Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Gwarancja i rękojmia

Gwarancja i rękojmia

Nabywca towaru może wybrać, czy będzie dochodził odpowiedzialności z rękojmi, czyli od sprzedawcy czy bezpośrednio od producenta – gwaranta. Co wybrać i jak dochodzić swoich praw?


Rękojmia uregulowana jest w kodeksie cywilnym i stanowi odpowiedzialność kontrahenta za wadliwe towary lub świadczenia. Poszkodowany, w momencie ujawnienia się wady nabywa prawo, np. do żądania bezpłatnej naprawy. Kontrahent odpowiada niezależnie od swojej winy a jego odpowiedzialność powstaje z mocy prawa, na skutek ujawnienia się wady w przewidzianym przez ustawę terminie. Oznacza to, że rękojmia ma charakter obiektywny. Ułatwia to dochodzenie uprawnień przez osobę poszkodowaną, głównie dlatego, że nie musi ona wykazywać winy kontrahenta. Wystarczy jedynie wykazać, że wada wystąpiła. Rękojmia występuje nie tylko przy umowie sprzedaży, ale także umowie o dzieło (np. odpowiedzialność za zgodne z umową wykonanie mebla), umowie najmu (wynajmujący ma umożliwiać najemcy prawidłowe korzystanie z lokalu) czy umowie z firmami budowlanymi.

Jedynym ograniczeniem jeżeli chodzi o rękojmię jest termin bezpośrednio wynikający z ustawy. Uprawnienia kupującego bezpowrotnie wygasają :

-po upływie roku, od dnia wydania wadliwej rzeczy,
– po upływie trzech lat, w przypadku wady budynku.

Gwarancja to dobrowolnie wystawiany przez sprzedawcę dokument, pozwalający na dochodzenie jego odpowiedzialności w ściśle określonych przypadkach. Dokument gwarancyjny określa warunki oraz termin, w ciągu którego gwarant odpowiadać będzie względem kupującego za to, aby nabyta rzecz była sprawna i zgodna z umową.

Korzystanie z rękojmi i gwarancji

Nabywca towaru może wybrać, czy będzie dochodził odpowiedzialności z rękojmi, czyli od sprzedawcy czy bezpośrednio od producenta – gwaranta. Dochodzenie uprawnień tytułem rękojmi w praktyce może okazać się czasochłonne i nie spełniać do końca naszych oczekiwań. Sprzedawca może bowiem zanegować wadliwość sprzedanej rzeczy. Czasami lepszym rozwiązaniem jest zgłoszenie się bezpośrednio do gwaranta, który zazwyczaj dysponuje wykwalifikowanym personelem i fachowym serwisem. Istnieje więc większe prawdopodobieństwo bezkonfliktowego i szybkiego załatwienia sprawy w przypadku powołania się na gwarancję.
Należy pamiętać, że uprawnienia wynikające z tytułu rękojmi są niezależne od gwarancji wynikającej z dokumentu gwarancyjnego wydanego przez producenta. W przypadku, gdy żądania konsumenta nie zostaną uwzględnione w ramach jednej z podstaw ma on prawo dochodzić roszczeń z drugiej podstawy- w przypadku nieuwzględnienia reklamacji z tytułu rękojmi może on dochodzić jej z gwarancji. Oznacza to również, że konsument może żądać wymiany, naprawy, obniżenia ceny czy odstąpić od umowy z tytułu rękojmi , nawet gdy towar został już wcześniej naprawiony czy wymieniony przez gwaranta. Jeśli kupujący korzysta z uprawnień wynikających z gwarancji, zawieszeniu ulega bieg terminu na wykonanie uprawnień z tytułu rękojmi. Aby skutecznie zawiesić bieg terminu, wystarczy tylko zgłosić sprzedawcy wadę.

Co producent może wyłączyć z gwarancji?

W związku z tym, ze gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem woli, może być kształtowana w dowolny sposób. Tylko od jej treści zależy, jakie wady i uszkodzenia będziemy mogli reklamować, a jakie nie. To, że gwarancja nie obejmuje pewnych uszkodzeń nie oznacza jednak, że nie możemy w inny sposób dochodzić odpowiedzialności producenta. Konsument może zgłosić się do sprzedawcy i zareklamować rzecz z tytułu niezgodności towaru z umowa. Najlepiej jeśli nastąpi to na piśmie z określeniem, czy oczekuje naprawy czy wymiany towaru.
Należy pamiętać, że sprzedawca nie ma prawa wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy czy jednostronnego oświadczenia ustawowych uprawnień konsumenta. Nie może zatem żądać od konsumenta oświadczenia, że wie o wszelkiej niezgodności towaru z umową lub posługiwać się prawem obcym. Sprzedawca może za to udzielić kupującemu warunków korzystniejszych, np. uwzględnić reklamację mimo upływu czasu czy przyjąć zwrot towaru zamiast oferować wymianę.

W przypadku, gdy konsument ma problem z wyegzekwowaniem swoich uprawnień może skorzystać z pomocy rzeczników praw konsumenta, którzy udzielają bezpłatnych porad. Można ich znaleźć na stronie internetowej: https://uokik.gov.pl/kontakt.php.

***

Patrycja Król, ukończyła studia prawnicze na UMK w Toruniu. Obecnie pracuje w kancelarii notarialnej.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!