Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Ekonomiczny Nobel – teoria, którą stosujemy w praktyce. Co warto o niej wiedzieć? Sprawdźcie!

Ekonomiczny Nobel – teoria, którą stosujemy w praktyce. Co warto o niej wiedzieć? Sprawdźcie!

Ekonomiczny Nobel
Background image created by Dragana_Gordic - Freepik.com

 

Laureatem tegorocznej nagrody Nobla z ekonomii został Richard H. Thaler za rozwój ekonomii behawioralnej. „Badając konsekwencje ograniczonej racjonalności, preferencji społecznych i braku samokontroli wykazuje, jak te cechy ludzkie systematycznie wpływają na indywidualne decyzje a także wyniki rynkowe” – tak brzmi uzasadnienie Szwedzkiej Królewskiej Akademii Nauk. Brzmi obco? Za chwilę wszystko się wyjaśni!

Ekonomia behawioralna stosowana jest od wielu lat. By nie wchodzić w skomplikowane definicje, ekonomia behawioralna, w uproszczeniu, bada nasze zachowania związane z gospodarowaniem pieniędzmi. Co sprawia, że je wydajemy? Jak je wydajemy? W jaki sposób podejmujemy decyzje związane z finansami? Jest czymś na styku psychologii i ekonomii.

Wszyscy znamy sztuczki sprzedawców – choćby te, że w marketach pieczywo mamy jak najdalej od wejścia do sklepu, a mleko rzadko kiedy będzie stało przy płatkach śniadaniowych. Można ich wymieniać bardzo dużo. Jednak ekonomia behawioralna pełni też bardzo dużą rolę przy odzyskiwaniu należności.

Jak powstają długi?

Zacznijmy od mechanizmów powstawania długu. Przecież co do zasady, nie lubimy być komuś dłużni. Czegokolwiek – począwszy od przysługi, wdzięczności, a na pieniądzach kończąc. Zatem powinniśmy robić wszystko, by te długi nie powstawały. A jednak… Jak powstaje dług – to temat na osobny artykuł. Możemy tu mówić o przyczynach niezależnych (jak utrata pracy, klęska żywiołowa, ciężka choroba…), ale też o zależnych od nas. Choć w mediach mamy często ostrzeżenia przed spirala zadłużenia, banki mają nawet obowiązek sprawdzenia nas pod kontem zdolności kredytowej, mimo to coraz więcej Polaków wpada w tą pułapkę. Również przedsiębiorcy często wpadają w długi z powodu nieterminowości swoich kontrahentów.

Nie mamy wpływu na pogodę, na sytuację na rynku pracy czy nagłą chorobę swoją lub członka najbliższej rodziny. Możemy, co najwyżej, na ten wypadek się ubezpieczyć lub zbudować odpowiednią poduszkę powietrzną (co w praktyce nie jest takie łatwe). Mamy jednak wpływ na to, czy wystąpimy o kolejny kredyt lub pożyczkę, mamy wpływ na to, z kim współpracujemy.

Co jakiś czas możemy przeczytać, kim jest statystyczny dłużnik – kim jest, skąd pochodzi, ile zarabia, gdzie mieszka. Jednak ekonomia behawioralna idzie o krok dalej. Te dane, choć istotne, nic nie mówią o tym, dlaczego ci ludzie wpadli w długi, jakie zachowanie ich do tego doprowadziło.

Właściwie, po co nam ta wiedza?

Im więcej wiemy o dłużniku, tym lepiej. Jeśli wiemy, jakim typem człowieka jest nasz dłużnik, możemy dobrać odpowiednią strategię negocjacyjną. Wiedząc, w jaki sposób dany człowiek popadł w długi, będziemy wiedzieli, w jaki sposób może te długi spłacić.

Ekonomia behawioralna to nie tylko mechanizmy powstawania długu, ale także mechanizmy ich spłaty. Nie od dziś wiadomo, że mamy różne typy dłużników i każdy z nich, podczas negocjacji windykacyjnych, będzie stosował różne konstrukcje psychologiczne, prowadził z nami różne gry. Wiedząc, z kim mamy do czynienie, będziemy mogli odpowiednio przygotować się do negocjacji.

Rzadko się zdarza, że nagroda ekonomicznego Nobla jest przyznawana za coś, co są w stanie zrozumieć nieekonomiści. Tym razem nagrodzono człowieka, którego badania pozwalają lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące nie tyle pieniędzmi, ale nasz stosunek do finansów.

***

O Autorce:

Anna Gąsiorowska – trener windykacyjny oraz trener personalny, windykator z wieloletnim doświadczeniem, właścicielka firmy Negocjator Anna Gąsiorowska. Anna Gąsiorowska dzieli swoje życie na trzy pasje: rodzinę, działalność zawodową oraz rozwijanie w sobie ducha sportu. W to, co robi, angażuje się zawsze na sto procent, a zatem codziennie daje z siebie trzysta procent.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!