Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Jak zbudować dopasowany zespół?

Jak zbudować dopasowany zespół?

Budowanie zespołu jest kluczowym wyzwaniem przed którym staje każda organizacja. Jak uzupełniać kompetencje by zespół odniósł sukces – radzi Agnieszka Godlewska ze Smart MBC.

Budowanie zespołu jest kluczowym wyzwaniem przed którym staje każda organizacja. To właśnie od ludzi, którzy będą go tworzyć zależy realizacja zamierzonych celów, a co za tym idzie sukces całej firmy. Dlatego tak istotne jest, aby współpracujący ze sobą pracownicy byli dopasowani ze względu na posiadane cechy osobowości, doświadczenie, wyznawane zasady, które powinny być w zgodzie z wartościami obowiązującymi w firmie. Kluczowy powinien być również dobór zespołu pod kątem posiadanych kompetencji.

Czym zatem są kompetencje, skoro tak bardzo determinują nasze życie zawodowe? Uważam, że na wyróżnienie zasługuje definicja G. Filipowicza, który postrzega kompetencje jako wiedzę, umiejętności i postawy. Ocenie podlega w tym przypadku wiedza pracownika oraz fakt, czy potrafi on tę wiedzę przekuć na działanie, a co najważniejsze czy chcę podjąć starania. Mając tak zdefiniowane kryteria doboru kandydatów możemy zbudować zespół oparty na tych cechach, które będą najistotniejsze w rozumieniu misji – wizji całej organizacji.

Musimy pamiętać, że każdy pracownik zajmujący w firmie określone stanowisko pełni w niej jednocześnie bardzo ważną rolę i bez niego sukces całości nie będzie możliwy. Patrząc na zespół jak na jeden organizm łatwiej będzie nam zrozumieć zależności pomiędzy jego poszczególnymi elementami oraz związek przyczynowo – skutkowy w każdym jego działaniu. Nie możemy także zapominać, że łańcuch jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo, dlatego aby osiągnąć sukces musimy działać razem i dbać każdy element naszego łańcucha.

Dobierając osoby do zespołu należy skupić się przede wszystkim na tym, jakiego typu kompetencje będą dla nas niezbędne, pamiętając, jaką rolę dana osoba będzie pełniła w grupie – organizmie. Na rynku dostępne są nowoczesne narzędzia, które precyzyjnie pomogą dobrać kompetencje do naszych oczekiwań (Thomas Teams, GIA). Niestety, nie zawsze organizacja w której pracujemy umożliwia nam technologiczne rozwiązania. Wówczas musimy sięgnąć do tradycyjnej metodologii.

Najistotniejszą kwestią będzie zatem podział stanowisk pracy na role i przypisanie ich do konkretnych kompetencji. Pomocna może się okazać teoria G.W. Odiorno , który dzieli pracowników na grupy, wyznaczając im tym samym role, jakie pełnią w organizacji. Takie podejście pozawala docenić pracę wszystkich pracowników, bez których sukces całości nie byłby możliwy. Podział ten wygląda następująco:

– 5% to gwiazdorzy – osoby bardzo kreatywne, twórcze, które dają impuls do zmian w organizacji
– 45% konie pociągowe – osoby sumienne, rzetelne, odpowiedzialne, specjaliści w swojej dziedzinie
– 25% przeciętni – osoby pracujące poniżej swoich możliwości, potrzebują nadzoru i ciągłej motywacji
– 10 % sportowcy – osoby pracujące na tzw. krótkie akcje, często osoby pracujące projektowe, zadaniowo
– 10% uczniowie – osoby uczące , nowo zatrudnione z bardzo dużym potencjałem na przyszłość
– 5 % pniaki – osoby zasiedziałe w firmie, często nic już im się nie chce.

Budowanie zespołu zaczyna się zatem już w momencie wyboru celu, do jakiego ma dążyć zespół, następnie przez odpowiednio dobraną rekrutację, aż do momentu rozdania ról naszym pracownikom. Musimy zatem ocenić i przemyśleć, jakiego pracownika chcemy zatrudnić i dobrać dla niego odpowiednie kompetencje. Jeżeli w zespole będziemy mieć same “gwiazdy” nie będą one w stanie ze sobą współpracować, ponieważ każda z nich będzie chciała wprowadzić swoją wizję. W tej sytuacji zabraknie osób, które ją zrozumieją, przeanalizują i zrealizują.
Znaczącą kompetencją dla każdej z grup będzie z pewnością zaangażowanie bez którego wspólne osiąganie celów nie będzie możliwe. Inną niemniej ważną jest komunikacja, ponieważ to dzięki niej możliwe jest przekazywanie sobie myśli. Kolejną będzie lojalność. Moim zdaniem te trzy kompetencje są kluczowe w każdym zespole, a odpowiednie ich rozwijanie pozwoli osiągnąć sukces na każdym polu, ponieważ sercem każdej organizacji są i zawsze byli ludzie.

Źródła:
G. Filipowicz: Zarządzanie Kompetencjami Zawodowymi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004
G.W. Odiorno, Managing Human Resources Productivity. Quality of Work Life, McGrawHill Book, New York 1989

***

Pozostałe teksty stworzone w cyklu Smart MBC możesz przeczytać TUTAJ.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close