Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Referencje to nasze wizytówki

Referencje to nasze wizytówki

Oprócz CV i listu motywacyjnego niektórzy pracodawcy wymagają referencji. Co  powinny zawierać i dlaczego nie powinny być laurkami pisze ekspert ze Smart MBC.

Oprócz CV i listu motywacyjnego niektórzy pracodawcy wymagają referencji. Chociaż kiedyś były potrzebne tylko na stanowiska kierownicze, dzisiaj coraz więcej firm chciałoby poznać opinię byłego pracodawcy o zatrudnianym pracowniku.

Aktualnie odchodzi się od referencji na papierze na rzecz samego kontaktu do byłego pracodawcy. Rekruterzy wolą osobiście dowiedzieć się, jakimi byliśmy pracownikami. Ponadto, zamiast czytać nierzadko obszerne wypowiedzi, mogą bezpośrednio zapytać tylko o to, co najbardziej ich interesuje.

Oczywiście papierowe referencje też mogą być przydatne. Aby wyglądały profesjonalnie i wiarygodnie ważne, żeby zawierały dokładną nazwę stanowiska, okres zatrudnienia, zakres obowiązków i pozytywną ocenę dotyczącą ich wykonywania – najlepiej popartą konkretnymi przykładami. Istotne jest, aby były drukowane na jednej stronie A4 na papierze firmowym. Najlepiej, jeśli są podpisane przez bezpośredniego przełożonego lub specjalistę ds. personalnych.

Zdarza się, że pracodawcy proszą, żeby pracownik sam napisał sobie referencje, które na końcu są podpisywane przez bezpośredniego przełożonego. Tutaj lepiej być ostrożnym. O wiele lepiej będzie, jeśli nasze umiejętności zostaną potwierdzone przez inną osobę. W liście referencyjnym istotne są też informacje o kompetencjach miękkich – np. umiejętności pracy w zespole czy odporność na stres. Najlepiej sporządzić taki dokument od razu w kilku egzemplarzach.

Czy liczą się tylko referencje od poprzedniego pracodawcy? Oczywiście, że nie.
Jednak opinia z ostatniego miejsca pracy od bezpośredniego przełożonego, który z nami długo współpracował jest najcenniejsza. Poza byłym przełożonym warto mieć też kontakt z osobami bezpośrednio z nami współpracującymi – to oni mogą powiedzieć Rekruterowi o naszym sposobie pracy. Dobrym źródłem informacji w przypadku, gdy do tej pory byliśmy freelancerami są nasi klienci. Możemy ich poprosić o opinię.

W dobie referencji na LinkedInie lub GoldenLine pojawia się problem ich wartości. Mimo że miło mieć dużo pozytywnych opinii, na takich portalach większość z nich okazuje się być nieprzydatna, ponieważ podkreślają tylko nasze dobre cechy, są przysłowiowymi “laurkami”. Potwierdzenie umiejętności przez przypadkowe osoby niewiele wnosi do naszego doświadczenia i jest niekorzystnie odbierane. W rzeczywistości niewiele mówią o naszym sposobie pracy czy kompetencjach. Rekruterzy bardzo często już na samym początku etapu weryfikacji CV kandydatów postanawiają sprawdzić konto na portalach branżowych. Śledzą, czy dana osoba była aktywna i brała udział w branżowych dyskusjach. Ważne, żeby gromadzić swoje referencje i zamieszczać na swoim profilu wszystkie linki, które odnoszą się do zrealizowanych projektów i dodanych na ich temat opinii.

Kwestią sporną jest umieszczanie referencji już w samym CV. Specjaliści ze Smart MBC radzą, by nie umieszczać ich w papierowym CV. Jeśli zamiast standardowego dokumentu posługujemy się stroną internetową lub interaktywnym CV wstawienie referencji do życiorysu jako jednej z zakładek/podstron może być dobrym rozwiązaniem. W ten sposób zgromadzone są w jednym miejscu wszystkie ważne dokumenty, które sporo ułatwiają Rekruterom. Ważne, by mieć potwierdzenie dokumentu na papierze i/lub aktywny kontakt do osób ich udzielających.

Niektórzy też zastanawiają się czy powinni prosić o referencje, jeśli zostali zwolnieni z poprzedniego miejsca pracy. Jeśli rozstaliśmy się w złych okolicznościach z poprzednim pracodawca mogą być one nieprzychylne. Oczywiście, jeśli Rekruter będzie chciał,  dotrze do informacji o nas od poprzedniego pracodawcy. Dlatego ważne jest, żeby rozstawać się w dobrej atmosferze. Dzięki temu zadbamy także o swój personal branding. W końcu nigdy nie wiadomo, czy nasze zawodowe drogi nie zejdą się w przyszłości ponownie.

Sandra Kluza jest ekspertem z firmy SMART MBC.

***

W cyklu przygotowywanym przez specjalistów SMART MBC ukazały się także:

Jak stworzyć nowoczesne CV.

Zwróć uwagę pracodawcy – stwórz profesjonalną wideoprezentację. 

Testy psychometryczne w procesie rekrutacji.

Dress Code na rozmowie o pracę.

Jak pisać list motywacyjny.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij