Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Jak przygotować dobrą prezentację?

Jak przygotować dobrą prezentację?

jak zrobić dobrą prezentację

Prezentacja w PowerPoincie często staje się horrorem. Dla autora, gdy brakuje mu narzędzi, by poradzić sobie z tematem. Dla odbiorców, gdy autor próbuje wepchnąć na slajd treść w objętości encyklopedii.

Czy jest jakiś sposób na ten koszmar? Tak, podpowiada go Mirosław Pawełko, autor książki „Mniej slajdów, więcej sensu”.

Rzecznik firmy Microsoft szacował, że w 2013 roku powstawało na świecie 30 milionów prezentacji każdego dnia. Doświadczenie z udziału w szkoleniach, na konferencjach i różnej maści wydarzeniach mówią, że większość z nich jest słaba, bezużyteczna lub nieczytelna. Ich autorzy popełniają wiele grzechów. Wśród najpopularniejszych powtarza się przede wszystkim przerost treści nad slajdem, próba przekazania zbyt wielu informacji naraz, źle dobrane czcionki, dzikie kolory i rozmiary czcionek. Błędy wynikają zazwyczaj z niedostatecznego przygotowania prowadzącego, który, w obawie, że zapomni o czymś istotnym, zabezpiecza się pakując wszystko do prezentacji. Kończy się tym, że zamiast prezentować i mówić, czyta wszystko, co widzi na slajdach.

Tyle o grzechach i zaniedbaniach. Dla tych, którzy nie lubią horrorów, lubią się uczyć i chcieliby, żeby ich prezentacje przynosiły pożądany skutek, Mirosław Paweło proponuje prostą metodę MSWS, czyli mniej slajdów, więcej sensu. Pawełko przeprowadził badania, z których wynika, że większość z pracowników różnego szczebla, ma problemy ze slajdami. 90% nie wie, jak poradzić sobie z natłokiem danych na slajdzie i zaplanować ich wygląd, by zachować czytelność, 75% potwierdziło, że ma kłopot z wizualizacją informacji i wniosków, z kolei 50% badanych przyznało, że wyzwaniem jest dla nich ustalenie celu prezentacji.

Wniosek jest zatem prosty – możesz poświęcić mnóstwo czasu swojej prezentacji i i tak zrobić ją źle, jeśli nie zrozumiesz jednej podstawowej rzeczy – nie liczy się objętość, ale struktura i fabuła. Jeśli wiesz, jaką historię chcesz opowiedzieć innym, nie będziesz potrzebował wszystkiego opisywać na slajdach.

Metoda MSWS składa się z pięć kroków. Jednym z kluczowych etapów pracy jest właśnie przygotowanie fabuły. Jak pisze autor „dla powodzenia w pracy nad slajdami kluczowe jest zaplanowanie fabuły przed przystąpieniem do rysowania slajdów. Odwrotna kolejność to błąd, często popełniany przez liczną grupę osób. Na hasło „Zrób prezentację” wielu pracowników siada przed PowerPointem i zaczyna rysować bądź szuka gotowych slajdów pasujących do zadanego tematu. Tak nie należy robić. Najpierw krok trzeci, czyli fabuła, dopiero potem krok czwarty – przygotowanie slajdu”.

Pawełek lubi filmowe analogie, prezentując narzędzia rodem z planów, np. storyboardy, czy pracę nad narracją i wyborem tylko kluczowych wątków do naszych slajdów. Unika przy tym przesady – nie chodzi przecież o stworzenie od razu superprodukcji. „Nie piszę o konieczności bycia inspirującym, bo wiem, że znacznie częściej oczekuje się po prostu stworzenia dobrze ustrukturyzowanej prezentacji. Nie mobilizuję do tworzenia kreatywnych grafik: wszelkie wskazówki graficzne to proste zalecenia, z których każdy bez trudu skorzysta” – wyjaśnia autor.

prezentacjaksiazka

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close