Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Onboarding – wsparcie dla pracownika

Onboarding – wsparcie dla pracownika

Czym jest onboarding? Dlaczego jest tak ważny? Jak przygotować profesjonalny podręcznik onboardingowy dla pracownika? Przeczytaj tekst Marty Pabisiak ze SMART MBC.


Początki pracownika w firmie najczęściej nie należą do łatwych. Konieczność poznania panujących reguł, dostosowanie się do zasad, zdobycie sympatii zespołu i walka z pierwszymi terminami – tak zazwyczaj maluje się obraz pierwszych dni lub tygodni w nowej pracy. Czy istnieje złoty środek i sposób na wsparcie pracownika? Jak się okazuje, owszem. Wszystko kryje się pod nazwą: onboarding.

Onboarding jest niczym innym, jak procesem wdrożenia nowego pracownika na dane stanowisko pracy. Celem działań jest wprowadzenie osoby do firmy, oswojenie jej z sytuacją, kulturą organizacji czy zapoznanie z przełożonymi i kolegami z działu. Niektóre informacje mogą nie być zaskakujące, ponieważ zapewne część z nich jest dostępna na forach internetowych, gdzie pracownicy dzielą się swoimi doświadczeniami czy spostrzeżeniami. Jednakże to, jaką metodę wybierzemy i ile wysiłku włożymy w onboarding przełoży się nie tylko na wizerunek pracodawcy, ale także na podjęcie decyzji przez pracownika o zostaniu w firmie na dłużej.

Nie bez powodu mówi się, że pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne. Nie można “zrobić” go drugi raz i w krótkim czasie naprawić błędu, jaki popełnimy na samym początku znajomości. Tak samo jest w firmą i pracownikiem. Kiedy nowa osoba napotka w pierwszych dniach swojej pracy chaos, dezorganizację, brak zainteresowania czy sprzeczne sygnały, wówczas poczuje dyskomfort i zacznie się zastanawiać nad swoją przyszłością w firmie. Dobry start jest zatem konieczny i warunkuje to, co wydarzy się później. Pracodawcy niekiedy popadają w skrajności – albo nie podejmują działań związanych z wdrożeniem i mają nadzieję, że pracownik poradzi sobie sam albo wytwarzają natłok informacji, których nie jest się w stanie zapamiętać. W obu przypadkach szansa na odpowiednie zaaklimatyzowanie się pracownika jest nikła, a cała sytuacja frustrująca.

Firmy i pracodawcy, którym zależy na employer brandingu, chętnie sięgają po rady specjalistów i usługi firm zewnętrznych, pomagających opracować konkretną strategię onboardingową. Na początku należy zadać sobie pytanie, jakie wiadomości pracownik powinien otrzymać w ciągu pierwszych dni pracy. Zapewne w listę tę wpiszą się kontakty do managerów czy kierowników działów lub wszystkich osób decyzyjnych oraz tych, z którymi będzie współpracować dana osoba. Dobrze jest także załączyć informacje związane z administracją, kadrami, a także panującym dress codem, datami wewnętrznych imprez firmy, panującymi zwyczajami. By nie gromadzić wszystkiego w wielu różnych plikach czy kartkach papieru, ciekawym i zachęcającym do lektury pomysłem jest podręcznik onboardingowy. Kreatywne podejście pracowników agencji marketingowych czy też działów marketingu funkcjonujących w firmie pozwoli w przyjemny sposób na zapoznanie się z kulturą organizacji i jednocześnie zapewni łagodne przysposobienie pracownika. Podręczniki dodatkowo można opatrzyć ciekawą ilustracją czy wypowiedziami osób posiadających większe doświadczenie w organizacji. Wiedza kolegów starszych stażem posłuży jako wskazówka oraz motywacja.

Co ważne, celem podręcznika nie jest zastąpienie bezpośredniego kontaktu z przełożonym. Wsparcie podopiecznego jest kluczowe i nie powinno się z niego rezygnować. Podręcznik onboardingowy ma za zadanie pomóc w gromadzeniu wiedzy, do której nowy pracownik będzie mógł zajrzeć, kiedy zajdzie taka potrzeba. Prawdą jest, że kto pyta nie błądzi, jednakże nowi członkowie zespołu bardzo często krępują się zadawać pytania, ponieważ nie chcą pokazać, że nie są w stanie zapamiętać czasami prostych informacji. By zminimalizować popełnienie błędu przez nowe osoby warto zaproponować im poradnik czy podręcznik. Dzięki temu zapewnimy im poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Ponadto pracodawca pozytywnie wpłynie na swój wizerunek i zostanie postrzegany jako ten, który dba o pracownika od samego początku nawiązania współpracy.

Czym grozi brak odpowiedniego wdrożenia do pracy?

Na pewno spadkiem motywacji i zniechęceniem. Rozczarowanie związane z oczekiwaniami względem pracy może być bardzo bolesne i wiązać się z myślą o zwolnieniu. W związku z tym czas osiągnięcia pełnej efektywności w pracy znacznie się wydłuży, ponieważ pracownicy będą skazani na samodzielność, która w tym kontekście nie jest najlepszym pomysłem. Oczywiście uczenie się metodą prób i błędów jest dobre, jednakże pamiętajmy, że niektóre pomyłki mogą przynieść firmie wysokie straty finansowe i wizerunkowe. W pewnych obszarach lepiej zachować ostrożność i nie rzucać nowych osób na głęboką wodę.

ZOBACZ FRAGMENT PRZYKŁADOWEGO PODRĘCZNIKA ONBOARDINGOWEGO.

***

Pozostałe teksty stworzone w cyklu Smart MBC możesz przeczytać TUTAJ.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[mc4wp_form]

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij