Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Szklany sufit i podwójne standardy to mit? Biznes ma wciąż wiele do zrobienia, by można mówić o równej pozycji kobiet i mężczyzn.

Szklany sufit i podwójne standardy to mit? Biznes ma wciąż wiele do zrobienia, by można mówić o równej pozycji kobiet i mężczyzn.

 

Nasze społeczeństwo jest w trakcie procesu epokowej zmiany, polegającej na zapewnieniu równego uczestnictwa kobiet i mężczyzn w różnych obszarach życia publicznego. Kluczowa w tym procesie jest aktywizacja zawodowa kobiet i dlatego tak istotną rolę do odegrania ma biznes.


Poniższy komentarz ekspertki jest częścią Raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką – “Szanse i bariery dla kobiet na rynku pracy oraz w biznesie. 

CAŁY RAPORT ZNAJDZIEJSZ TUTAJ.


Mimo, że sytuacja się zmienia, w 100 lat po nadaniu Polkom praw wyborczych, wciąż jest wiele do zrobienia. Kobiety na ścieżce swojej kariery nadal muszą zmagać się ze „szklanymi sufitami”, stereotypami czy podwójnymi standardami. Duże znaczenie ma podejście firm do tego problemu. W Mastercard wierzymy, że w różnorodności tkwi siła, dlatego konsekwentnie inwestujemy w programy, które tę różnorodność rozwijają.

Zobowiązanie Mastercard na rzecz wspierania kobiet w miejscu pracy przynosi pozytywne efekty. Globalnie 60% kobiet w firmie pracuje w obszarach ściśle związanych z technologią, a w polskim biurze połowa wszystkich pracowników to kobiety. One też pracują często w obszarach tradycyjnie uznanych za „męskie” – czyli w działach sprzedaży i technologicznym.

Przykład idzie z góry

Dbamy również o równowagę pod względem wysokości wynagrodzeń. Prezes Mastercard na świat, Ajay Banga, zdecydował, że kobiety i mężczyźni na tych samych stanowiskach będą zarabiać tyle samo. Niestety nie jest to normą. Z danych GUS wynika, że statystyczna Polka, wykonująca taką samą lub porównywalną pracę co mężczyzna, zarabia od niego średnio o od 7 proc. do 18,5 proc. mniej.

Mamy też w Mastercard zobowiązanie dotyczące obowiązkowej obecności kobiet w procesie rekrutacji na stanowiska kierownicze. Dzięki temu np. stanowisko dyrektora generalnego Mastercard w Hiszpanii oraz Francji objęły kobiety, a ostatnio nasza koleżanka z Polski, Marta Życińska, awansowała na dyrektora ds. marketingu i komunikacji na Europę Środkowo-Wschodnią.

Realizujemy też działania coachingowe i mentorigowe nakierowane na rozwój zawodowy kobiet. Chodzi przede wszystkim o naszą globalną sieć Women’s Leadership Network. W ramach europejskiej odsłony tej inicjatywy funkcjonuje też nasz Mentoring Program, do którego może przystąpić każda kobieta, która pracuje w Mastercard.

Pomagamy również w łączeniu ról zawodowych z rodzinnymi. Oferujemy pracownikom np. 8-tygodniowy, płatny urlop ojcowski. Wygodnym rozwiązaniem jest także możliwość pracy zdalnej i elastyczny czas pracy.

Osobiście cieszy mnie fakt, że temat różnorodności i wspierania rozwoju kobiet coraz częściej jest tematem dyskusji. Mam nadzieję, że nie jest to chwilowa moda, a trwała zmiana. Chciałabym za kilka lat widzieć jeszcze więcej Polek na najwyższych szczeblach zarządzania albo prowadzących własną firmę. Wierzę, że zmierzamy w dobrym kierunku i że taka wizja bardziej „kobiecego biznesu” jest jak najbardziej realna. Sama zobowiązuję się, żeby tę wizję urzeczywistniać również w kolejnych latach.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close