艂odymi lud藕mi o rzeczach, kt贸re s膮 dla nich wa偶ne i aktualne, bo dzieci same widz膮 co si臋 dzieje, wiele wiedz膮 i rozumiej膮.聽

W jaki spos贸b mo偶emy si臋 samodzielnie dokszta艂ca膰, by nad膮偶a膰 za wci膮偶 post臋puj膮c膮 technologi膮 i digitalizacj膮? Co realnie mo偶emy robi膰, bez wzgl臋du na to, w jakiej bran偶y pracujemy czy miejscu, w kt贸rym mieszkamy?

Ela: Internet daje ogromne mo偶liwo艣ci: podcasty, filmy na YouTubie, ksi膮偶ki. Aby by膰 na bie偶膮co, trzeba 艣ledzi膰 to co si臋 dzieje, by膰 ciekawym, rozwija膰 si臋, otacza膰 si臋 m膮drzejszymi od siebie lud藕mi i uczy膰 si臋 od nich. To jest to co ja uwielbiam robi膰! Dlatego tak ceni臋 sobie prac臋 w Digital University, poniewa偶 wsp贸艂pracujemy z ekspertami, kt贸rzy w bardzo ciekawy spos贸b opowiadaj膮 np. o tym, jak technologie zmieni膮 nasze 偶ycie. Rozmowy z nimi, s艂uchanie, uczestniczenie w konferencjach bran偶owych np. w naszym Masters&Robots, to jest co艣, co pozwala si臋 rozwija膰 ka偶dego dnia.

A je艣li chodzi o dzieci, pami臋tajmy, 偶e powinny by膰 艣wiadome jak r贸偶norodny jest internet. Jest tam du偶o rzeczy niew艂a艣ciwych dla nich. Warto uczy膰 dzieci weryfikowania jako艣ci i rzetelno艣ci materia艂贸w z sieci. Na pewno nie chodzi o to, 偶eby straszy膰 tym, co mo偶na znale藕膰 w zasobach internetu, ale wyostrzy膰 ich 艣wiadomo艣膰 na zagro偶enia, np. na to, 偶e platformy spo艂eczno艣ciowe powoduj膮 uzale偶nienia. Jednak wszystko u偶ywane z rozs膮dkiem daje wiele mo偶liwo艣ci.

Jowita: Najwa偶niejsz膮 rzecz膮 jest by膰 systematycznym. Nie da si臋 nauczy膰 technologii na jednym inspiruj膮cym wyk艂adzie. Po pierwsze, to jest obszar, kt贸ry szybko si臋 zmienia.聽Za chwil臋 nie b臋dzie pracy, kt贸ra si臋 z technologi膮 nie 艂膮czy.聽Po drugie, 艣wiat technologii jest z艂o偶ony i trzeba si臋 jej uczy膰 szeroko, 偶eby rozumie膰, jakie zmiany b臋dzie czyni艂a na 艣wiecie. Polecam 2-3 razy w tygodniu po艣wi臋ci膰 p贸艂 godziny na to, 偶eby przyswaja膰 wiedz臋. Bez wzgl臋du na to czy mamy dzisiaj 20, 30 czy 40 lat, pewne jest, 偶e b臋dziemy si臋 przekwalifikowywa膰 i musimy rozumie膰 艣wiat i rynek pracy, aby wiedzie膰, w kt贸rym kierunku si臋 rozwija膰.

A jak? Internet pe艂en jest dobrej, darmowej wiedzy. W tym miejscu zapraszam wszystkich do s艂uchania mojego podcastu Digitalks, w kt贸rym opowiadam o nowych technologiach w prosty i przyst臋pny spos贸b. 馃槉聽

W co 鈥 mentalnie 鈥 powinni艣my teraz inwestowa膰, by zadba膰 o swoj膮 zawodow膮 przysz艂o艣膰? W nauk臋 konkretnych umiej臋tno艣ci, w rozw贸j kompetencji mi臋kkich, w zdrowie, w znajomo艣膰 technologii, nauk臋 j臋zyk贸w obcych czy wellbeing? We wszystko to czy w og贸le nic z tego?

Ela: Zdecydowanie we wszystko, ale z umiarem. Dobrze jest zna膰 technologie, bo firmy b臋d膮 si臋 rozwija膰 i b臋d膮 coraz bardziej technologiczne. Nie znam ju偶 偶adnego przedsi臋biorstwa, kt贸re funkcjonuje bez u偶ycia technologii. Na wielu stanowiskach jest ona niezb臋dna. Proste prace b臋dzie zast臋powa膰 sztuczna inteligencja i maszyny, dlatego rozwijanie si臋 i znajomo艣膰 technologii jest konieczna. Natomiast to umiej臋tno艣ci mi臋kkie, takie jak wsp贸艂praca czy komunikacja b臋d膮 nam potrzebne w pracy, a to dlatego, 偶e bez zrozumienia, bez skomunikowania si臋 ze wsp贸艂pracownikami czy z klientami, trudno b臋dzie pracowa膰 i si臋 rozwija膰.

Jowita: Przede wszystkim zaszczepi艂abym w sobie takie my艣lenia, 偶e nic nie b臋dzie na sta艂e i 偶e zawsze musimy w pewnym sensie czujnie przygl膮da膰 si臋 rynkowi. Zmiany b臋d膮 nast臋powa艂y. Cz臋sto dostaj臋 pytania 鈥淣ie wiem czy dobrym pomys艂em jest zostanie programistk膮, bo przecie偶 wszyscy m贸wi膮, 偶e ten zaw贸d za 5 lat si臋 sko艅czy.鈥 Ja na to odpowiadam, 偶e ka偶dy zaw贸d kiedy艣 si臋 sko艅czy, dlatego musimy inwestowa膰 w pewne obszary kompetencji i robi膰 to w czym jeste艣my dobrzy.

Po drugie, rozumienie technologii jest absolutnie kluczowe. Dowiedzmy si臋 jak sztuczna inteligencja zmieni obszar, kt贸rym si臋 zajmuj臋 i jakie projekty s膮 prowadzone. 艢led藕my te przemiany i przyzwyczajajmy si臋 do nich.

Jowita Michalska i El偶bieta Wojciechowska

Jowita Michalska i El偶bieta Wojciechowska聽鈥撀Fundacji Digital University, kt贸rej misj膮 jest edukacja w zakresie nowych technologii, poszerzanie 艣wiadomo艣ci z zakresu cyberbezpiecze艅stwa oraz pomoc w rozumieniu i dostosowaniu si臋 do wci膮偶 zmieniaj膮cego si臋 艣wiata. Ucz膮 zawod贸w przysz艂o艣ci daj膮c wsparcie podopiecznym dom贸w dziecka, 艣wietlic 艣rodowiskowych i 艣rodowisk wykluczonych. Prowadz膮 projekty edukacyjne dla uczni贸w i nauczycieli, a tak偶e dzia艂ania na rzecz obywateli Ukrainy poszkodowanych w wyniku wojny.

XIV edycja Bizneswoman Roku_grono fina艂owe

Organizator konkursu:聽Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮

Partner strategiczny:聽Mastercard

Partner merytoryczny:聽Accenture

Partnerzy kategorii:聽BNP Paribas, DPD Polska, Fundacja Polska Bezgot贸wkowa, Google Cloud, home.pl, HUAWEI, IGT Poland, NatWest Group w Polsce, Orange

Partnerzy konkursu:聽Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tec

Partnerzy gali fina艂owej:聽Ekaterra, W.KRUK

Patronat Honorowy Konkursu:聽Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy

Patroni medialni:聽PAP ,ITWiz, MamStartup, Magazyn Rekruter, ONA Strona Kobiet, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Tw贸j STYL.pl, ISBtech, G艂os Mordoru聽

Strona www:聽https://bizneswomanroku.pl/聽