Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Dobre maniery w XXI wieku

Dobre maniery w XXI wieku

Korzystając ze zdobyczy techniki, łatwo zapominamy o dobrym wychowaniu. Dorothea Johnson pisze, o jakich zasadach savoir-vivre’u nigdy nie wolno zapominać.

Ludzie rozmawiający przez telefony w pociągach, autobusach, na ulicach, w kinach i w restauracjach to już właściwie norma. Jedni starają się robić to dyskretnie, wielu zdaje się nie zauważać, że obok są inni ludzie – rozmawiają głośno, dzieląc się często nie tylko sprawami osobistymi, ale, co gorsza, szczegółami negocjacji biznesowych, a nawet tajemnicami firmy. To nie jedyny problem – nie bardzo wiemy także, w jaki sposób korzystać z telefonów, komputerów i tabletów podczas spotkań biznesowych, towarzyskich i rodzinnych. Przyklejeni do ekranów, zapominamy o bożym świecie, a maile potrafimy sprawdzać jeszcze w łóżku, przed snem i zaraz po przebudzeniu. „Badania wykazały, że wysyłając e-maile i esemesy, ludzie czują się zbyt swobodnie i nie przestrzegają zasad uprzejmości. Nauczmy się więc wykorzystywać komunikację elektroniczną tak, żeby nikogo nie urazić i zachować klasę w kontaktach biznesowych i towarzyskich” – pisze Dorothea Johnson, założycielka Szkoły Etykiety w Waszyngtonie. W swojej książce Współczesne maniery, czyli jak się zachować w drodze na szczyt uczy, czego się wystrzegać i o czym trzeba koniecznie pamiętać, by móc o sobie powiedzieć, że jest się człowiekiem dobrze wychowanym.

Johnson jest praktykiem z wieloletnim doświadczeniem. W książce dominują więc rady praktyczne, wypróbowane w realnych sytuacjach. Poprzedza je zazwyczaj krótki wstęp oraz kilka słów aktorki, Liv Tyler – wnuczki Dorothei Johnson. Tyler dzieli się z kolei swoimi doświadczeniami, m.in. ze spotkań biznesowych, negocjacji, ale i różnych okazji oficjalnych, np. premier i przyjęć. Wspólnie zastanawiają się więc, czy wypada odebrać telefon siedząc przy stole na uroczystej kolacji, jak zachować się w takiej sytuacji wobec innych gości, jak to zakomunikować. Babcia i wnuczka – przedstawicielki dwóch pokoleń i dwóch różnych epok technologicznych dochodzą do zgodnego wniosku – żadna technologia nie może przekreślić dobrych manier, bo te są ponadczasowe. Jedyne, co trzeba zrobić, to dostosować je do współczesnych wymagań. Dzięki temu z książki Johnson dowiemy się, jak profesjonalnie pisać służbowe maile i SMS-y (zarówno do współpracowników, jak i kontrahentów), dlaczego nawet w krótkiej wiadomości nie wolno zapominać o językowej poprawności (nawet największy pośpiech nie usprawiedliwi błędów ortograficznych), jak dzielić się informacjami w mediach społecznościowych (nie, twittowanie w operze podczas spektaklu nigdy nie jest dobrym pomysłem) i w jaki sposób komunikować się w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych.

Współczesne maniery to nie tylko przewodnik po savoir-vivrze nowych technologii, ale raczej coś w rodzaju kompendium wiedzy na temat etykiety – również też ze świata off-line. Dorothea Johnson uczy, jak się witać, przedstawiać sobie ludzi na przyjęciach i spotkaniach, jak podawać rękę, prowadzić rozmowy, a nawet, gdzie położyć torebkę, kiedy siadamy do stołu na eleganckim przyjęciu. Maniery przy jedzeniu to zresztą temat rzeka, któremu Johnson i Tyler poświęcają cały rozdział. „Czasy się zmieniają, podobnie jak obyczaje. Jedyne, co w życiu towarzyskim pozostaje niezmienne, to znaczenie dobrych manier. Są one kluczem do sukcesu zarówno dla absolwenta świeżo zatrudnionego w małej firmie, jak i dla rekina finansjery. Każdy może skorzystać na uprzejmym, taktownym zachowaniu. Młodemu pracownikowi dobre maniery zapewnią szybszy awans. Dyrektor zdobędzie dzięki nim uznanie członków zarządu, a wraz z nim nagrody, na które musiałby długo czekać” – przypomina Johnson. A na koniec dodaje – „Wyćwiczone dobre maniery niepostrzeżenie wchodzą nam w krew, stają się naturalne, a w sytuacjach towarzyskich świadczą o tym, co cenne w każdych czasach – o klasie osoby, która je ma”. Oto klasyka, która nigdy nie przegra z nowoczesnością.

Dorothea Johnson, Liv Tyler, Współczesne maniery, czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt, Wydawnictwo Literackie.

wspolczesne-maniery-czyli-jak-sie-zachowywac-w-drodze-na-szczyt-b-iext28217991

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[mc4wp_form]

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij