Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Jak komunikować swoje cele?

Jak komunikować swoje cele?

Gdzie Pani widzi siebie za 5-10 lat? Jak odpowiadać na tak zadane pytanie podczas rozmowy rekrutacyjnej radzi Barbara Kowalewska z Talent Solution.

Niestety to nie jest zaproszenie do dywagacji o skrytych marzeniach w stylu – „za 10 lat przeniosę się do słonecznej Hiszpanii lub zostanę rentierem”. Pytając o przyszłość rekruter chce dowiedzieć się, czy myślisz o swoim życiu zawodowym długoterminowo. To pytanie o Twoje ambicje, o to, czy wyznaczasz sobie cele na przyszłość oraz czy chcesz się rozwijać. Pamiętaj, że w tym pytaniu chodzi o spójność Twojej wypowiedzi oraz o to, czy naprawdę chcesz pracować w danej firmie. Jak na nie odpowiadać ?

Połącz odpowiedź ze stanowiskiem, na które aplikowałaś
Mimo, iż obecnie średnia długość zatrudnienia w jednej firmie mocno się skróciła (wg najnowszych badań blisko połowa pracowników zmienia pracę minimum raz na dwa lata), to jednak każdy pracodawca chciałby usłyszeć, że swoją przyszłość wiążesz z jego firmą. Dobrze więc, by Twoja odpowiedź nawiązywała do firmy czy stanowiska, o które się ubiegasz, np.:
– Widzę siebie jako zaangażowanego pracownika w solidnej firmie jak Państwa
– Moje cele długoterminowe są związane z rozwojem osobistym w firmie, w której mogę się wiele nauczyć

Sky is the limit, czyli na pewno będę dobrym pracownikiem
Jeśli jesteś osobą ambitną i nie ograniczasz się tym, co z dzisiejszej perspektywy jesteś w stanie osiągnąć za 5 lat, możesz odwołać się do cytatu z Petera Druckera: „Najlepszym sposobem przewidywania przyszłości jest jej kreowanie”. Powiedz, że swoją przyszłość kreujesz dzięki stawianiu sobie ambitnych celów, a następnie dążysz do ich realizacji. Odpowiedź: „uważam, że im wyższe cele człowiek sobie stawia, tym więcej jest w stanie zrobić. Dlatego nie ograniczam się w tym, co mogę osiągnąć za np. 5 lat, a jedynym, czego mogę być pewna to to, że będę bardzo dobrym pracownikiem” z pewnością spotka się z pozytywnym odbiorem drugiej strony.

Uderz w bardziej społeczno-osobisty ton
Jeśli nie masz konkretnych planów zawodowych, a jedyne, co możesz przewidzieć to zaangażowanie w wykonywaną pracę, powiedz o tym, że ważne dla Ciebie byłoby, by móc przychodzić do pracy z przyjemnością i czerpać z niej satysfakcję. Gdy podkreślisz przy tym, że, aby to było możliwe musisz czuć, że to co robisz jest ważne dla firmy, możesz liczyć na dodatkowe punkty u rekrutera.

Większa odpowiedzialność w miejsce „Pani Dyrektor” na wizytówce
Nie mów, że za kilka lat chcesz znaleźć się na stanowisku kierowniczym. To bardzo częsta i dość banalna odpowiedź. Zamiast mówić o awansie na szczeblach struktury organizacyjnej, lepiej wskazać na chęć podejmowania dodatkowych działań i obowiązków.
Odpowiedź „Docelowo interesuje mnie stanowisko z dużym zakresem kompetencji i samodzielności” pokaże, że nie boisz się wyzwań i jednocześnie wykazujesz predyspozycje menedżerskie, które dla firmy mogą być cenne.

Dowiedz się, jakie plany ma firma
Możesz odwrócić pytanie. Zgodnie z zasadą „kto pyta, nie błądzi”, zapytaj jak firma widzi rozwój na stanowisku, na które aplikujesz. Być może poznasz możliwą ścieżkę rozwoju, co pozwoli Ci się do niej odnieść. Jednocześnie odwracając pytanie, pokażesz, że przyszłość zawodową rozpatrujesz w kontekście danej organizacji. Oczywiście musisz się liczyć z tym, że rozmówca dopyta, jak to wygląda z Twojego punktu widzenia i wówczas mimo wszystko zostaniesz poproszona, by przedstawić swoją perspektywę.

Zastanawiając się nad tym, jak mogłabyś odpowiedzieć na to pytanie, pamiętaj przede wszystkim o spójności swojej wypowiedzi – najważniejsze jest, by połączyć swoje cele zawodowe z przyszłością w firmie potencjalnego pracodawcy nie zatracając przy tym własnej osobowości. Rekruter zdaje sobie sprawę, że nie łatwo jest zaplanować tę – jak by nie spojrzeć – dość odległą przyszłość, dlatego z pewnością doceni, jeśli usłyszy, że poważnie rozmyślasz o swojej karierze zawodowej i umiejętnie ją planujesz.

Na współczesnym, zmiennym rynku pracy pracownik zorientowany na cel, to pracownik na wagę złota!

***

Barbara Kowalewska jest Partnerem Zarządzającym w firmie Talent Solution.

***

W cyklu przygotowanym przez Talent Solution ukazały się także:

Jak radzić sobie ze stresem podczas rozmowy o pracę.

Jak się przygotować do rozmowy, żeby przekonać do siebie pracodawcę.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!