Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Lepsze wykorzystanie talentów kobiet to inwestycja, która wszystkim się opłaci – przekonywali liderzy w debacie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

Lepsze wykorzystanie talentów kobiet to inwestycja, która wszystkim się opłaci – przekonywali liderzy w debacie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

Olga Kozierowska

 

Firmy, w których jest więcej kobiet na wysokich stanowiskach i w kadrze zarządzającej osiągają lepsze wyniki finansowe. Ale awansujących kobiet jest wciąż za mało. Co zrobić, by to zmienić? I w jaki sposób mężczyźni mogą włączyć się w budowanie różnorodności, by zmiany mogły następować szybciej i skuteczniej?

O tym rozmawiali liderki i liderzy biznesu podczas inauguracji pierwszego w Polsce klubu Male Champions of Change: Paul Wojciechowski (Ambasador Australii na Polskę, Czechy i Litwę), Kamila Kaliszyk (Dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe), dr Ewa Rumińska-Zimny (Prezeska Międzynarodowego Forum Kobiet Nauki i Biznesu przy SGH), Piotr Dziwok (Prezes Zarządu Shell Polska), Tomasz Konik (Partner w Deloitte Środkowa Europa oraz wiceprezes zarządu w Deloitte Advisory i Deloitte Consulting) i Sławomir Łopalewski (Prezes Zarządu PKO Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A). Debatę poprowadził Jarosław Kuźniar.

Gdzie te kobiety?

Różnorodność to dziś jeden z kluczowych zasobów firm. Mądre zarządzenie różnorodnością pozwala na efektywne wykorzystanie puli talentów, w tym także pełniejsze wykorzystanie potencjału kobiet. A jednak różne raporty pokazują, że zmiany następują zbyt wolno. Przykładem są wyniki opublikowane w raporcie Deloitte „Women in the Boardroom: A Global Perspective”, analizującego sytuację w 64 krajach, w tym w Polsce. Wynika z niego, że odsetek kobiet – członkiń zarządów na całym świecie wynosi zaledwie 15%, a w Europie – 22,6%. W Polskich spółkach tylko jedna czwarta wdrożyła politykę różnorodności, odnoszącą się do składu zarządu, rady nadzorczej oraz kluczowych stanowisk w firmie. Widać, że zmiany są, ale wciąż postępują zbyt wolno.

– Jeśli spojrzymy na ten problem z punktu widzenia biznesowego, zobaczymy, ile kosztuje nas to, że nie zajęliśmy się tą sprawą. A nie stać nas już na to, by marnować talenty kobiet – zaczął ambasador Australii na Polskę, Czechy i Litwę, Paul Wojciechowski, który objął patronat honorowy nad wydarzeniem.

Ambasador Australii w Polsce, Paul Wojciechowski

Biznes pilnie potrzebuje potencjału kobiet!

– Środowisko biznesowe bardzo się zmienia i talenty kobiet świetnie do tego nowego stylu prowadzenia biznesu pasują. Zamiast twardego sposobu zarządzania coraz częściej potrzebna jest także inteligencja emocjonalna oraz umiejętność patrzenia w przyszłość, innego zarządzania ryzykiem, budowania relacji. Potencjału kobiet biznes nie może dziś zmarnować – wskazywał Piotr Dziwok, prezes Shell Polska.

Tomasz Konik, Piotr Dziwok, Kamila Kaliszyk i Sławomir Łopalewski

Podobnego zdania był Tomasz Konik. – Ponad 60% osób z wyższym wykształceniem to kobiety. Ponad połowa osób dostępnych na rynku pracy to kobiety. Żaden biznes nie może sobie pozwolić na to, by ignorować taki potencjał. Dlatego trzeba przestać tylko rozmawiać o parytetach, kwotach, ale zacząć podejmować konkretne kroki, żeby umożliwić kobietom funkcjonowanie w biznesie w coraz większym stopniu – tłumaczył.

Bariery…

Na jakie bariery natrafiają kobiety na rynku pracy? To przede wszystkim problem z godzeniem ról, tzw. luka płacowa, przerwa w pracy spowodowana urlopem macierzyńskim i brak jasnej ścieżki kariery, w którą urodzenie dziecka byłoby wpisane. – Na początku na rynku pracy jest po równo – jest tyle samo kobiet i mężczyzn, ale im wyżej tym kobiet robi się coraz mniej, coraz bardziej powiększa się luka płacowa, mniej kobiet awansuje na stanowiska menedżerskie. Dzieje się tak m.in. dlatego, że idą na urlopy macierzyńskie, które w żaden sposób nie są włączone w strategię zarządzania firmy. W przeciwieństwie do mężczyzn nie mają jasnej ścieżki kariery. Zamiast tego niepokoją się, co będzie, jeśli urodzą dziecko. Tak się będzie nadal działo bez świadomej działalności firmy i włączania takich rzeczy w strategię – wyjaśniała dr Ewa Rumińska-Zimny.

Kamila Kaliszyk

…i konkretne rozwiązania

Co zatem może pomóc? O konkretnych rozwiązaniach opowiedziała Kamila Kaliszyk, Dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe. – W naszej firmie przykład idzie z samej góry, ponieważ prezes Mastercard, Ajay Banga dba o wprowadzanie konkretnych strategii. Przykładowo, w 2016 roku ogłosił, że zlikwidowana zostaje luka płacowa – kobiety i mężczyźni na tych samych stanowiskach zarabiają tyle samo. Kolejnym pomysłem było dodatkowe wsparcie pracowników w kwestii rodzinnej: w 2017 roku prezes wdrożył dodatkowy, 8-tygodniowy urlop ojcowski, za który Mastercard w pełni płaci. Dzięki temu kobieta może zdecydować, czy chce wspólnie z partnerem zostać w domu z dzieckiem czy szybciej wrócić do pracy, bo dzieckiem zaopiekuje się tata – podsumowała Kaliszyk.

A co mężczyźni mogą zrobić dla kobiet?

Przykład Mastercard pokazuje, jak wiele można zrobić, gdy w zmiany zaangażują się także mężczyźni. I ta idea przyświeca powstaniu klubu Male Champions of Change.

– Idea Male Champions of Change pokazuje w jaki sposób wpływowi mężczyźni mogą ramię w ramię współpracować z kobietami tak, by poprawić ogólne wyniki organizacji, niezależnie czy jest to jednostka rządowa czy też prywatne przedsiębiorstwo. Założony w 2010 roku w Australii klub skupia obecnie około 40 prezesów i dyrektorów zarządzających, aktywnie zaangażowanych w działania mające na celu zwiększenie liczby kobiet na kluczowych stanowiskach i poprawę warunków ich zatrudnienia, by w pełni wykorzystać ich potencjał. Działania te obejmują m.in. wprowadzenie elastycznych form i godzin pracy, tworzenie przyzakładowych żłobków lub przedszkoli, ułatwienia dla matek wracających do pracy po urlopie macierzyńskim, a także bardziej kompleksowe działania zmierzające do zmian kulturowych i przełamywania stereotypów – tłumaczy ambasador Paul Wojciechowski, który objął patronat honorowy nad polskim klubem Male Champions of Change.

– Już wiemy, że równość i różnorodność się opłaca. Ale kobiet awansujących na kluczowe stanowiska jest wciąż za mało. Do niedawna o barierach, rozwiązaniach i pomysłach mówiły głównie kobiety i kobiety ich słuchały. Policzono jednak, że jeśli samodzielnie będziemy walczyć o to, by zostać zauważone, wyrównanie samej luki płacowej zajmie nam jeszcze kilkadziesiąt lat. Dlatego rola mężczyzn we wprowadzaniu zmian jest tak ważna. Coraz więcej z nich rozumie, że to opłacalne dla nich i dla firm. Czas więc na kolejny krok, czyli tworzenie konkretnych rozwiązań oraz inwestycje w ich wdrażanie. Klub Male Champions of Change, który tworzymy to kolejny krok do zmiany – podsumowała Olga Kozierowska, współtwórczyni Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera. Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji w postaci wiedzy biznesowej, zawodowej i psychologicznej, informacji o wydarzeniach, które organizujemy i  nowościach w serwisach SukcesPisanySzminka.pl i SukcesToJa.pl oraz informacji handlowych. Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-722) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.

Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!






Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close