Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Biznes dobrze zaprojektowany

Biznes dobrze zaprojektowany

design

Design is not just what it looks like, design is how it works. Te dobrze znane słowa Steve’a Jobsa najlepiej opisują perspektywę, z której warto spojrzeć na swój biznes.

Słowo design zmieniło znaczenie. Nie chodzi już tylko o estetykę. Projektowanie to nie czynność, to sposób myślenia. To, co powinno zaistnieć przed działaniem. Jeśli chcesz założyć firmę, uprzednie zaprojektowanie modelu biznesowego czy oferty pozwoli Ci zwiększyć szansę na powodzenie i zmniejszyć koszty developmentu. Prowadząc już biznes, codziennie coś projektujesz, choć nie zawsze tak to nazywasz: marki, produkty, usługi, procesy oraz doświadczenia.

Projektowanie doświadczeń to droga nie tylko do sprawiania, że świat, a w tym nasze życie w choćby najmniejszej jego odsłonie, stanie się lepsze, ale także do budowania wartości biznesowej. Do tego jednak trzeba odwagi, bo myślenie o projektowaniu doświadczeń to myślenie o łamaniu starych, bezpiecznych zasad. To „przestępstwo” wobec tradycji. To odpowiedzialność za przyszłość.

Za każdym razem projektując produkt, usługę czy doświadczenie, dokonujemy setek decyzji małych i dużych. Decyzji które pokazują to, kim jesteśmy, gdzie leżą nasze ideały i wartości. Dlatego warto jest w tym procesie pamiętać o kilku zasadach.

1. Najpierw empatia! Każdy z nas chciałby, żeby rozwiązania, których używany sprawiały, że stajemy się lepsi: zdrowsi, bardziej kompetentni, mądrzejsi. Często jednak nasze marzenia i dążenia ukryte są bardzo głęboko. Dlatego tak ważne jest, żeby nie przemknąć przez proces badania potrzeb jak wicher, tylko dać użytkownikom szansę na podzielenie się z wami swoimi głębokimi potrzebami.

2. Wyjdź zza biurka! Wiele osób ma tendencję do tego, żeby tworzyć rozwiązania siedząc za biurkiem i utrzymując dystans do świata rzeczywistego. Wyjście do użytkowników i dzielenie się z nimi kolejnymi pomysłami pozwala na to, żeby dana idea mogła kształtować się na bazie rzeczywistych potrzeb a nie jedynie wyobrażeń projektanta.

3. Kwestionuj oczywiste rozwiązania! Czasami (a nawet często) warto odważać się myśleć inaczej, kwestionować najprostszą drogę. Zapytanie siebie samego: co by było gdyby wszyscy ludzie na świecie stracili wzrok i nie mogli przeczytać tekstu na mojej stronie www? może pozwolić odkryć niestandardowe rozwiązania, które staną się wyróżnikiem biznesowym.

4. Myśl alternatywami! Większość osób ma tendencję do wymyślenia jednego pomysłu i przywiązania się do niego. Takie pomysły są często „przepychane” wbrew wszystkim znakom na niebie i ziemi mówiącym, że nie jest to najkorzystniejszy kierunek rozwoju. Wymyślenie więcej niż jednego pomysłu na rozwiązanie danego problemu pozwala krytycznie przyjrzeć się każdemu z nich i wybrać to, co najlepsze.

5. Nadaj myśl przewodnią! Ludzie chcą, żeby produkty i usługi, z których korzystają sprawiały, że poczują się dobrze. Dlatego warto zacząć projektować z pomysłem na to, jak użytkownik ma się poczuć w trakcie korzystania z waszego rozwiązania. Dobrym przykładem jest IKEA, która buduje doświadczenie tak, żebyśmy poczuli się architektami wnętrz czy LEGO, które ma misję kreowania budowniczych przyszłości.

6. Nie ma jednej odpowiedzi! Każde doświadczenie można zbudować na wiele sposobów. Dlatego szkoda tracić czas na szukanie tej jednej właściwej odpowiedzi. Dużo lepszym pomysłem jest eksperymentowanie i szybka weryfikacja tego, czy kolejne pomysły budują doświadczenie, które założyliście.

***

Więcej na temat myślenia projektowego możesz dowiedzie się podczas IX Konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet pt: Biznes dobrze zaprojektowany. Pośród prelegentów będzie można usłyszeć Radosława Ratajczaka, współtwórca SHOPY, inicjatywy praktykującej Design Thinking w projektach biznesowych i edukacyjnych.
Małgorzata Leniarska z Dragon Rouge opowie o projektowaniu tożsamości marki, a gość specjalny, prof. Piotr Płoszajski wyjaśni, dlaczego w dobie Czwartej Rewolucji Przemysłowej trzeba zmienić podejście do planowania strategii biznesowej.

Rejestracja na konferencję https://viiikonferencjaspk.evenea.pl

myślenie projektowe

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close