Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Jak komunikować zakończenie współpracy z pracownikiem?

Jak komunikować zakończenie współpracy z pracownikiem?

Zwolnienie z pracy jest momentem trudnym dla pracownika i osoby zwalniającej. Jak rozstać się z członkiem zespołu tak, aby oszczędzić stresu?

Współcześnie coraz częściej mówi się o tym, by firmy wychodziły naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom kandydatów, których chciałyby zatrudnić. Pracodawcy przywiązują więc ogromną wagę do procesu rekrutacji. Wprowadzając coraz to nowsze rozwiązania starają się, by był on prosty i zarazem maksymalnie atrakcyjny dla potencjalnych pracowników. Co jednak w momencie, gdy członek zespołu, któremu tak dużo czasu poświęcono podczas rekrutacji, musi opuścić szeregi firmy?

Zwalnianie pracowników jest trudnym procesem, któremu przedsiębiorstwa wciąż nie poświęcają wystarczająco dużo uwagi. Wiele osób, które zajmują się tego typu kwestiami nie wie jak w odpowiedni sposób komunikować konieczność rozwiązania współpracy, co często skutkuje niemiłymi sytuacjami i może negatywnie rzutować na motywację pozostałych członków zespołu oraz obraz firmy w oczach klientów. Jak więc umiejętnie i z wyczuciem rozstawać się z pracownikiem?

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że niezwykle istotna jest forma, w jakiej pracodawca zakomunikuje członkowi zespołu konieczność zwolnienia. Choć jest to moment niezwykle trudny i krępujący dla obydwu stron, nie powinno się stronić od bezpośredniego spotkania z osobą zwalnianą. Informując ją o wypowiedzeniu listownie lub za pomocą wiadomości e-mail, czy też poprzez rozmowę telefoniczną unika się niewygodnych pytań i emocjonalnej reakcji, jednak równocześnie odmawia się pracownikowi prawa do otrzymania stosownych wyjaśnień i okazuje się mu tym samym brak szacunku. Aby zwolnienie przebiegło w możliwe neutralnej atmosferze powinno się odbyć z daną osobą krótkie spotkanie bez obecności ewentualnych świadków, na którym poinformuje się ją o powodzie zwolnienia.

Konieczność opuszczenia miejsca pracy sprawia, że wielu pracowników reaguje w sposób bardzo emocjonalny, dlatego przeprowadzając tego typu proces pracodawca powinien być przygotowany na kilka różnych scenariuszy. Wiele osób w takich chwilach zaczyna płakać, rzuca pod adresem firmy wyzwiska i posuwa się do bardzo agresywnych zachowań. W takich momentach przede wszystkim należy zachować spokój i nie pozwolić się sprowokować do dyskusji. Warto mieć przy sobie kompletną dokumentację pozwalającą uzasadnić i racjonalnie wyjaśnić powody zwolnienia, a przed samą rozmową odpowiednio się do niej przygotować i sformułować argumenty uzasadniające taką a nie inną decyzję. W ten sposób pokazuje się pracownikowi, iż rozwiązanie z nim współpracy jest przemyślanym i długo analizowanym krokiem, którego niestety nie dało się w żaden sposób uniknąć.

Aby uniknąć wybuchu negatywnych emocji rozmowa, w czasie której komunikuje się członkowi zespołu konieczność zwolnienia, powinna być wcześniej zaplanowana i odbyć się w odosobnionym miejscu, w którym nie istnieje ryzyko, że ktoś niespodziewanie ją przerwie. Informując pracownika o rozwiązaniu umowy należy ponadto pamiętać o tym, by nie wdawać się z nim w dyskusje i nie przepraszać za podjęte decyzje, gdyż może mieć to odwrotny, niż zakładamy, skutek i wpłynąć negatywnie na cały proces. W ten sposób możemy dać mu mylnie do zrozumienia, że zwolnienie było bezzasadne, nieprzemyślane i nie jest poparte żadnymi faktycznymi argumentami.

Nieumiejętne zwolnienie pracownika może rzutować negatywnie na pracę i samopoczucie całego zespołu. Jeśli pracodawca postanowi przemilczeć tę kwestię, pozostałe osoby z pewnością zaczną obawiać się o własną pozycję i niejednokrotnie będą analizowali zaistniałą sytuację, doszukując się w niej winy kierownictwa. Spadek motywacji oraz generalna niechęć wobec pracodawcy będzie skutkować znacznym obniżeniem efektywności pracy firmy. Nie chcąc wywoływać wśród zespołu niepotrzebnego niepokoju należy poinformować ich o sytuacji, jednak nie wdawać się w jego szczegóły i zapewnić, iż była to konieczna i długo analizowana decyzja, której podjęcie wcale nie było proste.

Zwalnianie pracowników to proces, który wpływa na cały zespół, a nieumiejętnie przeprowadzony może rozregulować pracę firmy na długi czas, dlatego warto w pierwszej kolejności dokładnie przemyśleć, czy jest to jedyne możliwe rozwiązanie. Jeśli nie da się w żaden sposób uniknąć rozstania z pracownikiem można chociaż zadbać o to, by rozwiązanie umowy nie odbiło się niekorzystnie na wizerunku przedsiębiorstwa i nie wywołało skrajnie negatywnych odczuć u osoby zwalnianej. W tym celu należy zapoznać się z osobistą sytuacją byłego pracownika i wesprzeć go w sposób emocjonalny lub w miarę możliwości również i finansowy w procesie poszukiwania nowej pracy. Dobrym rozwiązaniem jest również skorzystanie z outplacementu, dzięki któremu firma może zapewnić zwalnianym członkom zespołu dogodne warunki, umożliwiające kontynuowanie kariery zawodowej. W ten sposób rozwiązanie umowy z pracodawcą nie jest dla pracownika procesem tak bardzo stresującym i nie odczuwa on negatywnych emocji wobec poprzedniego miejsca pracy.

***

Sabina Sawulska jest ekspertem w firmie Smart MBC.

***

Pozostałe teksty stworzone w cyklu Smart MBC możesz przeczytać TUTAJ.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[mc4wp_form]

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij