Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Jak chronić swój wzrok podczas pracy przy komputerze? Tylko sprawdzone sposoby

Jak chronić swój wzrok podczas pracy przy komputerze? Tylko sprawdzone sposoby

Jak chronić swój wzrok podczas pracy przy komputerze?

 

 

Praca przed komputerem to dzisiaj rzeczywistość wielu osób. 8 godzin wpatrywania się w ekran, a do tego czas spędzony przed telewizorem czy ekranem smartfona może sprawić, że nasze oczy będą naprawdę przemęczone. Jak chronić swój wzrok podczas pracy przy komputerze?

Wpływ pracy przed komputerem na kondycję wzroku

To, co pokoleniu naszych rodziców wydawało się odległą przyszłością, dzisiaj jest rzeczywistością wielu pracowników. Codzienna praca przed komputerem nikogo już nie dziwi. Ale powiedzmy sobie szczerze – 8 godzin wpatrywania się w monitor każdego dnia może mieć fatalne konsekwencje dla zdrowia naszych oczu. Dolegliwościami, które możemy odczuwać podczas długotrwałego wpatrywania się w ekran to: suchość gałki ocznej, swędzenie, pieczenie. Do tego warto dodać problemy z zaśnięciem i koncentracją (ilość bodźców płynących do nas z sieci jest po prostu ogromna!). Jeśli intensywnie pracujemy przed komputerem, możemy zauważyć pogorszenie się widzenia – rozmyty, obraz, mgła przed oczami – tak, to mogą być zmęczone oczy! Jeśli nie posłuchamy naszego organizmu i nie wprowadzimy w porę zmian, to szybko możemy nabawić się wady wzroku.

Co sprawia, że oczy męczą się szybciej przed komputerem? 

O tym, że oczy szybciej męczą się przed ekranem komputera, telewizora, czy telefonu wiemy wszyscy. Co jednak faktycznie wpływa na szybsze męczenie się oczu? Okazuje się, że aspektów jest całkiem sporo:

  • Nieodpowiednie oświetlenie: Wielu z nas zdarza się pracować wieczorami przy delikatnym świetle nocnej lampki. Jednak powinniśmy tego unikać – jeśli zależy nam na zdrowym wzroku. Jak zorganizować oświetlenie w miejscu pracy? Jedna, centralna lampa sufitowa to zdecydowanie za mało. Nad każdym biurkiem lub strefą pracy powinna znajdować się lampa z żarówką o odpowiedniej mocy i odpowiedniej barwie – maksymalnie zbliżonej do światła naturalnego. Biurko dobrze jest ustawić w pobliżu okna, bo to właśnie światło naturalne jest światłem najzdrowszym. Ponadto dobrze wyposażyć swoje stanowisko pracy w lampkę nablatową, która w porze jesienno-zimowej doświetli klawiaturę.
  • Niepoprawne ustawienie monitora: Zbyt nisko ustawiony monitor? Znamy to! Górna krawędź monitora powinna znajdować się na wysokości naszego wzroku – dzięki temu nie musimy garbić się i wytężać wzroku podczas pracy. Starajmy się dbać o ergonomię miejsca pracy.
  • Zbyt suche powietrze: Ten problem dotyczy głównie okresu jesienno-zimowego, gdy grzejniki nadmiernie wysuszają powietrze. Takie warunki wpływają szkodliwie nie tylko na wzrok, ale też na śluzówkę gardła (przyczyniając się do częstych infekcji) i skórę.
  • Ciągła praca bez przerw: Nawał obowiązków zawodowych często sprawia, że nie pozostaje już wiele miejsca na odejście od stanowiska pracy choćby na krótką chwilę. Brak przerw i ciągłe wytężanie wzroku to jedna z przyczyn prowadzących do przemęczenia gałki ocznej.

Jak sobie radzić ze zmęczeniem oczu w trakcie pracy przy komputerze?

Co zatem zrobić i jak sobie radzić, jeśli nasze obowiązki zawodowe zakładają ciągłą pracę przed komputerem? Jest kilka nawyków, które pomogą nam lepiej zadbać o oczy. Są to:

  1. Korzystanie z okularów: Nawet jeśli nie mamy wady wzroku, możemy zaopatrzyć się w okulary z antyrefleksem, które ochronią nasze oczy przed szkodliwym światłem monitora.
  2. Ćwiczenia na zdrowy wzrok: Czy wzrok można ćwiczyć? Można, a nawet powinno się. Regularne ćwiczenie wzroku wzmocni mięśnie, zlikwiduje napięcie, pozwoli naszym oczom odpocząć od monitora. Jakie ćwiczenia warto wykonywać? Jest ich całkiem sporo. Przykładem może być leżąca ósemka – ćwiczenie to możemy wykonywać bez wstawania od komputera. Wystarczy palcem lub ołówkiem rysować w powietrzy kształt leżącej ósemki i podążać za nim wzrokiem. Innym prostym ćwiczeniem jest mruganie, które pomoże zlikwidować suchość oka. Wystarczy silnie zacisnąć powieki licząc przy tym do pięciu, a następnie szeroko je otworzyć i ponownie policzyć do pięciu.
  3. Odpowiednia dieta: Nie bez znaczenia dla kondycji wzroku jest także dieta. Co jeść, by oczy były zdrowe? Tran, orzechy, ryby, pomidory, marchew, brukselkę, brokuły, paprykę – czyli składniki bogate w witaminy A, B i kwasy tłuszczowe omega.
  4. Odpoczynek: Może wydawać się to prozaiczne, ale nasze oczy naprawdę potrzebują wypoczynku. Starajmy się organizować podczas pracy krótkie przerwy – nawet 5 minutowe wpatrywanie się w zieleń za oknem przynosi efekty. Przed pracą lub po wygospodarujmy czas bez telefonu i telewizora – najlepiej w otoczeniu zieleni. Nasz wzrok będzie naprawdę wdzięczny za niewielką choćby dawkę odpoczynku.
  5. Ergonomiczne stanowisko pracy: Odpowiednio ustawiony monitor i wygodny fotel to praktycznie must have każdego pracownika biurowego. Koniec z garbieniem się, niech żyją zdrowe oczy!
  6. Nawilżanie powietrza: W okresie grzewczym koniecznie pamiętajmy o regularnym wietrzeniu pomieszczeń, w których pracujemy. Możemy też zaopatrzyć się w nawilżacz powietrza, który zapewni nam odpowiednie warunki do pracy.

Zdrowe oczy? Nawet jeśli długie godziny spędzamy na pracy przed komputerem, to i tak możemy cieszyć się zdrowym wzrokiem. Pamiętajmy jednak o kilku kwestiach: odpowiednim ustawieniu monitora, prawidłowym oświetleniu, regularnym wietrzeniu pomieszczeń, zdrowej diecie, odpoczynku, czy ćwiczeniach. Dzięki temu nasze oczy będą zdrowsze i bardziej wypoczęte, a my zapomnimy o przykrych dolegliwościach takich jak łzawienie, pieczenie, czy swędzenie.

***

Autorką artykułu jest Marta Łaczkowska, na co dzień współtworząca bloga wOkularach.pl.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close