Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Wartości coraz ważniejsze w biznesie

Wartości coraz ważniejsze w biznesie

jak dobrze wypaść na rozmowie rekrutacyjnej
Radzimy jak dobrze wypaść na rozmowie o pracę

Dziś wiele firm stawia na wartości, które jasno komunikuje. Na ile są one dziś ważne także w procesie rekrutacji? Czy mogą zdecydować o tym, że dostaniesz pracę?

Wartości, kultura organizacyjna – czy to faktycznie działa?

Na samym początku warto doprecyzować czym jest kultura organizacyjna. Najtrafniej możemy ją określić jako zbiór wartości oraz norm w danej firmie. To właśnie nimi kierują się osoby na stanowiskach zarządzających, jak i wszyscy pracownicy wewnętrzni. Dużo łatwiej i sprawniej funkcjonuje firma, która ma jasno określone wartości, powszechnie znane w całej firmie. Dochodzimy tutaj jednak do kolejnego etapu. Czy dokładna analiza, zapoznanie się z wartościami, które reprezentuje nasza firma wystarczą? Odpowiedź w tym przypadku poparta jest licznymi badaniami, ale również codzienną obserwacją zespołu w naszej firmie jak i w firmach naszych klientów. Identyfikacja z wartościami firmy koreluje dodatnio z zaangażowaniem i zadowoleniem z pracy naszych pracowników.

Inne teksty ekspertów firmy Jobhouse znajdziecie –> TUTAJ

Dlaczego warto mieć jasne wartości w biznesie?

Obserwujemy coraz większą świadomość osób zarządzających firmami, pewnych że szczególna opieka, monitorowanie, wsparcie, ale przede wszystkim umiejętne zarządzanie zasobami ludzkimi stanowią  klucz do sukcesu ich firmy. Dział HR jest odpowiedzialny nie tylko za skuteczny proces rekrutacji i selekcji, ale również za zarządzanie ścieżką kariery dotychczasowych pracowników, talentami, kompetencjami, tworzenie systemu motywacyjnego czy systemu wynagrodzeń.

Na przestrzeni ostatnich lat, zauważamy znaczne zmiany na rynku pracy, gdzie rynek stał się rynkiem pracownika,  stąd też to właśnie o niego musi zadbać firma, która go zatrudnia.  Kluczowymi zadaniami w tym procesie są: rekrutacja odpowiednich osób (zarówno aktywnych jak i biernych talentów, którzy będą utożsamiać się z nasza kulturą, wartościami), wdrożenie, zarządzanie rozwojem, motywowanie, monitorowanie i tworzenie odpowiedniej kultury w organizacji.

Jasne wartości tworzą naszą własną kulturę organizacyjną i chociaż mogą być zbieżne z konkurencją jak i innymi firmami na rynku, to właśnie my sami tworzymy ich specyfikę. Nasze indywidualne podejście do strategii, zarządzania czy wewnętrznych zasad w zespole daje nam przewagę oraz tworzy naszą markę i rozpoznawalność na tle innych.

Czy jest nam po drodze?

Takie pytanie warto zadać sobie tuż przed wzięciem udziału w procesie rekrutacji dla danej firmy. Większość firm swoje wartości umieszcza szczegółowo opisane na stronach internetowych. Media społecznościowe jak choćby Facebook stanowią doskonałą wskazówkę i informację, jakie zasady panują w zespole, czy atmosfera jest bardzo formalna, czy też bliższa rodzinnej i przyjaznej. Referencje oraz opinia o nas to nie tylko przywilej przyszłego pracodawcy. My również możemy zasięgnąć opinii o firmie wśród naszych znajomych, sieci kontaktów. Czasami taka informacja z ,,pierwszej ręki’’ to najlepsze źródło wiedzy. Jeżeli cenimy sobie pracę w zespole, a zarówno jedna z kluczowych wartości w firmie, jak i opinia od znajomych mówi, iż firma stawia na indywidualne działania, zastanówmy się czy jest to w zgodzie z nami i czy taka praca będzie nas motywowała.

Warto, aby nasze wartości szły w parze z firmą, w której pracujemy. Nie zawsze oznacza to jednak, że identyfikujemy się z nimi wszystkimi równie mocno, ale jeżeli czujemy dopasowanie i zgodność z większością wartości firmowych, odczujemy wzrost zadowolenia, pozytywnego samopoczucia i efektywności w długofalowej karierze zawodowej.

Wiem czym się kieruję , a czym kieruje się moja firma

Tak jak dopasowanie naszych potrzeb i wartości do firmy jest znaczące, tak też dla naszego pracodawcy nasze wartości powinny być spójne z ich kulturą organizacyjną.

Podczas rozmowy rekrutacyjnej rekruterzy, kładą duży nacisk i skutecznie potrafią rozpoznać jak odnajdziemy się w ich środowisku, zadając odpowiednie pytania w oparciu o nasze dotychczasowe doświadczenie zawodowe, pracę w zespole. To czy dobrze mówimy o obecnej pracy, czy wręcz przeciwnie, również może pokazać, że np. wartości jakie reprezentuje nasza organizacja nie są przez nas akceptowane.

Jeżeli my, jako kandydaci, nie mamy informacji o wartościach firmy, nie znaleźliśmy ich w dostępnych źródłach, wyjdźmy z inicjatywą. Zapytajmy o nie podczas spotkania. Pokażemy, że ważna jest dla nas identyfikacja z firmą, funkcjonowanie w zespole i zaangażowanie.

Musimy pamiętać, że poszukujemy pracownika, który jest odpowiedni dla naszej firmy nie tylko pod względem kompetencji twardych, ale i miękkich. Kwestie osobowościowe, jego oczekiwania są niezwykle ważne. Jeżeli już na samym początku precyzyjnie określimy nasze potrzeby, kogo szukamy, proces rekrutacji zajmie nam nie tylko, mniej czasu, ale będzie skuteczny. Dobrze dopasowany pracownik będzie zmotywowany i zadowolony z wykonywanej pracy a co za tym idzie będzie działał na korzyść firmy, jej wyników i pozycji.

Martyna Ładkowska jest ekspertką w firmie Jobhouse.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!