Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Czy work-life balance jest możliwy?

Czy work-life balance jest możliwy?

Badania pokazują, że kobiety mają większy problem z ustawianiem granic i osiąganiem równowagi między pracą a życiem prywatnym. Jak sobie z tym radzić?

Oczekiwania vs. elastyczność

Oczekiwania pracodawców względem zawodowej efektywności i wydajności stale rosną. Liczba wyzwań, które stoją przed nami każdego dnia w pracy oraz presja potęgują stres, który destruktywnie wpływa na nasze życie. W konsekwencji dochodzi do zaburzenia proporcji pomiędzy relacjami rodzinnymi i obowiązkami zawodowymi. Z drugiej jednak strony widać zdecydowanie większą popularność elastycznych form pracy, a rynek wymusza dużą mobilność i gotowość do zmiany kwalifikacji na takie, na które jest aktualnie popyt. W konsekwencji młode pokolenia cechuje ogromna elastyczność, która umożliwia wielokrotną zmianę miejsca pracy. Szczególnie atrakcyjne są te przedsiębiorstwa, które umożliwiają pogodzenie pracy z pozazawodowymi obowiązkami, z pasją, a zatem dbają o work-life-balance swoich pracowników.

Czym jest work-life-balance?

Koncepcja work-life-balance powstała na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego stulecia w USA. To wówczas po raz pierwszy zaczęto przyglądać się nastrojom, jakie towarzyszyły pracownikom i łączyć je z nadmiarem obowiązków. Pracownicy działów HR zauważyli niepokojące zjawisko wśród pracowników m.in. spadek wydajności, zmniejszenie zaangażowania, kreatywności, brak elastyczności, niechęć do zmian i brak entuzjazmu. Dodatkowo zaobserwowano wzrost nieobecności w pracy z powodu licznych chorób, których powodem był stres. Zauważono również wzrost problemów prywatnych i rodzinnych pracowników. Liczne badania i analizy pokazały, że coraz mniejsza chęć do pracy jest wynikiem zaburzenia równowagi między życiem osobistym a pracą.
WLB zakłada właśnie zachowanie harmonii pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Uznaje się, że to podstawa samorealizacji. A ta z kolei pozwala zwiększyć satysfakcję z życia w ogóle. Kluczowe jest to, aby nie rozdzielać sfery prywatnej i zawodowej, a raczej harmonijnie je łączyć, aby praca, rodzina i pasje tworzyły spójną całość.

Co pomaga osiągnąć work-life-balance?

  • dostępność usług opiekuńczych: żłobków, przedszkoli, wysokość wynagrodzeń opiekunek itp,
  • regulacje prawne związane z możliwościami elastycznego zatrudnienia i ułatwień wprowadzanych dla młodych mam, rodziców,
  • uwarunkowania społeczne i kulturowe związane z etosem pracy, chęcią pracodawców i samych pracowników do znajdowania równowagi pomiędzy różnymi sferami życia,
  • sytuacja na rynku pracy.

Czy jest skuteczny sposób, aby utrzymać i realizować work-life-balance?

Warto powiedzieć, że jest to sprawa indywidualna, zależy od naszego doświadczenia, od naszej sytuacji życiowej, od naszych oczekiwań. Dla każdego z pewnością WLB może oznaczać coś innego. Jeśli jednak zależy nam na bardziej harmonijnym podejściu, warto zapamiętać kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne we wdrażaniu WLB we własnym życiu:

1. Odpuść perfekcjonizm
Kiedy zaczynasz się realizować zawodowo, zdobywasz kolejne szczeble drabiny, a twoja rodzina się powiększa, spoczywająca na tobie odpowiedzialność staje się ogromna. Perfekcjonizm staje się nieosiągalny. Nawyk perfekcjonizmu może zacząć działać autodestrukcyjnie. Eksperci radzą, by go porzucić, jeżeli chce się uniknąć wypalenia zawodowego. I sugerują, by dążenie do perfekcji, zastąpić dążeniem do sprawności i dokładności. Z pewnością jest to korzystniejszy sposób w odniesieniu chociażby do naszego zdrowia.

2. Odłącz się
Rozwój technologiczny zdecydowanie ułatwia i pomaga nam w życiu na wiele sposobów. Ale też stwarza oczekiwanie ciągłej dostępności. Dzień pracy wydaje się nie kończyć. Czasem powinnaś po prostu wyłączyć telefon i cieszyć się bliskimi, chwilą dla siebie. Robert Brooks profesor psychologii z Harvard Medical School uważa, że powiadomienia telefoniczne przeszkadzają w wolnych chwilach i wysyłają do naszego organizmu ukryte dawki stresu. Nie reagując na ponaglenia z pracy, można wyrobić w sobie odporność. „Ludzie odporni mają większą kontrolę nad swoim życiem” – mówi Brooks. Osoby, które nie potrafią nawet na chwilę zapomnieć o pracy mają jej mniej i są bardziej narażone na stres.

3. Ćwicz i medytuj
Ćwiczenia fizyczne rzeczywiście zmniejszają stres i uwalniają do naszego ciała endorfiny. Równie korzystnie działa na nas medytacja. Nawet jeśli jesteś zawalona pracą, możesz wygospodarować kilka minut dziennie na poranną lub wieczorną medytację czy ćwiczenia oddechowe. Spróbuj a zobaczysz, że warto!

4. Ogranicz aktywności (i ludzi) marnujące twój czas
Po pierwsze, zastanów się, co w twoim życiu jest najważniejsze. Stwórz bardzo starannie swoją listę priorytetów. Po drugie, wyznacz granice, dzięki którym będziesz mogła przeznaczać swój czas na ludzi i aktywności o dużym znaczeniu. Dzięki temu łatwiej ci będzie wskazać, co powinno zostać usunięte z twojego grafiku. To może oznaczać ograniczenie ciągłego sprawdzania poczty elektronicznej, Facebooka czy rozmaitych blogów albo zmniejszenie liczby bezproduktywnych spotkań z ludźmi. Skup się na działaniach i osobach, dzięki którym zyskujesz najwięcej.

5. Deleguj zadania
Czasem popadamy w rutynę i zakładamy, że nie możemy zmienić naszych przyzwyczajeń, nawyków. Warto na chwilę się zatrzymać, zdystansować i zadać pytanie, jakie zmiany uczyniłyby je łatwiejszym. Warto skupić się na tych rzeczach, które robisz najlepiej i które najbardziej cenisz. Wszystko pozostałe możesz delegować lub outsourcować. Według Stewarta Freidmana, profesora zarządzania z University of Pennsylvania Wharton School, delegowanie zadań może przynieść korzyści obu stronom. Jedna będzie miała mniej spraw na głowie, a druga zyska okazję, by się czegoś nauczyć i rozwinąć.

6.Zacznij od małych kroków
Z pewnością większość z Was przerabiała podobny scenariusz: podjęte diety kończyły się fiaskiem, a noworoczne postanowienia porzucaliśmy w lutym. Tak samo jest z utrzymywanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, jeżeli zbyt wiele rzeczy chcemy osiągnąć zbyt szybko. Wielu pracoholików funduje sobie drastyczne zmiany: skraca tydzień pracy z 80 do 40 godzin albo nie biegając wcale, nagle zaczyna biegać po kilka kilometrów dziennie. Jeśli komuś nigdy nie udaje się dotrzeć do domu na obiad, dobrze będzie, jeśli na początku będzie to robił przynajmniej raz w tygodniu. Z czasem zacznie mu się to udawać częściej, dwa albo trzy razy w tygodniu. Niewielkie początkowe sukcesy szybko mogą przerodzić się w znaczące.

***

Ewelina Opala jest trenerką biznesu i warsztatów rozwojowych dla kobiet.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close