Magdalena Koz艂owska

Magdalena Koz艂owska: Musimy bardziej efektywnie wykorzystywa膰 zasoby, kt贸rymi dysponuje gospodarka

Aleksandra Moskal

O procesie wytwarzania bia艂ka z rzepaku, rozwijaniu nowoczesnych technologii i wyzwaniu wsp贸艂czesnego 艣wiata w zakresie produkcji 偶ywno艣ci, rozmawiam z Magdalen膮 Koz艂owsk膮, CEO NapiFeryn i laureatk膮 tegorocznej edycji Konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Liderka w Nowych Technologiach, kt贸rej partnerem jest IGT Poland.

Jakie mo偶liwo艣ci daje pozyskiwanie bia艂ka z rzepaku? Czy jest to 鈥 tak jak mi si臋 wydaje - pocz膮tek rewolucji na rynku spo偶ywczym i naszych talerzach?

Tak, zgadza si臋, mo偶liwo艣ci rynku spo偶ywczego s膮 nieograniczone! Ale zaczn臋 od tego, na czym tak naprawd臋 polega nasza technologia i na czym polega jej unikalno艣膰 i prze艂omowo艣膰.

W NapiFeryn BioTech skupiamy si臋 na materiale, kt贸ry powstaje w czasie t艂oczenia oleju z rzepaku, czyli wyt艂okach rzepakowych. Obecnie, mimo du偶ej zawarto艣ci warto艣ciowego bia艂ka, jest on 聽traktowany jako strumie艅 boczny procesu t艂oczenia. My u偶ywamy wyt艂ok贸w w naszej technologii jako materia艂u startowego i w wyniku kilkuetapowego procesu, powstaje z niego bia艂ko z rzepaku. Wydobywamy z wyt艂ok贸w bia艂ko w takiej postaci, 偶e nadaje si臋 do konsumowania przez ludzi. Czyli w skr贸cie 鈥 prze艂omem jest to, 偶e rzepak 鈥 dzi臋ki naszej technologii – b臋dzie znany nie tylko z tego, 偶e jest 藕r贸d艂em oleju, ale r贸wnie偶 藕r贸d艂em bia艂ka.

Mo偶na wi臋c powiedzie膰, 偶e w NapiFeryn wyciskacie z rzepaku warto艣ciowe bia艂ko. A co potem? Co z tym bia艂kiem mo偶na dalej zrobi膰?

Jest to wysokowarto艣ciowe bia艂ko, wi臋c przede wszystkim mo偶na je traktowa膰 jako sk艂adnik w po偶ywieniu. Mo偶e by膰 wykorzystywane w dwojakim celu. Bia艂ko z rzepaku mo偶e podbi膰 warto艣膰 od偶ywcz膮 po偶ywienia – w ko艅cu bia艂ko jest jednym z g艂贸wnych i najwa偶niejszych element贸w ludzkiej diety. Ale opr贸cz warto艣ci od偶ywczych, ma te偶 tak zwane w艂a艣ciwo艣ci technologiczne, czyli funkcjonalne. Bia艂ko jest naprawd臋 fantastyczn膮 cz膮stk膮 鈥 mo偶emy dzi臋ki niemu nada膰 po偶ywieniu odpowiedni膮 tekstur臋. Ka偶dy, kto konsumuje wega艅ski majonez, chce, by by艂 on przyjemny dla j臋zyka, 艣liski, sformu艂owany bez grudek, apetyczny. I w艂a艣nie dzi臋ki bia艂ku mo偶na stworzy膰 tak膮 emulsj臋.

Podsumowuj膮c, bia艂ko z rzepaku mo偶e by膰 z powodzeniem wykorzystywane przez producent贸w 偶ywno艣ci.

Czyli tak naprawd臋 te wszystkie produkty wega艅skie, kt贸re s膮 coraz bardziej popularne -聽 klopsiki bezmi臋sne, gyrosy, nuggetsy 鈥 zrobione z soi czy bia艂ka grochu, b臋d膮 mog艂y zosta膰 wyprodukowane z bia艂ka pozyskanego z rzepaku?

Taki w艂a艣nie potencja艂 ma bia艂ko z rzepaku – mo偶e by膰 alternatyw膮 do tego, co obecnie dominuje na rynku. A niestety obecnie rynek jest zdominowany g艂贸wnie przez bia艂ko odzwierz臋ce, co nie jest atrakcyjne dla wzrastaj膮cej liczby wegetarian i wegan. A tak偶e fleksitarian, czyli os贸b, kt贸re jedz膮 mi臋so, aczkolwiek z r贸偶nych powod贸w, np. 艣wiadomo艣ci ekologicznej, chc膮 je ograniczy膰 i np. 2 razy w tygodniu chc膮 mie膰 na talerzu opcj臋 bezmi臋sn膮.

Rzeczywi艣cie takich os贸b jest coraz wi臋cej, sama jestem tego przyk艂adem.

No w艂a艣nie! Wi臋c ta nasza rewolucja polega na tym, 偶e chcemy – dzi臋ki naszej technologii – udost臋pni膰 艣wiatu bia艂ko z rzepaku, kt贸re obecnie nie jest jeszcze skomercjalizowane. Oczywi艣cie na rynku jest konkurencja, 艣cigamy si臋 z naprawd臋 dobrymi konkurentami, natomiast komercyjnie jeszcze nie ma na p贸艂kach sklepowych, np. batona z bia艂kiem z rzepaku.

Jaka jest w og贸le przewaga bia艂ka pochodz膮cego z rzepaku nad innymi bia艂kami ro艣linnymi? Czym si臋 wyr贸偶nia?

G艂贸wn膮 zalet膮 naszego bia艂ka jest przede wszystkim to, 偶e jest wytworzone w艂a艣nie z rzepaku, czyli ro艣liny oleistej uprawianej na du偶膮 skal臋, nie tylko w krajach Unii Europejskiej, ale niemal偶e na ca艂ym 艣wiecie. Nasza technologia nie konkuruje z produkcj膮 oleju rzepakowego, ale jest do tego komplementarna, bo wykorzystuje tzw. strumie艅 boczny powsta艂y w czasie t艂oczenia. W skr贸cie, dzi臋ki naszej technologii – w spos贸b bardziej efektywny – mo偶na wykorzysta膰 potencja艂 rzepaku.

Dla por贸wnania bia艂ko sojowe jest sprowadzane do Europy g艂贸wnie z innych kontynent贸w, wi臋c nie bazujemy w tym przypadku na rodzimym, europejskim surowcu.

Poza tym bia艂ko z rzepaku ma bardzo wysokie warto艣ci od偶ywcze, o czym 艣wiadczy jego dobrze zbilansowany sk艂ad aminokwasowy. Oczywi艣cie musimy te偶 pami臋ta膰 o korzystnych w艂asno艣ciach funkcjonalnych, takich jak na przyk艂ad zdolno艣膰 do tworzenia emulsji, piany czy 偶elu, co jest potrzebne producentom 偶ywno艣ci w celu zapewnieniu oczekiwanej tekstury po偶ywienia.

Czy ta ostatnia tura inwestycyjna, kt贸r膮 zamkn臋li艣cie kwot膮 2,5 miliona euro pozwoli wam na to, by to bia艂ko rzeczywi艣cie skomercjalizowa膰?

Tak, domkn臋li艣my rund臋, kt贸ra gwarantuje nam 2,5 miliona euro i jest to transakcja, kt贸r膮 zawarli艣my z funduszem zagranicznym i z prywatnym inwestorem z Polski.

Koncept NapiFeryn jest taki, 偶e – jako firma technologiczna 鈥 chcemy na warunkach komercyjnych udost臋pni膰 nasz膮 licencj臋 partnerom z bran偶y. Przede wszystkim t艂oczniom oleju, kt贸re obecnie t艂ocz膮 rzepak jedynie do oleju, a dzi臋ki naszej technologii b臋d膮 mog艂y powi臋kszy膰 swoj膮 ofert臋 produktow膮 o bia艂ko. Fundusze, kt贸re pozyskali艣my z tej rundy, przede wszystkim zostan膮 wi臋c przeznaczone na skalowanie technologii, doprecyzowanie oferty, rozwijanie nowych zg艂osze艅 patentowych, doprowadzenie proces贸w rejestracyjnych do zadowalaj膮cego poziomu. Czyli og贸lnie rzecz bior膮c 鈥 pozwol膮 nam na dalszy rozw贸j firmy i znacznie przybli偶膮 nas do komercjalizacji.

Widzicie ju偶 na rynku zainteresowanie Wasz膮 technologi膮?

Tak. Jeste艣my na etapie wysy艂ania pr贸bek bia艂ka z rzepaku na testy do producent贸w 偶ywno艣ci. Nie mog臋 zbyt wiele powiedzie膰 ze wzgl臋du na tajemnic臋 przedsi臋biorstwa, natomiast zdecydowanie widzimy zainteresowanie i zapotrzebowanie na bia艂ko z rzepaku.

Pami臋tam jak w 2014 roku, kiedy otwierali艣my firm臋 NapiFeryn i rozmawiali艣my z potencjalnymi inwestorami, musieli艣my t艂umaczy膰, dlaczego bia艂ko ro艣linne jest wa偶ne. Teraz ju偶 nikt o to nie pyta, teraz mamy pytania o to, kiedy w ko艅cu wprowadzimy swoj膮 technologi臋. Nikt ju偶 nie kwestionuje sensu bia艂ka ro艣linnego. W 2014 roku to by艂a moda, teraz to ju偶 jest ewidentny trend na rynku. My艣l臋, 偶e wszyscy producenci 偶ywno艣ci s膮 tego 艣wiadomi, bo i 艣wiadomo艣膰 konsument贸w ro艣nie.

Liczba ludno艣ci stale wzrasta, do roku 2050 ma by膰 nas na 艣wiecie 10 miliard贸w, a nie jeste艣my w stanie tak bardzo zintensyfikowa膰 produkcji 偶ywno艣ci w oparciu o aktualne rozwi膮zania technologiczne. Musimy w bardziej efektywny spos贸b wykorzystywa膰 te zasoby, kt贸re mamy, by wytworzy膰 po偶ywienie. Gdyby艣my mieli zintensyfikowa膰 produkcj臋 偶ywno艣ci w oparciu o zwierz臋ta, to zabraknie nam zar贸wno wody, jak i terenu. Poza tym hodowla zwierz膮t jest du偶ym obci膮偶eniem dla 艣rodowiska naturalnego, gdy偶 ju偶 teraz ma znacz膮cy udzia艂 w generowaniu gaz贸w cieplarnianych.

My艣l臋, 偶e w艂a艣nie w tym kierunku zmierza ca艂a gospodarka 鈥 by bardziej efektywnie wykorzystywa膰 zasoby, kt贸rymi ju偶 dysponuje i odkrywa膰 w nich potencja艂 za spraw膮 nowych technologii. Przypatrzmy si臋 temu, co ju偶 mamy i skupmy si臋 na rozwijaniu technologii, 偶eby z tych zasob贸w wycisn膮膰 jeszcze wi臋cej warto艣ci.

I takim w艂a艣nie zasobem jest ten strumie艅 boczny z produkcji oleju, tzw. wyt艂ok czy te偶 makuch. Co艣 co po prostu jest 鈥 nie musimy tutaj konkurowa膰, nie musimy zasia膰 wi臋cej rzepaku, 偶eby wykorzysta膰 jego potencja艂. I to jest w艂a艣nie pi臋kno naszej technologii.

Czy ja dobrze kojarz臋, 偶e do tej pory makuch by艂 wykorzystywany jako pasza dla zwierz膮t?

Tak, dok艂adnie. By艂 i jest, a wi膮偶e si臋 to z tym, 偶e znajduj膮 si臋 w nim tzw. zwi膮zki anty偶ywieniowe. Wiem, 偶e to 藕le brzmi, natomiast te zwi膮zki s膮 to de facto polifenole [przeciwutleniacze] i fityniany, kt贸re te偶 maj膮 w艂asno艣ci przeciwutleniaj膮ce. Ro艣lina potrzebuje ich, by si臋 broni膰 przed paso偶ytami i niestety – w pewnych podniesionych ilo艣ciach – one rzeczywi艣cie wp艂ywaj膮 na jako艣膰 bia艂ka i powoduj膮, 偶e nie nadaje si臋 ono do spo偶ycia przez ludzi.

Nasza technologia wychodzi naprzeciw temu wyzwaniu i z makucha, kt贸ry obecnie ko艅czy jako pasza dla zwierz膮t, my wyci膮gamy bia艂ko w najczystszej postaci, dzi臋ki czemu nadaje si臋 do bezpiecznego konsumowania przez cz艂owieka.

A propos technologii i jej rozwoju鈥 Wiem, 偶e studiowa艂a Pani w Holandii, tam te偶 rozwija艂a swoj膮 karier臋 zawodow膮, a mimo wszystko zdecydowa艂a si臋 otworzy膰 NapiFeryn w Polsce. Czy to znaczy, 偶e Polska jest rzeczywi艣cie 鈥 jak si臋 coraz cz臋艣ciej s艂yszy聽 - dobrym miejscem na prowadzenie i rozwijanie startup贸w czy projekt贸w biotechnologicznych?

Tak, to prawda, studiowa艂am w Holandii. Pocz膮tkowo m贸j pomys艂 zak艂ada艂, 偶e wyjad臋 na 2-3 lata, zrobi臋 studia doktoranckie i wr贸c臋. Ostatecznie zosta艂am w Holandii prawie 8 lat i tam te偶 rozpocz臋艂am swoj膮 karier臋 zawodow膮. Pracowa艂am w firmie biofarmaceutycznej, kt贸ra r贸wnie偶 鈥 w uproszczeniu – zajmowa艂a si臋 oczyszczaniem bia艂ek.

W Holandii pozna艂am drugiego wsp贸艂za艂o偶yciela NapiFeryn – Piotra Wnukowskiego, r贸wnie偶 Polaka. Splot okoliczno艣ci i powody osobiste sprawi艂y, 偶e wr贸ci艂am do Polski. Od razu jednak wiedzia艂am, 偶e chc臋 zrobi膰 tutaj co艣 prze艂omowego i innowacyjnego, co艣 co po prostu b臋dzie szalenie ekscytuj膮cym projektem. By艂 to 2014 rok.

W 2015 na kartce papieru powsta艂 biznesplan NapiFeryn i tak to si臋 zacz臋艂o. W tym samym roku pozyskali艣my pierwszego inwestora oraz spore fundusze europejskie. To by艂 dla nas znak, 偶e ta nasza innowacja r贸wnie偶 przez innych jest postrzegana jako co艣 prze艂omowego i potrzebnego. Jako szansa dla polskiej i europejskiej gospodarki, by rozrusza膰 biznes rzepakowy i przy okazji odpowiedzie膰 na wyzwania, przed kt贸rymi obecnie staje 艣wiat, czyli jak zwi臋kszy膰 efektywno艣膰 produkcji spo偶ywczej, wykorzystuj膮c dost臋pne zasoby?

Uwa偶am, 偶e to by艂a najlepsza decyzja, by NapiFeryn powsta艂o w Polsce, w 艁odzi. Raz 偶e to by艂 naprawd臋 dobry moment, bo nie by艂o wtedy takich innowacji na rynku, a dwa – ze wzgl臋du na ludzi, kt贸rzy razem ze mn膮 i Piotrem zacz臋li tworzy膰 NapiFeryn. Blisko艣膰 o艣rodk贸w akademickich w 艁odzi 鈥 Politechniki oraz Uniwersytetu Medycznego, to doskona艂a szansa na pozyskiwanie m艂odych talent贸w. To r贸wnie偶 by艂o dla nas kluczowe, tak jak i koszty prowadzenia firmy. To by艂o te偶 naturalne ze wzgl臋du na fakt, 偶e ja sama jestem 艂odziank膮 鈥 chcia艂am dzia艂a膰 tam, gdzie wiem, jak si臋 porusza膰.

Czy ta droga, kt贸r膮 Pani zmierza ju偶 od prawie 10 lat, by艂a mocno wymagaj膮ca?

Absolutnie, by艂a i ca艂y czas jest wymagaj膮ca, to droga ci臋偶ka i kr臋ta. Ale to chyba normalne, gdy pracuje si臋 nad czym艣 prze艂omowym. Bo warto powiedzie膰, 偶e w tym przypadku nie tylko sama technologia jest prze艂omowa, a cz臋sto te偶 model biznesowy i partnerstwa, po prostu nie ma jeszcze wydreptanych 艣cie偶ek.

Z jednej strony trzeba obmy艣la膰 sposoby na komercjalizacj臋, wej艣cie na rynek, strategi臋 patentow膮, rejestracyjn膮, a z drugiej ca艂y czas rozwija膰 technologi臋 i tworzy膰 patenty. Do tego dochodzi zatrudnianie ludzi, utrzymywanie zespo艂u, dbanie o wszelkie aspekty prowadzenia firmy, zagadnienia prawne i ksi臋gowe.

A prawda jest taka, 偶e w zwi膮zku z tym, 偶e jeste艣my dopiero na 艣cie偶ce do komercjalizacji, to to najwi臋ksze wyzwanie jeszcze wci膮偶 jest przed nami. Cho膰 jednak droga jest bardzo kr臋ta i wymagaj膮ca, to te偶 satysfakcjonuj膮ca i na razie ten bilans utrzymuje si臋 pod stronie frajdy.

I oby ta frajda trwa艂a jak najd艂u偶ej! Bo to, 偶e ma Pani frajd臋 ze swojej pracy, rzeczywi艣cie wida膰. W艂a艣nie tak zapami臋ta艂am Pani膮 z obrad jury 鈥 mia艂a Pani prawdziw膮 pasj臋 w oczach i ekscytacj臋 w g艂osie, gdy m贸wi艂a o NapiFeryn. Wyobra偶am sobie jednak, 偶e cho膰 fascynacja jest niezb臋dna, by ca艂y ten projekt pcha膰 do przodu, to potrzeba jednak czego艣 wi臋cej. Co 鈥 z Pani perspektywy 鈥 jest kluczowe przy rozwijaniu firmy?

Najwa偶niejsi s膮 dobrzy ludzie dooko艂a. I pracownicy i inwestorzy i osoby kontaktowe z firm, z kt贸rymi rozmawiamy. Wszyscy s膮 wa偶ni.

Ka偶da wi臋ksza wsp贸艂praca tak naprawd臋 zaczyna si臋 od ma艂ych krok贸w. Trzeba wykona膰 telefon, kto艣 musi podnie艣膰 s艂uchawk臋. Dopiero ta relacja 1:1 mo偶e urosn膮膰 na wi臋ksz膮 skal臋. Praca nad NapiFeryn to jest w艂a艣nie takie stopniowe zwi臋kszanie zasi臋gu, rozszerzanie go, nawi膮zywanie kontakt贸w i relacji, po to, 偶eby stworzy膰 ca艂y ekosystem wok贸艂 firmy.

My mamy na tyle wdzi臋czne (a czasami niewdzi臋czne) zadanie, 偶e jako firma technologiczna musimy rozmawia膰 z wieloma podmiotami z 艂a艅cucha warto艣ci. Rozmawiamy z procesorami rzepaku, z potencjalnymi dystrybutorami, kt贸rzy od t艂oczni oleju b臋d膮 kupowali nasze bia艂ko, rozmawiamy z producentami 偶ywno艣ci, by ich edukowa膰 i t艂umaczy膰, czym jest bia艂ko z rzepaku i dlaczego jest takie wa偶ne. Jako NapiFeryn musimy to wszystko spina膰.

Bardzo cz臋sto s艂yszymy od t艂oczni oleju: No OK, mamy licencjonowa膰 technologi臋, ale kto to kupi? Wi臋c rozmawiamy bezpo艣rednio z producentami, a ci z kolei m贸wi膮: Chcia艂bym to kupi膰, tylko kto mi to wyprodukuje? Jako NapiFeryn jeste艣my wi臋c takim 艂膮cznikiem pomi臋dzy podmiotami z 艂a艅cucha warto艣ci. Musimy zna膰 odpowiedzi na wszystkie pytania i ca艂y czas by膰 blisko rynku, rozumie膰 go.

Ta wielo艣膰 obowi膮zk贸w i projekt贸w jest ogromna. A co nale偶y do Pani codziennych obowi膮zk贸w? Jak wygl膮da Pani dzie艅? Pe艂ni bardziej rol臋 naukowczyni czy jednak przedsi臋biorczyni? Czy to wszystko idzie ze sob膮 w parze?

Chyba by艂oby pro艣ciej, gdybym powiedzia艂a, czym si臋 nie zajmuj臋 馃槉

My艣l臋 jednak, 偶e przede wszystkim jestem organizatorem i osob膮, kt贸ra rozwi膮zuje problemy. Cz臋sto s艂ysz臋, 偶e gdyby nie by艂o mnie w firmie, by艂by chaos. Czy jestem bardziej po stronie nauki czy biznesu? Nie mog臋 si臋 odizolowa膰 ani od jednego ani od drugiego. Moj膮 przewag膮 jest wykszta艂cenie w kierunku biotechnologii, bo po prostu wiem, o czym rozmawiamy i rozumiem, co robimy.

Wraz z drugim wsp贸lnikiem, kt贸ry jest stricte technologiczny, dzia艂am te偶 operacyjnie. Jestem 聽cz艂onkini膮 zarz膮du, co niesie za sob膮 pewn膮 odpowiedzialno艣膰, musz臋 rozumie膰 wiele r贸偶nych aspekt贸w prowadzenia firmy.

A je偶eli chodzi o m贸j dzie艅, to np. dzi艣 zajmuj臋 si臋 przede wszystkim nowym wnioskiem dotacyjnym, bo w zwi膮zku z tym, 偶e termin jego z艂o偶enia si臋 zbli偶a, to jest to aktualnie priorytet. To te偶 dla mnie okazja do zespolenia dru偶yny wok贸艂 wsp贸lnego celu. Zale偶y mi, by wszyscy wiedzieli po co to robimy i dlaczego.

Z jakimi wyzwaniami wi膮偶e si臋 bycie Liderk膮 w Nowych Technologiach? Wi臋cej jest blask贸w czy cieni?

Zdecydowanie wi臋cej blask贸w! Natomiast ja si臋 艣miej臋, 偶e zamiast liderki nowych technologii, powinnam by膰 nazywana frontmenem, bo gdyby nie zesp贸艂, to nie mia艂abym takiego fajnego tytu艂u na koncie.

My艣l臋 jednak, 偶e najwi臋kszym wyzwaniem jest bycie pionierem na tych 艣cie偶kach, kt贸re nie s膮 jeszcze rozpoznane. Cz臋sto pr贸bujemy si臋 por贸wnywa膰 do innych firm, ale tak naprawd臋 nie ma takich firm. Musimy wi臋c wymy艣la膰 nie tylko nowe rzeczy z zakresu technologii, ale te偶 wszystko to, co wi膮偶e si臋 z prowadzeniem firmy.

Praca 24 na 7?

Nie, nie, nie! Ja bardzo dbam o higien臋 pracy i swojego umys艂u. Oczywi艣cie ci臋偶ko jest zamkn膮膰 drzwi, powiedzie膰: OK, ju偶 mnie nie ma. Nie jestem robotem, 偶ebym mog艂a si臋 tak odizolowa膰. Natomiast mam swoje odskocznie, tak zwane ogrody, w kt贸re uciekam, 偶eby znale藕膰 ukojenie po ca艂ym dniu. Mam swoje pasje, hobby i bardzo zale偶y mi na tym, 偶eby weekend by艂 weekendem. Mam tak膮 zasad臋, 偶e jak co艣 robi臋, to robi臋 to 100% – oboj臋tnie czy to jest bycie w pracy czy uprawianie sportu. Po prostu si臋 skupiam i wk艂adam we wszystko 100% swojej energii. I jak odpoczywam to te偶 na 100%.

Magdalena Koz艂owska

Magdalena Koz艂owska

Prezeska sp贸艂ki NapiFeryn Biotech, kt贸ra opatentowa艂a nowatorsk膮 technologi臋 pozyskiwania bia艂ek ro艣linnych z rzepaku, mog膮cych stanowi膰 alternatyw臋 dla bia艂ka pochodzenia zwierz臋cego i bia艂ek sojowych.

XIV edycja Bizneswoman Roku_grono fina艂owe

Organizator konkursu:聽Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮

Partner strategiczny:聽Mastercard

Partner merytoryczny:聽Accenture

Partnerzy kategorii:聽BNP Paribas, DPD Polska, Fundacja Polska Bezgot贸wkowa, Google Cloud, home.pl, HUAWEI, IGT Poland, NatWest Group w Polsce, Orange

Partnerzy konkursu:聽Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tec

Partnerzy gali fina艂owej:聽Ekaterra, W.KRUK

Patronat Honorowy Konkursu:聽Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy

Patroni medialni:聽PAP ,ITWiz, MamStartup, Magazyn Rekruter, ONA Strona Kobiet, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Tw贸j STYL.pl, ISBtech, G艂os Mordoru聽

Strona www:聽https://bizneswomanroku.pl/聽