Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

STORYTELLING, czyli jak działać na emocjach i trafić do odbiorcy ze swoim przekazem

STORYTELLING, czyli jak działać na emocjach i trafić do odbiorcy ze swoim przekazem

jak się komunikować, żeby budować w biznesie
jak się komunikować, żeby budować w biznesie

 

Czy w dobie wszechobecnej reklamy jest jakiś sposób, aby wyrwać się z banalnej formy przekazywania treści? Czy jest droga inna niż nachalne wręczanie dziesiątek ulotek przechodniom, czy spoglądające na nas z każdego zakamarka powierzchni publicznej wielkie billboardy? Czy jest sposób, aby ponownie starać się zainteresować odbiorcę komunikatu treścią, a nie formą wysyłanej do niego wiadomości? Czy obecnie ktokolwiek przywiązuje znaczenie do tego, co stara przekazać mu się nadawca?

Natłok informacji trafiających do ludzi ze wszelkich stron spowodował, że coraz mniej zależy im na zrozumieniu komunikatu, który został do nich skierowany. Jak więc sprawić, aby potencjalny konsument otrząsnął się z apatii i wyrwał z monotonii, która otacza go z każdej strony?

Remedium

Odpowiedź jest prosta. Trzeba skłonić go do refleksji, to emocje rządzą światem i należy wykorzystać odpowiednio ich siłę. Ale jak można stworzyć tę nieomal mistyczną więź pomiędzy zwykłymi ludźmi – sprzedającymi a kupującymi? Z pewnością nie istnieje tylko jedna ścieżka prowadząca do tego celu, ale jest droga, która zdecydowanie ułatwia zrealizowanie tego planu. Mowa o storytellingu, o sztuce świadomego opowiadania historii, która dzięki oddziaływaniu na wyobraźnię i emocje słuchacza jest w stanie zbudować z nim długotrwałą relację.

Opowieść

Opowieść w rzeczywistości jest schematem, jest czymś, co dobrze znamy. Od małego jesteśmy otaczani przez bajki, historie rodziców czy ponadczasowe filmy. Jednak czy wszystkie one nie są tą samą treścią opowiedzianą w inny sposób? Jednostka – nagle i niespodziewanie została wystawiona na próbę, ciężką próbę. W tym momencie może pojawić się groźny i niebezpieczny oponent, ale równie dobrze przeciwnikiem możemy być my sami, nasze słabości w walce w zrealizowaniu naszych ambicji i marzeń.  Dalej następuje moment dezorientacji oraz braku wiary we własne możliwości i właśnie wtedy, w chwili największego załamania pojawia się On, nasz mentor, i wyciąga do nas pomocną dłoń, rozwiewa wiele z naszych wątpliwości. To właśnie ten moment, kiedy jesteśmy gotowi, aby rozstrzygnąć próbę, przed którą nas postawiono. I istnieją tylko dwa wyjścia z tej sytuacji: triumf lub upadek.

PRZECZYTAJ TAKŻE: JAK ODKRYĆ W SOBIE GEN STORYTELLINGU?

Analogia

Czy przedstawiona wyżej historia nie brzmi znajomo? Czy nie spotkałeś się już z nią wiele razy w ciągu swojego życia, lecz jedynie w zmienionej formie? Jednak przecież za każdym razem, gdy oglądasz nowy film, czy słuchasz historii swojego przyjaciela, sprawia Ci to przyjemność. I to dokładnie te mechanizmy wykorzystuje storytelling. Szablon, który można dopasować niemal do każdej okoliczności. Rozwiązanie bliskie ideału dla wielu marketingowców. Pytaniem jest tylko, jakie emocje wywołać u konsumenta. Nostalgię za czasami, które dawno przeminęły? Wzruszenie, gdy oglądamy zwycięską walkę zwykłego człowieka, z którym możemy się utożsamić? A może wolę walki, pokazując usłaną przeszkodami drogę, którą musiał pokonać ktoś inny, aby osiągnąć swój cel. Każdy z tych obrazów wywołuje u potencjalnego klienta określone reakcje, które pomagają w stworzeniu więzi pomiędzy marką a konsumentem. Nawet jeżeli danego dnia potencjalny nabywca nie zdecyduje się na zakup reklamowanego produktu to nieustannie powracające echo przekazanych informacji, nie pozwala mu zapomnieć o danej usłudze czy towarze.

Emocja

Czy możliwym jest zawrzeć autentycznie poruszającą historię w formie reklamy? Wydaje się to być dla wielu nieosiągalnym celem, ale praktyka pokazuje, że storytelling już dawno zagościł w mediach.  Dokonało się to jednak w tak nienachlany sposób, że nie postrzegamy tej formy komunikacji jako reklamy. Czy pamiętacie świąteczne spoty reklamowe Allegro zamieszczane na YouTubie? Były to wycinki z życia zwykłych ludzi, każdy z nas mógł się utożsamić z bohaterem danej opowieści. Przed każdą z postaci pojawiło się wyzwanie, ale czy każdy wyszedł z postawionej przed nim próby zwycięsko? Dowiedzcie się o tym sami zaglądając na wymienione wyżej spoty!

PRZECZYTAJ TAKŻE: LIFE’S A PITCH, CZYLI JAK SIĘ KOMUNIKOWAĆ, ŻEBY OSIĄGNĄĆ CEL

Mądrość pokoleń

Storytelling jest sztuką wkomponowania w ciekawą opowieść treści, których istnienie jest niezbędne z punku widzenia nadawcy. Poza tym pozwala on na coś jeszcze, pozwala zapomnieć o tym, co powinniśmy zobaczyć, a poczuć to, o czym dawno zapomnieliśmy, że możemy odczuwać. Stortelling jest narzędziem, które za pomocą prostych obrazów, przekazuje nam głęboką treść. Ale przede wszystkim przekazuje niezapomniane historie.

***

Autor:
Marta Sosnowska, Junior Consultant w firmie ConQuest Consulting

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close