bizneswoman

Wszystko, co powinni艣cie wiedzie膰, zanim p贸jdziecie na rozmow臋 o prac臋

Agnieszka Borowa, Jobhouse

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Str贸j, gesty, mowa cia艂a, spos贸b rozmawiania 鈥 to wszystko bierze pod uwag臋 osoba rekrutuj膮ca do pracy, pisze Agnieszka Borowa z Jobhouse.


Kandydata, kt贸ry przeszed艂 pomy艣lnie pierwszy etap rekrutacji (selekcja CV) czeka jeden z wa偶niejszych element贸w rekrutacji jakim jest bezpo艣rednia rozmowa z pracodawc膮 czy osob膮 rekrutuj膮c膮 w jego imieniu, zwykle pracownikiem dzia艂u HR lub rekruterem z zewn臋trznej firmy. Nawet najbardziej kompetentny kandydat mo偶e straci膰 szans臋 na zatrudnienie, je偶eli podczas rozmowy kwalifikacyjnej wypadnie 藕le, nieprofesjonalnie.
Rekruter ocenia nie tylko to, co m贸wi kandydat, ale te偶 to, jak wygl膮da, w jaki spos贸b m贸wi i jak si臋 zachowuje 鈥 r贸wnie偶 przed i po rozmowie, nie tylko w jej trakcie. Warto zatem zwr贸ci膰 uwag臋 na zachowania, kt贸re mog膮 zdyskredytowa膰 nas w oczach rekrutuj膮cego. Poni偶ej opisuj臋 kilka najcz臋艣ciej pope艂nianych b艂臋d贸w, kt贸re ra偶膮 rekrutuj膮cych i mog膮 zawa偶y膰 o dalszej karierze aplikanta.

Nieodpowiedni wygl膮d/ubi贸r

Chocia偶 mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e to kompetencje, do艣wiadczenie, umiej臋tno艣ci, osi膮gni臋cia s膮 najwa偶niejsze w procesie rekrutacji, jednak wygl膮d jest r贸wnie wa偶nym elementem, na kt贸ry osoby rekrutuj膮ce zwracaj膮 uwag臋, w my艣l powiedzenia 鈥濲ak ci臋 widz膮, tak ci臋 pisz膮鈥. Nasz str贸j to cz臋艣膰 ca艂o艣ci naszego wygl膮du i nie da si臋 uciec od wra偶enia, jakie robimy strojem – mo偶emy nim zbudowa膰 lub zrujnowa膰 nasz wizerunek. Bardzo cz臋sto poprzez nietypowy ubi贸r kandydat chce si臋 wyr贸偶ni膰 zosta膰 zapami臋tany, co ma si臋 prze艂o偶y膰 na propozycj臋 zatrudnienia. Niestety bywa, 偶e owa oryginalno艣膰 przekracza granice dobrego smaku czy nawet normy spo艂eczne i w efekcie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego.

Czego powinni艣my zatem unika膰 kompletuj膮c garderob臋 na rozmow臋 rekrutacyjn膮 ? Przede wszystkim nie zak艂ada膰 ubra艅: za ma艂ych, za du偶ych, starych i rozci膮gni臋tych, w krzykliwych kolorach (np. czerwie艅, 偶贸艂膰) lub w nieodpowiednich ich po艂膮czeniach. Zrezygnujmy r贸wnie偶 z jaskrawych, kolorowych wzor贸w. Zapomnijmy o sanda艂ach, krzycz膮cych dodatkach, du偶ych dekoltach, obcis艂ych bluzkach, mini sp贸dniczkach, t-shirtach (zw艂aszcza tych z zabawnymi nadrukami), shortach, bluzach, dresach itp. Kobietom zdecydowanie odradza si臋 bardzo wysokie szpilki, podkre艣lanie dekoltu, zgrabnych n贸g czy lok贸w do pasa. W przypadku m臋偶czyzn nie poleca si臋 swetr贸w, koszul z kr贸tkim r臋kawem, czy krawat贸w z dziwnymi wzorami np. z Kaczorem Donaldem czy Myszk膮 Miki.

Poza tym str贸j musi by膰 czysty i schludny. Kiedy przed wyj艣ciem z domu zauwa偶ysz, 偶e twoje buty s膮 brudne, brakuje Ci guzika, masz dziurawe rajstopy albo plam臋 na spodniach nie machaj na to r臋k膮. Cho膰 mo偶e ci si臋 to wydawa膰 ma艂o istotne, ludzie zwracaj膮 uwag臋 na takie szczeg贸艂y. Lepiej nie zosta膰 zapami臋tanym jako osoba z plam膮 na r臋kawie czy rozmazanym makija偶em. Rekruter mo偶e oczywi艣cie nie zwr贸ci膰 na to uwagi, ale po co ryzykowa膰?
R贸wnie偶 dob贸r dodatk贸w jest niezwykle wa偶ny – mog膮 podkre艣li膰 Tw贸j indywidualizm, b膮d藕 zepsu膰 ca艂e wra偶enie. Warto postawi膰 na minimalizm i prostot臋. Nie nak艂adajmy zbyt du偶ej liczby dodatk贸w. Bransoletki, du偶e naszyjniki (grube, z艂ote 艂a艅cuchy) zbyt widoczne kolczyki (np. ogromne ko艂a) 鈥 to wszystko oddala nas od elegancji, poza tym odwraca uwag臋. Elegancko wygl膮daj膮 jedynie drobne, nie rzucaj膮ce si臋 w oczy ozdoby.

Nieprofesjonalne jest te偶 zabieranie na rozmow臋 reklam贸wek (z zakupami, z dokumentami), czy r贸偶nego rodzaju wielkich toreb – pla偶owych, siatkowych lub sportowych. Na rozmow臋 kwalifikacyjn膮 dopuszczalna jest jedynie niewielka (najlepiej sk贸rzana) teczka lub ewentualnie torba na laptopa. Je艣li nie mamy 偶adnej teczki, nie bierzmy ze sob膮 niczego. Zdarza si臋, 偶e kandydaci do pracy przychodz膮 na rozmow臋 z plecakami. Rozmowa kwalifikacyjna to nie szkolne zaj臋cia, a elegancki garnitur po prostu nie komponuje si臋 z plecakiem.

Nale偶y w tym miejscu jednak podkre艣li膰, 偶e idealny, uniwersalny str贸j nie istnieje i wszystko zale偶y od miejsca pracy i posady, jak膮 chcemy zdoby膰 鈥 istotne jest dostosowanie wygl膮du do stanowiska na jakie aplikujemy. Od grafika aplikuj膮cego do agencji reklamowej nikt nie wymaga garnituru i krawata (kolorowa bluzka czy fantazyjne buty prawdopodobnie nikogo nie zra偶膮). Inne zasady panuj膮 w bankach, urz臋dach czy korporacjach. Osob臋 aplikuj膮c膮 do pracy na stanowisko doradcy klienta w banku przysz艂y pracodawca b臋dzie zapewne chcia艂 zobaczy膰 w stroju podobnym do tego, kt贸ry jest obowi膮zuj膮cy na tym stanowisku (wskazany jest garnitur/garsonka). Gdy niewiele wiemy o firmie do kt贸rej aplikujemy, zawsze lepiej jest by膰 ubranym zbyt elegancko, ni偶 niechlujnie. Wa偶ne, by pami臋ta膰 o kilku zasadach: str贸j musi by膰 dopasowany do sytuacji oraz kultury organizacyjnej; elementy stroju musz膮 by膰 schludne, wyprasowane, niepowyci膮gane, buty czyste, zakrywaj膮ce palce i pi臋ty, dodatki powinny by膰 skromne, a kolory stonowane. Nale偶y wybiera膰 eleganckie, klasyczne kroje.

Opr贸cz stroju (kt贸ry jest oczywi艣cie wa偶ny) nale偶y jeszcze wspomnie膰 o wygl膮dzie twarzy i w艂os贸w. Przet艂uszczona fryzura, w艂osy zas艂aniaj膮ce twarz, zbyt wiele 偶elu na w艂osach, ekstrawaganckie upi臋cia, 鈥瀖ocne鈥 akcesoria czy nawet brokat s膮 niedopuszczalne. Nie chcemy przecie偶, aby kto艣 pomy艣la艂, 偶e jeste艣my niechlujni czy nie potrafimy dopasowa膰 wygl膮du do sytuacji. Zakryjmy r贸wnie偶 wszelkie zmiany na twarzy, przypudrujmy j膮 nieco, aby nie 艣wieci膰 si臋 nadmiernie. Niedobre wra偶enie sprawiaj膮 podkr膮偶one z niewyspania oczy lub nieustanne ziewanie kandydat贸w. Nie poleca si臋 u偶ywania bardzo intensywnych perfum lub ostrego makija偶u.
Generalnie starajmy si臋 wygl膮da膰 鈥炁泈ie偶o i lekko鈥. W贸wczas b臋dziemy si臋 r贸wnie偶 czu膰 lepiej i pewniej psychicznie. To bardzo wa偶ne, kiedy chcemy 鈥瀞przeda膰鈥 swoje umiej臋tno艣ci i zyska膰 wybran膮 posad臋. W艂a艣ciwie dobrany ubi贸r mo偶e nam pom贸c, niew艂a艣ciwy, niewygodny str贸j mo偶e natomiast nas zdekoncentrowa膰 i sprawi膰, 偶e nie b臋dziemy mogli skupi膰 si臋 na rozmowie. Str贸j nie mo偶e nam przeszkadza膰, a co wa偶ne nie mo偶emy czu膰 si臋 w nim jak w 鈥瀙rzebraniu鈥. Ma by膰 przede wszystkim elegancki i wygodny. Niestety ci膮gle s膮 kandydaci, kt贸rzy w og贸le nie przywi膮zuj膮 wagi do powy偶szych zasad. W przypadku rozmowy rekrutacyjnej maksyma 鈥濶ie szata zdobi cz艂owieka鈥 nie ma zastosowania i musimy o tym pami臋ta膰, je艣li chcemy zrobi膰 dobre wra偶enie.

Mowa cia艂a 鈥 niewskazane gesty

Mowa cia艂a (definiowana poprzez: grymas twarzy, gestykulacj臋, kontakt wzrokowy, postaw臋 oraz wszystkie pozosta艂e ruchy cia艂a) nie tylko mo偶e zdradzi膰 wiele na temat charakteru cz艂owieka, ale te偶 okre艣la stosunek nadawcy komunikatu do otoczenia. Sygna艂y pozaj臋zykowe trafnie oddaj膮 nasze samopoczucie, nastr贸j, postawy czy intencje. U艣miech, milczenie, zmarszczone brwi, ci臋偶kie wzdychanie, postawa zamkni臋ta, zw臋偶one 藕renice czy b臋bnienie palcami po stole to konkretne przejawy stan贸w emocjonalnych, oczekiwa艅 czy cech temperamentu. Niesp贸jno艣膰 komunikatu w zakresie s艂贸w i gest贸w mo偶e wskazywa膰 na nieszczero艣膰 i k艂amstwo. Przekaz niewerbalny jest szczeg贸lnie wa偶ny podczas takich sytuacji jak rozmowa kwalifikacyjna.

Co oznaczaj膮 komunikaty niewerbalne wysy艂ane przez kandydat贸w? Je偶eli nasze spojrzenie jest kr贸tkie, a nasz wzrok 鈥瀝ozbiegany鈥 komunikujemy lekcewa偶enie. Unikanie spojrzenia te偶 nie 艣wiadczy o niczym dobrym – nie wiadomo, czy rozm贸wca tylko si臋 wstydzi, czy te偶 nie do ko艅ca m贸wi prawd臋. To samo dotyczy zbyt d艂ugiego wpatrywania si臋 w oczy rozm贸wcy/rekrutera 鈥 mo偶e oznacza膰 wrogo艣膰 b膮d藕 nietakt.

Z kolei krzy偶owanie r膮k na klatce piersiowej, sygnalizuje dystans i obaw臋. Przyj臋cie zamkni臋tej postawy stanowi dla rekrutera jednoznaczny komunikat, 偶e kandydat wola艂by w tym momencie znajdowa膰 si臋 w innym miejscu. Nie pukajmy palcami o st贸艂, nie wier膰my si臋 na krze艣le, nie bawmy si臋 w艂osami, d艂ugopisem, telefonem czy guzikiem 鈥 to nie tylko zdradza zdenerwowanie, ale jest tak偶e nieeleganckie. Chc膮c wypa艣膰 dobrze, postawmy na gestykulacj臋 otwart膮, starajmy si臋 kierowa膰 wn臋trze d艂oni ku g贸rze podczas odpowiadania na pytania. Pami臋tajmy te偶 o delikatnym u艣miechu i nie silmy si臋 na sztucznie skupion膮 min臋 podczas wymiany informacji. Im bowiem bardziej nienaturalne gesty wykonuje kandydat, tym rekrutrowi trudniej jest uwierzy膰 w przekazywane mu informacje i nawi膮za膰 z aplikantem przyjazn膮 relacj臋, kt贸ra tak偶e ma wp艂yw na ocen臋 podczas podsumowania ca艂ego procesu selekcji. Najwa偶niejsze, 偶eby wypa艣膰 naturalnie.

Absolutnie niewskazane jest te偶 naruszanie przestrzeni intymnej rekrutera (od 0 do 45 cm od cia艂a) poprzez np. dotykanie, nachylanie si臋, czy poklepywanie. Kandydat powinien zachowa膰 鈥瀊ezpieczn膮鈥 odleg艂o艣膰 – wyznacza j膮 zwykle odleg艂o艣膰 wyci膮gni臋tej r臋ki (od 45 do 120 cm od cia艂a). Pozwala ona na zachowanie komfortu podczas prowadzonych rozm贸w.

Kontakt wzrokowy, odpowiednia postawa, pozytywne nastawienie, pewny u艣cisk d艂oni 鈥 to zachowania, kt贸re mog膮 przyczyni膰 si臋 do zako艅czenia rozmowy rekrutacyjnej sukcesem. Spocone r臋ce, dr偶膮cy g艂os i wzrok szukaj膮cy punktu zaczepienia pokazuj膮 natomiast, 偶e kandydat ma problem z opanowaniem stresu, a je偶eli praca jest stresuj膮ca 鈥 mog膮 skutecznie wyeliminowa膰 kandydata z dalszych etap贸w rekrutacji.

Gadulstwo, czyli 鈥瀙rzegadywanie鈥 rekrutera

Sztuka konwersacji w du偶ej mierze polega na w艂a艣ciwym traktowaniu drugiej strony dyskusji, wys艂uchaniu jej i odpowiednim odczytywaniu sygna艂贸w, kt贸re wysy艂a. To niezmiernie cenione umiej臋tno艣ci, na kt贸re szczeg贸lnie zwraca si臋 uwag臋 podczas procesu rekrutacji. W czasie rozmowy wa偶ne jest, aby jasno i konkretnie odpowiada膰 na pytania ze strony rekrutera. Nie nale偶y wchodzi膰 w 偶adne dygresje, rozwija膰 zanadto swoich odpowiedzi. Niestety kandydaci cz臋sto o tym zapominaj膮. Najcz臋艣ciej pope艂niane przez nich b艂臋dy to rozwlekanie opowiadanych historii, m贸wienie nie na temat, niejasne, pokr臋tne odpowiedzi, nieustanne 偶arty, przerywanie czy wr臋cz nie pozwalanie na doj艣cie do g艂osu rekruterowi.

Chocia偶 mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e ch臋膰 przekazania du偶ej ilo艣ci informacji i zainteresowania swoj膮 osob膮 pracodawcy 艣wiadczy o tym, 偶e kandydatowi zale偶y na danym stanowisku, jednak takie 鈥瀙rzegadywanie鈥 osoby rekrutuj膮cej mo偶e przynie艣膰 zupe艂nie odwrotny efekt. Rozmowa kwalifikacyjna jest oczywi艣cie momentem, podczas kt贸rego powinni艣my jak najlepiej si臋 zaprezentowa膰, ale nie chodzi tu o to, by wype艂ni膰 j膮 nieprzemy艣lanym s艂owotokiem. I nawet nie chodzi o to, 偶e kandydat podczas rozmowy m贸wi zbyt du偶o, dyskwalifikuj膮ca jest raczej sytuacja, w kt贸rej nie odpowiada on na pytania rekrutera. M贸wi du偶o, lecz nic z tego nie wynika, bo brak jest w s艂owach tre艣ci oraz konkluzji. Taka sytuacja zdarza si臋 cz臋sto do艣wiadczonym osobom z wieloletnim sta偶em, szczeg贸lnie, gdy staraj膮 si臋 o stanowisko, kt贸re zwi膮zane ze sprzeda偶膮 (np. przedstawiciele handlowi). Takim kandydatom wydaje si臋, 偶e na rozmowie wr臋cz nale偶y zagada膰 rekrutera, a to nieprawda. Po spotkaniach, na kt贸rych kandydat m贸wi艂 o wszystkim i o niczym, nieustannie skacz膮c z tematu na temat, naprawd臋 niewiele o nim wiadomo. Taki kandydat cz臋sto te偶 nie daje rekruterowi mo偶liwo艣ci zadania wszystkich pyta艅 i niepotrzebnie przed艂u偶a spotkanie. W konsekwencji zostawia po sobie negatywne wra偶enie i poczucie zmarnowanego czasu. Dlatego te偶 odpowiadaj膮c na pytania, ca艂y czas nale偶y mie膰 na uwadze istot臋 sprawy, bo nic tak nie irytuje jak wywiad z kandydatem, po kt贸rym rekruter nie jest w stanie stworzy膰 偶adnego opisu tej osoby, a jedyne co mu si臋 nasuwa to gadatliwo艣膰 i nieumiej臋tno艣膰 syntetyzowania my艣li.

Kandydat podczas rozmowy kwalifikacyjnej powinien uwa偶nie s艂ucha膰 rozm贸wcy i udziela膰 precyzyjnych odpowiedzi, a nie rozwodzi膰 si臋 na tematy niezwi膮zane z rekrutacj膮. Dobrze, gdy osoba szukaj膮ca zatrudnienia wyra偶a zainteresowanie, zadaje pytania dotycz膮ce pracy (oczywi艣cie nie za du偶o), ale gdy zamienia oficjaln膮 rozmow臋 w pogadank臋, powstaje problem. Zdarza si臋, 偶e przez tzw. “gadulstwo” (pomimo 艣wietnego przygotowania merytorycznego) kandydat nie przechodzi do kolejnego etapu, bowiem osoba prowadz膮ca rozmow臋 mo偶e wnioskowa膰, i偶 rozm贸wca w ten sam spos贸b dzia艂a w pracy – rozwlekle, dziel膮c w艂os na czworo.

Arogancja, nonszalacja, brak zainteresowania

Co prawda mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e podczas rozmowy kwalifikacyjnej najwi臋kszym wrogiem kandydata jest stres, jednak nie zawsze. Bywa, 偶e zbytnia pewno艣膰 siebie i arogancja mo偶e znacz膮co zmniejszy膰 szanse na zatrudnienie. Na polskim rynku pracownicy maj膮 obecnie coraz mocniejsz膮 pozycj臋 i cz臋sto mog膮 wybiera膰 spo艣r贸d wielu dost臋pnych ofert, co jednak nie oznacza, 偶e podczas spotkania rekrutacyjnego nale偶y manifestowa膰, 偶e wcale tak bardzo nie zale偶y nam na posadzie. Oczywi艣cie to firma wychodzi z propozycj膮 rozmowy kwalifikacyjnej, ale je艣li ju偶 zdecydowali艣my si臋 przyj艣膰 na spotkanie, powinni艣my si臋 wykaza膰 zainteresowaniem i ch臋ci膮 uczestnictwa. Nic tak nie zniech臋ca rekrutera do naszej kandydatury jak podej艣cie demonstruj膮ce stosunek “wszystko mi jedno”.

Jednym z najwi臋kszych b艂臋d贸w pope艂nianych przez osoby szukaj膮ce pracy jest okazywanie niewystarczaj膮cego zainteresowania, oboj臋tno艣ci czy wycofania. Taki ostentacyjny brak entuzjazmu i zaanga偶owania nie jest odbierany jako pewno艣膰 siebie, mimo 偶e wielu kandydatom tak si臋 wydaje. Dlaczego pracodawcy mia艂oby zale偶e膰 na przyj臋ciu takiej osoby do firmy, skoro sprawia ona wra偶enie niezainteresowanej zatrudnieniem?

Co ciekawe, do艣膰 cz臋sto to w艂a艣nie osoby m艂ode, kt贸re dopiero zaczynaj膮 karier臋 zawodow膮 i nie maj膮 jeszcze 偶adnego do艣wiadczenia, bardzo lekcewa偶膮co podchodz膮 do sk艂adanych im ofert. Maj膮 przy tym wyg贸rowane i zupe艂nie nieadekwatne do posiadanych umiej臋tno艣ci oczekiwania. Niestety pokolenie Z, czyli osoby urodzone w latach 90. XX w., bardzo cz臋sto zbyt arogancko podchodz膮 do tematu zatrudnienia oraz samej rozmowy kwalifikacyjnej. To du偶y b艂膮d, poniewa偶 nawet je艣li spe艂niamy wszelkie kryteria formalnie wymagane przez pracodawc臋, to pokazuj膮c oboj臋tno艣膰 i brak zaanga偶owania ju偶 podczas pierwszego spotkania z rekruterem mo偶emy by膰 praktycznie pewni, 偶e stanowisko, o kt贸re si臋 staramy, dostanie inny, bardziej zmotywowany kandydat. Udawana nonszalancja i sprawianie wra偶enia, 偶e jeste艣my rozchwytywani niekoniecznie musi pom贸c w zdobyciu danego etatu czy zlecenia.

Na rozmowie kwalifikacyjnej oczekuje si臋 od kandydat贸w, 偶e b臋d膮 aktywnymi uczestnikami konwersacji. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e rekruter opr贸cz pyta艅 podstawowych, zadaje wiele pyta艅 dodatkowych na podstawie naszej wypowiedzi. Pozwala to nam lepiej zaprezentowa膰 swoj膮 kandydatur臋. W przypadku kiedy ograniczymy si臋 do przytakiwania, og贸lnikowych, wymijaj膮cych, czy jednozdaniowych mrukliwych odpowiedzi b臋dziemy postrzegani jako niezbyt interesuj膮ca kandydatura i – w konsekwencji – zostaniemy odrzuceni. Od kandydata wymaga si臋 aktywno艣ci, zaanga偶owania i komunikatywno艣ci, a nie biernego s艂uchania rekrutera i kiwania g艂ow膮. Jednak nale偶y uwa偶a膰, by wymienianie kompetencji czy dokona艅 nie przerodzi艂o si臋 w odpychaj膮ce 鈥瀦adzieranie nosa鈥. Rozmowa kwalifikacyjna s艂u偶y rekruterowi nie tylko do tego, by skorygowa膰 informacje zawarte w CV czy li艣cie motywacyjnym, ale i do poznania potencjalnego pracownika. Je偶eli ten nie chce m贸wi膰 o sobie, a odpowiedzi trzeba z niego wyci膮ga膰 niemal si艂膮, to kandydat nie powinien si臋 dziwi膰, je偶eli firma wi臋cej si臋 z nim nie skontaktuje.

Pracodawcy ceni膮 sobie pewno艣膰 siebie, wi臋c warto j膮 okazywa膰. Problem w tym, 偶e granica mi臋dzy zdecydowaniem i 艣mia艂o艣ci膮 a arogancj膮 jest bardzo cienka. Arogancja wiele ma imion, ale wszystkie oznaczaj膮 to samo 鈥 brak szacunku dla pracodawcy. Skrajnymi przejawami arogancji, kt贸re mog膮 wykluczy膰 kandydata z dalszej procedury jest odbieranie telefonu czy 偶ucie gumy w trakcie spotkania. Brak zainteresowania stanowiskiem czy zupe艂ny brak pyta艅 ze strony kandydata r贸wnie偶 mo偶e by膰 negatywnie odbierany.

Nieprzygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej

Przysz艂y pracodawca ma prawo zak艂ada膰, 偶e osoba aplikuj膮ca na dane stanowisko zdoby艂a elementarn膮 wiedz臋 na temat firmy, w kt贸rej chcia艂aby pracowa膰 (o ile oczywi艣cie proces rekrutacji nie jest tajny). Kandydat mo偶e zatem podczas rozmowy us艂ysze膰 pytanie: co pan/pani wie o naszej firmie? Niezb臋dna jest zatem og贸lna wiedza na temat bran偶y, w kt贸rej dzia艂a przedsi臋biorstwo, czy produkt贸w, jakimi si臋 zajmuje. Tego typu przygotowanie 艣wiadczy nie tylko o szacunku dla pracodawcy, ale i o pewnych cechach osobowych: przede wszystkim dowodzi rzetelno艣ci i sumienno艣ci osoby staraj膮cej si臋 o prac臋, jest przejawem zaanga偶owania i zainteresowania. Niestety wielu kandydat贸w o tym zapomina i idzie na rozmow臋 bez 偶adnego przygotowania.

Nieznajomo艣膰 stanowiska na jakie aplikuj臋 lub nieznajomo艣膰 podstawowych informacji o firmie do jakiej aplikuj臋 鈥 to powa偶ne b艂臋dy pope艂niane przez kandydat贸w. Osoby takie postrzegane s膮 jako 藕le przygotowane i kt贸rym tym samym nie zale偶y. Warto, poza znajomo艣ci膮 oferty firmy, wiedzie膰 jaka jest jej misja i warto艣ci, jaka jest kultura i struktura organizacyjna, zna膰 otoczenie biznesowe, czyli g艂贸wnych klient贸w i konkurent贸w, w ko艅cu rok za艂o偶enia i histori臋 rozwoju firmy. Je偶eli kandydat nie wie nic – na jakie stanowisko aplikuje, czym zajmuje si臋 dana firma i jakie b臋d膮 jego obowi膮zki 鈥 mo偶e to by膰 jednym z kryteri贸w dyskwalifikuj膮cych kandydata.

Osoby staraj膮ce si臋 o prac臋 powinny tak偶e potrafi膰 umotywowa膰 swoj膮 aplikacj臋. Zdarza si臋 bowiem, 偶e nie potrafi膮 wyja艣ni膰, dlaczego chc膮 pracowa膰 w danej firmie. Je偶eli oni nie potrafi膮 tego wyt艂umaczy膰, to tym bardziej pracodawca nie b臋dzie w stanie powiedzie膰, dlaczego mia艂by ich zatrudni膰.

Reasumuj膮c鈥

Katalog b艂臋d贸w, jakie pope艂niaj膮 kandydaci podczas rozm贸w rekrutacyjnych jest bardzo d艂ugi. Czego nale偶y si臋 wystrzega膰, by nie zrazi膰 do siebie pracodawcy? Opr贸cz b艂臋d贸w om贸wionych ju偶 wy偶ej, kandydaci powinni unika膰: sp贸藕niania si臋 na rozmow臋 rekrutacyjn膮, negatywnych wypowiedzi/krytykowania by艂ego pracodawcy, k艂amstw (np. zawy偶ania poziomu znajomo艣ci j臋zyk贸w obcych), opowiadania osobistych historii (np. 鈥瀙otrzebuj臋 pracy, bo musz臋 sp艂aci膰 d艂ugi鈥), spoufalania si臋 z rekruterem (np. flirtowania), niew艂a艣ciwych pyta艅 (w kt贸rych traktuj膮 siebie, jak osob臋 ju偶 przyj臋t膮 do pracy), czy niekulturalnych zachowa艅. Wszystkie one mog膮 by膰 powodem wykluczenia kandydata z dalszego procesu rekrutacji. Czasem wystarczy jeden gest lub s艂owo, aby zrazi膰 do siebie rekrutera i przekre艣li膰 szans臋 na zatrudnienie. Warto o tym pami臋ta膰 id膮c na rozmow臋 rekrutacyjn膮.

Agnieszka Borowa
Specjalista ds. Rekrutacji Jobhouse

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close