Jaki powinien by膰 lider

Jaki powinien by膰 lider? Oto 5 cech dobrego przyw贸dcy, na kt贸re warto zwr贸ci膰 uwag臋.

Krystyna Marcinkowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 


Istnieje wiele teorii na temat tego, jaki powinien by膰 dobry przyw贸dca. Niekt贸re stawiaj膮 na budowanie autorytetu, inne na umiej臋tno艣膰 osi膮gania cel贸w, a kolejne mi臋dzy innymi na dobr膮 organizacj臋. Jednak na pewne cechy najlepszych lider贸w cz臋sto nie zwraca si臋 uwagi, cho膰 s膮 istotne dla funkcjonowania ca艂ego zespo艂u. Kt贸re z nich i dlaczego warto doskonali膰?

Wewn臋trzna sp贸jno艣膰

M贸wi膰 jedno i robi膰 drugie. W聽ten spos贸b na pewno nie zbuduje si臋 swojej wiarygodno艣ci w艣r贸d cz艂onk贸w zespo艂u. Dlatego dobry lider to kto艣, kto jest wewn臋trznie sp贸jny 鈥 zachowuje zgodno艣膰 my艣li, mowy i czyn贸w. Dzia艂a w oparciu o swoje warto艣ci i przekonania, jest wi臋c autentyczny i uczciwy, dotrzymuje s艂owa, a to pozwala wzbudza膰 zaufanie 鈥 w艂a艣nie w ten spos贸b osi膮ga swoje cele. Taka wewn臋trzna integralno艣膰 przyczynia si臋 tak偶e do szczerego zaanga偶owania, wprowadza do zespo艂u emocjonaln膮 stabilno艣膰, spok贸j i opanowanie. Przyw贸dca charakteryzuj膮cy si臋 t膮 cech膮 potrafi te偶 spojrze膰 na sytuacje ze zdrowym dystansem, a dodatkowo jest konsekwentny bez wzgl臋du na okoliczno艣ci. To sprawia, 偶e pewne jego zachowania s膮 dla jego wsp贸艂pracownik贸w 鈥瀙rzewidywalne鈥 w pozytywnym rozumieniu tego s艂owa 鈥 podw艂adni wiedz膮, jakie b臋d膮 jego priorytety nawet w obliczu sytuacji problematycznych, a to u艂atwia im zachowanie spokoju i zwi臋ksza ich poczucie bezpiecze艅stwa.

Elastyczno艣膰

W przypadku kryzys贸w przydatna jest r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 poszukiwania nowych rozwi膮za艅. 鈥 Nie polega ona na zmienno艣ci w zakresie zasad post臋powania, a na elastyczno艣ci na poziomie operacyjnym. Wa偶ne jest, by lider potrafi艂 szybko reagowa膰 nawet w obliczu problem贸w. By ka偶dorazowo dostosowywa膰 zdolno艣ci i do艣wiadczenie swoje oraz zespo艂u do nowego kontekstu 鈥 wyja艣nia Hanna Malinowska, trenerka biznesu z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland. 鈥 Oczywi艣cie nie oznacza to rezygnacji z za艂o偶onych cel贸w, a optymalizacj臋 sposob贸w ich osi膮gni臋cia. Taka zdolno艣膰 szybkiej adaptacji do aktualnych warunk贸w czy okoliczno艣ci pozwala na zachowanie energii i koncentracji nawet w bardzo dynamicznie zmieniaj膮cym si臋 otoczeniu 鈥 dodaje. Istotn膮 kwesti膮 w przyw贸dztwie jest nie tylko sytuacyjne reagowanie, ale i d艂ugofalowe zarz膮dzanie zmian膮. Wymaga to skutecznego planowania, wdra偶ania, wzmacniania, a tak偶e dalszego monitorowania jej efekt贸w. Do tych zada艅 niezb臋dny jest sta艂y rozw贸j elastyczno艣ci my艣lenia, na kt贸r膮 sk艂ada si臋 otwarto艣膰 na nowe do艣wiadczenia, poszukiwanie niekonwencjonalnych rozwi膮za艅 czy wychodzenie poza schematy.

Optymizm

Wed艂ug specjalist贸w w przyw贸dztwie nie tylko w obliczu zmian, ale i w codziennym funkcjonowaniu wa偶ne jest te偶 pozytywne nastawienie, oczywi艣cie bez jednoczesnej rezygnacji z racjonalnego podej艣cia. Zachowanie u艣miechu na twarzy i wiara w to, 偶e b臋dzie dobrze niezale偶nie od nastroju i czynnik贸w zewn臋trznych zwykle nie jest 艂atwe. Ludzie nie zawsze doceniaj膮 t臋 cech臋, a jeszcze rzadziej wi膮偶膮 j膮 z atrybutem przyw贸dcy, jednak to w艂a艣nie ona pozwala dostrzega膰 mo偶liwo艣ci w tym, w czym inni widz膮 problemy. Tymczasem to zdolno艣膰 po偶膮dana u lider贸w, pozwala bowiem podchodzi膰 z otwarto艣ci膮 do nowych wyzwa艅, kt贸re stale pojawiaj膮 si臋 w dynamicznym otoczeniu biznesowym. Wbrew obiegowym opiniom optymizm niekoniecznie jest zarezerwowany dla charyzmatycznych ekstrawertyk贸w, r贸wnie偶 introwertycy mog膮 by膰 pozytywnie nastawieni zar贸wno do pracy, jak i ludzi, cho膰 nie wyra偶aj膮 tego w tak ekspresyjny spos贸b.

Umiej臋tne s艂uchanie

鈥 W艣r贸d cech dobrego mened偶era cz臋sto wymienia si臋 zdolno艣ci komunikacyjne. Niestety bywaj膮 one cz臋sto rozumiane jedynie jako efektywne przemawianie. Przekonuj膮ce przedstawienie plan贸w czy podsumowanie zrealizowanych projekt贸w jest istotne dla motywowania zespo艂u. Jednak liczy si臋 r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 s艂uchania, bo to w艂a艣nie ona pozwala lepiej zrozumie膰 prawdziwe potrzeby i intencje rozm贸wcy 鈥 t艂umaczy Hanna Malinowska z Integra Consulting Poland. 鈥 Je艣li b臋dzie nim pracownik, to taki dialog mo偶e stanowi膰 punkt wyj艣cia do zaplanowania jego dalszego wieloaspektowego rozwoju. Wspieranie wsp贸艂pracownik贸w w doskonaleniu si臋 jest niezmiernie wa偶ne, bo przecie偶 to w艂a艣nie ludzie stanowi膮 o sukcesie organizacji 鈥 dodaje. Wnikliwe s艂uchanie przydaje si臋 przyw贸dcom tak偶e, kiedy w zespole pojawiaj膮 si臋 konflikty. Zapoznaj膮c si臋 dok艂adnie z argumentami ka偶dej ze stron, 艂atwiej wypracowa膰 porozumienie.

Pokora

Ta cecha r贸wnie偶 pomaga w zrozumieniu innych i znajdowaniu wsp贸lnych rozwi膮za艅, ale nie tylko. Cz臋sto m贸wi si臋, 偶e mened偶er powinien by膰 charyzmatyczny i pewny siebie. To wa偶ne elementy charakterystyki ka偶dego, za kim maj膮 pod膮偶a膰 inni. Jednak dodanie do nich pokory sprawia, 偶e przyw贸dca nie wywy偶sza si臋. Akceptuje to, 偶e nie zawsze wszystko wie, potrafi przyzna膰 si臋 do b艂臋du, jest otwarty na uczenie si臋 od ka偶dego, w艂膮cznie z osobami o mniejszym do艣wiadczeniu. Przez tak膮 postaw臋 staje si臋 bli偶szy zespo艂owi, jest bardziej autentyczny. Pokorny lider nie szuka wym贸wek, czuje si臋 odpowiedzialny zar贸wno za dzia艂ania swoje, jak i wsp贸艂pracownik贸w. Do tego potrzeba odwagi, nie nale偶y wi臋c kojarzy膰 tej cechy ze s艂abo艣ci膮 i brakiem w艂asnego zdania.

Bycie dobrym liderem nie jest 艂atwe 鈥 wymaga sta艂ego uczenia si臋, samo艣wiadomo艣ci i pracy nad sob膮. To jednak trud warty podj臋cia, bowiem jego efekty oddzia艂uj膮 na ca艂y zesp贸艂. Doskonal膮c si臋, warto uwzgl臋dni膰 r贸wnie偶 rozw贸j cech, na kt贸re na co dzie艅 nie zwraca si臋 uwagi. Bo pomagaj膮 one w stawaniu si臋 lepszym i skuteczniejszym przyw贸dc膮.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter