Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Jak skutecznie zmieniać niekorzystne nawyki? Te trzy zasady warto znać, żeby było to łatwiejsze!

Jak skutecznie zmieniać niekorzystne nawyki? Te trzy zasady warto znać, żeby było to łatwiejsze!

Jak skutecznie zmieniać niekorzystne nawyki
Background image created by Freepik

 

Konsekwencja, cierpliwość i radość – to trzy elementy, dzięki którym łatwiej zmienić to, co nam przeszkadza.

Przede wszystkim musisz wiedzieć dlaczego chcesz je zmienić? Co aktualnie Ci przeszkadza i co dobrego przyniesie Ci zmiana? Jakie korzyści odniesiesz z tego, ze zaczniesz na śniadanie jeść owsiankę, a do tej pory nie jadłaś śniadania wcale? Jaką korzyść odniesiesz z tego, że zaczniesz 4 razy tygodniu ćwiczyć? Chodzić na jogę, spacerować, jeździć na rowerze?

Na wstępie zastanów się, które swoje nawyki chciałabyś zmienić? Z czego zrezygnować, a co wprowadzić w zamian?
Przykład: zamiast działania bez planu, chcesz od dzisiaj mieć zaplanowane 3 najważniejsze działania do wykonania na dany dzień. Potem wypisz korzyści z wprowadzonej zmiany. Powinny być dla Ciebie na tyle motywujące, żeby dostarczyć Ci siły, jeśli tylko na horyzoncie pojawi się słomiany zapał.
Jeśli potencjalne korzyści są minimalne, istnieje prawdopodobieństwo, że będzie Ci trudno zmotywować się do działania.

Po pierwsze: konsekwencja

Aby stworzyć nowy nawyk, trzeba wykonywać nową czynność (np. codzienną poranną gimnastykę) przez około 66 dni – o tym mówią ostatnie badania naukowców (66 dni to średnia, zależy zarówno od stopnia trudności nowego nawyku, jak też motywacji wdrażającego nawyk). Ten okres jest potrzebny, by utworzyły się nowe połączenia neuronowe w mózgu. Koniecznie trzeba o tym pamiętać. Każdemu mogą zdarzyć się chwile zwątpienia, bądź ochota na porzucenie nowej, dobrej dla nas aktywności, ponieważ wymaga wysiłku i wyjścia ze strefy komfortu. Jeśli wiemy o tej zasadzie, łatwiej jest nam wytrwać.
Kolejną zasadą jest to, aby nie poddawać się, jeśli któregoś dnia zabraknie nam silnej woli. Po prostu od kolejnego dnia zacznij od nowa. Nie poddawaj się i nie myśl o sobie, że jesteś do niczego lub nic ci się pewnie nie uda, skoro nie potrafisz dotrzymać danego sobie słowa. Każdy może popełnić błędy. Ważne, by wyciągnąć wnioski i iść dalej.

Po drugie: Nawyki zmieniamy krok po kroku.

Ważne jest, aby zmieniać jeden nawyk naraz. Nie przeprowadzamy rewolucji, tylko ewolucję.
Zmieniamy nawyk poprzez wpasowanie nowych aktywności do naszego istniejącego już grafika. Jeżeli zrobimy to zbyt gwałtownie i weźmiemy na swoje barki zbyt wiele w tym samym czasie, wówczas może nam zabraknąć siły i będziemy mieć poczucie, że funkcjonujemy w chaosie. O wiele lepiej działać systemowo, czyli w już istniejące nasze życiowe obowiązki wpasowujemy coś nowego lub usuwamy stopniowo elementy, które nam nie służą, np. nawykowe, zbyt długie oglądanie telewizji lub sprawdzanie Facebooka. Rzecz jasna każdy na swój użytek musi zdefiniować, ile to jest „za dużo”, a jaka ilość jest dla niego optymalna i korzystna.

Po trzecie: Radość i zabawa

Wprowadzaj jak najwięcej radości, zabawy i przyjemności w proces zmiany nawyku. Jeśli jest to dbanie o kondycję i wdrażanie aktywności sportowej oraz zmianę diety na zdrowszą, to wówczas wprowadzaj takie posiłki, które są nie tylko zdrowe, ale i smaczne. Możesz też gotować z rodziną w formie zabawy. Aktywność sportową można wprowadzać także w taki sposób, aby była dla nas przyjemna i dawała radość. Zaangażuj innych lub dołącz do grupy, np. wybierając najlepszą dla Ciebie aktywność fizyczną.
Jaki nawyk wdrożysz najpierw?

Trzymam kciuki:-)

 

***

Dorota Stojek, Life & Business Coach, psycholog, certyfikowany trener, specjalista w zakresie Human Resources, wykładowca akademicki. W 2016 roku ukaże się jej pierwsza książka z ćwiczeniami coachingowym, które można będzie wykonać samodzielnie i dzięki temu oraz podjętym działaniom zwiększyć jakość swojego życia. Więcej na: www.dorotastojek.pl

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!