Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Czy wiesz już do czego jesteś stworzona? Sprawdź swój potencjał i naturalne talenty, zanim podejmiesz życiowe decyzje.

Czy wiesz już do czego jesteś stworzona? Sprawdź swój potencjał i naturalne talenty, zanim podejmiesz życiowe decyzje.

jak sprawdzić swoje talenty
Arrow image created by Jannoon028 - Freepik.com

 

 

Przyszła do mnie ostatnio Klientka, która zdecydowała, że musi zmienić coś w swoim życiu zawodowym. Chce zająć się czymś co jest przydatne, na co jest popyt i można na tym zarobić. Wymyśliła sobie, że zostanie ekspertką od negocjacji. Temat faktycznie ciekawy, bardzo przydatna dziedzina wiedzy i w pracy i na co dzień. Wszystko byłoby ok, gdyby nie to, że od kilkunastu lat zajmuje się personal brandingiem oraz rekrutacją i całkiem dobrze na tym się zna.

A jeśli chodzi o umiejętności negocjacyjne to negocjuje co najwyżej ceny i terminy z wykonawcami usług, które zamawia do realizacji strategii marketingowych i robi to według swoich własnych, raczej amatorskich i stosowanych intuicyjnie, metod. Nie ma specjalistycznej wiedzy na ten temat, nie zna konkretnych narzędzi negocjacyjnych.

CZYTAJ TAKŻE: CZY WIESZ W CZYM JESTEŚ DOBRA? OTO 5 PYTAŃ, KTÓRE WARTO SOBIE ZADAĆ, ŻEBY POZNAĆ SWOJE TALENTY!

Zaczęłyśmy rozmawiać skąd się wziął pomysł na taką radykalną zmianę. Jaką ma wiedzę i doświadczenie w dziedzinie negocjacji? Dlaczego chce się przekwalifikować? Jak sobie wyobraża swoją nową pracę? Czy zna swoją potencjalną konkurencję i sytuację rynkową w takich usługach? Czy wgłębiła się w ogóle w ten temat, poczytała, porozmawiała z jakimś ekspertem od negocjacji? Okazało się, że sugerowała się bardziej „chodliwością” tematu i tym co się jej wydaje, niż jakimikolwiek racjonalnymi, sprawdzonymi przesłankami.

Przekwalifikowanie z marketingowca na negocjatora jest oczywiście możliwe, choć są to dwie różne dziedziny i potrzebne są różne umiejętności. Uważam, że można się przekwalifikować w ramach każdej dziedziny, w każdym wieku – podobno ogranicza nas jedynie wyobraźnia.

Natomiast zanim podejmiemy tak radykalne decyzje, warto przemyśleć czy jest to faktycznie pomysł dla nas, czy sobie z tym poradzimy nie tylko merytorycznie, ale przede wszystkim czy mamy do tego naturalne predyspozycje i umiejętności. Bo prawda jest taka, że nie każdy może wykonywać każda pracę i dobrze się w tym czuć.

Przykładowo osoba introwertyczna będzie się bardzo męczyła na stanowisku wymagającym budowania relacji czy licznych wystąpień i prezentacji przed publiką. Znowu osoba ekstrawertyczna i lubiąca towarzystwo nie odnajdzie się na stanowisku wymagającym samodzielnej, indywidualnej pracy, takiej gdzie kontakt z ludźmi jest ograniczony.

Dlatego przed podjęciem tak ważnych decyzji jak radykalna zmiana ścieżki zawodowej, warto sprawdzić i upewnić się czy idziemy w dobrym kierunku, czy zajmujemy się zawodowo tym w czym faktycznie jesteśmy dobrzy. Czy jest to spójne z naszymi wartościami i przekonaniami, z predyspozycjami i potencjałem, z naturalnym talentami, silnymi i słabymi stronami, abyśmy dobrze się w tym czuli i nie musieli za chwilę szukać nowych pomysłów na siebie.

Aby w pełni móc korzystać ze swojego potencjału i talentów, warto mieć świadomość tych zasobów. Jednym zdaniem „Warto wiedzieć do czego zostałeś stworzony”.

Jak sprawdzić predyspozycje, potencjał, naturalny sposób myślenia i działania oraz talenty, które w nas drzemią?

Profesor Martin E. P. Seligman, twórca pojęcia „psychologia pozytywna” i jeden z najbardziej wpływowych psychologów na świecie, napisał w 1995 roku książkę pod tytułem „Co możesz zmienić a czego nie możesz”. Na okładce tej książki możesz przeczytać: „Książka ta może pomóc Ci zrozumieć, że nieuzasadnione mniemanie, iż wszystko da się zmienić, może czasem okazać się tragicznym w skutkach nieporozumieniem. Natomiast optymistyczne przekonanie, że są dziedziny życia, które można zmienić, pozwoli Ci zaoszczędzić czas, pieniądze i energię na osiągnięcie tego, co jest rzeczywiście możliwe.”

Na sprawdzenie swojego potencjału, naturalnych talentów i predyspozycji jest kilka sposobów.

Proponuję zacząć od tradycyjnej analizy SWOT, często wykorzystywanej w biznesie, zarówno dla firm, produktów jak i właśnie dla ludzi.

To jest Twoja samodzielna praca. Zaplanuj sobie co najmniej godzinę a nawet dwie i odpowiedz szczerze na pytania. Jeśli masz z tym problem poproś znajomych, rodzinę, aby powiedzieli Ci jak Cię postrzegają, zadaj im te pytania. To pozwoli Ci poznać Twoje silne i słabe strony oraz wynikające z nich szanse i zagrożenia.

ZRÓB SWOJĄ ANALIZĘ SWOT 

A jeśli nadal nie jesteś pewien czy to wystarczy, czy analiza SWOT jest tym właściwym narzędziem, to polecam Ci badania, które są dostępne dla każdego, np. Exteded DISC, Persolog, testy Instytutu Gallupa, w tym podstawowy „Top 5 Strengths”.

Ja w swojej codziennej pracy korzystam ze sprawdzonego Czerostrefowego Modelu Stylów Zachowań i Diamentu Extended DISC który identyfikuje naturalny sposób myślenia i działania, wrodzone talenty i predyspozycje, potencjał i silne strony oraz zachowania i role. Gdy rozpoczynam pracę z nowym Klientem nad marką osobistą, zawsze zaczynamy od tego badania. Jest to podstawa i pierwszy krok procesu personal brandingu, który nawet w końcowym etapie tworzenia planu komunikacji marki jest niezbędny. Bo inne narzędzia do budowania i komunikacji marki otrzyma osoba o stylu C „myśliciel” kierujący się percepcją a zupełnie inne I „uczuciowiec” kierujący się intuicją.

Przykładowo styl I – to osoba zorientowana na ludzi, showman, dusza towarzystwa, wieczny optymista i kolekcjoner pomysłów.

Osoba z reguły ruchliwa, otwarta i przyjazna, która dużo mówi i łatwo się ekscytuje, pełna entuzjazmu i energii. Nie skupia się na szczegółach, skacze z tematu na temat. Dla stylu I ważne są relacje, ludzie i dobra atmosfera. Czynnikiem motywującym jest to, aby mogła być w zespole i razem współpracować. Stara się unikać negatywnych sytuacji i osób, skomplikowanych procedur i ograniczeń. Osoba taka bywa krzykliwa, traci poczucie czasu, bywa nieostrożna i niedyskretna i czasami postępuje pochopnie. Nie umie pracować pod presją czasu, bywa wtedy niezorganizowany. Taka osoba mówi „Zróbmy to, będzie fajnie.”

Wyobraź sobie teraz osobę o stylu I, która pracuje w dużej instytucji finansowej, pełnej procedur, zasad i reguł, sprzedając „poważne” produkty finansowe, wymagające skrupulatnego wyjaśniania ich Klientom. Wyobrażasz sobie jak taka osoba męczy się w swojej pracy? W tej sytuacji rekomendowałabym zmianę branży i pracy na dziedzinę bardziej luźną, kreatywną, wymagającą pracy w zespole, w dynamicznie zmieniających się warunkach. Może założyć własną szkołę języków obcych i zbudować ciekawy zespół nauczycieli języków oraz niestandardowe metody nauczania i prowadzenia zajęć. Albo poszukać pracy w agencji eventowej lub marketingowej.

W pracy agenta finansowego lub ubezpieczeniowego sprawdzi się bardziej styl C – dokładny, logiczny i analityczny, formalny i zdyscyplinowany. Osoba dyplomatyczna, zdyscyplinowana i bardzo uprzejma. Nie lubi ryzyka oraz nieoczekiwanych lub stresujących sytuacji. Taka osoba mówi ”Zróbmy to porządnie”.

Każdy ze stylów ma swoje czynniki motywujące i demotywujące, własny styl komunikacji, silne i słabe strony, talenty do rozwoju i obszary do pracy nad sobą, inaczej reaguje na stres.

Nikt z nas nie jest jednym czystym stylem. Jesteśmy kombinacjami czterech podstawowych stylów zachowań ( D, I, S, C ) i tych kombinacji jest 160 co pozwala na bardziej dogłębną ocenę zachowań.

I tu wrócę do początku artykułu, że każdy z nas zna siebie najlepiej. Niby tak, ale Klienci zawsze mówią, że z badania dowiadują się o sobie ważnych rzeczy, które wykorzystują w dalszym rozwoju, w pracy, w domu, do komunikacji, do kształtowania swojej ścieżki kariery.

Jeżeli nie jesteś pewien swoich talentów i naturalnych predyspozycji, możesz to sprawdzić i zrobić badanie. Jestem certyfikowanym konsultantem metody Extended DISC, dlatego mogę Ci więcej opowiedzieć o tym badaniu. Tutaj możesz zapoznać się dokładnie z badaniem oraz skorzystać z niego. 

 

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close